Jo
door Jonaka Jul 4, 2018 om 17:28
Garantie & verzekeringen

Collectiviteitskorting via oude werkgever

Bij het indienen van een schadeclaim (camera gestolen tijdens vakantie) kwam ik erachter dat ik nog steeds collectiviteitskorting krijg op mijn reisverzekering, aansprakelijkheidsverzekering en inboedel via een oude werkgever. Ik ben daar bijna 3 jaar uit dienst en mijn nieuwe werkgever biedt geen collectiviteitskorting. Mijn verzekeraar nam mijn gegevens door en vroeg dus of ik nog steeds deel uitneem van de collectiviteitskorting van de oude werkgever, en ik heb niet gezegd dat ik daar niet meer werk. Dat voelt niet helemaal goed, maar ik ben bang dat wanneer ik dit aangeef, ik met terugwerkende kracht het verschil moet betalen. Wat is het verstandigst om te doen?

9065 12 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 4, 2018 om 17:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Jonaka ,

Het spreekwoord zegt : eerlijkheid duurt het langst .
Wanneer de verzekering er wel achter komt  , bent u nog verder van huis , wegens foute informatie .

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2018 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel vertellen met het excuus dat u geen erg in gehad hebt om dat door te geven en dat nu pas constateerde omdat u in de polissen keek.

Komt de verzekeraar er zelf achter kan u veel verder van huis zijn, want dan kunt u van fraude beticht worden, kunnen de verzekeringen geroyeerd worden en zult u grote moeite hebben een nieuwe verzekeraar te vinden, die u tegen normale condities wilt verzekeren.

aurora1
door aurora1 - Jul 4, 2018 om 19:39
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Eerlijk zijn en de boel niet beduvelen?
U wist natuurlijk best dat u niet meer onder die collectviteitskorting viel.
Schandalige vraag.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 4, 2018 om 19:50
3449 Antwoorden / 25 Vragen

+10

Ge
door Genee Jul 4, 2018 om 20:32
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als hij dat best wist, wist hij ook dat hij in de problemen kan komen bij een aanspraak op zijn aansprakelijkheidsverzekering, inboedelverzekering en reisverzekering.
Ik gun de TS het voordeel van de twijfel.

Ge
door Genee - Jul 4, 2018 om 20:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Of de verzekering er ooit achterkomt is maar de vraag.
Ze mogen uit privacy overwegingen geen navraag bij uw voormalige werkgever doen.
Misschien na de schadeafhandeling verzekeringen opzeggen en ergens nieuwe afsluiten.
Weet namelijk niet of je de camera vergoed krijgt als je eerlijk bent over die onterechte collectiviteitskorting.
Best mogelijk dat de premie-nabetaling over die 3 jaar meer is dan de dagwaarde van de camera.

tijger1
door tijger1 - Jul 4, 2018 om 20:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@genee

Superadvies van u. Kan de Ts straks met zijn verzekeringen naar Rialto, met minstens een dubbele premie en dat voor acht jaar.

Ge
door Genee - Jul 4, 2018 om 21:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@tijger1
Ik zou in zijn geval de gestolen camera niet claimen, de 3 verzekeringen opzeggen en bij een andere maatschappij opnieuw afsluiten.
Hij geen premie-nabetalingen en de verzekering geen uitkering voor de gestolen camera.
Heb namelijk geen idee wat de verzekering met zo’n ‘spijtoptant’ doet, u misschien wel.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2018 om 00:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die gestolen camera is al geclaimd.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 4, 2018 om 23:43
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, feitelijk is hier sprake van verzekeringsfraude. Tel uit uw winst! Ik vrees voor u dat in het ergste geval het verlies niet wordt vergoed maar adviseer om in ditv geval maar heel eerlijk te zijn en dan maar afwachten wat er van komt.
Samengevat: hoe dan ook melden, mogelijk is de schade dan beperkt. Bij niet melden loopu u risico van een strafrechtelijke aanklacht wegens fraude.

tijger1
door tijger1 Jul 5, 2018 om 00:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is nog geen sprake van fraude, maar van een verzuim. Als de Ts niet meldt, dan pas is er sprake van fraude.

Tr
door Trostomaat Jul 5, 2018 om 09:59
239 Antwoorden / Vragen

Toen TS de actief de kans geboden werd, in het telefoongesprek met de verzekeringsmaatschappij, om het eerlijk te melden, koos ze ervoor om te liegen.
Dáárom maakt ze zich nu zorgen.

Jo
door Jonaka - Jul 5, 2018 om 10:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt allen voor de reacties. Inderdaad: eerlijkheid duurt het langst. Als het me eerder was opgevallen, had ik het eerder gemeld. Ik heb de wijziging doorgegeven aan mijn verzekeraar, de collectiviteitskorting is stopgezet, en werd zelfs bedankt voor het doorgeven. Mocht iemand ooit met hetzelfde probleem zitten: gewoon melden dus!

Jo
door Jonaka Jul 5, 2018 om 13:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Jammer dat u de boel zo negatief beoordeeld, en uitgaat van het slechte van de mens. Ik moet toegeven dat ik de vraag en mijn reactie niet goed heb geformuleerd. Ik was niet op zoek naar een ja/nee antwoord of ik mijn verzekeraar moest oplichten, maar naar advies wat te doen in deze situatie met minste kans op negatieve gevolgen/hoge kosten. Tuurlijk, ik had meteen aan de telefoon kunnen zeggen dat ik twijfels had over de collectiviteitskorting, en heb dat niet gedaan (de vraag was overigens niet: 'werkt u nog bij X' maar 'maakt u nog gebruik van de regeling van X'). Dat kunt u onethisch noemen. Maar ik wilde eerst navraag doen over de regeling van mijn oude werkgever. Ik heb dan ook zowel mijn oude als huidige werkgever om advies gevraagd. Niet iets wat iemand zou doen die opzettelijk fraude pleegt. Mijn 'advies' voor mensen die in een zelfde soort situatie zitten is dan ook meer: wees niet bang voor je verzekaar, ook daar werken mensen met begrip.

Tr
door Trostomaat Jul 5, 2018 om 18:36
239 Antwoorden / Vragen

Goed dat wordt teruggekoppeld, het advies aan anderen is misplaatst.

In het gesprek met de maatschappij, - stelde men u onverwacht een vraag, - u antwoordde met een leugen door te bevestigen dat u nog mee deed met de collectiviteitskorting, iets wat onmogelijk was omdat u al jaren niet meer in dienst bent, - u verhulde deze leugen eufemistisch in uw vraag door slechts te schrijven: 'ik heb niet gezegd dat ik daar niet meer werk', - u voelde nattigheid na het telefoongesprek en vroeg zich af of deze oneerlijkheid later nog negatieve gevolgen voor u zou kunnen hebben, - in uw vraag gaf u er blijk van te vrezen dat alsnog eerlijk zijn u de ten onrechte genoten korting zou kosten.
Niet fraai en geen reden om te doen alsof u de 'moral high ground' hebt , waar vandaan u het volk kunt adviseren.
Maar goed dat het nu is opgelost.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2018 om 10:35
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@genee ???? Bij fraude kan na aangifte wel degelijk info worden gevraagd (door OM) bij de oude werkgever. En hier is sprake van verzekeringsfraude/oplichting, strikt formeel gezien.

Ge
door Genee Jul 5, 2018 om 11:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat erom dat de verzekeringsmaarschappij niet even bij de oud werkgever kan controleren of de persoon daar nog werkzaam is.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 5, 2018 om 17:28
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Kijk, dus een mooi voorbeeld dat gewoon eerlijk zijn niet wordt bestraft! Dank voor de terugmelding.

ro
door ron503 - Jul 5, 2018 om 18:12
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Zodra een werknemer uit dienst gaat dient de werkgever de verzekeringsmaatschappij mede te delen dat de collectiviteits korting voor de werknemer in kwestie niet meer van toepassing is, blijkbaar heeft de toemalige werkgever dit nagelaten en daardoor is verzekeringsmaatschappij niet op de hoogte gesteld. In mijn optiek is er geen sprake van fraude maar van onwetendheid omdat u zelf ook niet wist dat u geen recht meer had op die korting die eigenlijk een sigaar uit eigen doos blijkt te zijn. U zou de verzekeraar kunnen contacteren en uitleg over het geheel geven zonder dat het voor u nadelige gevolgen zal hebben want er was geen opzet in het spel.

tijger1
door tijger1 - Jul 5, 2018 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ron593

Het gaat hier niet over een zorgverzekering, maar over andere privé verzekeringen.

Als men bijvoorbeeld bij de gemeente Rotterdam werkt, krijgt men bij Centraal Beheer korting op dergelijke verzekeringen. De werkgever heeft helemaal geen weet van welke verzekering zijn werknemer bij die verzekeraar heeft afgesloten.