Ma
door MathildePaulina May 9, 2021 om 12:06
Garantie & verzekeringen

Condens dubbelglas

In oktober is bij mij een raam vervangen met een dubbelglasraam. Nu zit er condens tussen de twee glaslagen. Het bedrijf dat het raam heeft geplaatst zegt dat het komt omdat er verkeerd gekit is. Zij willen dit verhelpen door het opnieuw te kitten. Is dit mogelijk? Als ik zoek op internet komt het erop neer dat een lek raam vervangen moet worden.

8771 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 9, 2021 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat komt met opnieuw kitten nooit meer goed. Eis nieuw glas.

Topantwoord

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 9, 2021 om 12:36
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Kitten?

Dubbel  glas is gekit  met aluminium strip er tussen!
En de  zware glasplaten moeten op blokjes staan.

Bij kunststof kozijnen meestal vlakke blokjes en geen kit nodig,  afwatering onderin en  binnenkant glaslatten klikken.

Houten kozijnen worden wel in Kit gezet,  dat is voor  lekkage van regen water te voorkomen en rotten hout.
Maar ook die hebben onder blokjes, die moeten in juiste hoek van kozijn zijn en  er voldoende onder zitten.
Als verkeerde of  fout  er tussen  zal  raam door eigen gewicht  de platen glas loskomen.

Gewoon foute plaatsing en ze moeten nieuwe  doen.
Het repareren kan wel, maar vele uren werk en met €60,- per uur van Vakman niet rendabel  meer!

Dit lijkt plaatsingsfoutje en de kit  zal niets oplossen.
Ook  zal een natte plaat  nooit meer drogen, hoeveel kit je ook doet,  eerst moet die droog gemaakt worden als er tussen!

Topantwoord

gerbera
door gerbera - May 9, 2021 om 13:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Vocht tussen dubbel glas betekend dat deze "lek" is aan de profielen hetgeen met kit niet opgelost kan worden. Voor de duidelijkheid, hebben we het over dubbel glas of HR glas, maar in beide gevallen is de ruit niet goed gemaakt en/of ingezet. Tevens is de isolatiewaarde van het glas, als het HR glas is, door die lekkage 0,0 omdat er geen isolerend gas meer tussen zit. Glas wordt met zgn glasband (soort tochtband) in de kozijnen gezet en dan op de glaslatten wordt afgekit om doorslag te voorkomen. In uw geval zal het raam vervangen dienen te worden omdat hier sprake is van een fabrieks cq montagefout. Dus laat u niet afschepen en eis dat het glas vervangen wordt. Hopelijk is het een erkende glaszetter aangesloten bij een geschillencommissie.

me
door mein33 - May 9, 2021 om 14:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Condensvorming in dubbelglas is een teken dat het dubbelglas 'lek' is en daarbij  staat maar één ding te doen, VERVANGEN, er zit niets anders op.
Kaart u niet aan het lijntje houden en eis een nieuwe ruit !

getty
door getty - May 9, 2021 om 16:17
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Laat ze het proberen

is het niet de oplossing, dan moeten ze gewoon weer terug komen

jewee
door jewee May 10, 2021 om 12:17
61 Antwoorden / Vragen

Kitten helpt echt niet...de ruit is lek

hutch
door hutch - May 9, 2021 om 16:23
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Neemt u nu maar van ons aan, dat die glaszetter er met een smoesje probeert vanaf te komen.

Er zit vocht tussen (!) de twee ruiten, en 'meneer' ('mevrouw'?) probeert dat op te lossen door de kit te vervangen???
Dat gaat 'm niet worden. Laat u niets wijsmaken door dat bedrijfje!!
Trap er niet in! U heeft gelijk, dat raam dient in zijn geheel vervangen worden.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 9, 2021 om 16:49
16827 Antwoorden / 202 Vragen

ook m.i. als al door anferen gezegd: een lek raam en kitten zal zeker niet helpen. Men dient het dus te vervangen Kit wordt benut om het eaam vast te zetten zoals voorheen stopverf.

gerbera
door gerbera May 9, 2021 om 22:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Kit is geen vervanger van stopverf maar om het glas vlak in de sponning en waterdicht te plaatsen. Kit hard nml niet voldoende uit, vandaar dat er glaslatten worden gebruikt.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 10, 2021 om 09:38
16827 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA, welk slakje moest nu zout hebben? Ik stel dat bij een lek dubbel glas raam kitten niet zal helpen. En het vastzetten van ramen, ook met dubbel glas, kan ook nog steeds met glaslatten en stopverf!.  En het gaat hier over een lek raam. Niet over vastzetten.

(ik zie dat ik door niet opletten bij gebruik van mijn telefoon met kleine toetsen in de reactie van 16:49 helaas een aantal typefouten maakte en na verzenden niet nog even opende om te controleren) .

gerbera
door gerbera May 10, 2021 om 11:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft niets met slakken te maken, u geeft een verkeerd gebruik van kit aan.

Kit wordt benut om het eaam vast te zetten
En dat klopt dus niet, als iemand op deze wijze een ruit vastzet fl...erd die er binnen de korste keren uit. En reken  maar dat er genoeg personen zijn die denken dat het kan omdat het hier staat. En typefouten lees ik overheen, ben zelf ook niet feilloos. Heb genoeg ervaring met het geven van tuintips b.v. het insmeren met zonnebloemolie van snoeiwonden bij druiven, wat doet een tuinster, smeert de hele stam in met als gevolg dat deze verstikt.

sira
door sira May 11, 2021 om 14:39
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Een ruit (enkel of dubbelglas) wordt vastgezet m.b.v. de glaslatten, vroeger werd er ook stopverf voor gebruikt.

Tussen het dubbelglas komt een aluminium afstandhouder, waarna het geheel luchtdicht wordt afgekit met bijv. polysulfide-kit, dit is een elastische 2 componentenkit. Nimmer mag het glas in het kozijn vastgezet worden met kit, want dit kan de polysulfide-kit aantasten, waardoor er lekkages ontstaan.

Topantwoord

h.
door h.terpstra - May 10, 2021 om 11:49
202 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk, dat u het heeft over thermopain glas. Dat raam is dan lek. Er is maar 1 oplossing. Vernieuwen.

Spreek uit ervaring. ITussen 1996 en 2000 zijn er veel ramen met construktie fouten afgeleverd. In mij vakantie huisje heb ik de meeste daar moeten vervangen,

Schilder bedrijven hebben veel ruiten onder garantie moeten vervangen,

Succes .

sira
door sira May 11, 2021 om 14:45
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Thermopane wordt al sinds de jaren '90 niet meer geproduceerd. U kunt dus nooit tussen 1996 en 2000 thermopane glas hebben gekregen.

De TS heeft het over hedendaags dubbelglas, want het is pas in oktober bij hem geplaatst..

jewee
door jewee - May 10, 2021 om 12:15
61 Antwoorden / Vragen

Nee, kitten helpt niet, het dubbel glas is zgn.lek.
Je hebt m.i. gezien de tijd gewoon recht op nieuw glas.

mo
door mof - May 10, 2021 om 13:14
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit vocht tussen de ruiten, dat moet er eerst tussenuit. Anders blijft na kitten het probleem voor eeuwig bestaan. Maar, het zou daarbij nog kunnen dat de ruimte tussen de glasplaten niet met alleen lucht gevuld maar met een kunstmatige gemaakte atmosfeer die nog minder warmte geleid dan droge lucht.
Dan zul je echt een nieuw raam moeten laten plaatsen. Dat krijg je met kitten niet in orde.

sira
door sira - May 10, 2021 om 13:21
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Onzin verhaal van dat bedrijf. De ruit is gewoon lek. Die lekkage kan komen door een fout in de fabriek, maar het kan ook komen doordat de ruit tijdens het vervoer of het plaatsen een beschadiging heeft opgelopen in één van de hoeken.

U hebt garantie en dus recht op een nieuwe ruit. Niet meer en niet minder. Het plaatsen van de nieuwe ruit valt ook onder de garantie. Op uw strepen gaan staan als het bedrijf blijft volhouden dat het aan het kitten ligt.

Lambert vos
door Lambert vos - May 11, 2021 om 08:34
10 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is heel simpel dan is uw thermopane raam lek dus aan vervanging toe helaas deze ruiten zijn altijd vacum en zit er een gas in zodra uw raam condens laat zien is deze lek helaas en niet te kitten

sira
door sira May 11, 2021 om 14:53
2322 Antwoorden / 24 Vragen

U heeft het ook over thermopane glas, dat is onjuist. Het glas bij de TS is j.l. oktober geplaatst, dat is dus hedendaags dubbelglas (wel of niet HR). Thermopane is ooit door Glaverbel op de markt gebracht en was hun merknaam. Begin jaren '90 is de productie van Thermopane geheel gestopt. Van Thermopane glas kon namelijk geen HR glas worden geproduceerd. De consument van tegenwoordig wil HR glas.

1paul
door 1paul - May 11, 2021 om 14:47
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als het echt tussen de glaslagen zit is het raam stuk en moet er een nieuw raam in....