yz
door yzvanderweerd Oct 14, 2017 om 15:16
Garantie & verzekeringen

Coulance bij gekocht artikel dat defect blijkt te zijn

op 7 oktober kocht ik een nieuw horloge van het merk Seiko bij de fa. Lucardi te purmerend. Omdat dit horloge steeds stil staat en ik het steeds opnieuw moet opstarten begaf ik mij vandaag terug naar deze winkel. Ik was in veronderstelling dat ik een ander horloge zou krijgen omdat je in mijn optiek een horloge koopt om de tijd te kunnen bijhoiuden maar als dit steeds stil staat heb je er niets aan. Tot mijn grote verwondering wilde men het horloge wel opsturen naar de fabriek om te laten repareren hetgeen ongeveer  drie weken zou duren. Toen ik daar niet mee accoord ging werd mij medegedeeld dat er geen andere mogelijkheid was omdat deze fa  niet aansprakelijk is volgens zeggen als zij ondeugdelijke producten verkopen maar dat de fa. Seiko daarvoor aansprakeliji is. ik vond dit vreemd vandaar dat ik mij tot u wend.

1451 9 Rapporteer

ne
door neodutchio - Oct 14, 2017 om 15:32
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Tot mij hoeft u zicht niet te wenden hoor.

U heeft recht op een deugdelijk product. Dat wil niet zeggen dat u dan een nieuwe krijgt, reparatie ie goed mogelijk. Behalve als reparatie te duur is tov een nieuwe, dan pas zou u een nieuwe kunnen krijgen.
Stap 1 is onderzoeken waarom het horloge stil blijft staan. Tja, en daarvoor moet die opgestuurd worden. Dan kan gekeken worden of herstel mogelijk is en zal u uw horloge gerepareerd terug komen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 14, 2017 om 15:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De verkoper heeft volkoren gelijk. U heeft geen recht op een ander horloge.
U moet de verkoper in staat stellen om het gebrek te verhelpen en als dat is door het naar de fabriek te sturen kiss dat zijn keuze.

getty
door getty - Oct 14, 2017 om 15:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Reparatie is de eerste optie. U kunt niets anders dan even geduld hebben.

sy
door sylvia_71 - Oct 14, 2017 om 15:59
288 Antwoorden / 0 Vragen

Coulance is géén recht, maar een gunst. Dit punt doet er dan ook helemaal niet toe. De verkoper heeft het recht om over te gaan op reparatie. Dat gebeurt nu dus ook. Verkoper heeft dus gelijk.

marita5
door marita5 - Oct 14, 2017 om 16:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Yzvanderweerd ,

op 7 oktober kocht ik een nieuw horloge

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 15, 2017 om 00:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Marita, je copy /paste stukje gaat nergens over. De verkoper wil het probleem gewoon oplossen. Ts staat niet in zijn recht en heeft niets te eisen.

marita5
door marita5 Oct 15, 2017 om 04:46
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik , lezen blijkt voor u de laatste tijd moeilijk , commentaar leveren gaat gemakkelijk . 1) Ts heeft garantie 2) gratis reparatie , simpel .Nog maar 1x lezen .

Pi
door PimJoris - Oct 15, 2017 om 09:18
78 Antwoorden / Vragen
Pi
door PimJoris - Oct 15, 2017 om 09:22
78 Antwoorden / Vragen

U kunt niet zonder meer een nieuw horloge eisen, maar u heeft uiteraard wel recht op een goed werkend product. De firma waar u het horloge kocht, heeft gedaan wat zij geacht wordt te doen door aan te bieden het horloge op te sturen en zo de leverancier in staat te stellen de fout te herstellen. Het is aan Seiko te bepalen of het gerepareerd wordt of dat u een nieuw horloge krijgt.

hutch
door hutch - Oct 15, 2017 om 09:47
4515 Antwoorden / 29 Vragen

".... omdat deze fa niet aansprakelijk is volgens zeggen als zij ondeugdelijke producten verkopen maar dat de fa. Seiko daarvoor aansprakeliji is."

Dat is onzin. De verkoper, dus Lucardi in Purmerend, is wel degelijk verantwoordelijk en aansprakelijk. U, als klant, heeft helemaal niets met de fabrikant te maken. Echter, zoals reeds aangegeven, moet u Lucardi wel de gelegenheid geven om dat horloge te (laten) repareren. En Lucardi is, als verkoper, gewoon wettelijk verplicht om iets aan uw probleem te doen. En dat gebeurt dus nu ook. U krijgt, of een gerepareerd horloge, of een nieuw horloge terug.

U heeft dus nu (nog) geen recht op een nieuw horloge.

jo
door jorisw Oct 16, 2017 om 16:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik betwijfel of de winkelier exact die woorden heeft gebruikt. Het zal eerder iets zijn dat zij hebben gezegd het niet (zelf) te kunnen repareren en dat zoiets er of wat onhandig uitgekomen is of verkeerd is begrepen. Bedrijfstechnisch gezien is het niet hun schuld dat het horloge niet werkt, maar dat van Seiko. Zoiets zullen ze gezegd of bedoeld hebben.

Het feit dat de winkelier de garantieclaim afhandelt door het horloge naar Seiko te sturen staat immers haaks op wat ze gezegd zouden hebben. Ze doen gewoon wat ze moeten doen, t.w. hun verantwoordelijkheid nemen.