Coulance bij gekocht artikel dat defect blijkt te zijn
op 7 oktober kocht ik een nieuw horloge van het merk Seiko bij de fa. Lucardi te purmerend. Omdat dit horloge steeds stil staat en ik het steeds opnieuw moet opstarten begaf ik mij vandaag terug naar deze winkel. Ik was in veronderstelling dat ik een ander horloge zou krijgen omdat je in mijn optiek een horloge koopt om de tijd te kunnen bijhoiuden maar als dit steeds stil staat heb je er niets aan. Tot mijn grote verwondering wilde men het horloge wel opsturen naar de fabriek om te laten repareren hetgeen ongeveer drie weken zou duren. Toen ik daar niet mee accoord ging werd mij medegedeeld dat er geen andere mogelijkheid was omdat deze fa niet aansprakelijk is volgens zeggen als zij ondeugdelijke producten verkopen maar dat de fa. Seiko daarvoor aansprakeliji is. ik vond dit vreemd vandaar dat ik mij tot u wend.
Tot mij hoeft u zicht niet te wenden hoor.
U heeft recht op een deugdelijk product. Dat wil niet zeggen dat u dan een nieuwe krijgt, reparatie ie goed mogelijk. Behalve als reparatie te duur is tov een nieuwe, dan pas zou u een nieuwe kunnen krijgen.
Stap 1 is onderzoeken waarom het horloge stil blijft staan. Tja, en daarvoor moet die opgestuurd worden. Dan kan gekeken worden of herstel mogelijk is en zal u uw horloge gerepareerd terug komen.
De verkoper heeft volkoren gelijk. U heeft geen recht op een ander horloge.
U moet de verkoper in staat stellen om het gebrek te verhelpen en als dat is door het naar de fabriek te sturen kiss dat zijn keuze.
Coulance is géén recht, maar een gunst. Dit punt doet er dan ook helemaal niet toe. De verkoper heeft het recht om over te gaan op reparatie. Dat gebeurt nu dus ook. Verkoper heeft dus gelijk.
Hallo Yzvanderweerd ,
op 7 oktober kocht ik een nieuw horloge
Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .
https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
@Marita, je copy /paste stukje gaat nergens over. De verkoper wil het probleem gewoon oplossen. Ts staat niet in zijn recht en heeft niets te eisen.
@Diewilik , lezen blijkt voor u de laatste tijd moeilijk , commentaar leveren gaat gemakkelijk . 1) Ts heeft garantie 2) gratis reparatie , simpel .Nog maar 1x lezen .
U kunt niet zonder meer een nieuw horloge eisen, maar u heeft uiteraard wel recht op een goed werkend product. De firma waar u het horloge kocht, heeft gedaan wat zij geacht wordt te doen door aan te bieden het horloge op te sturen en zo de leverancier in staat te stellen de fout te herstellen. Het is aan Seiko te bepalen of het gerepareerd wordt of dat u een nieuw horloge krijgt.
".... omdat deze fa niet aansprakelijk is volgens zeggen als zij ondeugdelijke producten verkopen maar dat de fa. Seiko daarvoor aansprakeliji is."
Dat is onzin. De verkoper, dus Lucardi in Purmerend, is wel degelijk verantwoordelijk en aansprakelijk. U, als klant, heeft helemaal niets met de fabrikant te maken. Echter, zoals reeds aangegeven, moet u Lucardi wel de gelegenheid geven om dat horloge te (laten) repareren. En Lucardi is, als verkoper, gewoon wettelijk verplicht om iets aan uw probleem te doen. En dat gebeurt dus nu ook. U krijgt, of een gerepareerd horloge, of een nieuw horloge terug.
U heeft dus nu (nog) geen recht op een nieuw horloge.
Ik betwijfel of de winkelier exact die woorden heeft gebruikt. Het zal eerder iets zijn dat zij hebben gezegd het niet (zelf) te kunnen repareren en dat zoiets er of wat onhandig uitgekomen is of verkeerd is begrepen. Bedrijfstechnisch gezien is het niet hun schuld dat het horloge niet werkt, maar dat van Seiko. Zoiets zullen ze gezegd of bedoeld hebben.
Het feit dat de winkelier de garantieclaim afhandelt door het horloge naar Seiko te sturen staat immers haaks op wat ze gezegd zouden hebben. Ze doen gewoon wat ze moeten doen, t.w. hun verantwoordelijkheid nemen.
Definities van het woord coulance:
https://www.amsadvocaten.nl/woordenboek/algemeen/coulancehalve-vergoeding/
http://www.encyclo.nl/begrip/coulance
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Meer gas "gebruikt" op dag van vervanging gasleiding
Onlangs heeft netbeheerder Enexis in onze straat alle gasleidingen naar de meter toe vervangen. Hiervoor kregen alle bewoners een brief en er werd een afspraak gemaakt zodat ze middels een schema verdeeld over meerdere dagen alle aansluitigen af konden gaan.
Op de dag dat wij aan de beurt waren zie ik in de app van mijn energieprovider dat ons verbruik juist op die betreffende dag een stuk h
...
Lees meer
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Afvoer verstopt
Hoi,
Momenteel hebben wij thuis erg veel last van terugkomende verstoppingen in onze afvoer. Ik probeer het telkens zelf op te lossen, maar zonder succes. Nu ben ik op zoek gegaan naar een loodgieter alleen vind ik de prijs echt belachelijk duur.
Is er ergens een redder in nood met de gouden tip? Of weet er iemand een loodgieter die goedkoper is en netjes te werk gaat??
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer