he
door hendriksd Jul 16, 2007 om 19:12
Garantie & verzekeringen

Dagwaarde bepaling

Ik heb laatst door de schuld van een automobilist mijn motor total-loss gereden. Over de schuldvraag bestaat geen twijfel. Mijn verzekering is WA + beperkt casco. Ik moet dus zelf alles regelen met de verzekering van de veroorzaker.

Zij hebben een schade expert ingeschakeld welke heeft vastgesteld dat de motor total loss is. De dagwaarde wordt nu bepaald obv het bedrag waarvoor ik de motor 4 maanden geleden heb gekocht. Ik heb daar echter een hele goede koop aan gehad. Voor het bedrag dat ik heb betaald kan ik bij lange na geen andere vergelijkbare motor kopen. Terwijl dat volgens mij de definitie is van de dagwaarde; het bedrag dat nodig is om een vergelijkbaar object terug te kopen.

Alle vergelijkbare motoren hebben een vraagprijs van minimaal 1500 € meer en ook de ANWB koerslijst waarde is 1000€ hoger.

Nu zegt de schade expert dat het gebruikelijk is dat bij een recente aankoop de factuurwaarde bepalend is. Dat is natuurlijk volstrekt onredelijk als daarvoor geen vergelijkbaar object gekocht kan worden.

Als ik de expert daarmee confronteer, dan stelt hij mij de wedervraag hoe het dan mogelijk is dat ik dit exemplaar zo goedkoop heb kunnen kopen. Die vraag kan ik als koper uiteraard niet beantwoorden en lijkt mij ook irrelevant. Ook geeft hij aan dat het niet 'eerlijk' zou zijn als ik nu meer krijg dan ik heb betaald. Hoezo niet 'eerlijk'? Alsof ik erom heb gevraagd om eraf gereden te worden om te beginnen. En is het dan wel eerlijk dat ik 1000 tot 1500 € moet bijleggen om dezelfde motor terug te kunnen kopen.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet iemand wat de mogelijkheden zijn om hier tegen in te gaan?

Bij voorbaat dank voor de reacties, Dick.

5492 14 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 19:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De waarde wordt niet bepaald door een factuur, bij auto's en motoren.
Zij moeten gewoon de dagwaarde uitkeren.
Wanneer u een rechtsbijstandverzekering heeft zou u die kunnen inschakelen, maar zeker niet accoord gaan met hun voorstel.

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 19:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Dick,

Ik meen mij te herinneren dat de dagwaarde bepaald wordt aan de hand van de BOVAG/ANWB koerslijst. Assesoires en dergelijke tellen niet mee. Kijk even in je eigen verzekerings papieren de meeste polissen wijken, wat dit betreft, niet veel van elkaar af.Je hebt natuurlijk nu wel het probleem dat het zelf uit moet vechten. Had je nu toch maar die rechtsbijstand verzekering erbij genomen. Afijn je zit nu met een probleem. Maar je kan altijd zelf een expert in huren. Of laat een erkende motor dealer eens berekenen wat de waarde is. Kijk wel uit dat je niet in de valkuil van rechters en dergelijke trapt. De verzekering heeft veel meer geld dan jij. Zij strijden er immers altijd voor om niets te hoeven te betalen, daar leven zij van. Hou vol desnoods even langs de rechtswinkel voor een pittige brief met enige juridische inhoud.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is niet de bedoeling dat je "beter" wordt van een schade. Verzekeringsmaatschappijen betalen de geleden schade uit (als ze het goed doen). De schade die u geleden heeft, is het aankoopbedrag van de motor. Dat krijgt u ook uitbetaald. Dat de dagwaarde in dit geval volgens u hoger zou zijn, doet niet terzake. De geleden schade is het aankoopbedrag.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is, waarop u zit te wachten. Maar tegen deze gang van zaken valt niets te ondernemen. Geen rechter, die meer schade toekent, dan er werkelijk geleden is in dit geval.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoezo moet U alles zelf regelen? Zit U bij Centraal Beheer?

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 20:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, maar als je ergens geen verstand van hebt kun je beter niet (meer) reageren. Helaas niet het eerste topic waar je antwoorden geeft die niet kloppen!

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 22:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat je niet het bedrag krijgt waar je een andere voor terugkoopt kan wel kloppen,

dat is meestal het geval daar de dagwaarde krijgt en die (nu) lager zal zijn.

Dat je de aankoopwaarde krijgt is  kul, aankoopbon tonen………nooit van gehoord.

Wat als je de motor kado kreeg van je vriendin, dan is je aankoopwaarde E 0,00 voor jou en heb je geen aankoopbon, ( die krijg je ook niet op Marktplaats) , dan zou je zeker niets krijgen………… onzin, je krijgt de dagwaarde, die schijnt niet zomaar na te kijken voor motoren, ze bekijken/vergelijken  inruilwaarde, en  prijzen waarvoor ze tweedehands gaan

blijkbaar om tot een bedrag te komen.

Ook terug te lezen op forums,

n      Die experts worden in eerste instantie geadviseerd door de motorzaak waar je motor ter taxatie is aangeboden, daarnaast bellen ze regelmatig op om te vragen waarvoor een bepaalde motor te koop staat bij anderen.
Globaal gezien gaat een motor financieel total loss bij 2/3 schade van de dagwaarde....dus dagwaarde 3000, total loss bij 2000 schade----

n      --- De motor is inderdaad totall loss verklaard. Een door de verzekeraar aangewezen opkoper doet dan een bod op het restant dit bedrag wordt door de verzekeraar aangevuld tot de op dat moment geldende dagwaarde -------

Informeer anders ook even bij de ANWB;

-- dagwaarde opgevraagd bij de anwb. Zegt die vent kan je alleen de inruilwaardes geven…………-------

ve
door verwijderd - Jul 16, 2007 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Onder dagwaarde wordt overigens verstaan de Nieuwwaarde onder aftrek van een bedrag wegens waardevermindering door ouderdom en/of slijtage volgens (algemeen in Nederland) erkende maatstaven, oftewel het bedrag wat nodig is om een gelijkwaardige motor te kunnen aanschaffen.Dagwaarde van de motor

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt natuurlijk overwegen om een contra-expertise te laten verrichten.

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 01:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Over de vaststelling van de dagwaarde van de motorfiets door experts kan veel gezegd of geschreven worden, maar vrijwel zeker is het bedrag dat u kunt krijgen onderhandelbaar. Neem derhalve contact op met een goede dealer en laat hem een betrouwbare offerte opstellen voor een soortgelijke motor van dezelfde ouderdom.
Daarnaast kunt u via internet vraagprijzen verzamelen van motors en de ANWB koerslijst heeft u al geraadpleegd. Met die informatie kunt u zelf het overleg met de expert of de maatschappij aangaan en als u meent dat u daartoe niet voldoende in staat bent kunt u een eigen expert in de arm nemen om uw belangen te behartigen.
Als u voldoende overtuigende argumenten heeft dan zullen ze u een beter aanbod doen en minimaal de koerslijst waarde uitkeren. Hou er wel rekening mee dat de marge van de verkoper de prijs opdrijft tot boven de normale of redelijke dagwaarde van de motor.
Succes met de onderhandelingen Dick

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 08:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De dagwaarde wordt niet gemaakt door de prijs wat u er destijds tweedehands voor hebt betaald.
Daar is in verzekeringland een lijst voor gemaakt die alleen voor hun gunstig is en dus een bedrag uitbetaald dat niet toereikend is voor de aanschaf van een gelijkwaardig exemplaar.
Dat is pure onrecht, maar daar hebben we mee te maken en ik neem aan dat de verzekeringen het onderling moeten regelen, daar is een verzekering ook voor, dat zou u echt niet zelf hoeven gaan doen, tenminste lijkt mij uiterst onwaarschijnlijk.
Dan denk ik, verzekeren en verzekeren, het is niet alleen de prijs voor de premie, maar een beetje nazorg is me ook wel een paar centen waard, maar wordt in de prijsbepaling voor het zoeken naar een verzekering door de klant wel eens vergeten en merk je achteraf wat voor voordeel je hebt, niks dus.....

ve
door verwijderd - Jul 17, 2007 om 21:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

 u moet schadeloos gesteld worden. als u het met de expert niet tot overeenstemming kunt komen laat een contra expertise uitvoeren bij een ander  groter bedrijf. of vraag om de zelfde fiets terug.uw aan koop prijs is niet alleen bepalend, ook de markt waarde is zeer belangrijk.in het ergste geval zou de tegen partij bij moeten betalen maar dat is een lijdens weg.

ve
door verwijderd - Jul 18, 2007 om 12:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Artikel
960,
Burgerlijk Wetboek nr. 7

De verzekerde zal
krachtens de verzekering geen vergoeding ontvangen waardoor hij in een
duidelijk voordeliger positie zou geraken.
De vorige zin mist toepassing
bij voorafgaande taxatie van de waarde van een zaak tot stand gekomen krachtens
een aan een deskundige opgedragen beslissing of krachtens een beslissing van
partijen overeenkomstig het advies van een deskundige.

Hetzelfde – door mij geaccentueerd - geldt voor een derde
partij waar schade aan uitgekeerd wordt. De geleden schade is het bedrag,
waarvoor de motor 4 maanden eerder is aangeschaft.

Vladja

ve
door verwijderd - Jul 18, 2007 om 18:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

beste vladja helaas klopt dat niet . hoe als je hem voor je verjaardag hebt gekregen . de dag cq handels waarde hoort ten grondslag te liggen

ve
door verwijderd - Jul 18, 2007 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik hoor ten onrechte steeds weer de term "dagwaarde" voorbij komen. U heeft wettelijk gezien recht op vervangingswaarde"!

Voor die waarde kijkt een "expert" op internet naar iets wat op uw motor lijkt ergens in Nederland en naar de "vraagprijs".Daar gaat dan ng een "onderhandelingskorting" af waardoor U nooit een bedrag zult krijgen waarmee U een soortgelijke motor kunt aanschaffen. Het is echter wel meer dan de "dagwaarde".