he
door hettrsch Jun 8, 2016 om 15:51
Garantie & verzekeringen

Dagwaarde fotocamera berekenen

Mijn fototas met inhoud is bij een woninginbraak gestolen. De verzekering wil op grond van de aanschafdatum, december 2010, nog maar 10% vergoeden. Er wordt 15% per jaar afgeschreven is 90% afschrijving.

28073 19 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 16:05
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Hettrsch ,

Misschien heeft u hier iets aan ( dagwaardemeter richtlijn )  , klik op de rode regel .

http://www.schadehulp.nl/cgi-bin/dagwaardemeter/dagwaardemeter.pl

edrick3
door edrick3 - Jun 8, 2016 om 16:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, daar kan ik me iets bij voorstellen.
Er worden nu eenmaal vaste afschrijvingspercentages gehanteerd.
Helaas is dat voor je gevoel altijd teveel.
Vaak rekenen ze na een aantal jaren alleen nog de restwaarde.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jun 8, 2016 om 16:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

6 jaar oude camera heeft eigenlijk geen restwaarde meer,  althans niet in economische zin.
Mijn verzekering schrijft elektronica zoals camera, tv,  pc enzovoort  in 5 jaar af.

@Marita5 klopt geen bal van deze site.
 Ik deed ff een test met een dvd speler van 6 jaar oud, die zou nog  €240 waard zijn volgens deze site. Hoop doet leven maar deze hoop moet je gelijk met een kilo zout nemen.
Diewilik

@H
door @HENK@ Jun 10, 2016 om 12:47
158 Antwoorden / 1 Vragen

waar vond je de dvd speler en wat voor nieuwprijs gaf je in ??

marita5
door marita5 - Jun 8, 2016 om 16:39
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@Diewilik ,

Er staat ook : Afwijkingen hiervan kunnen de waarde zowel negatief als positief beinvloeden. Gebruik daarom deze dagwaardemeter als richtlijn.

Cookies
door Cookies Jun 8, 2016 om 16:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nou, fikse afwijking dan. Heb je dus niks aan.

@H
door @HENK@ Jun 10, 2016 om 12:46
158 Antwoorden / 1 Vragen

@carola 83, hoezo fikse afwijking, waar staat het uitgangsbedrag??

zolang diewilik niet opgeeft hoeveel hij als nieuwprijs in heeft gegeven kun je ook niet inschatten of er flink afgeweken word en kun je dus ook niet oordelen of iets nu wel of niet bruikbaar is!

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2016 om 16:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Om wat voor camera gaat het? Een huis-, tuin- en keuken compact cameraatje is na 6 jaar verouderd en niks meer waard.

emcede
door emcede - Jun 8, 2016 om 17:16
959 Antwoorden / 4 Vragen

Ergens klopt er iets niet. Als je zegt dat men 90% afschrijving hanteert betekent dat dat ze uitgaan van 6 jaar afschrijving. Dat is niet juist, want aanschaf is 5 1/2 jaar geleden. En dat is nog geen 6 jaar...

Als het gaat om een digitale spiegelreflexcamera moet de verzekeraar uitgaan van een langere levensduur dan voor een compactcamera van € 150 of € 250.

Geef eens wat meer informatie:
- kun je met een nota de exacte aanschafdatum en aanschafprijs aantonen?
- om welk soort camera gaat het?
- wat was de aanschafprijs?

motorhan
door motorhan - Jun 10, 2016 om 12:04
8 Antwoorden / 1 Vragen

Je eens op Mp kunnen kijken wat er voor dergelijke camera's wordt gevraagd, of bij de fotohandel.
Als dat veel verschilt heb je een punt. hou er wel rekening mee dat als je een gebruikt toestel bij de foto handel koopt er meestal enige maanden garantie op zit. en dat bedrag kan een verzekeraar weer in mindering brengen om de waarde vast te stellen.
Je kan proberen aan te tonen met het aantal foto's dat je met het toestel hebt gemaakt. bij een duurdere camera maakt dat ook deel uit van de dagwaarde. er zijn programm's waarmee je aan de hand van een foto het aantal opnames kan vaststellen.

succes gewenst

@H
door @HENK@ - Jun 10, 2016 om 12:34
158 Antwoorden / 1 Vragen

@Diewilik ,  ik kijk er dan waarschijnlijk overheen maar ik zie er zo snel geen dvd speler

buiten dat ben ik benieuwd wat voor nieuwprijs je dan ingegeven hebt

bo
door boris47 - Jun 10, 2016 om 12:39
27 Antwoorden / 1 Vragen

Ga er maar vanuit dat je het minimale terug krijgt, we zouden met z'n allen moeten besluiten niets meer te verzekeren. Aangezien ook verzekeraars zich aan gesloten hebben bij het hufterige graai gedrag van banken.

jo
door jorisw Jun 10, 2016 om 22:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Verbeter de wereld en zeg al je verzekeringen op. Dan houd ik nog even de relevante verzekeringen aan als je het niet erg vindt.

di
door digioma - Jun 10, 2016 om 12:44
646 Antwoorden / 29 Vragen

Klopt wel. Twee jaar geleden is in Frankrijk iemand met een zware rugzak tegen me aangelopen terwijl ik een foto maakte. Fototoestel viel niet maar de heel dure Canon lens kreeg een opdonder van die rugzak, waardoor de lens niet meer goed in de camera paste. Lens was nog geen vijf jaar oud en altijd zorgvuldig gebruikt, maar ik kreeg er via m'n reisverzekering maar 220 euro voor terug. Bovendien moest in dat geval de kapotte lens naar de verzekeraar worden opgestuurd. Dat laatste is wel begrijpelijk i.v.m. fraude. Dus even slikken, zelf wat geld bijgelegd en een andere lens teruggekocht.

Ma
door Mat Matheij Jun 12, 2016 om 07:18
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dan moet dit inderdaad een dure lens zijn geweest naar ik zo schat 1000€. Wanneer U hier na 5 jaar nog 220€ terugkrijgt lijkt de afschrijving nog redelijk. Voor professionele of semi professionele apparatuur zou ik eens omzien naar een hierin gespecialiseerde verzekering. Voorts uiteraard bij transport goed verpakken in hiertoe bij de speciaalzaak verkrijgbare stootvaste koffers.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@boris47

Niemand verplicht u zich te verzekeren. Dus opzeggen die handel.

ha
door harryromijn - Jun 10, 2016 om 12:46
272 Antwoorden / 0 Vragen

Verzekeringen hanteren nu eenmaal een beduidend snellere afschrijving als wij, burgers, dit voelen.
Uw hele inbeodel wordt in 10 jaar afgeschrreven. En heeft u geen aankoopbonnetjes, wordt het nog lastiger.

Wel wordt al gauw uitgegaan van een verzekerde waarde van € 100,000 Ofwel: de verzekering gaar ervan uit, dat u jaarlijks voor € 10,000 vernieuwd.Sorry, maar IK haal dat bij lange na niet.
VerZEKERing = ZEKER de betaalde premie kwijt, de rest is coulance.

ja
door jackyh - Jun 10, 2016 om 13:10
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als je voor nieuwwaarde verzekerd bent d.w.d  toch zeggen vergoeding tegen nieuwe aanschafprijs?  Tenslotte betaal je ook een hogere premie.

jo
door jorisw Jun 10, 2016 om 22:56
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Echt tegen nieuwwaarde verzekeren zet de deur voor fraude wagenwijd open.

tijger1
door tijger1 - Jun 10, 2016 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jackyh

Verzekerd tegen nieuwwaarde, wil dus niet zeggen dat je de nieuwe aanschafprijs vergoed krijgt.

Stel fototoestel kostte € 500, kost nu € 400 ( de meeste van die apparaten worden na verloop van tijd goedkoper) afschrijving in bovenstaand geval 90 %, dan wordt er maar € 40 vergoed.

pe
door pebk Jun 12, 2016 om 01:19
579 Antwoorden / 0 Vragen

Een fototoestel van 2010 is niet te vergelijken met een toestel anno 2016. Zolang worden ze niet geproduceerd. Van buiten verandert de camera misschien niet zo. Als je naar de technische inhoud kijkt, koop je een camera met de specs van 2010 nu voor pak hem beet 50 Euro. Zo hard gaat het met de techniek op dit moment. (Een camera met vergelijkbare specs zijn waarschijnlijk niet meer te koop, behalve als speelgoed).

Gevoelswaarde en economische waarde verschillen helaas heel erg. En een nieuwe camera kun je er niet voor kopen.

audb
door audb - Jun 10, 2016 om 17:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Was het niet bij kassa een item over verzekeringen dat je geen dag maar een vervangings waarde diende terug te krijgen?

Wel weet ik dat het een uitspraak van de Hogeraad der Nederlanden gaat en ergens uit de jaren '70 en zolang er geen wet gemaakt is die anders beslist geld dat nog steeds.

Helaas kan je het online niet terug vinden in de uitspraken register.

Ma
door Mat Matheij Jun 12, 2016 om 07:23
986 Antwoorden / 3 Vragen

Niet alle verzekeraars vergoeden de vervangingswaarde en wanneer dat wel het geval is meestal de eerste twee jaar. Over dat eerste bestaat ogenschijnlijk enige verwarring. Dat is met mijn antwoord hierop uitgelegd.

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 23:44
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ondergetekende heeft bij een computer diefstal ( 1.5 jr.) de vervangingswaarde terug gekregen. Dat bleek te gelden tot 2 jaar. Daarna de gebruikelijke afschrijving. Alweer bezie uw polisvoorwaarden en vul die aan met kostbaarheden buitenshuis. Uit onderzoek is gebleken dat slechts een klein percentage de verzekerings voorwaarden goed doorneemt

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2016 om 00:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vervangingswaarde van iets wat gestolen wordt en wat 1,5 jaar oud is, is dus het bedrag wat nodig is om iets te kunnen kopen wat 1,5 jaar oud is. Dus simpel gezegd dagwaarde.

En wat is hierbij het nut van een verzekering voor kostbaarheden buitenshuis?

Ma
door Mat Matheij - Jun 12, 2016 om 07:07
986 Antwoorden / 3 Vragen

@ Tijger1 De vervangingswaarde is het netto uitgekeerde bedrag dat de verzekeraar uitkeert om een NIEUWE laptop aan te schaffen gelijkwaardig aan het in dit geval gestolen type. In mijn geval was dit zelfs een type met betere specificaties daar de aanschafprijs was gedaald en de laptop met de -lagere- specificaties niet meer leverbaar was.
Een kostbaarheidsverzekering buitenshuis omvat diefstal schade e.d. aan bijvoorbeeld mobile phone laptop of tablet sieraden e.o. en is veel goedkoper dan de separate verzekeringen die in de winkel worden aangesmeerd. Met ER.

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2016 om 09:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Dan is aan u gewoon de nieuwwaarde uitgekeerd en dat gebeurd ook bij spullen die nog jong zijn. Dan wordt er geen afschrijving toegepast, niets bijzonders.

Uiteraard weet ik wat een buitenshuis verzekering dekt, maar die heb je niet nodig bij een woning inbraak.