Defect in garantietijd
Ik heb een Keewee bakfiets gekocht waarvan de accu na 7 maanden kapot ging
Teruggebracht naar fietsenmaker. Kreeg te horen dat de fabrikant de accu zou maken of vervangen. Hier na volgde een tijd van bellen en wachten (6 maanden). De fabrikant nam toen de bakfiets terug ( er waren nog meer keewee's die hetzelfde probleem hadden). De fietsenmaker zei mij dat hij er 3500 euro voor had gekregen ( nieuwwaarde 4000) ik mocht van hem een fiets of bakfiets uitzoeken van 3500 euro maar geld kreeg ik niet terug. Volgens mij heb ik recht op het volledige bedrag
M.i. heeft u gelijk omdat u volgens de wetgeving recht heeft op een conform adequaat product indien repareren niet kan en dan uw geld terug. Zo er sprake zou zijn van een langere tijd zou afschrijving aan de orde mogen zijn maar dat is m.i nu niet zo: zie het volgende en ook wat u kunt doen om uw recht te krijgen:
(Ga ook na of de fietsenmaker is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie).
Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa en verder
https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten
Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html
www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en evt verder t/m art 25
U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM
Hij is binnen de garantietermijn kapot gegaan en dan lijkt het mij dat je recht hebt op volledige vergoeding van je bakfiets.
Over de garantie van een accu kun je discussiëren. Vaak worden accu's uitgesloten van garantie, blijkbaar bij uw fiets niet en, inderdaad, 7 maanden is kort. De levensduur van een accu wordt ook bepaald door de gebruiker. Ik heb de oude elektrische fiets (Flyer) van mijn moeder en die is uit 2006 en nog steeds dezelfde accu. Het kan deels geluk zijn, maar de accu gaat altijd mee naar binnen en na iedere rit opgeladen en stekker er weer uit.
Zoals Heremietkreeft al aangeeft, informeer bij het Juridisch Loket of , als u die heeft, bij uw rechtsbijstandverzekering.
NB: ik heb zojuist het jaartal van aankoop van de fiets gewijzigd. Mijn fiets is gekocht op 05-06-2006.
Geachte Thomas,
Bij welke fietsenmaker heeft u deze bakfiets gekocht?
Gaat het om het model op bijgevoegde foto?
Hallo Thomas, u schrijft dat de nieuwwaarde 4000 euro is. Is dat ook het bedrag dat u voor de fiets betaald heeft?
Meestal heeft de leverancier de kans om een product gratis te repareren of te vervangen.
Als u een nieuwe fiets krijgt dan is het merkwaardig dat u 500 euro bij zou moeten leggen.
In sommige gevallen, bij ernstige problemen, kunt u meteen geld terugvragen. Zie Consuwijzer.
Succes.
Het lijkt er op dat de fietsenmaker zijn inkoopwaarde terug heeft gekregen van Keewee.
Maar de fiets werd teruggenomen en jij hebt recht op je geld terug of een gelijkwaardige bakfiets.
Waarom krijg je €500 minder en je geld niet terug?
Lees ook dit:
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/koopovereenkomst-beeindigen
Nee, dit klopt niet. Onder die omstandigheden hoort u uw geld terug te krijgen. Die fietsenmaker lijkt het vooral voor zichzelf goed te regelen.
Hoi thomas,
Ik heb ook een keewee bakfiets. Accu nu ook kapot na 1.5. daarnaast nog een hele hoop andere gebreken waaronder ook echte veiligheids issues. Zou ik je nog wat vragen mogen stellen? Mijn mail is [edit: verwijderen persoonlijke gegevens]
Gr. Bram
Wat zou u willen weten, gewoon terug gaan naar de verkoper en daar uw klachten vertellen. Ls niet zo handig uw e-mailadres te vermelden, ieder kan dit forum bezoeken en loopt u het risico spam te krijgen. Redactie verzocht dit te verwijderen.
In augustus 2021 kocht ik mijn Keewee bakfiets, maart 2022 ging de accu al kapot bij normaal gebruik, Na heel veel gedoe met de fietsenwinkel waar ik hem gekocht had heb ik na enkele weken een nieuwe accu gekregen binnen de garantie.
Januari 2023 is ook deze accu kapot gegaan en is er weer net zoveel gedoe met de fietsenwinkel. We zijn nu 1,5 maand verder en de bakfiets staat nog steeds bij de betreffende fietsenwinkel zonder werkende accu. Ik heb veelvuldig contact met de winkel maar het lijkt een bekend probleem te zijn, in de desbetreffende winkel staan nog 2 Keewee bakfietsen zonder werkende accu.
Uiteraard heb ik ook contact gehad met PMG, de fabrikant van de Keewee bakfietsen, zij geven aan dat ik het met mijn dealer op moet lossen.
verkoper is degeen waar je zaken mee hebt gedaan en die moet jouw vergoeden, je hebt uiteindelijk niets te maken met de deal tussen fabrikant en fietsenmaker.
eis dan ook je totale som terug, daar heb je recht op of natuurlijk een nieuwe, vergelijkbare, bakfiets.
bij een non-conform product, en daar is hier duidelijk sprake van heeft de verkoper 2 optie's.
1. repareren en wel kosteloos.
2. vervangen en wel kosteloos!
https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel1/afdeling3
lees ook Artikel 21 even!!!!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer
Klarna, aanmaning niet besteld artikel
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten.
Direc
...
Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer