Th
door Thomasdebruin Nov 14, 2022 om 11:16
Garantie & verzekeringen

Defect in garantietijd

Ik heb een Keewee bakfiets gekocht waarvan de accu na 7 maanden kapot ging
Teruggebracht naar fietsenmaker. Kreeg te horen dat de fabrikant de accu zou maken of vervangen. Hier na volgde een tijd van bellen en wachten (6 maanden). De fabrikant nam toen de bakfiets terug ( er waren nog meer keewee's die hetzelfde probleem hadden). De fietsenmaker zei mij dat hij er 3500 euro voor had gekregen ( nieuwwaarde 4000) ik mocht van hem een fiets of bakfiets uitzoeken van 3500 euro maar geld kreeg ik niet terug. Volgens mij heb ik recht op het volledige bedrag

2779 10 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2022 om 11:27
16827 Antwoorden / 202 Vragen

M.i. heeft u gelijk omdat u volgens de wetgeving recht heeft op een conform adequaat product indien repareren niet kan en dan uw geld terug. Zo er sprake zou zijn van een langere tijd zou afschrijving aan de orde mogen zijn maar dat is m.i nu niet zo: zie het volgende en ook wat u kunt doen om uw recht te krijgen:

(Ga ook na of de fietsenmaker is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie).

Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Thecla58
door Thecla58 - Nov 14, 2022 om 11:33
853 Antwoorden / 3 Vragen

Hij is binnen de garantietermijn kapot gegaan en dan lijkt het mij dat je recht hebt op volledige vergoeding van je bakfiets.

sira
door sira - Nov 14, 2022 om 11:52
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Over de garantie van een accu kun je discussiëren. Vaak worden accu's uitgesloten van garantie, blijkbaar bij uw fiets niet en, inderdaad, 7 maanden is kort. De levensduur van een accu wordt ook bepaald door de gebruiker. Ik heb de oude elektrische fiets (Flyer) van mijn moeder en die is uit 2006 en nog steeds dezelfde accu. Het kan deels geluk zijn, maar de accu gaat altijd mee naar binnen en na iedere rit opgeladen en stekker er weer uit.

Zoals Heremietkreeft al aangeeft, informeer bij het Juridisch Loket of , als u die heeft, bij uw rechtsbijstandverzekering.

NB: ik heb zojuist het jaartal van aankoop van de fiets gewijzigd. Mijn fiets is gekocht op 05-06-2006.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 14, 2022 om 12:20
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Thomas,

Bij welke fietsenmaker heeft u deze bakfiets gekocht?

Gaat het om het model op bijgevoegde foto?

Ja
door JannyBoe - Nov 14, 2022 om 12:42
511 Antwoorden / Vragen

Hallo Thomas, u schrijft dat de nieuwwaarde 4000 euro is. Is dat ook het bedrag dat u voor de fiets betaald heeft?

Meestal heeft de leverancier de kans om een product gratis te repareren of te vervangen.
Als u een nieuwe fiets krijgt dan is het merkwaardig dat u 500 euro bij zou moeten leggen.

In sommige gevallen, bij ernstige problemen, kunt u meteen geld terugvragen. Zie Consuwijzer.
Succes.

panter22
door panter22 - Nov 14, 2022 om 17:26
6599 Antwoorden / Vragen

Het lijkt er op dat de fietsenmaker zijn inkoopwaarde terug heeft gekregen van Keewee.
Maar de fiets werd teruggenomen en jij hebt recht op je geld terug of een gelijkwaardige bakfiets.
Waarom krijg je €500 minder en je geld niet terug?

Lees ook dit:
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/koopovereenkomst-beeindigen

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Nov 14, 2022 om 19:37
2039 Antwoorden / Vragen

Nee, dit klopt niet. Onder die omstandigheden hoort u uw geld terug te krijgen. Die fietsenmaker lijkt het vooral voor zichzelf goed te regelen.

Bram89
door Bram89 - Jan 10, 2023 om 20:33
1 Antwoorden / Vragen

Hoi thomas,
Ik heb ook een keewee bakfiets. Accu nu ook kapot na 1.5. daarnaast nog een hele hoop andere gebreken waaronder ook echte veiligheids issues. Zou ik je nog wat vragen mogen stellen? Mijn mail is [edit: verwijderen persoonlijke gegevens]
Gr. Bram

gerbera
door gerbera Jan 10, 2023 om 21:45
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wat zou u willen weten, gewoon terug gaan naar de verkoper en daar uw klachten vertellen. Ls niet zo handig uw e-mailadres te vermelden, ieder kan dit forum bezoeken en loopt u het risico spam te krijgen. Redactie verzocht dit te verwijderen.

Je
door Jennifer841 - Feb 28, 2023 om 00:03
1 Antwoorden / Vragen

In augustus 2021 kocht ik mijn Keewee bakfiets, maart 2022 ging de accu al kapot bij normaal gebruik, Na heel veel gedoe met de fietsenwinkel waar ik hem gekocht had heb ik na enkele weken een nieuwe accu gekregen binnen de garantie.
Januari 2023 is ook deze accu kapot gegaan en is er weer net zoveel gedoe met de fietsenwinkel. We zijn nu 1,5 maand verder en de bakfiets staat nog steeds bij de betreffende fietsenwinkel zonder werkende accu. Ik heb veelvuldig contact met de winkel maar het lijkt een bekend probleem te zijn, in de desbetreffende winkel staan nog 2 Keewee bakfietsen zonder werkende accu.

Uiteraard heb ik ook contact gehad met PMG, de fabrikant van de Keewee bakfietsen, zij geven aan dat ik het met mijn dealer op moet lossen.

1paul
door 1paul - Feb 28, 2023 om 08:49
3132 Antwoorden / 0 Vragen

verkoper is degeen waar je zaken mee hebt gedaan en die moet jouw vergoeden, je hebt uiteindelijk niets te maken met de deal tussen fabrikant en fietsenmaker.

eis dan ook je totale som terug, daar heb je recht op of natuurlijk een nieuwe, vergelijkbare, bakfiets.

bij een non-conform product, en daar is hier duidelijk sprake van heeft de verkoper 2 optie's.

1. repareren en wel kosteloos.

2. vervangen en wel kosteloos!

https://maxius.nl/burgerlijk-wetboek-boek-7/boek7/titel1/afdeling3

lees ook Artikel 21 even!!!!