in
door inekedames Nov 11, 2016 om 20:59
Garantie & verzekeringen

Dela premievrij maken

Mijn man en ik betalen al meer dan 40 jaar voor het Dela uitvaartplan. We zijn dus verzekerd voor een (bijna complete )uitvaart in natura.
Bij onze polis voor 2017 kregen wij nu echter een schrijven, dat het mogelijk wordt de polis af te kopen of premievrij te maken. Helaas is het me niet helemaal duidelijk en heb Dela zelf om nadere uitleg gevraagd. Helaas regeren ze niet op mijn mail.  Hopelijk is hier iemand, die me een beetje wegwijs kan maken en me kan uitleggen, wat evt de voor en nadelen hiervan kunnen zijn?

Alvast vriendelijk dank voor het meedenken.
Ineke

27593 26 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2016 om 21:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Om u een beetje te kunnen adviseren moet u toch wel wat meer gegevens verstrekken, zoals hoeveel betaalt u per maand, wat zijn nu de leeftijden. Hoelang moet u nog betalen, of loopt dat onbeperkt door? Is de premie geindexeerd?

Afkopen moet u in ieder geval zeker niet doen.

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 21:43
42 Antwoorden / 12 Vragen

Wij betalen ca 170,- per jaar, dat ieder jaar iets duurder wordt.  Zijn 70 en 80 jaar en hebben bij aanvang nooit de keuze gehad, hoeveel jaar er betaald moet worden.

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 11, 2016 om 21:25
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Hier kunt u e.e.a. lezen over stopzetting enz. U kan ook via het contactformulier vragen stellen.
https://www.dela.nl/service-en-contact/verzekering-opzeggen/uitvaartplan-opzeggen

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 21:39
42 Antwoorden / 12 Vragen

Op dit contactformulier reageren ze helaas niet :-(

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 11, 2016 om 21:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Inekedames ,

Hier vind u alle informatie bij veelgestelde vragen , betreft afkoop en premievrij maken ( vragen staan er tussen )  , klik op de rode regel .

https://www.dela.nl/service-en-contact/veelgestelde-vragen/dela-uitvaartplan

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 21:45
42 Antwoorden / 12 Vragen

Dat heb ik inderdaad allemaal gelezen, maar kan helaas zelf niet overzien, wat de voor en nadelen ervan zijn?

marita5
door marita5 - Nov 11, 2016 om 21:53
11507 Antwoorden / 15 Vragen
in
door inekedames Nov 11, 2016 om 21:55
42 Antwoorden / 12 Vragen

Dank u voor het meedenken.

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 22:23
42 Antwoorden / 12 Vragen

In ieder geval wil ik u allemaal hartstikke bedanken voor al uw tips.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2016 om 21:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als die polis al zo lang loopt, kunt u dus helemaal niet eens afkopen. Kijk maar in de voorwaarden.

Maar gezien uw leeftijd willen ze graag van u af, daarom bieden ze aan de polis premievrij te maken.

Wat dan volgt zal zijn dat bij een uitvaart de verzekerde som lang niet genoeg zal zijn, terwijl u wel min of meer verplicht bent hen de uitvaart te laten regelen. En u een flink bedrag moet bij betalen.

Mijn advies? Niets doen. Ook niet bijverzekeren of iets dergelijks als ze daarmee komen. Gewoon de premie betalen en klaar.

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 22:01
42 Antwoorden / 12 Vragen

Eerlijk gezegd, had ik dit zelf ook gedacht, maar aangezien ik maar " blond " ben, wist ik niet, of dit juist was.
Wij betalen nl. al zolang en je leest vaak, dat je dan recht zou hebben op premievrij maken, maar waarschijnlijk groeit het bedrag dan niet verder meer mee en kom je eraan tekort.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2016 om 22:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, al bent u pimpelpaars of groen, maakt niet uit. U hebt dat goed gezien.

En je gaat dan flink tekort komen. Reken maar. Dus "oude" klanten bieden ze dat graag aan.

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 12, 2016 om 00:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger nog+10 erbij

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 12, 2016 om 00:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@tijger nog+10 erbij

marita5
door marita5 - Nov 11, 2016 om 22:01
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 ,

De polis kan wel afgekocht worden , v.a 1 januari 2017 wijzigen de polisvoorwaarden :

Wijzigingen vanaf 1 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 veranderen de Algemene Voorwaarden van het DELA UitvaartPlan. Vanaf 2017 kan het DELA UitvaartPlan worden afgekocht. Dit geldt dan ook voor de polissen afgesloten voor 1 maart 2015.

Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. U krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze afkoopwaarde bestaat uit de poliswaarde minus € 250 kosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de afkoopwaarde positief? Dan maken we dit bedrag over naar uw rekening. U bent dan niet meer bij DELA verzekerd voor uw uitvaart.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2016 om 22:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, niet gelezen.  Hoeveel mensen zullen er niet intrappen.

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 22:08
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Lees eens bij mijn link 21.38 , daar staat tussen de vragen informatie betreft afkoop / premievrij maken ( 2 vragen )

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 22:18
42 Antwoorden / 12 Vragen

Ja dat afkopen per 1-1-2017 was me bekend, maar is niet echt een goede oplossing....hoopte meer op nu eindelijk eens premievrij maken na al die jaren.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2016 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veertig jaar geleden moet u ook hebben kunnen kiezen voor betalen tot uw 65 ste, was duurder, of levenslang.

Waardeloze verzekeringen die uitvaartpolissen in natura.

jo
door jorisw Nov 14, 2016 om 16:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de meeste mensen zijn alle uitvaartpolissen waardeloos. Zelf sparen is veel handiger. Als je kijkt wat uiteindelijk aan premies wordt betaald en dat je daar slechts een spaanplaten kist voor krijgt en max 75 bezoekers kunt uitnodigen (en voor de rest nog een rekening krijgt).....

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Nov 11, 2016 om 22:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk zou ik niet gaan bellen. Ze zullen dan proberen u nog een aanvulling aan te smeren, als u niet gaat afkopen of premievrij maken.

Topantwoord

marita5
door marita5 - Nov 11, 2016 om 22:13
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Inekedames ,

Ik zie nu als u een afspraak wilt maken dat er kosten aan zijn verbonden ( duur liefhebberij ) .

Videochat  € 48,-

Bel mij terug € 48,-

Bij mij thuis €136,-

in
door inekedames Nov 11, 2016 om 22:19
42 Antwoorden / 12 Vragen

Schandalig. Hopelijk gaat het bij overlijden minder moeizaam.

tenormin
door tenormin Nov 11, 2016 om 22:44
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat gaat inderdaad minder moeizaam maar.... er komen immer kosten bij waar men niet op rekent. Althans, dat is mijn Dela ervaring. Wat bij anderen wel hetzelfde zal zijn. Hoop dat u of uw echtgenoot er nog heel lang geen gebruik van hoeven te maken.

ph
door philip36 Nov 11, 2016 om 23:10
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marita5 Waar heeft u die bedragen gelezen?

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 23:17
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@philip36 , klik op mijn link van 21.53 , onder klantenservice klik op maak een afspraak , het eerste wat er staat is uitvaartverzekering dela- uitvaartplan klik op het plusje en u ziet de bedragen ., voor alle verzekeringen zijn de prijzen hetzelfde .

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2016 om 23:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Zo erg is het gelukkig niet. Dat zijn kosten voor het afsluiten van een nieuwe verzekering.

marita5
door marita5 Nov 11, 2016 om 23:31
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , dat kan ik daar niet uit afleiden dat dit voor een nieuwe verzekering is , er staat Vindt u het fijn om in een persoonlijke afspraak advies te ontvangen van één van onze adviseurs? .

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 00:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

ja maar dat is echt voor een nieuwe verzekering.

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 08:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Dan zal het wel zo zijn , dit is uw terrein , bij verzekeringsadviseurs weet je het maar nooit ;-))

ph
door philip36 - Nov 11, 2016 om 23:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt, als u het niet eens bent met de wijzigingen, vóór 1 januari 2017 uw uitvaartverzekering opzeggen en ná 1 januari kunt de polis ook premievrij maken.

Wat ik gelezen heb wordt bij polis opzeggen, de opgebouwde waarde overgemaakt naar het rentedragende DELA depositofonds.
Dit fonds keert uit bij overlijden.
Er worden in dat geval geen afkoopkosten in rekening gebracht.
In het nieuwe jaar zijn de afkoopkosten en denk ook bij premievrij maken €250.

Maar nog veel onduidelijk, ook wat de dekking wordt bij premievrij maken en bij opzeggen verzekering.
Het beste is om toch maar contact op te nemen met de DELA.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 00:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stopzetten of afkopen kost allebei € 250.

Opzeggen is premievrij maken. En kost dus ook € 250.

ph
door philip36 Nov 12, 2016 om 08:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Sorry, ben niet erg duidelijk geweest. Als dit jaar de polis opgezegd wordt, worden geen kosten in rekening gebracht. In dat geval wordt er niets uitgekeerd maar wordt in het depositofonds gestort.

marita5
door marita5 - Nov 12, 2016 om 08:20
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Philip36 ,

Ik wil mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken, kan dat?

Heeft u uw DELA UitvaartPlan afgesloten voor 1 maart 2015? Dan geldt het volgende:

Het dienstenpakket kunt u niet premievrij maken. U kunt het vrij te besteden bedrag wel premievrij maken. Dat kan alleen als dit bedrag voldoende is om een minimaal bedrag van € 603 te verzekeren.

Heeft u uw DELA UitvaartPlan afgesloten na 1 maart 2015? Dan geldt het volgende:

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een bedrag van minimaal € 597 te verzekeren. We zetten de Dienstenverzekering dan om in een premievrije Geldverzekering. U bent dan niet meer verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten. Bij een overlijden krijgen de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd.

Wijzigingen in de Algemene voorwaarden vanaf 1 januari 2017

U kunt de verzekering premievrij maken. Dat kan alleen als de waarde van de verzekering voldoende is om een bedrag van minimaal € 1.000 te verzekeren. We zetten de Dienstenverzekering dan om in een premievrije Geldverzekering. U bent dan niet meer verzekerd voor een pakket uitvaartdiensten. Bij een overlijden krijgen de nabestaanden een geldbedrag uitgekeerd.

Is kapitaaloverdracht mogelijk?
U kunt de waarde van uw DELA UitvaartPlan laten overmaken naar een andere verzekering. In het Protocol Stroomlijning Kapitaaloverdrachten leest u meer hierover.

Kan ik het DELA UitvaartPlan afkopen of stoppen met de verzekering?

Is uw uitvaartverzekering afgesloten vóór 1 maart 2015? Dan geldt het volgende:

Afkopen

Afkopen wil zeggen dat u stopt met de verzekering en een eventuele waarde krijgt uitgekeerd. U kunt de uitvaartverzekering afgesloten vóór 1 maart 2015 niet afkopen. Dat staat in artikel 13 van de Algemene voorwaarden. De verzekering duurt totdat u overlijdt.

Opzeggen van de verzekering

Opzeggen van de verzekering wil zeggen dat u de verzekering stopt. U betaalt geen premie meer. U kunt de verzekering opzeggen. Hiervoor geldt een opzegtermijn van tenminste een maand. De verzekering houdt dan op te bestaan. DELA bepaalt vervolgens de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde minus € 250 kosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde € 100 of hoger? Dan maken we dit bedrag over naar het DELA Depositofonds. U ontvangt rente over het bedrag. Het bedrag komt vrij bij uw overlijden. Nabestaanden kunnen hier een deel van de uitvaart van betalen.

Is uw uitvaartverzekering afgesloten op of ná 1 maart 2015? Dan geldt het volgende:

Afkopen en opzeggen

Afkopen wil zeggen dat u stopt met de verzekering en een eventuele waarde krijgt uitgekeerd. Is je DELA UitvaartPlan op of ná 1 maart 2015 afgesloten dan kun je deze verzekering afkopen. Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. Je krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze afkoopwaarde bestaat uit de poliswaarde minus € 310 kosten (€ 155 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de afkoopwaarde positief? Dan maken we dit bedrag over naar je rekening. Je bent dan niet meer bij DELA verzekerd voor je uitvaart.

Wijzigingen vanaf 1 januari 2017

Vanaf 1 januari 2017 veranderen de Algemene Voorwaarden van het DELA UitvaartPlan. Vanaf 2017 kan het DELA UitvaartPlan worden afgekocht. Dit geldt dan ook voor de polissen afgesloten voor 1 maart 2015.

Hierbij geldt een termijn van tenminste een maand om dit te regelen. U krijgt niet altijd geld uitgekeerd. DELA bepaalt de waarde van de verzekering. Deze afkoopwaarde bestaat uit de poliswaarde minus € 250 kosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de afkoopwaarde positief? Dan maken we dit bedrag over naar uw rekening. U bent dan niet meer bij DELA verzekerd voor uw uitvaart.

ph
door philip36 - Nov 12, 2016 om 08:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@marita5
in de brief die de verzekerden ontvangen hebben staat ook:

Bent u het niet eens met deze wijzigingen? Lees dan hier wat u kunt doen.

U hoeft naar aanleiding van deze brief niet te reageren, tenzij u het niet eens bent met deze veranderingen.
In dat geval kunt u uw verzekering opzeggen.
Neem contact op met onze klantenservice via 040 2601636.
Wij informeren u dan over de (eventuele) beëindigingswaarde van uw polis.

Wanneer u opzegt, eindigt uw polis in 2016  en gelden de huidige (oude) voorwaarden.
Wij maken uw opgebouwde waarde zonder afkoopkosten over naar het rentedragende DELA Depositofonds.
Dit fonds keert uit bij overlijden.

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 09:26
11507 Antwoorden / 15 Vragen

ik vind verzekeringen zoals deze ingewikkeld om uit te leggen , is absoluut mijn terrein niet , laat ik over aan u of @tijger1 of andere forumleden.

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2016 om 09:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@philip36

Ook als de Ts nu stopt, dat is hetzelfde als premievrijmaken, moet er € 250 betaalt worden.

De Ts kan nu (nog) niet afkopen, maar na 1 januari wel. En als zij dat volgend jaar zou doen, kost dat ook € 250. Volgend jaar kan zij natuurlijk ook stoppen oftewel premievrijmaken, kost dan ook € 250.

Wat er in de brief, volgens U staat, staat niet in de voorwaarden.

Opzeggen van de verzekering wil zeggen dat u de verzekering stopt. U betaalt geen premie meer. U kunt de verzekering opzeggen. Hiervoor geldt een opzegtermijn van tenminste een maand. De verzekering houdt dan op te bestaan. DELA bepaalt vervolgens de waarde van de verzekering. Deze waarde bestaat uit de poliswaarde minus € 250 kosten (€ 125 als u de polis gedeeltelijk stopzet). Is de waarde € 100 of hoger? Dan maken we dit bedrag over naar het DELA Depositofonds. U ontvangt rente over het bedrag. Het bedrag komt vrij bij uw overlijden. Nabestaanden kunnen hier een deel van de uitvaart van betalen.

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 09:59
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Daarom heb ik dit ook geplaatst is uw terrein , staat ook in mijn reactie van 8.20 , als u klikt op mijn link van gisteren om 21.35 vind u alle informatie .

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 10:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Ja, dat heb ik gelezen, maar het is een rare zaak. Uiteraard heb ik die brief niet, maar zoals Philip36 schrijft verwijzen ze naar de "oude voorwaarden" dan moet men kosten betalen, en dat zou nu dan in dit speciale geval niet hoeven. Het lijkt wel alsof ze "oude" dus al lang betalende klanten over de streep willen trekken om die polis premievrij te maken, met het lokkertje dat er geen kosten betaald hoeven te worden. Mijn veronderstelling zal wel ingegeven worden door mijn zwarte ziel.:-))

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 10:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Als uw veronderstelling juist is ondanks uw zwarte ziel ;-)) dan worden de klanten misleid dmv een lokkertje.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 10:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk heb ik de pest aan verzekeringen, vind ze een noodzakelijk kwaad. Maar soms moet je risico's dekken die je zelf niet kunt of wilt dragen. Maar als je dan de kosten voor dat risico, dwaas voor een uitvaartverzekering, want dood gaan we allemaal, al veertig jaar gedekt hebt en de tijd dichterbij komt dat je er een beroep op gaat doen, weer deels voor eigen rekening gaat nemen, is dat heel onverstandig. Vooral ook omdat je eigenlijk min of meer verplicht bent van Dela gebruik te maken bij een uitvaart. Doe je dat niet, wordt er nog veel minder vergoed. Word altijd een beetje misselijk als ik hun reclame zie.

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 10:45
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Er staat ook dat je gebruik kan maken van volgauto`s, nou dus mooi niet dit was vroeger , als er geld overblijft mag je dit gebruiken voor volgauto`s , dit is ook niet juist . ik kwam er achter bij het overlijden van mijn vader in 2014 dit is uit het pakket maar staat wel nog op hun site .

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 10:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat de Ts nu wel genoeg weet.:-))

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 11:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Ja , maar begrijpen is een tweede , ingewikkeld

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Altijd argwanend worden als een verzekeraar iets "gunstigs" aanbiedt.

marita5
door marita5 Nov 12, 2016 om 12:02
11507 Antwoorden / 15 Vragen

En dat is niet alleen bij verzekeringen , ook bij het woord gratis .

me
door mein33 - Nov 12, 2016 om 12:05
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@inekedames,

Er zijn inmiddels in uw topic al veel meningen met elkaar gewisseld.
Heb ze allemaal eens door gelezen en heb ook eens bekeken hoeveel premie u nu (bij benadering) per maand betaald.
Ik zal er niet ver naast zitten als u nu voor de uitvaartverz. zo'n €  8.00 p.p.p.mnd. betaald en voor de geldverzekering zo'n € 1.35 p.p.p.mnd en dat maakt aan totale premie € 9.35 p.p.p.mnd.
Persoonlijk ben ik van mening dat het premievrij maken per 1 januari 2017 en de waarde vermindering en de kosten die dit met zich meebrengt, niet opweegt tegen de premiebetaling die u nu doet.
Zoals ik er tegen aankijk, zal er na het premievrij maken "aan het einde van de rit" minder geld ter beschikking staan om de uitvaart te verzorgen, de kosten voor een uitvaart blijven stijgen en er zal dus flink uit eigen middelen moet worden bijbetaald.

Dela probeert, naar mijn idee, op deze wijze de financiële risico's van hun langlopende polisen af te wentelen op de verzekerden.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 12:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees nergens dat de Ts ook nog een geldverzekering heeft, maar dat is verder niet van belang. Met uw conclusie ben ik het helemaal eens.

me
door mein33 Nov 12, 2016 om 13:24
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Voor zover mij bekend maakt de geldverzekering (een door de nabestaande(n) zelf te besteden bedrag van € 603.00 minimaal) deel uit van de uitvaartverzekering, maar wordt de premie daarvoor apart op de polis vermeld.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar volgens mij is die extra gelddekking iets van de laatste jaren en zal niet iedereen dat hebben. Was in ieder geval 40 jaar geleden niet gebruikelijk. Maar het kan natuurlijk best zijn dat de Ts dat heeft, hoewel zij schrijft: We zijn verzekerd voor een (bijna complete) uitvaart in natura. Als je dus een verzekering in natura hebt met daarboven op nog € 603 voor "extraatjes" waarom dan "bijna" vermelden?

zoekster1
door zoekster1 - Nov 12, 2016 om 12:24
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit lijkt me nu eens een goed item voor Kassa tv. Want nu toevallig een slimme blondine die hier vragen stelt, maar hoeveel anderen zullen niet er niet instinken bij Dela? Dan moet je natuurlijk wel mensen aan tafel hebben bij Brecht die kennis van zaken hebben...

me
door mein33 Nov 12, 2016 om 13:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Denkelijk gaan er behoorlijk veel mensen "er de boot mee in"  (nee, niet die van Sinterklaas) aangezien het voornamelijk zal gaan om de reeds op leeftijd zijnde verzekerden, die de laatste jaren hun besteedbaar inkomen hebben zien dalen en met het premie vijmaken een maandelijks voordeeltje denken te behalen.
En dat is ook nog eens waar want de rekening komt pas als verzekerde zelf er niets meer aan kan veranderen en de nabestaande(n) die op hun bordje krijgen.

eclipse
door eclipse Nov 12, 2016 om 15:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Meim33  ken j helaas niet plussen hier, maar mooi verwoordt   +10

tijger1
door tijger1 - Nov 12, 2016 om 12:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het doet me een beetje denken aan Yarden van jaren geleden. Die zetten weliswaar stiekem en ongevraagd de naturadekkingen om in sommen verzekeringen, maar wel met een negatieve optie. Als men dat niet wilde, moest men zelf reageren.

Hoevelen legden die brief niet zomaar bij hun polis. Ongelezen, of wel gelezen, maar niet gesnapt, en kwamen later van een koude kermis thuis. Liep hier tijd geleden nog interessant topic over.

En nu dan van Dela dat "aanbod" om premievrij te maken of af te kopen. Ben bang dat er genoeg mensen zullen zijn, die om wat voor reden ook krap zitten, er op in zullen gaan.

En nu in de reclame maar nieuwe zieltjes winnen. Ja, die zijn jong, hoeven ze normaal gesproken pas over jaren en jaren te gaan uitkeren. Eerste verdiend.

Maar item voor Kassa? Heb daar eerlijk gezegd een heel hard hoofd in.

eclipse
door eclipse Nov 12, 2016 om 15:16
1561 Antwoorden / 370 Vragen

Tijger1, het is ook aso, maar ik bel Maandag ff. stel dat je verslaaft bent of een schuld, hoppa   fff je geld  ophalen bij Dela, en je familie of  de gemeente  met de kosten laten zitten, fff opp z n rotterdams  lasemaarlekkeroptieffe , ben het geheel met j eens.

me
door mein33 - Nov 12, 2016 om 13:31
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MEIN33 12 NOV. 2016 OM 13:30
2527 ANTWOORDEN / 15 VRAGEN

Denkelijk gaan er behoorlijk veel mensen "er de boot mee in"  (nee, niet die van Sinterklaas) aangezien het voornamelijk zal gaan om de reeds op leeftijd zijnde verzekerden, die de laatste jaren hun besteedbaar inkomen hebben zien dalen en met het premie vijmaken een maandelijks voordeeltje denken te behalen.En dat is ook nog eens waar want de rekening komt pas als verzekerde zelf er niets meer aan kan veranderen en de nabestaande(n) die op hun bordje krijgen.

tijger1
door tijger1 Nov 12, 2016 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad.

eclipse
door eclipse - Nov 12, 2016 om 15:10
1561 Antwoorden / 370 Vragen

inekedames,

Ik heb ook dela, + een spaarrekening  van 2300 euro, die laatse is al vol, daar kun je een steen voor betalen, of  bloemetjes wat men maar wilt, vrij te besteden. helaas niet voor de terziele gegaande.  :'(

Op mijn vraag hoelang ik nog  33 euro per kartaal moest betalen , werd  gezegt meneer U betaald  Uw leven lang, en ik zit toch ook al zo `n 36 jaar bij dela....
en een simpele uitvaart zonder extra wagen is rond de 2500 euro,

ken wat schelen, maar ligt  aan de grafkosten van de gemeente waar U woont.en hoeveel volgauto`s koffie/ koek/ patat, warme hap enz.
Toen mijn vrouw in 2013  overleed, hebben we er een mooi afscheid van gemaakt, daarna de polis  van mij herzien, en alles zo goedkoop mogelijk, standaard kist e.d  geen bloemen geen aula  enz... dan doe ik geen onnodige aanslag op de spaarpot  van Dela,  en een overeenkomst dat het geld  van de spaarpot  wordt gebruikt voor het onderhoud  van het graf  van mijn vrouw, Dela wijst  de bloemist aan en die moet dan per seizoen de boel oporde maken.in dit  geval heb ik de bloemist aangewezen.

ik heb geen schrijven gehad wbt  afkopen oid ?? Zal het Maandag a.s  even natrekken.......hoop dat het forum U iig het goede antwoord zal geven

Ad
door Adnaloy - Nov 14, 2016 om 13:18
1 Antwoorden / Vragen

ik heb dit gevonden:
https://www.dela.nl/service-en-contact/veelgestelde-vragen/dela-uitvaartplan
zoals ik het begrijp krijgen je nabestaanden een geldbedrag ipv een dienstenpakket...........

ef
door efsix - Nov 14, 2016 om 14:20
3 Antwoorden / Vragen

Hallo Ineke
Ik heb ook de polis doorgenomen, mn. het stuk premievrij maken. In mijn berekening is het niet interessant want de berekeningsformule (uitgaande van de huidige kosten van crematie als genoemd door Dela) is zodanig dat je ongeveer 2000,- euro kwijt bent.
Ik heb Dela gevraagd mij te laten weten wat ik inmiddels ,,gespaard" heb, dat kon ik nergens uit halen. Er kwam een keurige berekening van het totaal gespaarde bedrag, vermeningvuldigt met het percentage uit de bijgevoegde tabellen. Ik hield slechts ongeveer 1/3e over, deze formule doet je de das om.
Bij premievrij maken blijft het geld ( 1/3e na berekening) in deposito bij Dela en wordt uitgekeerd bij overlijden, er wordt uiteraard niets geregeld want de dienstverzekering vervalt bij premievrij maken.
Je zou Dela ook kunnen vragen een berekening voor je te maken. Vraag b.v. ook waar de berekeningsformule op gebaseerd is.

mvg

Reinier van Driel

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2016 om 15:59
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Hoe dan ook: let op, afkoop betekent in vrijwel alle gevallen behoorlijk kapitaalverlies!

mo
door mof - Nov 14, 2016 om 16:09
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Zij rekenen u een eenmalig bedrag
als u te vroeg doodgaat is dat hoger dan de som van de premie tot uw sterfdag, als u het nog lekker lang uithoudt bent u goedkoper uit.
u kunt dela vragen wat het afkopen kost, deel het bedrag dat dela rekent door uw maandpremie en u weet hoe lang u moet leven om goedkoper uit te zijnp

ho
door honza23 - Nov 14, 2016 om 16:26
261 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk daar heel goed mee uit !!!!!
Mijn moeder had een natura-polis van de Facultatieve; ze had de premie in 1x betaald/afgekocht, de polis is enkele jaren geleden overgenomen door Ardanta; Ardanta heeft vervolgens ergens in de kleine lettertjes neergezet dat alle polissen welke premievrij waren NIET geïndexeerd worden.
Het resultaat was dus dat de uitbetaalde geldsom amper genoeg was om slechts de helft van de rekening te betalen.....

rots92
door rots92 - Nov 16, 2016 om 11:39
157 Antwoorden / 3 Vragen

Ook ik heb een 'schrijven' gekregen en mijn ervaring wil ik wel met u delen.
De andere reacties heb ik nog niet gelezen.

Ik ben 56 jaar lid van deze club en heb gevraagd of ik mijn polis premievrij kon maken, heb netjes antwoord gekregen, maar ik snap er helemaal niets van.

@
Ik wil mijn DELA UitvaartPlan premievrij maken, kan dat?
Heeft u uw DELA UitvaartPlan afgesloten voor 1 maart 2015? Dan geldt het volgende:
Het dienstenpakket kunt u niet premievrij maken. U kunt het vrij te besteden bedrag wel premievrij maken. Dat kan alleen als dit bedrag voldoende is om een minimaal bedrag van € 597 te verzekeren.

Premievrij gemaakte waarden per 01/12/2016:
Geldverzekering: €488

Het bedrag is te laag om dit jaar premievrij te kunnen maken.

Premievrij gemaakte waarden per 01/01/2017
Premievrije waarde Dienstenpakket: €2166
Premievrije waarde Geldverzekering: €301

De eerstvolgende mogelijke datum in 2017 is 1 januari. Ik heb daarom 1 januari als uitgangspunt genomen. Ik verwijs u ook door naar de algemene voorwaarden 4.0

sw
door swat1500 - Nov 16, 2016 om 22:30
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Kennelijk maken velmensen hier de fout te denken dat het uitvaartplan bij Dela een overlijdensverzekering is. Dat is het dus niet. Als men lid wordt van de vereniging Dela dan belooft Dela als tegenprestatie dat zij, ongeacht wanneer u overlijd, de kosten van de uitvaart op zich neemt als u de uitvaart tenminste door Dela laat verzorgen.
De "premie" die u deze maand betaald wordt gebruikt om de uitvaarten van de nu overleden Dela Leden te bekostigen. Wat vervolgens overblijft wordt door Dela belegd om als buffer te dienen op momenten dat er meer uitvaarten te bekostigen zijn dan er op dat moment aan contributie binnen komt. Winsten op de beleggingen worden gebruikt om de premie laag te houden.
Dela verzorgt dus "kostenloos" de uitvaart vanaf de eerste dag dat men de overeenkomst met Dela is aangegaan.
Bij uitvaartverzekeringen spaart u om tot een bepaald bedrag te komen waarmee in de toekomst de uitvaart geheel of gedeeltelijk bekostigd kan worden. Bij tussentijds overlijden wordt dan een vast bedrag uitgekeerd, afhankelijk van de polisvoorwaarden.
Dela verzekerd je dus van een uitvaart en een uitvaartverzekering verstrekt een bedrag dat gebruikt kan worden voor het zelf bekostigen van een uitvaart.
Het voordeel van Dela is dat je je niet druk hoeft te maken over de vraag of er voldoende geld is om je uitvaart te kunnen regelen. Het nadeel is dat de invloed op de wijze waarop de uitvaart uitgevoerd gaat worden beperkter omdat Dela een vast diensten pakket toepast.
Het voordeel van een uitvaartverzekering is dat je volledig zelf kan bepalen hoe de uitvaart plaats gaat vinden. Het nadeel is dat als je te weinig gespaard hebt de nabestaanden moeten bijlappen of als de verzekeraar omvalt er gewoon niets uitgekeerd wordt.

ph
door philip36 Nov 16, 2016 om 23:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Bij Dela kun je natuurlijk zoveel afwijken van het standaard pakket als je wilt maar daar hangt wel een prijskaartje aan.
Ook kun je de uitvaart door een andere begrafenisondernemer laten doen, in dat geval wordt door Dela een, door hun vastgesteld, bedrag uitgekeerd.

ph
door philip36 - Nov 16, 2016 om 23:15
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@rots92
U moet uw polis niet premievrij maken maar dit jaar nog opzeggen.
Dan wordt de opgebouwde waarde zonder kosten in het rentedragend depositofonds gestort en bij overlijden uitgekeerd.
Vraag even aan de Dela wat dat voor verschil maakt.
Premievrij maken gaat dit jaar niet en volgend jaar betaal je daar €250 aan kosten voor.

rots92
door rots92 - Nov 18, 2016 om 13:37
157 Antwoorden / 3 Vragen

philip36 vriendelijk bedankt voor uw reactie, ik zal Dela nog eens benaderen.