Le
door LeonieSluis Jul 7, 2019 om 22:00
Garantie & verzekeringen

Doorgebrande motor e-bike

Mijn steppenwolf ebike heeft na 2 jaar en 2 weken ( dus nét na de garantie) een doorgebrande motor. Deze is volgens matra bike niet meer te repareren omdat de originele onderdelen niet meer leverbaar zijn. Voor 450€ willen ze het proberen te repareren zonder de garantie dat de reparatie lukt. Ook nemen ze de fiets niet terug tegen een vergoeding. Is dit terecht?? Je mag er toch vanuit gaan dat een fiets langer meegaat dan 2 jaar? Wie heeft er advies?

1917 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

gerbera
door gerbera - Jul 7, 2019 om 22:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen
2

Het doorbranden van een motor kan allerlij oorzaken hebben maar vaak is de oorzaak te vinden in of de electronica of door overbelasting. Neem aan dat het hier om een middenmotor gaat van het merk Brose. Een Duits merk waarvan het mij sterk lijkt dat er geen onderdelen meer verkrijgbaar zijn. Is het een Bafang motor dan komt het mij zeer ongeloofwaardig over dat hier geen onderdelen meer voor zijn.En € 450,- vragen voor een niet gegarandeerde reparatie vindt ik op zijn zachts gezegd belaggelijk.
Mogelijk hebben ze nog ergens een oude motor liggen waarmee getracht wordt die van u te repareren. U zou eens contact kunnen opnemen met https://www.matrabike.nl/fietsen/steppenwolf  of er werkelijk geen onderdelen meer beschikbaar zijn. Dat ze de fiets niet innemen kan ik begrijpen tenzij u hem voor een redelijke prijs kan inruilen voor een andere e-bike.

tenormin
door tenormin Jul 8, 2019 om 00:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Wat zou ik U graag privé willen bereiken om u iets te schrijven. Heel jammer dat dit hier niet kan @gerbera.

gerbera
door gerbera Jul 8, 2019 om 09:03
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tenormin, Hoe bedoel U, heeft u op of aanmerkingen op mijn reacties kunt u dat hier best kenbaar maken. Ik heb daar geen moeite mee zolang ze maar eerlijk zijn. Desnoods mag u via de redactie mijn e-mail adres opvragen, mijn toestemming heeft u zolang u deze maar prive houdt.

ma
door malty - Jul 7, 2019 om 23:16
1112 Antwoorden / 1 Vragen
1

Wat hadden ze gedaan als u 2 weken eerder, dus nog net in de garantie, met een doorgebrande motor was gekomen?
Zet uw klacht eens op Trustpilot.nl

https://nl.trustpilot.com/review/www.matrabike.nl

panter22
door panter22 - Jul 8, 2019 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen
0

Je hebt een wegwerpfiets gekocht. 
 De fabrieksgarantie is 2 jaar. En de wettelijke garantie voor een fiets van zo'n €1000, zal geen jaren zijn.
Een accu valt buiten de garantie en kost €250 tot €500. Voor een motor moet je al €450 betalen.
Met zo'n fiets kun je geluk hebben dat hij jaren mee kan. Heb je geen geluk, dan kun je nergens anders terecht voor reparatie dan bij 
Matrabike. De fiets is niet meer leverbaar en onderdelen zijn er niet meer. 
Neem je verlies, ga naar de fietsenmaker in je woonplaats en koop een fiets van een goed merk. 


heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 8, 2019 om 09:34
16828 Antwoorden / 202 Vragen
0

Naast de al gegeven antwoorden wil ik u toch wijzen op de consumentenbeschermingswetgeving die kort gezegd inhoufdt dat de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een product dat voldoet aan de daaraan te stellen verwachtingen. Als dat onverhoopt niet zo blijkt te zijn heeft u recht op reparatie, als dat niet kan op geld terug. Hier is sprake van een electromotor waarvan aannemelijk is dat daar een langere levernsduur van mag worden verwacht dat iets meer dan twee jaar. Dan geldt de wetgeving zij het in die zin dat wel rekening mag worden gehouden met een zekere afschrijving, voor de motor.. resp. de fiets als de motor inderdaad niet meer te vervangen is. Als ook al gezegd lijkt mij dat zeer onwaarschijnlijk.
De wettelijke regeling gaat verder dan de fabrieksgaratie waar u kennelijk op doelt.  Het is wel 'handig'indien u redelijkerwijze kunt bewijzen dat de oorzaak van het doorbranden niet bij u ligt.

Zie o.a.: www.consuwijzer.nl

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

panter22
door panter22 Jul 8, 2019 om 13:12
6599 Antwoorden / Vragen

Allemaal leuk en aardig, maar voor dit bedrag kun je geen advocaat inhuren. Dat weet het bedrijf ook wel. 
En waar moet Leoniesluis naar toe om de motor te laten testen. Gratis zal het ook niet zijn. En jaren gaat zo'n simpele fiets niet mee. Of ze moet een rechtsbijstandverzekering hebben, die kan ze inschakelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 8, 2019 om 16:48
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Voor dat bedrag (indien het tot een procedure zou komen bij de sector kanton) heb je helemaal geen advocaat nodig!

In eerste instantie is het een kwestie van het duidelijk maken aan de verkoper dat er een consumentenwetgeving is die nageleefd dient te worden en  als mondeling niet helpt, dan schriftelijk met aangetekende verzending. (M.a.w. beroep doen op wetgeving kan al voldoende zijn.)

costnix
door costnix Jul 8, 2019 om 17:27
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft alleen maar nut o voor zulke bedragen te procederen, wanneer een een bevriende advocaat hebt, of eentje in de familie. Die schrijven een brief op poten als en vriend- of familiedienst.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer