Be
door Benmanos Feb 2, 2022 om 17:08
Garantie & verzekeringen
Een computer  uitlenen is niet zonder risico’s

Een computer uitlenen is niet zonder risico’s

Ik heb mijn gamecomputer uitgeleend, dit is een dure computer.

Nu heeft de persoon die deze computer heeft geleend, dus gebruikt, de computer kapot gemaakt. Niet opzettelijk, maar hij heeft er stevige spellen opgespeeld en hij heeft de videokaart van mij verwisseld met zijn videokaart. Bij het terugzetten of verwisselen ging het fout. Er kwam rook uit de computer van mij, dus ik heb schade.

Ik heb de persoon aansprakelijkheid gesteld, maar deze verzekering, de Zeeuwse zegt dat de lener geen schade heeft veroorzaakt. Dus geen vergoeding, ik ben het er niet mee eens, maar het lukt niet om dit geschil op te lossen.

volgens mij betalen de meeste verzekeringen dergelijke schadegevallen wel, maar deze verzekering niet

3477 15 Rapporteer

ju
door juliomariner - Feb 2, 2022 om 17:17
1321 Antwoorden / 2 Vragen

U heeft in principe niets met verzekering van tegenpartij te doen. U hebt hem persoonlijk aansprakelijk gesteld. Wie de schade betaald de persoon zelf of zijn verzekering is niet belangtijk. U moet gewoon schadeloos gesteld worden

sira
door sira - Feb 2, 2022 om 17:20
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u al contact opgenomen met uw verzekering, zij kunnen u advies geven.

Persoonlijk zou ik nooit een computer uitlenen. Als iemand hem wil uitproberen, doen ze dat maar bij u thuis als u er bij bent.

Dure dingen uitlenen, komt vaak ruzie van. Er is een "gezegde": Er zijn 2 dingen die je nooit moet uitlenen, dat zijn je auto en je vrouw. Daar kan computer nu ook bij.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2022 om 17:21
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd: dit is een kwestie van aansprakelijk stellen van de veroorzaken en schadevergoeding vorderen. U kunt deze voorbeeldbrief-aansprakelijk-stellen- benutten.

newmikey
door newmikey - Feb 2, 2022 om 17:23
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik mis is het antwoord op de vraag wie heeft de oorpronkelijke kaart weer terug gezet, u of de lener?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 2, 2022 om 18:02
2038 Antwoorden / Vragen

Als je wat leent zorg je ervoor dat iemand zijn spullen netjes terugkrijgt anders ben je gewoon een proleet. Dat de verzekeraar een claim afwijst ontslaat je persoonlijk niet van je morele verantwoordelijkheid.
Maar wat is de reden van de afwijzing, is er schade? Geeft de verzekering wel dekking voor geleende spullen? Heeft de lener de schade wel veroorzaakt? Als er bijvoorbeeld gewoon geen dekking is heeft discussiëren met de verzekeraar weinig zin. Staat dat de lener de zaak nog steeds op moet lossen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 2, 2022 om 18:15
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Toch ook deze: heeft de veroorzaker een aansprakelijkheidsverzekering die de veroorzaker dan kan aanspreken?

ju
door juliomariner Feb 3, 2022 om 07:01
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Dat is niet het probleem van TS.  Deze moet gewoon schadeloos gesteld worden, of dat door een verzekering of door de veroorzaker betaald wordt doet niet ter zake.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 3, 2022 om 08:39
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Kan ik dan volgens u niet eens de tip geven op dat Ts die ook aan de schadeveroorzaker kan doorgeven?

panter22
door panter22 Feb 3, 2022 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

De lener heeft zijn verzekering al aangesproken:

Ik heb de persoon aansprakelijkheid gesteld, maar deze verzekering, de Zeeuwse zegt dat de lener geen schade heeft veroorzaakt. Dus geen vergoeding,

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 3, 2022 om 08:52
16826 Antwoorden / 202 Vragen

idd, overheen gelezen.

panter22
door panter22 - Feb 3, 2022 om 07:39
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom vindt de verzekering dat de lener geen schade heeft veroorzaakt?
Speelt in de beoordeling mee dat je niet alleen de computer hebt uitgeleend, maar ook de lener toestemming hebt gegeven de videokaart te vervangen. Dan het is voor jouw risico gebeurd?
Of heeft de lener dit stiekum gedaan. Dan is hij aansprakelijk voor de schade. Maar bij vernieling zal de verzekering niet uitkeren.

ne
door neodutchio - Feb 3, 2022 om 09:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ooit, jaren geleden, bij Ook dat nog. Er waren dieren ontsnapt uit een wei en de eigenaar wilde deze vangen. Hij kreeg hulp van de buurman die iets te hardhandig was en een van de dieren heeft het niet overleefd. Geen probleem, de buurman was verzekerd. Echter, doordat de diereneigenaar toestemming heeft gegeven om mee te helpen houd hij het risico. Vervolgens werd de scène opnieuw nagespeeld, maar nu dat de buurman achter het dier aan rende en de eigenaar zei dat dat niet mocht. Dan viel het namelijk wel onder de verzekering.
Tja, regeltjes.

Wat ik mij afvraag, hoe kan er rook uit een computer komen als je iets wisselt? Iedereen weet dat de computer uitgeschakeld moet zijn en de stekker uit het stopcontact. Dan kan er geen rook uit komen. En wat is er exact kapot? Rook zegt niets, schade wel. Is de schade te herleiden aan het wisselen van de kaart?

@H
door @HENK@ - Feb 4, 2022 om 10:18
158 Antwoorden / 1 Vragen

Je zegt het zelf, "Ik heb de persoon aansprakelijkheid gesteld"

De verzekering is niet aansprakelijk voor de schade maar vergoed in de juiste gevallen de door de verzekerde (uw kennis dus in dit geval) veroorzaakte schade.

Het geschil met de verzekering moet dus ook worden uitgevochten tussen uw kennis en zijn verzekering.

Uw geschil is het geschil met uw kennis, en dus NIET met ZIJN verzekering.

Wanneer uw kennis ter goeder trouw is en zich inderdaad aansprakelijkheid acht voor de schade moet u met hem het geschil oplossen en hij moet in de clinch met ZIJN verzekering, niet U!

mo
door mof - Feb 4, 2022 om 10:24
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het betreft een aansprakelijkheidskwestie en geen schadekwestie. U heeft uw spelcomputer uitgeleend en daarbij welbewust het risico genomen dat er schade kan ontstaan door normaal gebruik van de andere partij. Het verwisselen van de videokaart is op de grens van wat je zelf kunt doen. Uw verzekering vindt dit onder de normale risico's vallen en houdt u zelf aansprakelijk voor de schade omdat u het apparaat heeft uitgeleend en daarmee zelf het risico heeft geaccepteerd.

Wat andere verzekeringen wel of niet betalen kunt u niet weten. Het gaat in ieder geval niet om schade maar om aansprakelijkheid en die heeft u zelf geaccepteerd.

1paul
door 1paul - Feb 4, 2022 om 10:37
3132 Antwoorden / 0 Vragen

leuk om zo een andere kaart proberen te krijgen maar verzekeringen zijn niet gek, de lener zal de schade moeten betalen en niemand anders, de lener heeft willens en wetens iets gedaan en daarmee schade veroorzaakt, is dus geen ongeluk waar je tegen verzekerd bent!!!!

hanspy
door hanspy - Feb 4, 2022 om 10:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wel opzettelijk. Bij verwisselen videokaart computer niet uitzetten is moedwillig spul vernielen. Simpel.
Want dat is gebeurt. Anders kan er nooit rook uit PC komen bij wisseling.
En verzekering moet niet zeuren. Als hij aansprakelijkheids verzekering heeft moet die dokken en gaan ze maar bij hem centen terug halen.
Maar buiten dat. Je vriend heeft brokken gemaakt en hij moet het maar recht zetten. Verzekerings probleem van hem is niet jouw probleem.
Maar heb je al gekeken wat er stuk is? Nieuw moederbord is niet zo duur. Videokaart kan duur zijn maar is mischien 2de hands te verkrijgen.
Wat vorig jaar duur was , kan nu heel betaalbaar zijn.
Succes.

ro
door ronny530 - Feb 4, 2022 om 12:04
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch als de verzekeraar de ontstane schade niet wil vergoeden wil dat nog niet zeggen dat de lener niet aansprakelijk voor de schade is. De lener heeft zonder uw toestemming de pc opengemaakt en ook willens en wetens een risico genomen door wijzigingen namelijk het wisselen van een videokaart in uw pc aan te brengen. Er is zeker sprake van verwijtbare schade en dat kan een reden zijn dat de verzekeraar de schade niet vergoedt. De lener dient de schade desnoods uit eigen portomonnee te vergoeden en als die dat niet wenst te gaan doen dan lijkt het mij raadzaam om bij het juridisch loket te vragen wat u het beste kunt doen.

re
door redshy - Feb 5, 2022 om 22:14
8 Antwoorden / 0 Vragen

Het maakt niet uit wat zijn/haar verzekering zegt. U heeft niets te maken met hoe die persoon verzekerd is. Ongeacht of die persoon wel of niet voor dit soort schade is verzekerd, zal die persoon de schade gewoon aan u moeten vergoeden.

Wat zegt die persoon er zelf van? Gaat hij/zij het sowieso vergoeden of is het van 'sorry, niet voor verzekerd' en heeft u het nakijken? In dat geval kunt u het hogerop gaan zoeken. U heeft hem/haar aansprakelijk gesteld. Heeft u een termijn in uw brief genoemd?