bt
door btl Aug 27, 2007 om 01:03
Garantie & verzekeringen

Ehic niet bekend bij artsen en apothekers

Ik woon in Spanje en ben in het bezit van een EHIC kaart. Deze geeft recht op vergoeding van de kosten voor een bezoek aan een arts, ziekenhuis apotheker e.d.. Iedere kees als ik in NEDERLAND( op vakantie ben) gebruik van de kaart moet maken, weet NIEMAND hoe de EHIC kaart werkt. De antwoorden zijn, nooit van gehoord, werken wij niet mee, moet U zelf betalen. e.d. e.e.a. gebeurd vaak niet zo vriendelijk. Hier in Spanje weet iedereen van de kaart af. Het geeft zelfs problemen als b.v. een Nederlandse vakantieganger, bij bezoek aan een arts de kaart niet kan tonen. Kan  er niet eens wat meer aandacht aan gegeven worden. Met name door de AGIS, die het moet verzorgen voor de "buitenlanders" die in Nederland de kaart gebruiken

2000 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 13:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even iets duidelijker waar EHIC voor staat, European Health Insurance Card en het zou moeten werken, maar ik denk dat ze de administratie kosten niet willen maken en als je de poot stijf houd en je niet "kan" betalen moet het wel worden geaccepteerd. Ik draag de kaart dan ook altijd bij mij en we worden ook aangeraden door de regering om niet zonder op stap te gaan.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 13:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je in nederland verzekerd bent bij een zorgverzekeraar moet je in nederland je gewone zorg pas gebruiken die EHIC card is voor in het buitenland.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Omdat ik het onzin vind om 2 zorgpassen bij me te hebben heb ik altijd alleen de ehic pas bij me en die wordt over al zonder problemen herkend en geaksepteerd ,huisarts,ziekenhuis, aptheek.

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 22:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met je eens. Ik ben werkzaam op een huisartsenpost en wij werken wel met de EHIC kaart. Wij zijn zelfs erg blij als buitenlandse passanten een EHIC kaart bij zich hebben. We hoeven de mensen dan niet te vragen, de toch al niet goedkope rekening zelf te betalen. Ip kan iedereen de rekening declareren bij zijn ziektekostenverzekering, ik begrijp echter. dat het de vraag of men wel alles terug krijgt. Met EHIC is dit geen probleem. Zelf heb ik er inmiddels ook een aangevraagd. Wat ik erg slecht vind, van de ziektekostenverzekering is dat  je pas begin februari de nieuwe kaart krijgt voor dat jaar. Als je dus in januari naar het buitenland op vakantie gaat heb je een probleem. Het heeft mij al een verhitte discussie met iemand van CZ opgeleverd, die beweerde (en dat ook volhield) dat je EHIC met een overschreden verloopdatum, nog gewoon geldig is!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Aug 27, 2007 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw werkt dan bij een van de weinige huisartsen posten, die op de hoogte is van de IHIC. Vorige maand nog een hele diskussie omgeving Utrecht
bij een huisarts. "Ehic, nooit van gehoord"-U moet het maar zelf betalen.
Na een felle diskussie en veel getelefoneer, eindelijk de kaart geaccepteerd. Volgens mij ligt de grootste fout bij de AGIS, die geen goede voorlichting geeft. Er was vorig jaar een apotheek in Amsterdam, die bot weigerde mij de voorgeschreven medicijnen te verstrekken.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

De Ehic is uitsluitend bedoeld voor gebruik in het buitenland(Europa) in Nederland kunnen de zorgverleners naar uw pas van de zorgverzekeraar vragen. En dat is niet de Ehic. De meeste zorgverzekeraars verstrekken ieder jaar opnieuw de zorgpas. Sommige zorgverzekeraars kennen 2 passen, bij andere is zorgpas en Ehic een pas.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 13:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

Op mijn ehic pas stat dat hij wereldwijd geldig is incl.NL en volgens mij betekend NL nederland.

Ik heb nog nooit een opmerking gehad dat hij hier niet geldig zou zijn.

Overigens ziet hij er bijna hetzelfde uit als mijn zorgpas.

 Alleen het logo is blauw en op de zorgpas donkerrood.

ve
door verwijderd - Sep 24, 2007 om 14:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaar dat ik net als johanpc nog maar 1 pas de ehic pas dus in mijn zak heb.

ve
door verwijderd - Dec 24, 2007 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Euhm, voor btl (en mij)) IS Nederland buitenland, in elk geval voor de zorgverzekering. Dus moeten wij hier de EHIC gebruiken om de ziektekosten in Nederland zoals volgens de basisverzekering betaald te krijgen.