he
door heimweg Jun 8, 2021 om 11:31
Garantie & verzekeringen

Eigen risico verrekening over de jaargrens heen

Mijn Zorgverzekering stuurde mij een verrekening van zorgkosten.
Daarin zaten ook behandelingen die plaatsvonden in 2021 maar verrekend zijn met het eigen risico van 2020.
Dat betekent dat ik de behandelingen die ik had in 2021 deels moet betalen met mijn ER van 2020.

Navraag leert dat 'dat zo werkt' omdat behandelingen in ziekenhuizen een DBC-code krijgen.
De begindatum van die DBC-code is bepalend voor het jaar van verrekening.
Bij chronische behandelingen is deze regel nog vager.

Als ik dat anders zie (en dat is zo) verwijzen ze mij naar het ziekenhuis terug.
Maar die heeft natuurlijk niks met ER-verrekening te maken. Dus dat is verspilde moeite.

Kun je hier een klacht over indienen? Of is dat kansloos tegen deze grote partijen?
En hoe doe je dat dan?

6761 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2021 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die DBC codes zijn terecht en dat is al tijden zo. Valt niet over te klagen. Heeft niets met grote partijen te maken.

U kunt er op internet alles over lezen, ook bijvoorbeeld hier.

https://www.zorgwijzer.nl/faq/dbc

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2021 om 11:42
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het klopt helemaal, zolang de behandeling duurd is de DBC code van toepassing vanaf het jaartal dat deze is gestart en loopt door ongeacht het jaartal. Is de behandeling  beëindigd zal de DBC code voor die behandeling worden afgesloten. Blijft de behandeling doorlopen kan het best wezen dat u het volgend jaar hetzelfde kan krijgen als u uw ER over 2021 niet heeft vol gemaakt. En klacht indienen heeft dus geen zin, zo zit de regel nou eenmaal in elkaar, heeftdus niets met "grote" partijen te maken.

LS, er waren weer eens geen eerdere reacties te lezen, zo wel was mijn reactie overbodig geweest.☻

ne
door neodutchio - Jun 8, 2021 om 15:41
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat is er vaag aan? Had u het liever gehad dat u elk jaar opnieuw gaat betalen? In het jaar dat de behandeling gestart is betaald u het eigen risico. Zo is het altijd geweest en, voor zover ik weet, zijn er geen plannen om dat aan te passen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 8, 2021 om 16:30
16828 Antwoorden / 202 Vragen

Als al aangegeven, deze regeling is al jaren niet anders en ook m.i. in het geheel niet onduidelijk.
Een klacht indienen is volstrekt zinloos en het heeft niets te maken met 'grote partijen'. Het is een overhgeidsregeling en u kreeg al een verwijzing naar 'zorgwijzer' Mogelijk is dit nog duidelijker: DBC zorgproduct: betekenis en uitleg systematiek (zorgwijzer.nl)

panter22
door panter22 - Jun 8, 2021 om 17:36
6599 Antwoorden / Vragen

Zoals je hebt kunnen lezen duurt een dbc 120 dagen. Dus als je eind december 2020 een behandeling in het ziekenhuis moet ondergaan en je moet een paar keer komen, zelfs in 2021 dan ben je voor die 120 dagen zo door je eigen risico van 2020 heen.
Heb je de pech dat de behandeling niet binnen die 120 dagen afgerond kan worden, dan start een nieuwe dbc in 2021, en dan valt die nieuwe dbc onder je eigen risico voor 2021.
Je hebt slimmerds die dit allemaal precies bijhouden, en uitkienen hoe je zo voordelig mogelijk naar de dokter kunt gaan.
Maar  als je dit voor het eerst meemaakt, dan sta je even vreemd te kijken.
Als je (chronische) behandelingen nodig hebt dan volgt dbc op dbc en betaal je elk jaar je volledige eigen risico.
Met de meeste zorgverzekeraars kun je een regeling treffen dat je het eigen risico in 10 maanden vooraf betaalt.
Als je dat gaat doen, dan hoef je je geen zorgen te maken, de zorgverzekering regelt alle betalingen.
Als je ziek wordt of bent, dan moet je betalen. Je hebt geen keus en klagen is zinloos.

ma
door malty - Jun 8, 2021 om 17:45
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik lees op internet is dat de DBC start bij het eerste bezoek aan de specialist in het ziekenhuis en niet bij het maken van een afspraak met het ziekenhuis.
Bij een oudere vraag lees ik dat de DBC al geopend werd bij het afspraak maken.
Dus als de TS pas in 2021 voor het eerst bij de specialist is geweest zou het met het eigen risico van 2021 verrekend moeten zijn.
Wat is nu juist?

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2021 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard het eerste bezoek aan het ziekenhuis. De Ts schrijft niet wanneer hij voor het eerst in het ziekenhuis is geweest.

Misschien was dat bezoek in 2020 slechts een consult en verdere behandeling in 2021. Maar dat is natuulijk een aanname.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jun 8, 2021 om 20:18
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Zelf heb ik al eens iets naar Januari  volgende jaar  afgesproken.
Dan  eigen risico van €885 naar €385 verlaagd en  hopen dat ze  in 1 jaar klaar zijn.
Daarna  weer terug...voor de korting.

Zo zijn er vele die  eind Oktober   reeds naar  volgende jaar  afspreken indien mogelijk en  het  eigen risico aanpassen.
Gaan we nu over mijn en vele andere klagen die dit doen?

Die klagers zijn volgens mijn ook kansloos.

tijger1
door tijger1 Jun 8, 2021 om 22:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

X

koekeloer
door koekeloer Jun 9, 2021 om 11:50
562 Antwoorden / 18 Vragen

In 1 keer klaar zijn hoeft niet. Alle behandelingen binnen de dbc periode tellen voor 1 maal ER.

ka
door kama Jun 9, 2021 om 14:11
161 Antwoorden / 19 Vragen

Wat ik vervelender vind is dat ik een behandeling start in, bijvoorbeeld, 2018. Dan moet er een vervolgonderzoek worden gepleegd. Met lange wachttijd. Er worden vervolgens een paar handelingen gedaan. Vervolgens coronauitstel. En dan weer bezoeken aan het ziekenhuis.

Dus drie keer wordt er een nieuwe DBC aangemaakt, voor in feite één "klacht" (omdat de 120 dagen zijn overschreden), dus drie jaar gaat de behandeling van je eigen risico af, terwijl als men de zaak gewoon snel had opgepakt het binnen één jaar afgerond had kunnen zijn.

tijger1
door tijger1 Jun 9, 2021 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Coronauitstel in 2018 en 2019? Hadden ze zeker een vooruitziende blik.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 11, 2021 om 12:21
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Daarom ook mijn bel in Oktober voor Januari 2022.... voor de zekerheid.

Alleen met Covid 19,

zou wel eens meer als 1 jaar kunnen worden maar als de laatste DBC eind 2022 gestart houd je nog 2023 voordelig!

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2021 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@soms

Dan zal het met uw aandoeningen wel meevallen. Raar eigenlijk dat u er dan überhaupt mee naar een specialist gaat.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jun 11, 2021 om 12:30
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je in Oktober verwijsbriefje kreeg en  in December word uitgenodigd.....
Dan is uitstellen en erg druk voldoende om  het naar Januari te zetten.

Als spoed geval word je direct opgenomen en geld dit nooit.
$omsss,  ik schreef dit bewust met $ teken!

Noodzakelijk maar geen spoed, daar  zitten vele nu  in de Corona file.....
maar ook al  6 jaren terug  werkte dit prima, om alle DBC codes  omdat je vooraf niet weet hoelang dit ging duren.
Dan is  in Januari starten  voordeligste en je kunt met 1 muisklik je €885,- naar €385,- omzetten.

Hier  kan geen enkele verzekeraar iets tegen doen!
95% van alle aanpassers  betekende dat er kosten aan komen!

mo
door mof - Jun 9, 2021 om 18:16
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Een klacht is kansloos niet omdat de partijen zo groot zijn maar omdat de wet zo werkt.
het gaat niet hoe u het ziet maar inderdaad wanneer de behandeling is gestart. Voor de een, die zijn ER van 2020 al heeft verbruikt is dat gunstig, dan hoeft het ER niet te worden betaald. Voor u blijkbaar ongunstig.

1paul
door 1paul - Jun 10, 2021 om 08:18
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als een behandeling start in 2020 dan loopt deze door, ook als de behandeling in 2021 doorloopt val dit onder ER van 2020....

tijger1
door tijger1 Jun 11, 2021 om 12:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Na 120 dagen start er een nieuwe DBC en moet er uiteraard opnieuw eigen risico betaald worden.

1paul
door 1paul Jun 12, 2021 om 09:04
3134 Antwoorden / 0 Vragen
ma
door malty Jun 12, 2021 om 09:40
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Voor een vervolg DBC betaal je opnieuw eigen risico.

tijger1
door tijger1 Jun 12, 2021 om 10:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, de DBC kan verlengd worden, maar als er in die verlengingsperiode een consult of behandeling plaats vindt, wordt uiteraard opnieuw eigen risico voor het nieuwe jaar berekend.

1paul
door 1paul Jun 13, 2021 om 09:52
3134 Antwoorden / 0 Vragen

zeker.

he
door heimweg - Jun 16, 2021 om 20:45
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle antwoorden. Ik had er wellicht bij moeten zeggen dat ik in heel 2020 geen zorgkosten maakte. Dan is het misschien ook duidelijker dat ik het vreemd vind dat je ER over dat jaar 2020 toch wordt verrekend met een behandeling in 2021 die kennelijk op een "chronisch DBC" wordt gedeclareerd door het ziekenhuis bij mijn ZKV. Maar die loopt dan dus veel langer dan een jaar door, zonder behandelingen.