Fa
door Fay12 Aug 29, 2018 om 15:41
Garantie & verzekeringen

Electrolux weigert garantie

Mijn AEG vaatwasser weigerde het water weg te pompen. Ik had nog garantie op het apparaat. Toen de monteur langs kwam, bleek er een kleine witte plastiek onderdeel in te zitten. Deze was afgebroken van het afdekklepje die ik al eerder had vervangen. Geen probleem volgens hem, valt onder de garantie omdat het een intern onderdeel betrof. Maar later kreeg ik wel een factuur.
Na diverse mailwisseling, dreigen ze met incassobureau. Wat kan ik hiermee?

5091 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 29, 2018 om 15:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat kan ik hiermee? Gewoon betalen.

Het klepje was afgebroken en hebt u zelf vervangen. Blijkbaar hebt u niet zorgvuldig gecontroleerd dat dat hele klepje verwijderd was uit de machine.

Het gaasfilter wat onderin de machine zit, is zo fijn dat daar geen wit stukje plastic doorheen kan. Dus u moet dat bij of tijdens die reparatie ook eruit gehad hebben, zodat dat stukje in de pomp kon komen.

Fa
door Fay12 Aug 30, 2018 om 11:07
Antwoorden / 2 Vragen

Bij aeg zit het klepje onder de filter. Dus het afgebroken stukje is niet langs de filter gegaan maar direct via de slang naar de pomp gegaan. Wanneer dit is gebeurd weet ik niet. Blijkbaar kan dat onderdeel kapot anders waren ze niet te koop! Bij onderhoud moet je zowel de filter als het vakje met water waarin dit klepje zit schoonmaken!
Blijft dat het intern onderdeel van apparaat is. Om garantie niet te laten vallen, heb ik de machine niet open gemaakt, anders had ik deze verwijderd.

tijger1
door tijger1 Aug 30, 2018 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ging er eigenlijk vanuit dat u het klepje van het zeepbakje bedoelde. Dus dat was een verkeerde veronderstelling. Sorry. Ik heb verder geen idee wat voor klepje dat dan is.

Ik zie in mijn vaatwasser, Bosch, in het filter niet nog iets anders zitten.

Dan maar een klacht indienen als daar zomaar iets van kan afbreken wat in de afvoer/pomp terecht kan komen.

marita5
door marita5 - Aug 29, 2018 om 15:48
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fay12 ,

Deze was afgebroken van het afdekklepje die ik al eerder had vervangen.

Heeft u dit zelf vervangen?

De garantievoorwaarden .

Artikel 10

Het recht op garantie vervalt wanneer het defect werd veroorzaakt door herstelling of ingrepen door derden die niet bevoegd of niet deskundig zijn, of wanneer het product voorzien werd van toebehoren of onderdelen die niet origineel zijn en daardoor een defect veroorzaken.

Lees hier de garantievoorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.electrolux.nl/siteassets/regional-assets/emea/netherlands/support/warranty-information/garantievoorwaarden-18-10-2016.pdf

Fa
door Fay12 Aug 30, 2018 om 11:15
Antwoorden / 2 Vragen

Het oude klepje was kapot. Deeltjes zijn in de pomp gekomen.

panter22
door panter22 - Aug 29, 2018 om 19:15
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dat klepje zelf vervangen of heeft een vorige monteur dit onder garantie gedaan?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 29, 2018 om 21:56
16818 Antwoorden / 202 Vragen

Zie (o.a. @MARITA5, u heeft zelf het afdekklepje ontvangen en daarbij niet gemerkt dat er nog een afgebroken onderdeel was achtergebleven.
U was dus helaas 'onverstandig' om het klepje zelf te vervangen binnen de kennelijk geldende garantieperiode.

Ge
door Genee - Aug 29, 2018 om 23:49
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Lees de reparatievoorwaarden van Electfolux eens, zijn wel van augustus 2018  weet niet wanneer de reparatie was.
Wat staat er op de reparatiebon die u gekregen heeft.
Wanneer de monteur zegt dat het onder garantie valt heeft hij u ook niets laten betalen.
Ga eens naar het juridisch loket in uw woonplaats voor advies, lijkt me dat het niet volgens hun reparatievoorwaarden is gegaan.

Voor het vervangen van zo’n afdekklepje laat je geen monteur komen, dat vervang je zelf.
Blijkbaar is dat klepje van slechte kwaliteit dat er wat vanaf kan breken.
Wanneer u moet betalen omdat u gezegd hebt dat u het zelf vervangen had moeten ze dat maar bewijzen.
Evenmin kunt u bewijzen wat de monteur heeft gezegd over garantie of u moet getuigen hebben.

https://www.electrolux.nl/siteassets/regional-assets/emea/netherlands/support/warranty-information/reparatievoorwaarden-augustus-2018.pdf

Fa
door Fay12 Aug 30, 2018 om 11:12
Antwoorden / 2 Vragen

Probleem is geen bon gekregen,dus ook niets getekend omdat het onder de garantie viel! Later toch een factuur gekregen!

Ge
door Genee Aug 30, 2018 om 11:18
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er dan op de rekening voorwerkzaamheden?
Zou zeggen, ga toch maar even naar het Juridisch Loket en neem een afdruk van de reparatievoorwaarden mee.

panter22
door panter22 - Aug 30, 2018 om 08:42
6599 Antwoorden / Vragen

Of je nu wel of niet zelf het klepje hebt vervangen, zal het probleem niet zijn.
Er zat iets, in dit geval een stukje plastic, voor het pompfilter.
Voordat je de monteur er bij roept, moet je eerst zelf de filters, dus ook het pompfilter reinigen.
Dan had je het stukje plastic ontdekt en kunnen verwijderen. De vaaatwasser deed het dan weer.
Het was geen technisch mankement, de monteur heeft niets gerepareerd. Daarom heb je geen garantie.
Of het nu een stukje van het klepje was of iets anders, dat maakt niet uit.
Dus betalen.

audb
door audb - Aug 31, 2018 om 18:07
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Omdat het in de voorwaarde staat dat je zelf niets zou mogen repareren is onzin en zal door een kanton rechter naar de vuilnisbak worden gestuurt.

Zolang het een kleine reparatie betreft mag je het doen.

Echter is het afbreken misschien aan eigen handelen toe te schrijven bv door iets te hard dicht klappen van het deurtje.

Nu hebben ze een monteur gestuurt en die heeft eigenlijk geen reparatie vericht en dan moet je zelf voor de kosten opdraaien.

Had nu de pomp kapot geweest dan had het wel onder de garantie gevallen.

Helaas is het dan ook zo dat u voor de kosten op gaat draaien.

Oveigens zijn alle onderdelen voor aparatuur te koop zolang deze maar niet te oud zijn.

En een pomp kan je na de garantie ook beter zelf kopen bij een onderdelen zaak anders kost deze meer dan een nieuwe vaatwasser en binnen een halfuur geplaast.

ro
door ron503 Aug 31, 2018 om 20:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

@ AUDB, U bent abuis want binnen de garantieperiode mag enkel een door de fabrikant aangewezen bedrijf garantie reparaties uitvoeren. De ondeskundigheid van vraagsteller heeft er voor gezorgd dat er een deel van dat klepje is afgebroken en in de afvoerpomp een verstopping heeft veroorzaakt. Het kan en mag niet zo zijn dat iemand zelf aan het repareren slaat en als het niet lukt toch recht op garantie blijft houden.

ho
door honda98 - Oct 3, 2018 om 12:16
103 Antwoorden / 1 Vragen

als u een AEG vaatwasser heeft moet u ook bij AEG zijn voor garantie.
en niet bij electrolux.
of bent u met het merk in de war van daar dat ik deze vraag niet goed begrijp.
of is AEG een onderderdeel geworden van electrolux ?

gerbera
door gerbera Oct 3, 2018 om 16:26
7357 Antwoorden / 14 Vragen

Electrolux is de serviceafdeling van AEG Nederland. Overigens is deze vraag van 29 augustus dus zal de Ts uw reactie wel niet meer lezen.