Sa
door Sannevb Sep 23, 2022 om 11:42
Garantie & verzekeringen

Extra kosten bij derde door een ondeugdelijk product

Goedemorgen,
Ik heb bij een sanitairwinkel een nieuw toilet gekocht omdat we het toilet hebben gerenoveerd. Voor de renovatie hebben wij een klusbedrijf ingehuurd en die heeft alles netjes gemaakt. Nu de hele toiletruimte klaar is blijkt dat het toilet niet voldoet aan wat wij ervan kunnen verwachten. Het water komt bij doorspoelen over het toilet heen en dit kan natuurlijk niet. De verkoper van de sanitairwinkel zegt dat het aan de wc-pot ligt en dat het keramiek niet goed is gemaakt. We kunnen nu een nieuw toilet gaan ophalen bij de sanitairwinkel (dus we krijgen een vervangend product) maar we moeten wel weer extra kosten gaan maken omdat we het klusbedrijf weer in moeten gaan schakelen om het oude toilet eraf te halen en de nieuwe te installeren. Kunnen we de extra kosten die we moeten maken bij het klusbedrijf verhalen op de sanitairwinkel? Omdat hun een ondeugdelijk product hebben verkocht, moet ik nu extra kosten maken bij een derde.

1644 6 Rapporteer

panter22
door panter22 - Sep 23, 2022 om 11:53
6599 Antwoorden / Vragen

Hoeveel gaat je die vervanging kosten. Heb je dat al aan de klusser gevraagd?
Heeft die klusser zijn werk niet gecontroleerd? Dan had hij direct kunnen zien dat er wat aan de hand was met het toilet.
En het toilet om kunnen ruilen. Je krijgt een nieuw toilet daar heb je recht op.

Sa
door Sannevb Sep 23, 2022 om 12:03
Antwoorden / 1 Vragen

Dat heb ik inderdaad gevraagd en dat zal minimaal €50 zijn. Het is misschien ''maar €50' maar het zijn wel weer extra kosten.

Het was de taak van de klusser om hem te monteren en dat heeft hij gedaan. De toilet heb ik niet bij hem gekocht. Daarnaast zou de wc al opgehangen zijn voordat we het probleem hadden geconstateerd (even ervanuit gaande dat het probleem bij de klusser ligt) dus om hem dan een andere dag te laten komen om te demonteren en te monteren zou hoe dan ook extra geld kosten.

wi
door wil8664 Sep 23, 2022 om 12:09
9 Antwoorden / 0 Vragen

Was de WC KIWA keur?. Indien ja, dan zou dit niet mogen gebeuren. Het overspoelen van water bedoel ik. Als het een KIWA doos is dan moet er een andere oorzaak zijn.

panter22
door panter22 Sep 23, 2022 om 16:37
6599 Antwoorden / Vragen

Het hoeft niet aan de klusser te liggen, maar ik kan mij voostellen dat de klusser na het monteren probeert of alles goed werkt.Dan zou het hem op moeten vallen.
Heeft de nieuwe toiletpot het zelfde euvel, lees dan eenshttps://www.klachtenkompas.nl/bedrijf/villeroy-en-boch/klachten/water-spetterd-over-de-rand-bij-t-doorspoelen/details?complaintId=aee74e3d-be50-48d9-8b62-def739fde32a

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Sep 23, 2022 om 12:23
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Sanne,

Ik raad u aan om uw "verlies" te nemen en gewoon die 50 euro te betalen voor het plaatsen van de nieuwe wc-pot.

In de toekomst raad ik u aan om de klusser een wc-pot te laten kopen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 23, 2022 om 12:37
2038 Antwoorden / Vragen

Een bedrijf mag dit soort gevolgschade bij consumenten niet standaard uitsluiten dus u heeft zeker een punt en ik zou de discussie ook zeker aanzwengelen. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat gelijk hebben en gelijk krijgen vaak verschillende dingen zijn zeker als de eventuele kosten om je gelijk te halen vele malen groter zijn dan de schade. Misschien is er een bevoegde geschillencommissie waar u het voor weinig en zonder advocaat kunt proberen.

ro
door ronny530 - Sep 23, 2022 om 12:51
2771 Antwoorden / 41 Vragen

De sanitairwinkel is niet verantwoordelijk voor de kosten van dé en montage van de toiletpot omdat dat door een door u gekozen klusbedrijf is gedaan. Ik vraag me wel af of het aan de toiletpot te wijten is omdat het doorspoelwater door de randen in de toiletpot gelijkmatig naar beneden spoelt en direct afgevoert wordt. Mocht het zo zijn dat het doorspoelwater niet direct afgevoert wordt dan is er toch iets met de afvoer op de riolering aan de hand.

gerbera
door gerbera Sep 23, 2022 om 14:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als u goed leest komt het spoelwater over de rand heen hetgeen betekend dat de rand niet de juiste "hoek" heeft of niet de juiste breedte heeft om spoelwater te geleiden. Heeft dus totaal niets met de afvoer te maken

ro
door ronny530 Sep 23, 2022 om 15:36
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Hoe zou zo'n toiletpot door de fabrikant in eklaar geknutselt zijn als die bij testen al weet dat het spoelwater boven de spoelrand uit gaat komen. Doorspoelwater heeft de neiging om naar beneden te vallen en heeft geen waterdruk o.i.d. om omhoog te gaan. Het zal wel zeer vreemd zijn als de stortbak uitloop boven de toiletpot is gemonteert want dan loopt het water over de rand van van de toiletpot op de vloer weg. Het moet wel een hele speciale toiletpot betreffen met de stortbak aansluiting boven op de toiletpot en niet in de toiletpot zelf maar het kan echter wel zo zijn bij design toiletpotten waarbij van alles mogelijk is.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 23, 2022 om 16:23
16825 Antwoorden / 202 Vragen

@RONNI530, heeft u niet gelezen dat de verkoper de foute constructie heeft toegegeven?

ne
door neodutchio - Sep 23, 2022 om 13:05
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Als de verkoper alles geïnstalleerd zou hebben, dan hadden ze alles moeten vergoeden. In dit geval dus niet.
Echter is het niet zo lastig om een toilet te vervangen. Of het gaat om 2 bouten in de vloer of in de achterwand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2022 om 16:35
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ik kan mij voorstellen dat u graag ook de extra kosten die u nu opnieuw moet maken vergoed wenst. Dat u een nieuw exemplaar krijgt betekent dat de verkoper het niet conform zijn (de aankoop voldoet niet aan de normalter te stellen eisen) toiegeeft en u, overigens geheel conform de wetgeving, u een nieuwe geeft. (Zie hoewel mogelijk overbodig: https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten)

De gevolgschade die u nu heeft indien u opnieuw de klusjesman inhuurt lijkt mij zoal ook af te leiden uit deze info https://www.wetrecht.nl/schadevergoeding/ mogelijk wel te verhalen maar dan zult u er wel de nodige moeite voor moeten doen in juridische zin.
Indien de verkoper ook zelf de wc pot geïnstallerd zou hebben of het zou namens de verkoper zijn gedaan zou het eenvoudiger zijn maar dat is niet het geval. U heeft dat door een klusjesman laten doen.

Gelet op die wetenschap adviseer ik u om wel een vraag in die zin te stellen aan dse verkoper en dan onder het motto 'niet geschoten is altijd mis' of wie niet waagt (vraagt) wie niet wint (krijgt)'. Als het antwoord negarief is adviseer ik u om er verder niets aan te doen en de kosten te accpeteren. Juridische aanpak zal u in ieder geval veel moeite kosten en een eerste formele brief al ca. € 10,00 aan porto terwijl de uitkomst naar mijn mening ooik volstrekt ongewis zal zijn en hoogstwaarschijnlijk zelfs negatief.   Dat brengt mij op het idee:  vraag of de verkoper het wil laten plaatsen.