Me
door Mer72 Oct 11, 2021 om 11:51
Garantie & verzekeringen

Extra kosten verzekeringspakket die niet op de polis staan

Hoi allen, bij elke wijziging van het verzekeringspakket worden er kosten gemaakt, dit snap ik. Ik heb sinds kort een nieuwe duurdere auto en betaal dus ook meer verzekering, dit snap ik ook. Bij de maandpremie wordt ook de assurantiebelasting meegerekend, allemaal duidelijk.

Maar nu ik de polis beter lees, zie ik dat het eindbedrag op de polis niet overeenkomt met het bedrag wat maandelijks automatisch wordt afgeschreven.
Bijvoorbeeld: het bedrag voor auto, avp en inboedel is per maand samen 34.22 + 7.18 assurantiebelasting = 41.40 maar er wordt 42,65 afgeschreven.
Dit is 1.25 verschil.

Ik heb ze gebeld en de vraag gesteld waarom dit verschillende bedragen zijn. Hij zei dat het extra kosten zijn. Ik zei voor wat? Hij zei iets over prolongatiekosten. Maar het was voor mij niet echt duidelijk. Hij twijfelde ook iets te lang bij de uitleg. Dus ik zei ok, 1,25 extra kosten maar waar staan deze kosten op de polis vermeld? Nergens te vinden, toen hij ook op die vraag te lang na moest denken ging ik nu zelf twijfelen of dit wel ok is.

Zijn ze wel eerlijk bezig? Het is maar 1.25 per maand maar toch. Iemand hier ervaring mee?

2025 8 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 11, 2021 om 12:22
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Mer72,

Over welke verzekeraar heeft u het?

Vaak geven verzekeraars een "pakketkorting" bij verschillende verzekeringen ondergebracht bij hen.

sw
door swat1500 - Oct 11, 2021 om 12:46
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u rechtstreeks verzekerd of via een tussenpersoon?
Een tussenpersoon werkt niet gratis en berekend dus een vergoeding.

ro
door ronny530 - Oct 11, 2021 om 12:56
2751 Antwoorden / 41 Vragen

Het klopt dat er bij een poliswijziging éénmalige kosten in rekening gebracht worden. U heeft een andere auto aangeschaft en daarmee is de polis geprolongeerd naar de andere auto. Bij een seperate autoverzekering betaald u die kosten in één keer maar omdat u zo te lezen een pakket polis heeft kunnen die kosten over de resterende termijnen verdeeld worden.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 11, 2021 om 14:02
841 Antwoorden / 3 Vragen

Uhmmm

Ik ontvang digitale acceptgiro's van mijn zorgverzekering en nog wat andere zaken daarvoor wordt inderdaad per maand een klein bedrag berekend. Dat is te omzeilen maar dan moet je hen een incassomachtiging geven, maar daar heb ik geen zin in. Ik bepaal graag zelf wanneer ik de rekening betaal. Dit komt omdat ik mijn geld van de lopende maand pas in de volgende maand krijg.

In mijn geval is het dus een klein bedrag aan administratiekosten. Kan zijn dat het bij jou ook is. Het is ook te vergelijken met de kosten voor je betaalpakket bij je bant, als die dat berekent.

rj
door rjw Oct 11, 2021 om 14:32
3237 Antwoorden / 5 Vragen

"Ik bepaal graag zelf wanneer ik de rekening betaal."

Nee, dat bepaalt degene die de rekening stuurt. Je moet toch voor een bepaalde datum betalen, dus waarom niet gewoon via een machtiging? Wat zeg jij als jouw werkgever ook zelf gaat bepalen wanneer hij het salaris wil betalen? Dar verwacht je toch ook op een vast moment in de maand zoals afgesproken in je contract?

Thecla58
door Thecla58 Oct 11, 2021 om 15:03
841 Antwoorden / 3 Vragen

@RJW,

Ik heb de grote pech in een uitkeringssituatie te zitten en die wordt pas betaald in de eerste week van de volgende maand. Met alle bedrijven en organisaties waar ik aan moet betalen heb ik afspraken gemaakt om te betalen wanneer het het beste in mijn begroting past en dat werkt prima voor hen en mij. Alleen enkele verzekeringen en mijn energieleverancier hebben een automatische incasso en bij hen ik zelf aangeven op welke dag van de maand het bij mij het beste uitkomt om te innen. Zo zie je maar, dat in onderling overleg er veel mogelijk is.

gerbera
door gerbera Oct 12, 2021 om 15:22
7348 Antwoorden / 14 Vragen

thecla58, U kunt het ook omdraaien, het geld dat u deze maand ontvangt gebruiken voor de vaste betalingen van de volgende maand. U ziet dan meteen wat u deze maand "over" houdt om te besteden voor andere  zaken.

Thecla58
door Thecla58 Oct 12, 2021 om 17:47
841 Antwoorden / 3 Vragen

@Gerbera,

was het maar zo gemakkelijk... en dacht je dat ik daar niet naar gekeken had had? Het was in het begin gewoon even puzzelen met een gebroken maand (het is te vergelijken met een gebroken boekjaar) maar het loopt nu vlekkeloos en ik weet predies wat ik per maand/week/dag over houd om eten en dergelijke van te kopen.

Het loopt prima zoals het nu loopt en over vier jaren gaat de hele riedel weer plaatsvinden als ik mijn aow en pensoenen krijg. ;)

panter22
door panter22 - Oct 11, 2021 om 14:24
6599 Antwoorden / Vragen

De hoogte van de prolongatiekosten wordt bepaald door de verzekeraar en het maakt niet uit of je middels een acceptgiro of automatische incasso betaalt. Als je kiest voor jaarbetaling, dan betaal je deze kosten slechts eenmaal per jaar. Bij maandelijkse betaling worden deze kosten iedere maand in rekening gebracht. Verzekeraars brengen bij elke betaling administratieve kosten in rekening.
https://www.verzekeringen.com/begrippen/prolongatiekosten

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 11, 2021 om 15:29
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Uiterst merkwaardig dat uw verzekeraar u dat niet kan vertellen. Hoewel dat iets meer moeite kost lijkt het mij zinvol om deze vraag via e-mail of brief te stellen met vraag om duidelijk antwoord.  Zelfs een bedrag ad. €1,25 per maand moet verklaard worden en ook in de nota staan. U kuntr ook gebruik maken van de klachtregeling van uw verzekeraar indien een en ander niet duidelijk op de contractvoorwaarden en nota is vermeld.  (https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht )

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Oct 12, 2021 om 08:49
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Prolongratie?

Een moeilijk woord die vaak voor Administratie kosten word misbruikt.

Gebruik Jip & Janneke taal en je voorkomt gezeur.

Zelf doe ik veel per jaar omdat ik dan maar 1x in plaats van 12x  dit moet controleren.

Ook nog leuke korting en  zou graag heel veel  per jaar willen.

Maar Prolongratie?  Dat is moeilijke woordenboek en kan  zowel bij  wijziging andere auto gebruikt worden

als gewone maandelijkse kosten!

Kijk eens of je dit ook voor de  aanschaf van de vorige auto al betaalde!

1paul
door 1paul - Oct 12, 2021 om 09:06
3101 Antwoorden / 0 Vragen

kan een opslag zijn voor de maandelijkse betaling, betaal je per jaar dan zal je deze niet hebben....