Extra kosten verzekeringspakket die niet op de polis staan
Hoi allen, bij elke wijziging van het verzekeringspakket worden er kosten gemaakt, dit snap ik. Ik heb sinds kort een nieuwe duurdere auto en betaal dus ook meer verzekering, dit snap ik ook. Bij de maandpremie wordt ook de assurantiebelasting meegerekend, allemaal duidelijk.
Maar nu ik de polis beter lees, zie ik dat het eindbedrag op de polis niet overeenkomt met het bedrag wat maandelijks automatisch wordt afgeschreven.
Bijvoorbeeld: het bedrag voor auto, avp en inboedel is per maand samen 34.22 + 7.18 assurantiebelasting = 41.40 maar er wordt 42,65 afgeschreven.
Dit is 1.25 verschil.
Ik heb ze gebeld en de vraag gesteld waarom dit verschillende bedragen zijn. Hij zei dat het extra kosten zijn. Ik zei voor wat? Hij zei iets over prolongatiekosten. Maar het was voor mij niet echt duidelijk. Hij twijfelde ook iets te lang bij de uitleg. Dus ik zei ok, 1,25 extra kosten maar waar staan deze kosten op de polis vermeld? Nergens te vinden, toen hij ook op die vraag te lang na moest denken ging ik nu zelf twijfelen of dit wel ok is.
Zijn ze wel eerlijk bezig? Het is maar 1.25 per maand maar toch. Iemand hier ervaring mee?
Geachte Mer72,
Over welke verzekeraar heeft u het?
Vaak geven verzekeraars een "pakketkorting" bij verschillende verzekeringen ondergebracht bij hen.
Bent u rechtstreeks verzekerd of via een tussenpersoon?
Een tussenpersoon werkt niet gratis en berekend dus een vergoeding.
Het klopt dat er bij een poliswijziging éénmalige kosten in rekening gebracht worden. U heeft een andere auto aangeschaft en daarmee is de polis geprolongeerd naar de andere auto. Bij een seperate autoverzekering betaald u die kosten in één keer maar omdat u zo te lezen een pakket polis heeft kunnen die kosten over de resterende termijnen verdeeld worden.
Uhmmm
In mijn geval is het dus een klein bedrag aan administratiekosten. Kan zijn dat het bij jou ook is. Het is ook te vergelijken met de kosten voor je betaalpakket bij je bant, als die dat berekent.
"Ik bepaal graag zelf wanneer ik de rekening betaal."
Nee, dat bepaalt degene die de rekening stuurt. Je moet toch voor een bepaalde datum betalen, dus waarom niet gewoon via een machtiging? Wat zeg jij als jouw werkgever ook zelf gaat bepalen wanneer hij het salaris wil betalen? Dar verwacht je toch ook op een vast moment in de maand zoals afgesproken in je contract?
@RJW,
Ik heb de grote pech in een uitkeringssituatie te zitten en die wordt pas betaald in de eerste week van de volgende maand. Met alle bedrijven en organisaties waar ik aan moet betalen heb ik afspraken gemaakt om te betalen wanneer het het beste in mijn begroting past en dat werkt prima voor hen en mij. Alleen enkele verzekeringen en mijn energieleverancier hebben een automatische incasso en bij hen ik zelf aangeven op welke dag van de maand het bij mij het beste uitkomt om te innen. Zo zie je maar, dat in onderling overleg er veel mogelijk is.
thecla58, U kunt het ook omdraaien, het geld dat u deze maand ontvangt gebruiken voor de vaste betalingen van de volgende maand. U ziet dan meteen wat u deze maand "over" houdt om te besteden voor andere zaken.
@Gerbera,
was het maar zo gemakkelijk... en dacht je dat ik daar niet naar gekeken had had? Het was in het begin gewoon even puzzelen met een gebroken maand (het is te vergelijken met een gebroken boekjaar) maar het loopt nu vlekkeloos en ik weet predies wat ik per maand/week/dag over houd om eten en dergelijke van te kopen.
Het loopt prima zoals het nu loopt en over vier jaren gaat de hele riedel weer plaatsvinden als ik mijn aow en pensoenen krijg. ;)
De hoogte van de prolongatiekosten wordt bepaald door de verzekeraar en het maakt niet uit of je middels een acceptgiro of automatische incasso betaalt. Als je kiest voor jaarbetaling, dan betaal je deze kosten slechts eenmaal per jaar. Bij maandelijkse betaling worden deze kosten iedere maand in rekening gebracht. Verzekeraars brengen bij elke betaling administratieve kosten in rekening.
https://www.verzekeringen.com/begrippen/prolongatiekosten
Uiterst merkwaardig dat uw verzekeraar u dat niet kan vertellen. Hoewel dat iets meer moeite kost lijkt het mij zinvol om deze vraag via e-mail of brief te stellen met vraag om duidelijk antwoord. Zelfs een bedrag ad. €1,25 per maand moet verklaard worden en ook in de nota staan. U kuntr ook gebruik maken van de klachtregeling van uw verzekeraar indien een en ander niet duidelijk op de contractvoorwaarden en nota is vermeld. (https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht )
Prolongratie?
Een moeilijk woord die vaak voor Administratie kosten word misbruikt.
Gebruik Jip & Janneke taal en je voorkomt gezeur.
Zelf doe ik veel per jaar omdat ik dan maar 1x in plaats van 12x dit moet controleren.
Ook nog leuke korting en zou graag heel veel per jaar willen.
Maar Prolongratie? Dat is moeilijke woordenboek en kan zowel bij wijziging andere auto gebruikt worden
als gewone maandelijkse kosten!
Kijk eens of je dit ook voor de aanschaf van de vorige auto al betaalde!
kan een opslag zijn voor de maandelijkse betaling, betaal je per jaar dan zal je deze niet hebben....
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Ik wil een klacht indienen over Rioleringsbedrijf Van Dongen
Klacht over rioleringsbedrijf van Dongen (085.8000582) Op 25 december 2023 had ik last van een verstopt toilet. Ik heb toen contact opgenomen met Rioleringsbedrijf van Dongen. Ik ben toen opgelicht. Ik heb uiteindelijk een rekening moeten betalen van 4.145, -- voor ca één uur werk. De kosten zaten in de toeslag vanwege de feestdagen en de afschrijving van de apparatuur die volgens de mont ... Lees meer
Opzeggen lidmaatschap FVD
Beste lezers,
Ik ben vorig jaar een lidmaatschap aangegaan bij het FVD, ik heb er niet op gestemd, maar deed het uit sympathie voor diverse standpunten.
Nu was ik in de veronderstelling dat zo'n lidmaatschap vanzelf na 1 jaar stopt. ( niet betalen, geen lid meer)
Ooit iets over gelezen of gehoord, en ik dacht dat dit dus nu zo functioneerde, maar waarschijnlijk heb ik dat dus
...
Lees meer
Vriendenloterij stoppen lukt niet
Al 2 keer een telefonsch gesprek gehad met een zeer irritante dame. Maar krijg het niet voor elkaar om op te bzeggen. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer