el
door elmaaa_2021 May 19, 2021 om 13:55
Garantie & verzekeringen

Factuur reiskosten :

Goedendag,

Na eindelijk dan meer dan 2 weken krijg ik mijn betalingsfactuur , zogenamelijk vergeten.
vaak aangegeven dat hij dit moest doorgeven, ja ik stuur het......
Vandaag mijn betalingsfactuur gekregen.
Ik heb een brommobiel en de auto startte niet meer, ik heb toen een nieuwe accu moeten kopen, en heb aangekaard dat ik het geld terug wil van de garage.Hij is die dag gekomen om te kijken wat er aan de hand was met de brommobiel. Bleek dat de pook niet op vrij stond , en ook de accu.
Op dat moment heeft hij niks gezegd over reisvergoeding en betalingen. Want bij hem is het 3 maanden garantie, mocht er iets zijn kon ik altijd bellen en hij zou komen. Hij heeft continu verschillende praatjes, dan dit dan dat...
Als je iets wilt vragen dan duurt het een tijdje tot dat hij reageert.
Hij wilt dus niet mijn accu betalen, en hij eist wel dat ik zijn reiskosten moet betalen, terwijl hij dat niet heeft gezegd mondelings toen hij er was...
Ben ik verplicht om deze kosten te betalen??

4126 13 Rapporteer

ro
door ronny530 - May 19, 2021 om 18:14
2773 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft een brommobiel gekocht met 3 maanden garantie en vraag ik me af waarom u toen de auto niet meer wilde starten de verkoper niet gecontacteert heeft.
De verkoper had gevraagd wat de klachten waren en als u toen had vertelt dat de auto niet wilde starten was de eerste vraag geweest of de auto nog in de versnelling stond want als dat zo is dan start de auto niet. U heeft op eigen initiatief een nieuwe accu aangeschaft die de oorzaak helemaal niet bleek te zijn want de brommobiel wilde nog niet starten en pas toen de verkoper langs laten komen die zet de versnelling in de vrijstand en de startproblemen zijn voorbij. Wat u probeert is uw gebruikersfout want u had kunnen weten de versnellingspook in de vrijstand dient te staan af te wentelen op de verkoper en ook nog eens de accu vergoedt te krijgen m.i. volkomen kansloos en wat de voorrijkosten betreft die dient u te voldoen want u heeft de verkoper onnodig reiskosten laten maken.

aurora1
door aurora1 May 19, 2021 om 20:16
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Goed ontcijferd: +10

aurora1
door aurora1 - May 19, 2021 om 18:28
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is het niet uw eigen schuld en dat u daarom zelf moet betalen?
Voor niets gaat de zon op.....

Topantwoord

diumenge
door diumenge - May 19, 2021 om 18:34
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Probeer het eens begrijpelijk voor ons op te schrijven, naar aanleiding van deze woordenbrij valt weinig zinnigs te zeggen.

el
door elmaaa_2021 May 19, 2021 om 20:40
1 Antwoorden / 1 Vragen

misschien moet je eens nog een keer lezen..!!!

diumenge
door diumenge May 19, 2021 om 21:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Nee dankje.

me
door mein33 May 20, 2021 om 11:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Diumenge  10 +

tenormin
door tenormin May 20, 2021 om 13:16
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Hier nog een +10. Snap er geen hout van.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 19, 2021 om 19:38
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elmaaa,

Kunt u een foto maken van de brommobiel?

U kunt de foto uploaden bij een nieuw antwoord.

Bij wie heeft u de brommobiel gekocht?

Een bedrijf of particulier?

Hoe duur was de brommobiel?

Donuts
door Donuts May 19, 2021 om 20:14
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Allemaal niet relevant.

aurora1
door aurora1 May 19, 2021 om 20:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Slaat inderdaad helemaal nergens op.

el
door elmaaa_2021 May 19, 2021 om 20:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

wat wil je ermee bereiken als ik hier alles zet ???
bedrijf, fotoo ect ..??????

gerbera
door gerbera May 19, 2021 om 22:04
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Och die A'dammer is in staat aan de hand van foto's te zien of u wel of niet moet betalen.

tijger1
door tijger1 May 19, 2021 om 22:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar al die idioterie mag blijven staan.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 00:47
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elmaaa,

Ik heb 10 jaren in een Canta gereden: een gehandicapte brommobiel.

Het onderhoud ervan is duurder dan van een auto.

Brommobielen met een diesel motor zijn nog slechter van kwaliteit.

me
door mein33 May 20, 2021 om 08:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@GA,

U schrijft het zelf al, een gehandicapte brommobiel en die moet toch echt naar een brommobielherstelbedrijf.
U heeft het, naar ik hopelijk aanneem, over een brommobiel voor gehandicapten.  ;-))

gerbera
door gerbera May 20, 2021 om 12:08
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@GA waar heeft u nou mee gereden, Canta gehandicapte voertuig rijdt op benzine en is 1,10 mtr breed. Canta brommobiel rijdt op diesel of electrisch en is 1.40 mtr breed en kentekenplichtig, dus er is een groot verschil ook in gebruik op de openbare weg.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 13:00
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Gerbera,

Ik heb 10 jaren een Canta gehad.

Ook bij een Canta is het onderhoud peperduur.

Een kennis van mij repareert ook brommobielen, daarom weet ik dat die van nog slechtere kwaliteit zijn....

Natuurlijk heb ik wel eens in een brommobiel gereden.

el
door elmaaa_2021 - May 19, 2021 om 20:39
1 Antwoorden / 1 Vragen

De accu deed het na de paar dagen niet , daardoor heb ik dus een nieuwe accu moeten kopen. De garage bedrijf waar ik de accu heb gekocht heeft de oude accu nagekeken en heeft aangegeven dat die leeg is....vandaar had ik een nieuwe accu moeten kopen omdat de garage bedrijf waar ik de brommobiel heb gekocht geen accu wilden opsturen, omdat het hem 200 ,300 euro zou kosten, toen heb ik aangekaard dan koop ik een nieuwe dan regelen we het via de bank. toen heeft hij aangekaard dat is prima. Puntje bij paaljte wilt hij de accu niet betalen.
als men zegt 3 maanden garantie , dan betekent het ook 3 maanden garantie no matter what....
Dan had hij niet moeten zeggen , waar je ook bent met pech of problemen met de brommobiel hoef je alleen te bellen.
snap je me nu ????

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 00:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elmaaa,

Is de verkoper aangesloten bij de BOVAG?

Zo ja, dan kun je bij de BOVAG klagen.

Let op :het aankoopbedrag moet minimaal 4500 euro zijn voor 6 maanden BOVAG garantie.

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 07:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Waarom een lege accu vervangen? Uw telefoon gooit u toch ook niet weg als de batterij leeg is? Maar nu gaat u uw verhaal aanpassen, waarom? De verkopende partij heeft de accu nagekeken, was u daar dan?
Uw verhaal wordt steeds vager en slechter te begrijpen. En dat heeft niets met het leesvermogen van de forumleden te maken.

1paul
door 1paul - May 20, 2021 om 08:14
3134 Antwoorden / 0 Vragen

accu is veelal uitgesloten van garantie, dit zal ook bij u in de voorwaarden staan....

staat dit erin dan vallen ook de bijkomende kosten niet onder de garantie voorwaarden zoals de reiskosten, u zult deze dus moeten voldoen....

panter22
door panter22 - May 20, 2021 om 08:40
6599 Antwoorden / Vragen

Dus je hebt een tweedehands brommobiel gekocht. Niet laten keuren?
En met een paar dagen wilde hij niet meer starten.
Waarom is die verkoper niet gekomen. Dat hadden jullie toch afgesproken dat hij zou komen als er iets was.
Wie heeft gezegd dat je een nieuwe accu moest kopen.En wie heeft die accu geplaatst? En zomaar geplaatst in de auto en niet even uitgeprobeerd?
Op een accu heb je meestal geen garantie, maar je mag wel verwachten dat dat ding niet met een paar dagen na de koop vervangen moet worden.
Toen de verkoper kwam bleek dat de automaat niet in de vrij stond maar in de versnelling. Dus de verkoper is vergeefs gekomen. Er was op dat moment niets mis met je brommobiel.
Nu snap ik niet waarom je aandringt op een rekening. De verkoper heeft toch alleen de automaat even in de vrij hoeven te zetten en de auto te starten. En nu je een rekening krijgt, ga je klagen.
Of je de kosten betalen moet of niet, hangt af wat jullie afgesproken hebben mbt de accu en de reiskosten.
Je kunt maar beter lid worden van de Wegenwacht van de ANWB. Is er dan iets mis met je brommobiel, dan wordt je gratis gehopen. https://www.anwb.nl/wegenwacht

me
door mein33 May 20, 2021 om 08:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Of het lidmaatschap van de  ANWB + wegenwachtservice niets kost ?!

panter22
door panter22 May 20, 2021 om 09:46
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen verstand van zaken hebt en een oude brommobiel, dan heb je de kosten er zo uit.
En je kunt nog voordelig kleding en schoenen kopen. Wat wil je nog meer.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 20, 2021 om 09:34
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Om kort te zojn heeft u feitelijk niets te maken met 3 maanden garantie. Hier is sprake van wetgeving die stelt dat  de verkoper verantwoordelijk is voor het leveren van een product dat aan alle normaliter te stellen verwachtingen voldoet. Als dat binnen 6 maanden niet het geval blijkt is het aan de verkoper om te bewijzen dat aan u niets te vewijten valt.

Op basis van hetgeen u meldt leid ik helaas af dat dat de verkoiper dat kennelijk wel kan of in ieder geval daar een poging voor doet.
De grote vraag is vervolgens of deze verkoper is aangesloten bij een branchevereniging met een geschillencommissie. Dat omdat er ook 'beunhazen' zijn maar ik de garagehouder daar niet zo maar van kan beschuldigen zonder dat ik daarvoor enig bewijs heb. Ik zou dan zelf strafbaar zijn.  Mijn advies is dat  op basis van hetgeen u meldt tenzij u overduidelijk kunt bewijzen dat aan u niets te verwijten is om de nota te betalen.

Zie m.b.t. de wetgeving etc. https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 10:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Kleine toevoeging, bij een tweedehands aankoop ligt het iets genuanceerder. Je moet uitgaan van wat normaal is bij de leeftijd en gebruik van het gekochte. Koop je een auto van 10 jaar oud met de originele accu, dan mag je verwachten dat deze accu kapot kan gaan. Dat valt dan niet onder garantie.

wat hier aan de hand is blijft vaag. Een lege accu kan verschillende oorzaken hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft May 20, 2021 om 10:20
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Terechgte toevoeging, leeftijd etc. is relevant en bij aankoop van een auto van 10 jaar oud is het ook aan de koper om na te gaan wat de kwaliteit van de accu is.

Ik vraag mijbij nader inzien ook af of hier ook geen sprake kan zijn geweest van het ook nog in 'aan' stand staan van contactslot of iets dat buiten het contactslot om electriciteit vroeg zoals bijv. een radio bij (oudere)  auto's.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2021 om 11:28
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elmaaa,

Brommobielen zijn levensgevaarlijk omdat zij eruit zien als een normale auto, maar niet de veiligheidsvoorzieningen hebben zoals beschermingsbalken in de deuren......

pino123
door pino123 May 20, 2021 om 13:11
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Dat jij nog steeds te pas en onpas hier vragen en foro's kan plempen die niks ter zake doen is mij echt een raadsel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 13:15
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

Ik probeer TS te helpen.

Ik heb verstand van het onderhoud van brommobielen.

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 14:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft uw verstand van het onderhoud van een brommobiel te maken met het tragische ongeluk van meneer Aart?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 21:50
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Neodutchio,

Veel mensen beseffen niet, dat een brommobiel niet even veilig is als een normale auto.

Dit is belangrijk om te weten.

Misschien zou Aart Staartjes nog leven als hij in een kleine Suzuki had gereden....

ne
door neodutchio May 21, 2021 om 07:19
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat heeft dat met een lege accu van TS te maken?

Donuts
door Donuts May 21, 2021 om 08:07
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Waarschijnlijk zouden een heleboel mensen nog leven als zij niet op een bepaalde tijd op een bepaalde plek waren. En iemand in een Suzuki maakt ook geen schijn van kans als hij door een SUV wordt aangereden wordt. Misschien kan je eens on topic blijven en kappen met niet-relevante foto's en verhaaltjes??

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2021 om 11:29
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Elmaaa,

Ik raad u eigenlijk dringend aan om een helm te dragen in uw brommobiel.

pino123
door pino123 May 20, 2021 om 13:11
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Ongelooflijk irritant dit, het gaat om een accu

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 13:16
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pino,

U kunt ook mijn antwoorden niet lezen.

Ik heb ervaring met het onderhoud aan brommobielen.

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 14:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En daarom moet iedereen een helm op? Ook met een helm ben je niet goed beschermd hoor.

diumenge
door diumenge May 20, 2021 om 14:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

En hier doet de geweldige redactie wederom niets aan...

tijger1
door tijger1 May 20, 2021 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, :-)) Allemaal relevante antwoorden waar een Ts iets aan heeft.:-((

justmeagain
door justmeagain May 20, 2021 om 23:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

Eerst roept GA zelf 10 jaar in een Canta te hebben gereden en nu mag ts dat niet meer zonder helm dien. Frappant.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2021 om 01:41
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Justmeagain,

Het grote veiligheidsverschil tussen een Canta en een brommobiel is, dat je met een Canta op het fietspad mag rijden.

Op het fietspad loop je minder risico, dat je tegen een auto aanrijdt.

ne
door neodutchio May 21, 2021 om 07:20
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En het voordeel van een lege accu is dat je nergens meer kan rijden, veiliger kan niet.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2021 om 13:06
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Dit is een Canta/gehandicapten voertuig.

pino123
door pino123 May 20, 2021 om 13:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Fijn!

justmeagain
door justmeagain May 20, 2021 om 23:59
623 Antwoorden / 8 Vragen

Kansloze reacties.

Donuts
door Donuts May 21, 2021 om 08:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

JMA, de redactie vindt dergelijke reacties allemaal zeer inhoudelijk. En dan stug blijven volhouden dat zij niet op de man modereren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 20, 2021 om 13:09
1759 Antwoorden / 31 Vragen

Dit is een brommobiel.

Lijkt sprekend op een normale auto en rijdt ook op de rijbaan, maar heeft niet de veiligheidsvoorzieningen, zoals kreukelzones, en is dus eigenlijk levensgevaarlijk.

pino123
door pino123 May 20, 2021 om 13:12
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Doet niets ter zake, lees de vragen eens

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 13:13
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Pino,

Sommige lezers weten het verschil niet.

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 14:10
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus?

justmeagain
door justmeagain May 21, 2021 om 00:00
623 Antwoorden / 8 Vragen

@GA u heeft echt professionele hulp nodig. Zeg uw account hier op en stop met al deze non relevante onzin.

Donuts
door Donuts May 21, 2021 om 08:12
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een voetganger heeft ook geen kreukelzones. Een fiets of een e-bike ook niet. Allemaal maar veilig thuis blijven zitten dan? Oh nee, ook geen goed plan, want in huis gebeuren de meeste ongelukken.

ro
door ronny530 - May 20, 2021 om 13:34
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Zoals ik in een andere reactie van u lees was de accu leeg en toen heeft u de verkoper van de brommobiel verzocht om een nieuwe accu op te sturen maar dat was geen optie omdat een accu niet met pakketpost verzonden mag worden. Een koerier inschakelen kost veel geld en toen bent u met de verkoper overeen gekomen om zelf een accu aan te schaffen waarbij terugbetaling zou plaats vinden als de accu de daadwerkelijke ookzaak zou zijn. U bent toen naar een andere garage gegaan en de constatering was inderdaad een lege accu maar ik lees niet dat de accu defect of enkel ontaden was. Daarbij is het zo dat een accu eerst geladen moet zijn om een accu test te kunnen doen dat is blijkbaar niet gedaan en u is geadviseerd om een nieuwe accu aan te schaffen, u dacht probleem opgelost maar helaas. Ten einde raad de verkoper maar weer gebeld, die komt kijken, zet de versnellingpook in de vrijstand en de brommobiel kwam vrolijk tot leven u blij maar de verkoper dan weer niet want die is voor Jan met de korte achternaam naar u toe gekomen. Ik vraag me ook af waarom u met de lege accu naar een garage bent gegaan want om dat te doen moet de accu gedemonteerd worden terwijl de meeste garages een service op de plaats aanbieden, de oude accu wordt gecontroleerd en eventueel vervangen en daarna wordt de auto gestart en als dan blijkt dat de pook nog in de versnelling staat wordt u gevraagd om die in de vrijstand te zetten. Ik begrijp best dat u boos bent maar op de verkeerde want u heeft een gebruikersfout gemaakt met hoge kosten tot gevolg die volledig aan u zelf te wijten zijn en niet aan de verkoper van de brommobiel. Voordeel is wel dat u voor de komende tijd een goed startende brommobiel heeft en de versnellingpook voor het starten in de vrijstand zet. U dure les maar de verkoper staat volledig in het recht om a' de accu niet te vergoeden en b' de gemaakte reiskosten bij u in rekening te brengen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 13:55
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Ronny,

Van belang is ook of het om een particuliere verkoop ging of bij een bedrijf.

Uit ervaring weet, ik dat verkopende garage bedrijven van brommobielen vaak slechte service geven en vaak de hoge kosten van onderdelen verzwijgen.

Een accu is echter niet zo duur om te vervangen.

ne
door neodutchio May 20, 2021 om 14:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U kent elk bedrijf dat brommobielen verkoopt? U weet ook wat de oorzaak is van de lege accu? Beide antwoorden zullen nee zijn, stop dan gewoon met nutteloze reacties en stemmingmakerij Amsterdammer.

ro
door ronny530 May 20, 2021 om 14:54
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Een particulier geeft geen garantie en in dit geval heeft de verkoper in eerste instantie aangegeven dat als de accu daadwerkelijk defect zou zijn de kosten vergoedt zouden worden. Achteraf blijkt de accu ontladen (leeg) te zijn en dat zou kunnen als de brommobiel voor korte ritten gebruikt wordt en komt vaker voor. Om een dieselmotor die negen van de tien keer in een brommobiel geplaatst is te starten is veel energie nodig en kan de dynamo de vaak kleine accu niet voldoende bijladen. Gevolg de accu raakt ontladen en lijkt dan defect te zijn terwijl dat helemaal niet zo is. In dit geval betreft het toch echt een gebruikersfout want als de pook in de versnelling staat kan de motor niet gestart worden en dat is maar goed ook want de brommobiel wel zou starten en direct gaat rijden is er 99% kans op schade of letsel.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 21:54
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Ronny,

U heeft er verstand van.

Een Canta kun je wel starten met de pook in "drive".

De accu in een Canta is een normale auto accu, die ik bij Kwikfit liet monteren.

Het klopt, dat de kleine dynamo moeite had om de accu op te laden, daarom monteerde mijn monteur geen versterker omdat die anders de accu zou leegtrekken...

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 20, 2021 om 22:09
1759 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Een brommobiel en een Canta verschillen technisch niet zoveel.

Een Canta/invalidevoertuig is alleen wat smaller (maximaal 1,10 meter breed).

Een brommobiel heeft meestal een kleine dieselmotor.

Maar ze zijn beide kansloos bij een aanrijding met een auto of groter....

Aangezien mijn Canta werd onderhouden /gekocht bij garages, die ook brommobielen onderhoud gaven, weet ik wel het een en ander ervan.

tijger1
door tijger1 May 20, 2021 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ga

allemaal overbodig gezwets.

ne
door neodutchio May 21, 2021 om 07:22
5148 Antwoorden / 12 Vragen

GA, wat heeft het verschil tussen een Canta, een brommobiel, een olifant en een driewieler te maken met de lege accu van TS?

ro
door ronny530 May 21, 2021 om 10:19
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Vraagsteller heeft het over een brommobiel en niet over een canta die zoals u steld in de drive wel gestart kan worden. Als het dus een canta betreft had vraagsteller de vraag niet gesteld want het enige wat vraagsteller verkeerd deed was de pook in de versnelling laten staan waardoor de brommobiel niet gestart kon worden.