robigoal_1
door robigoal_1 May 3, 2017 om 09:05
Garantie & verzekeringen

Factuur reparatie autoschade zelf voorschieten?

Onlangs heb ik met mijn auto een aanrijding gehad. De tegenpartij was schuldig en heeft dat gelukkig ook erkend. Zelf ben ik WA-basis verzekerd. Ik heb mijn auto laten repareren en de tegenpartij ingelicht. Tot mijn verbazing heb ik nu zelf de factuur ontvangen welke binnen 14 dagen betaald moet worden.

Moet ik deze rekening nu zelf betalen of kan ik deze zomaar doorzetten aan de tegenpartij? Is dit een normale gang van zaken?

15170 13 Rapporteer

fa
door familyman - May 3, 2017 om 09:28
888 Antwoorden / 1 Vragen

U heeft toch de reparatie opdracht aan de garage gegeven? Dan zult u ook in eerste aanzet de rekening krijgen.

jo
door jorisw - May 3, 2017 om 09:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Is jouw verzekeraar al betrokken in de discussie?

tijger1
door tijger1 May 3, 2017 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is WA verzekerd, dus zijn verzekeraar heeft er niets mee van doen.

hansje klein
door hansje klein - May 3, 2017 om 09:48
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat is normaal ...

Mijn ervaring is, dat de verzekeraar mij aangaf waar ik de auto moet laten zien en repareren, waarbij de verzekeraar ook de ontvanger van de rekening was.

emcede
door emcede May 3, 2017 om 13:34
960 Antwoorden / 4 Vragen

Dit geldt alleen als je auto casco (all-risks) verzekerd is. Dat is hier niet het geval. De verzekeraar van TS heeft er niets mee te maken.

hansje klein
door hansje klein May 3, 2017 om 14:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... ikzelf ben WA-verzekerd, had de aanrijding wèl gemeld bij mijn eigen verzekeraar (omdat de veroorzaker geen papieren bij zich had) en verder ging alles 'vanzelf'!

tijger1
door tijger1 May 5, 2017 om 20:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@hansje. Maar dat is dus niet de normale gang van zaken.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2017 om 09:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat de volgorde omgekeerd was? De tegenpartij aansprakelijk gesteld en dat de verzekeraar die aansprakelijkheid heeft erkend?

Maar de reparateur heeft daar niets mee van doen. U hebt de auto laten maken en u moet dus betalen.

Maak een kopie van die factuuren stuur het origineel naar die verzekeraar met het verzoek dat bedrag aan u over te maken. En dan maar hopen dat het binnenkomt voordat u moet betalen.

mathijs_b
door mathijs_b May 3, 2017 om 13:11
641 Antwoorden / 77 Vragen

Origineel naar verzekeraar? Dan heb je niets meer in handen.

Ik zou in eerste instantie de kopie sturen en pas als de verz. de originele vraagt met hun daarover bellen.

tijger1
door tijger1 May 3, 2017 om 14:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De verzekeraar moet betalen, dus die heeft recht op het origineel. En je hebt de kopie toch?

La
door Laelia1955 May 5, 2017 om 10:33
21 Antwoorden / Vragen

Altijd je eigen verzekeraar meteen inlichten. Zij handelen
alles dan af met verzekeraar tegenpartij en betalen over
het algemeen ook alvast de schade.  Zij regelen dan
onderling de betaling.  Het is wel dubbel vind ik, dat
je eigen verzekeraar eerst betaald maar daar vond men
het heel normaal omdat je ook verzekerd bent voor het
laten afhandelen van dergelijke zaken. Hoop dat het lukt
voor u om e.e.a. goed te laten afhandelen.

tijger1
door tijger1 May 5, 2017 om 11:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@laelia1955. Misschien eerst de vraag nog eens lezen? De Ts is WA verzekerd.

Wi
door Wil_H - May 3, 2017 om 09:59
270 Antwoorden / Vragen

Jij hebt de opdracht gegeven dus jij betaalt.
Maar heb je wel eerst het hele traject doorlopen?
Normaal gesproken komt er een schade-expert die vast stelt wat de schade is en wat het gaat kosten om te repareren. Vervolgens krijg je dan van de verzekering van de tegenpartij een bericht dat zij over zullen gaan tot uitkering van het schadebedrag of dat zij het bedrag uit zullen keren aan de garage die jouw auto gaat repareren.
Als jij daar niet op heb gewacht dan zal de verzekering jouw schade later gaan vergoeden maar moet jij het bedrag nu wel voorschieten.

emcede
door emcede - May 3, 2017 om 13:36
960 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Robigoal,

Als jij opdracht hebt gegeven aan de garage moet jij de nota betalen. De garage staat hier dan helemaal buiten. Hoezo ben je verbaasd? De garage heeft tenslotte niets met de tegenpartij te maken.

Zie ook het antwoord van Wil_h: logischer was geweest als je op uitkering van de tegenpartij had gewacht. Dan was dit probleem niet ontstaan.

br
door bravehenk - May 3, 2017 om 16:21
206 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft uw auto laten repareren en de tegenpartij ingelicht?
Ik neem aan dat de schade eerst is getaxeerd door een expert.Het is niet zo dat een verzekering klakkeloos de schade vergoed die men zelf op geeft.
De verzekeraar/schade expert bepaalt de schade vergoeding niet u.Vaak bij een kleine schade geeft de verzekerings maatschappij snel een goedkeuring zonder een expert, en gaan ze af op schade rapport van een erkend schade bedrijf dus geen amateurtje/mannetje
Het is heel verstandig om indien u slechts WA verzekerd bent er een rechtsbijstand/verkeer af te sluiten die regelt dan alles voor u.Bij mijn dochter was het met 2 weken geregeld en geld op de rekening.Als u niet de juiste weg bewandeld heeft zoals hierboven aantal malen is beschreven kan het wellicht wel eens een jaar duren voordat u enig geld gaat beuren en loopt u ook nog eens de kans een veel lagere vergoeding gaat krijgen dan wat u uiteindelijk op eigen houtje betaald heeft.

groeten Henk

1paul
door 1paul - May 5, 2017 om 10:29
3141 Antwoorden / 0 Vragen

u kunt zelfs helemaal niets meer krijgen van de verzekering nu omdat deze de schade niet meer kan vaststellen, u zult moeten betalen, u bent immers opdracht gever in deze, en dan maar af wachten hoe coulant de verzekering is in deze...

Th
door Theodor59 - May 5, 2017 om 10:35
7 Antwoorden / Vragen

Heb je of je autoverzekering bericht ontvangen van de verzekering tegenpartij, dat zij gaan uitkeren ? Neem direct contact op met je autoverzekering en stuur hen als bijlage per mail de reparatie factuur.   Laat je verzekering contact opnemen met de reparateur, dat het hier om een "verzekeringsschade" betreft en deze met hen afgerekend moet worden.   Het is gebruikelijk dat de verzekering tegenpartij de jouw gedeclareerde schade aan je verzekering betaald, die wederom de reparateur betaald.  Succes..... Theo Arts van Arts Advies.

tijger1
door tijger1 May 5, 2017 om 11:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@theo. Misschien ook de vraag nog eens lezen? De Ts is WA verzekerd.

Th
door Theodor59 May 7, 2017 om 00:23
7 Antwoorden / Vragen

Tijgeri, zie Laelia1955 reactie:

DOOR LAELIA1955 5 MEI 2017 OM 10:33
17 ANTWOORDEN / VRAGEN

Altijd je eigen verzekeraar meteen inlichten. Zij handelen
alles dan af met verzekeraar tegenpartij en betalen over
het algemeen ook alvast de schade.  Zij regelen dan
onderling de betaling.  Het is wel dubbel vind ik, dat
je eigen verzekeraar eerst betaald maar daar vond men
het heel normaal omdat je ook verzekerd bent voor het
laten afhandelen van dergelijke zaken. Hoop dat het lukt
voor u om e.e.a. goed te laten afhandelen.

Tijgeri, als een ander een WA verzekerde schade toebrengt, dient de veroorzaker voor de schade aan de WA verzekerde te betalen.
Zo simpel is dat.........

emcede
door emcede May 7, 2017 om 01:50
960 Antwoorden / 4 Vragen

Blijkbaar niet zo simpel voor jou, Theo. TS is alleen WA verzekerd. Dat betekent dat de eigen verzekeraar van TS  helemaal niets met deze zaak te maken heeft en ook helemaal niets zal doen. Nou kun je wel een antwoord quoten, maar ook dat antwoord is niet goed. TS zal - heel simpel - ZELF contact moeten leggen met de verzekeraar van de veroorzaker. En ja, die moet natuurlijk gewoon vergoeden.

gerardk
door gerardk - May 5, 2017 om 14:39
175 Antwoorden / 8 Vragen

Bij alleen WA verzekering zal je dit via schadeverhaal van je eigen verzekering moeten regelen. Heb je die optie niet in je polis dan kan je nog kijken of je een rechtsbijstandverzekering hebt met een motorvoortuigen optie. Heb je beide niet dan zal je de schade zelf bij de verzekering van de tegenpartij moeten claimen.

ha
door hansyvonne - May 5, 2017 om 14:42
36 Antwoorden / 8 Vragen

Na een aanrijding vult u samen met de tegenpartij een schadeformulier in. Daarin staat de omschrijving en de evt. erkenning van schuld.
Het origineel behoud u zelf en het duplicaat overhandigt u aan de tegenpartij. Beiden zult u het formulier moeten opsturen naar de verz. mij. en die zal u groen licht geven en het adres van een bij hen aangesoten schadeherstelbedrijf. Een u toegestuurde nota is dan een formaliteit/kennisgeving van de hoogte van het schadebedrag. De verz.maatschappijen hebben dan de zaak onderling afgehandeld.

tijger1
door tijger1 May 5, 2017 om 14:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vraag nog maar eens lezen? De Ts is WA verzekerd.

Overigens mag je op een schadeformulier geen schuld erkennen.

emcede
door emcede May 5, 2017 om 22:02
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ts heeft niets met aangesloten herstellers te maken, want TS is alleen WA verzekerd. Inderdaad, nog maar eens goed lezen.

ha
door halex - May 5, 2017 om 19:20
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Toen u van de verzekeraar toestemming kreeg uw auto te laten repareren, heeft deze u toen ook niet uitgelegd hoe u de factuur kon declareren? Neem voor uw vraag contact op met de contactpersoon van de verzekeraar van de tegenpartij.
Hou wel zelf in de gaten dat er op tijd betaald wordt, want daar bent u aansprakelijk voor. Uw garagehouder heeft alleen met u te maken en met niemand anders.

ha
door halex - May 7, 2017 om 18:10
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het is altijd zo hartverwarmend dat vraagstellers nog even reageren op tegenvragen en adviezen van forumleden. Dat geeft in ieder geval het gevoel dat je niet voor de kat z'n viool zit te antwoorden.