loeske32
door loeske32 Sep 5, 2019 om 15:54
Garantie & verzekeringen

Fiets gamma valt uit elkaar na 1,5 maand!

Andere halve maand geleden hebben we een oma fiets gekocht, deze is voor onze zoon omdat hij een fiets nodig heeft voor de middelbare.
De fiets is in elkaar gezet door gamma Breda en een aantal dagen later gingen wij hem ophalen, onze zoon zou erop naar huis fietsen in die tijd naar huis 8 keer moeten stoppen omdat zijn stuur verschoof omdat deze niet vast zat , en zijn zadel rondjes draaide. Toen hij thuis aan kwam bleek ook nog is dat de bouten van de wielen niet vast zaten en er van alles had kunnen gebeuren onderweg (gelukkig is dat niet gebeurd )
2 weken geleden is hij gestart en dag 2 viel spontaan de binnenkant van zijn voorlamp eruit! Waardoor hij gevallen is en heel zijn been open ligt.
Nu was hij gisteren naar school aan het fietsen , en belde hij in paniek op dat hij te laat kwam want zijn fiets deed het niet meer, ik hem gerust gesteld en gevraagd wat er was zijn ketting valt eraf. Toen zijn er 2 mensen naar hem gekomen om hem te helpen en ik er ondertussen heen gereden. Nu blijkt de ketting te groot te zijn daardoor blijft hij niet erop liggen. Nu geeft gamma aan het via fietsservice Nederland te regelen , ik die gebeld en die geven aan dat de lamp en de ketting niet onder service vallen en dat dit betaald moet worden , nou dat lijkt me niet met een fiets van 1,5 maand oud. Toen werd er gezegd dat we de fiets naar gamma moeten brengen en deze het moeten regelen , die geven weer aan dan ben je de fiets weken kwijt en kunnen we het laten repareren . Dan krijg je een vervangende fiets voor tijdelijk , die fiets donderd ook van ellende uit elkaar. Dus daar gaan we niet mee akkoord .
We zitten nu een beetje met het handen in het haar wat we nu doen. Wat een [edit-redactie] bedrijf !

4067 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2019 om 16:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan dat wrak maar terug naar Gamma en geld terug halen.

me
door mein33 - Sep 5, 2019 om 16:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dat mag u eigenlijk niet verwachten, maar u zou het  wel moeten/kunnen vewachten.
Er werken bij Gamma nl. geen fietsenmakers die die Chinese fietsen goed kunnen monteren en afleveren.
Een beetje handige vader, familielid of buurman zal toch wel in staat zijn om alle bouten en moeren even netjes vast te draaien en de ketting is niet tegroot, maar de kettingspanner moet even op de juste manier worden afgesteld.
Schelden helpt niet, maar een kwartiertje doe het zelven lost het euvel wel op!!

aurora1
door aurora1 Sep 5, 2019 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En daar heb je niet eens een buurman voor nodig maar gewoon even zelf de handen uit de mouwen steken?

tenormin
door tenormin - Sep 5, 2019 om 16:09
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft geen zin dit te schrijven, begrijp ik, maar Gamma is geen fietsenzaak. Als mosterd na de maaltijd, maar u kunt beter naar de gewone fietsenmaker gaan, die verkoopt ook omafietsen en waarschijnlijk ook tweedehands. Ik begrijp ook dat veelal Gamma, of andere zaken, fietsen te koop aanbieden die goedkoper zijn maar nog steeds geldt: goedkoop is duurkoop. Heel jammer voor uw zoon (en U).

ne
door neodutchio - Sep 5, 2019 om 16:13
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Gamma is een bouwmark, geen fietsenmaker. Wellicht heeftnu gevraagd of ze de trappers en stuur erop willen zetten, maar dat ik geen afmonteren of rijkaar maken van de fiets. Hiervoor moeten alle bevestigingen nagelopen worden. Dan was ook gezien dat de lamp niet goed in elkaar zat en dat er teveel speling op de ketting zat. Door het stellen van het achterwiel is dit probleem op te lossen.

Een fiets van de Gamma is leuk, maar dan moet u zelf wel verstand hebben van afmonteren. Een fiets is meer dan trappers en zadel erop en stuur recht zetten. Dan snapt u ook meteen waarom er een prijsverschil in een dozenschuiver en een fietsenmaker zit. En ja, bij geen goede afmontage zal de garantie niet toepasbaar zijn.

ma
door malty - Sep 5, 2019 om 16:23
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u geen familielid of kennis die de fiets eens goed kan nakijken, bent u de fiets geen weken kwijt?
Een fietsketting kun je met de kettingspanners bijstellen of als dat niet lukt de ketting inkorten.

aw
door awm - Sep 5, 2019 om 16:39
44 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zag die aanbieding ook voor €149,- een complete omafiets. Mijn zoon is fietsenmaker en vroeg zijn mening: best goeie fiets voor dat geld, rijdt licht, voor dat geld kun je het niet fout doen.

Zelf af en toe een boutje aandraaien moet bij elke nieuwe en als er door trillen een lampje afvalt naar Hema of Action voor een nieuwe.

Scholieren maken de duurste fiets nog kapot dus dit is vlg mij een slimme koop.

marita5
door marita5 - Sep 5, 2019 om 16:57
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Loeske32 ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

aurora1
door aurora1 - Sep 5, 2019 om 17:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nou, prachtige woordkeuze heeft u.
Wat u kunt doen is zelf even schroeven e.d. aandraaien en dat ook uw zoon leren. Een ketting kun je eenvoudig spannen en anders inkorten. Hoe? Even op internet opzoeken als u dat niet kunt bedenken. Gamma is geen fietsenmaker dus kunt u niet van verwachten dat ze een fiets in elkaar zetten. Ik weet ook niet of dat bij hun werk hoort. Tenslotte monteren ze ook geen wastafels e.d. voor de klanten of plaatsen ze schuttingen.
Anders een goede tweedehands fiets bij een fietsenmaker kopen?

edrick3
door edrick3 - Sep 5, 2019 om 17:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moet de verkoper (=Gamma) de gelegenheid geven om de zaak in orde te brengen.
Een vervangende fiets voor tijdelijk is dan toch goed geregeld?
Er van uitgaan dat die ook 'van ellende uit elkaar valt' zal wel meevallen en anders ga je daar ook mee terug.

ro
door ron503 - Sep 5, 2019 om 18:31
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Als u verteld is dat de fiets rijklaar geleverd zou worden dan heeft u inderdaad een punt en dan is het filliaal van de Gamma aansprakelijk. Mocht het zo zijn dat u de fiets online heeft besteld of niet op voorraad was bij het filliaal opgehaald heeft zijn alle onderdelen wel gemonteerd maar het rijklaar maken dient u zelf te doen. Gezien de problemen die u schrijft is uw zoon met de fiets de weg opgegaan terwijl de fiets nog door u rijklaar gemaakt moest worden. Als het laatste het geval is dan had u uw zoon nooit naar huis mogen laten fietsen omdat dat zoals nu blijkt levensgevaarlijk kan zijn. Bij de fiets wordt ook een handleiding meegeleverd met daarin allerlei informatie over de fiets en eerste ingebruikname van die fiets. De fiets zal kwalitatief best wel goed zijn als u voor ingebruikname de handleiding door had genomen en de instructies voor het rij klaar maken had op gevolgd.

panter22
door panter22 - Sep 5, 2019 om 18:36
6599 Antwoorden / Vragen

Er bestaat  een mobiele fietsenmaker. Komt aan huis. Kan de fiets zo afmonteren, Kost een paar euro en je bent klaar.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 5, 2019 om 23:40
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Loeske,

Ik heb zelf ook een Gamma fiets en de kwaliteit is inderdaad niet zo goed.
Maar daar betaal je ook een lage prijs voor.

Veel dingen kun je inderdaad zelf even doen.
Onlangs heb ik de rubbertjes van de ventielen vervangen,want die losten spontaan op.

In het vervolg is het beter om te kijken naar een tweedehandse merkfiets.

holstein
door holstein - Sep 6, 2019 om 10:06
922 Antwoorden / 16 Vragen

Ik weet je wilt een goeie fiets kopen, maar eigenlijk weet je zelf ook dat het voor die prijs amper kan.....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2019 om 10:38
16772 Antwoorden / 202 Vragen

De fiets is door GAMMA Breda rijklaar afgeleverd, althans, dat is de bedoeling geweest van uw aankoop daar.
In navolging van al gegeven  juiste reacties is GAMMA wettelijk degene die dient te zorgen dat het gekochte product voldoet aan de voorwaarden die er redelijkerwijze aangesteld mogen worden.
Indien dat onverhoopt niet het geval is dient de verkoper dus GAMMA te zorgen voor reparatie en en eerst als reparatie niet kan heeft u recht op een vervangend exemplaar.
M.i. doet GAMMA dat ook door aan te geven dat zij het wil regelen. Wel doet men dat in eerste instantie onduidelijk door te verwijzen naar Fietsservice Nederland want hoe GAMMA dat gaat doen is aan GAMMA en derhalve is hetgeen men daarna meldt: breng de fiets naar ons, wij zullen het regelen en gedurende de tijd dat de reparatie in beslag neemt krijgt u een vervangende fiets.
Daar is wettelijk dus helemaal niets mis mee en zit u volstrekt onterecht met uw handen in het haar (afgezien van het feit dat u helemaal nog niet weet of de vervanger van ellende uit elkaar dondert).

Ik geef u nu voor alle duidelijkheid een aantal verwijzingen naar de consumentenbeschermingswetgeving die hier van toepassing is en waarin exact is genoemd waar u als consument recht op heeft.

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html en eventueel verder:

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html  en let vooral op het feit dat indien u naar een andere hersteller gaat de kosten geheel voor uw rekening kunnen/zullen zijn.
En nog een tip/gezegde: het is de toon die de muziek maakt

ne
door neodutchio Sep 6, 2019 om 10:45
5128 Antwoorden / 12 Vragen

Correctie, de fiets is nooit rijklaar afgeleverd. Dat kan namelijk ook niet in een bouwmarkt. Gamma is geen fietsenmaker en doet ook geen uitspraken dat ze afmonteren. Hooguit kan beloofd zijn om het stuur recht te zetten en de trappers en zadel te monteren. Maar dat is geen afmonteren.

Magnum007
door Magnum007 Sep 6, 2019 om 12:01
594 Antwoorden / 2 Vragen

Je hebt ook een “Gamma Compact”,die fietsen rijklaar verkoopt.

Maar je kunt niet dezelfde expertise verwachten als bij de gewone fietsenmaker.
De gammaverkoper vertelde mij ook,dat ze samenwerkten met een fietsenmaker in de buurt.

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 6, 2019 om 13:58
16772 Antwoorden / 202 Vragen

@NEODUTCHIO: helaas bent u in deze niet goed geïnformeerd. (Ook) Gamma verkoopt wel degelijk afgemonteerde / rijklare fietsen, andere bouwmarkten ook!). XZo maar even een kopie (met tekstverwerker geconverteerd) uit het assortiment van genoemde bouwmarkt en let op de toevoeging: verkrijgbaar in de bouwmarkt. Zoerktem Gamma fietsen.

Dutch Flavor Transporter dames

(11)

429.

Alleen in bouwmarkt te koop

Pelikaan City Six Heren

(5)

299.

Alleen in bouwmarkt te koop

Pelikaan City Seven H56 Zwart

299.

Alleen in bouwmarkt te koop

Dutch Flavor Cargo 3 D53 Dames mat grijs/titaan

329.

429.00

Alleen in bouwmarkt te koop