Tr
door Treijn Nov 4, 2020 om 13:37
Garantie & verzekeringen

Garantie boiler vervalt bij waterontharder

Wij hebben 2 jaar geleden een boiler gekregen in ons nieuwe huis. Afgelopen week is hij gaan lekken en niet meer te repareren. De fabrikant is komen kijken en gaf aan dat het waarschijnlijk aan onze waterontharder ligt. Dat een waterontharder slecht is voor je boiler hebben wij nog nooit gehoord en na een online zoektocht en contact met de leverancier van de waterontharder krijg ik daar nog steeds geen antwoord op. Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.

Wij zitten met onze handen in het haar want hoe kan het zijn dat niemand ons ooit gewaarschuwd heeft (zowel fabrikant boiler als installateur als levernacier waterontharder)? En dat er online niks te vinden is over een dergelijk risico van een waterontharder? Wij kunnen nu waarschijnlijk voor alle kosten opdraaien en dat voelt zo niet kloppend. Als we hadden geweten dat een waterontharder betekent dat de garantie vervalt dan hadden we dat natuurlijk nooit gedaan.

Heeft iemand ervaring hiermee? Of tips bij wie we moeten zijn voor de aansprakelijkheid?

11440 18 Rapporteer

audb
door audb - Nov 4, 2020 om 13:55
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dus komt het er opneer dat er hard water in de boiler moet komen?

Laten ze maar een onderzoek raport overleggen waar in staat dat dit zou kunnen gebeuren of dat het in de "algemene voorwaarden" staat dat er geen gebruik van een water ontharder gebruikt mag worden.

U kan twee dingen doen.

Naar het Juridiche loket gaan of naar meester Visser stappen.

Maar wat u nu zeker moet doen is de fabrikant een aangetekende brief sturen met de melding dat u niet eens bent met wat hun u verteld hebben, de onderzoek raport opvragen waar door een externe onderzoek bureau staat dat er geen water ontharder mag gebruikt worden en ook als u deze nog heeft de gebruiks aanwijzing en installatie voorschriften kopeeren en opsturen aan de fabrikant.

Zet er ook in dat u de fabrikant verandwoordelijk stelt voor de schade die u nu leid omdat u geen gebruik kan maken van de boiler en stuur dit aangetekend op plus een kopie van de brief.

Hopelijk heeft u een rechtsbijstands verzekering dan kan u op hun kosten een advocaat inschakkelen. anders toch naar het juridiche loket toe.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Nov 4, 2020 om 17:02
2094 Antwoorden / Vragen

De fabrikant geeft aan dat het water boven een bepaalde hardheid moet zijn. Niets raars, dat is het in Nederland gegarandeerd overal. Wilt u dat aanvechten? Dat verlies je gegarandeerd en de leverancier van de ontharder is ook nergens verantwoordelijk voor. Die heeft op verzoek een ontharder geplaatst. Dit is rekening man.

justmeagain
door justmeagain Nov 4, 2020 om 23:39
623 Antwoorden / 8 Vragen

Zie topic
Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.

Duidelijk lijkt me.

Tr
door Treijn Nov 5, 2020 om 09:30
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap dat het vanuit de kleine lettertjes duidelijk is, die ga ik dus voortaan vooraf ook dus nog duidelijker doornemen. Wat mij vooral steekt is dat het gebruik van waterontharders overal wordt aangeraden, zelfs door bepaalde fabrikanten van boilers, en dat er vooraf geen waarschuwing is en dat er niet wordt gesproken over waterontharders maar over de hardheid van water. En dat leveranciers van waterontharders dus gewoon iets mogen verkopen zonder waarschuwing. Google maar eens op risico's waterontharders en er komt gewoon niks naar voren op dit gebied.

'Agressief' water kan schijnbaar zelfs je koperen leidingen aantasten. Als je hoort en ziet hoeveel waterontharders er verkocht worden doordat ze aanbevolen worden én er geen gedegen voorlichting is gaan wij niet de laatste zijn die voor enorme kosten komen te staan die voorkomen hadden kunnen worden.

tijger1
door tijger1 Nov 5, 2020 om 09:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@treijn

U kent de reclame niet van:

"Wij van WC eend, adviseren WC eend.?

sw
door swat1500 - Nov 4, 2020 om 14:24
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Bij garantie claims moet u altijd bij de verkoper van het apparaat zijn en niet bij de fabrikant. Als in de u door de verkoper verstrekte informatie staat dat in de boiler alleen water mag worden gebruikt met een maximum of minimum hardheid dan wordt verwacht dat u daarvan kenmis heeft genomen. U kunt zich dan niet beroepen op het feit dat het u niet verteld is. Heeft u bij de aankoop ook gemeld dat u van plan was een waterontharder te gaan gebruiken? Dan had de verkoper u wel moeten vertellen dat daar beperkingen aan zitten.
Zowiezo dient u meer dan 6 maanden na de aankoop aan te tonen dat het defect u niet te verwijten valt.
U staat helaas niet zo sterk.

gerbera
door gerbera - Nov 4, 2020 om 14:43
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Nu blijkt maar weer hoe belangrijk "kleine" lettertjes zijn.

Nu blijkt in de kleine lettertjes te staan dat de garantie vervalt als het water onder een bepaalde hardheid komt.

En om welke hardheid zou het dan gaan?
 dit bericht is tegenstrijdig met andere berichten, lees hier   en hier

Tr
door Treijn Nov 5, 2020 om 09:28
1 Antwoorden / 1 Vragen

Precies, deze tegenstrijdigheid bedoel ik dus. Het wordt eigenlijk overal aangeraden. Er is gewoon niet terug te vinden dat het slecht is. Voor een consument in ieder geval. Blijkbaar kan een installateur meer weten over het risico van 'agressief' water maar dan mag je dus ook verwachten van een installateur van een waterontharder dat hij dit weet en vermeld. Ik vind het erg slechte voorlichting en aangezien waterontharders overal wordt aanbevolen gaan de komende jaren meer mensen een probleem hebben hiermee. Het schijnt zelfs je koperen leidingen lek te kunnen maken.

panter22
door panter22 - Nov 4, 2020 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen

Schadelijk voor huishoudelijke toestellen

Te zacht water – lager dan 12° F – is niet alleen schadelijk voor jouw gezondheid, maar ook voor jouw metalen leidingen en huishoudelijke apparaten. Bovendien zorgt een slechte afstelling van de waterontharder er mogelijk voor dat je leidingen gaan roesten en lekken.

Wist je trouwens dat je alle garantie op je boiler verliest als je een klassieke waterverzachter laat plaatsen? De reden is duidelijk: het zout in onverhard water versnelt het oxidatieproces van de kuip.

Traditionele waterontharders mogen dan wel kalkvorming in je toestellen voorkomen, maar ze zorgen daarentegen voor roest en slijtage. Kortom: je verruilt de ene duivel voor de andere.
https://www.aguavibes.com/magazine/nadelen-traditionele-waterontharder

justmeagain
door justmeagain Nov 4, 2020 om 23:41
623 Antwoorden / 8 Vragen

Bijzonder dat ts geen enkele info kon vinden en u het binnen no time heeft.
 Maakt alles wel ineens duidelijk voor ts.

Tr
door Treijn Nov 5, 2020 om 09:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb gegoogled op 'risico's waterontharder',  'nadelen waterontharder' etc, niets gevonden nee. Dat vindt u misschien bijzonder maar ik daag u uit om zelf eens op onderzoek uit te gaan ;-).

tijger1
door tijger1 - Nov 4, 2020 om 15:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wie heeft die kleine lettertjes dan? Ik snap al die mensen niet met een waterontharder. Overwegens compleet overbodig in Nederland.

Uiteraard bent u zelf aansprakelijk.

rj
door rjw - Nov 4, 2020 om 16:43
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Waar staan die "kleine lettertjes"? In een document dat je nu pas hebt gekregen of in de documentatie die bij de boiler zaten bij levering?

Dat iets niet is verteld is geen argument. Er zullen wel meer dingen die in de handleiding staan niet verteld zijn (dan kan de verkoper wel een uur (= ca. 75 Euro kosten) per klant uittrekken om die aan het handje mee te nemen).

In dit geval is degene die de totale installatie heeft laten plaatsen verantwoordelijk. TS dus. Zowel de boilerleverancier als de waterontharderleverancier kunnen niet op de hoogte zijn van de complete installatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 4, 2020 om 17:03
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als al gezegd had u zich m.b.t. garantie beter tot de verkoper kunnen richten https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten  omdat die verantwoordelijk is voor reparatie (conform het gestelde in het BW art 7:17 t/m25)

Ik vraag mij echter af wat voor waterontharder u dan benut? Ik kan mij nauwelijks indenken dat u een of ander goedje in de boiler laat komen en er niet vanuitgaat dat u dan een magnetisch iets bedoelt waarmee men probeert uw portemannaie te 'ontharden'. Dus niet zoiets als bijv. hier wordt genoemd: https://kosten-waterontharder.nl/radar/

Indien bij u inderdaad sprake is van hard water waarvoor in bijv. wasmachines, vaatwassers of dergelijke een ontharder nuttig kan zijn zijn er middelen om die dan toe te voegen aan die apparaten. Indien u de boiler benut voor verkrijgen van warmwater, waarom dan een waterontharder erin? Daarbij is ook nog aan de orde dat er veel plaatsen zijn in Nederland waar het niet nodig is. Zoals u o.a. uit het bericht van Radar kunt opmaken zal een leverancier van een dergelijk apparaat u niet informeren. Mijn reactie is vergelijkbaar met ook al andere gegeven reacties waarbij dan vooral aan de orde is dat het kennelijk in de garantievoorwaarden van de fabrikant is genoemd, al of niet in kleine letters en u dan toch wel degelijk door de verkoper/fabrikant bent geïnformeerd.

Tr
door Treijn Nov 5, 2020 om 09:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij gebruiken een ontharder met zout. Wij hebben dit gedaan omdat we allerlei materialen in de badkamer hebben waarop kalk zich makkelijk vast zet en we sterke schoonmaakmiddelen willen vermijden. Aangezien het overal wordt aanbevolen vonden we het een hele fijne oplossing. We hebben veel minder schoonmaakmiddelen nodig, weinig kalkvorming op glazen douche en heerlijk drinkwater. We hadden werkelijk geen idee van de nadelen van een waterontharder want dan hadden we het nooit gedaan.

Ik weet dat de garantie vervalt en ik snap dat ik daar niks tegen in kan brengen, dat dat helemaal aan ons is. Ik vind het alleen zeer kwalijk dat het overal vooral aanbevolen mag worden en dat er geen waarschuwingen te vinden zijn. Ik denk even aan het adverteren voor beleggingen, daar zitten ook risico's aan vast en moet tegenwoordig ook voor gewaarschuwd worden. Dit zou voor waterontharders ook moeten zijn want dit gaat een heleboel mensen op heel veel kosten jagen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 5, 2020 om 16:14
16885 Antwoorden / 202 Vragen

M.b.t. op kosten jagen, dat was een belangrij aspect in het item van radar.

En zout in een boiler? Zoutwater in de douche?  Komt uw koele drinkwater dan ook via de boiler en is dan ziltig/brak? Lijkt mij slecht om gezondheidsredenen. Daarbij zijn er veel plaatsen waar juist 'fabrieken' staan om zoetwater uit zeewater te destilleren en hebben schepen ook zo'n installatie.

 Zwemmen in tropische wateren is dan meer aan te bevelen al kan dat nu alleen maar bij Bonaire en Curacao. ;-)

tijger1
door tijger1 Nov 5, 2020 om 19:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@heremietkreeft Dat zout zit niet in het water, maar is om te regenereren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 5, 2020 om 19:16
16885 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1n? Hoe kan zout regeneren als het niet in het water zit????? Waarom hebben vaatwasser een apart vakje voor dit soort zout? Juist om kalk te verwijderen door regeneren!
Wie moet dus weer eens in de spiegel kijken als het over onzin gaat! Lees toch even dit als u niet meer voor de spiegel staat https://www.waterontharder-expert.nl/regenereren (niet bedoeld als reclame voor deze leverancier, er zijn meer info bronnen.

Of denkt u dat het plaatsen van regeneer zout NAAST een waterleiding dan kalk kan verwijderen? Echt niet.

ro
door ronny530 - Nov 4, 2020 om 17:46
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Ik vrees toch dat er van garantie geen sprake kan zijn want u had kunnen weten dat het gebruik van een waterontharder de hardheid van het water beinvloedt. Daarbij is het ook de bedoeling dat u de garantievoorwaarden leest en niet pas nadat de schade is ontstaan. De fabrikant van de boiler heeft in de garantievoorwaarden gewaarschuwd dan als het water onder een bepaalde hardheidswaarde komt de garantie vervalt dus die valt af, de leverancier kent uw waterleiding situatie niet maar de installateur valt wel iets te verwijten want die heeft de waterontharder voor de waterinlaat van de boiler geplaatst en niet aan de uitgaande kant. Met wat pech is de waterontharder op de inkomende waterleiding van de woning aangesloten en is de lekkage van de boiler het begin van nog meer ellende.

Tr
door Treijn Nov 5, 2020 om 09:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Ronny, Ik snap helemaal dat de garantie vervalt omdat het in de kleine lettertjes staat. Wij hebben dat dus blijkbaar niet goed genoeg gedaan helaas. We hebben onze waterontharder via wateronthardershop.nl. Zij hebben hem geïnstalleerd maar geven aan dat ze nog nooit hebben gehoord van problemen met boilers en dat de fabrikanten van boilers altijd aangeven dat het de schuld is van de waterontharders om garantieclaims te vermijden. Lekker makkelijk dus en de consument is dus de pineut.

Maar ik heb het idee dat u er meer over weet, kunt u mij vertellen of u zelf installateur bent of waar u dergelijke informatie vandaan heeft? Ik heb zojuist weer gebeld met de installateur van de waterontharder en die geeft aan dat hij nog nooit problemen heeft gehad en dat het oude informatie is die niet meer van toepassing is op huidige leidingen. Ik weet echt niet meer wie ik moet geloven en waar ik het moet zoeken.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 4, 2020 om 18:34
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb een zonneboiler van staat en daar stond  in de instructie;

Onze zonneboilers worden standaard geleverd met thermometer en magnesiumanode. Deze anode dient iedere 12 maanden te worden gecontroleerd en iedere 18 maanden te worden vervangen!

Ik denk  dat die niet geplaatst is of te klein was,  ze noemen dit niet voor niets!
Gratis warmte  via Heat Pipe  maar  de Boiler kan doorroesten als ik die niet controleerde of tijdig wisselde

Tr
door Treijn - Nov 5, 2020 om 10:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Even ter aanvulling; ik snap dat de garantie vervalt omdat het in de kleine lettertjes staat en dat wij dit beter hadden moeten lezen. Waar het mij voornamelijk om gaat is dat het gebruik van een waterontharder eigenlijk overal wordt aanbevolen, dat als je googled op 'risico's waterontharder', niets te vinden is en dat leveranciers van waterontharders het allemaal onzin vinden. Als het daadwerkelijk een groot probleem is wat ervoor zorgt dat een boiler en blijkbaar zelfs andere installaties en leidingen er van stuk gaan, hoe kan het dan dat waterontharders ongestoord geplaatst mogen worden zonder dat er ergens melding van wordt gemaakt.

Het lijken 2 meningen waarbij niemand me een heel eenduidig verhaal kan geven en iedereen naar elkaar blijft wijzen.

ro
door ronny530 - Nov 5, 2020 om 18:25
2794 Antwoorden / 41 Vragen

In antwoord op uw vraag onder mijn reactie, ik ben geen installateur van beroep maar heb wel ervaring als witgoed reparateur. Ik veel wasmachine's van binnen gezien en ook die met hard water gevuld werden maar van een echte kalkaanslag was nooit sprake. In de regio Gelderland waar ik woonachtig ben wordt het water uit de grond gepompt en bevat zo weining kalk dat het waterbedrijf kalk ging toevoegen om de hardheid op peil te houden. De reden daarvoor was dat het water aan een bepaalde hardheid diende te voldoen. Ik dacht om gezondheidsredenen maar was ook bedoeld om de waterleidingen te beschermen en dat blijkt want in te zacht water kan de zuurgraad te laag worden waardoor leidingen aangetast worden, dat wist ik zelf ook niet maar deze website https://www.drinkwaterplatform.nl/5-vragen-hard-water/https://www.drinkwaterplatform.nl/5-vragen-hard-water/. geeft uitleg. Als het water voor de inlaat van de boiler al gefiltert wordt dan is de waterontharder verkeerd gemonteerd want de leidingen in de boiler worden aantast en gaan uiteindelijk lekken. Een waterontharder dient op de uitgaande leiding van de boiler gemonteerd te worden en mag maar een klein deel van het kalk filteren zodat minimale hoeveelheid doorgelaten wordt. Als blijkt dat de leverancier van de waterontharder die verkeerd heeft gemonteerd dus voor de inlaat van de boiler gaat die in de beweringen mank dat moderne leidingen er wel tegen kunnen. Iemand voor de schade aansprakelijk stellen wordt lastig want de leverancier van de waterontharder sluit gevolgschade uit en daarbij doet de waterontharder dat wat die moet doen en is dus niet defect. Ik vrees dat zeer moelijk en duur wordt om de schade te verhalen maar laat in ieder geval de waterontharder verwijderen want zoals nu ook blijkt doen die waterontharders meer kwaad dan goed.

newmikey
door newmikey - Nov 5, 2020 om 21:10
830 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe komt u er bij dat er online niets te vinden is over de mogelijk negatieve gevolgen van wateronthatders voor boilers? Ik tik het in op Google en krijg volop informatie - wel even opletten dat u reclame resultaten overslaat natuurlijk. Dat de leveranciers van de ontharders niks zeggen is nogal wiedes, had u anders verwacht? Zij willen graag hun product verkopen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 6, 2020 om 09:32
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Reclame?

Ja,  elke waterontharder heeft zeker voordelen en die noemen ze ook.....
maar eventuele nadelen verzwijgen ze omdat die de verkoop verminderen.

Mijn Action  waterkoker,  goedkoop plastic en  element op bodem, bij Kalk  zal  ik  hoger stroom verbruik krijgen en
zelfs is doorbranden als de kalklaag te dit word niet uit te sluiten!
Mijn Wasmachine  kan minder zeep gebruiken, Vaatwasser zelfde en de Douche blijft langer schoon, of koop wit matglas!

Maar.... mijn Zonneboiler met  Heat Pipe  voor douche water en  rest voor vloerverwarming  heeft in de grote Boiler van slaat wel een
speciale element,  een Magnesium anode  die   ik elke 18 maanden  moet vervangen!
Dit zachte magnesium  zal weg vreten en  de boiler bleef goed...   net als onder boten er een blokje metaal hangt,
afhankelijk of je op Zoet of Zout water vaarde,  ik heb beide nodig en elke jaar even controleren...
ik heb er 4 op... 2 genoeg maar 2 nieuwe + 2 oude en als bijna weg  even schroeven... gewoon op voorraad!

Maar   er is meer... vroeger  goedekope blauwe koelvloeistof in mijn auto gedaan, na  6 jaren  kachel lek,  Aluminium  was weggevreten,  had geen blauwe  (€1,49 per liter bij Action)  maar  de rode G12 moeten kopen (€1,98 per liter Action...)  dus  veel geld nodig voor herstel omdat ik  een beetje goedkoper uit was....
Als je niet weet welk materiaal iets gemaakt is....  RVS  Boiler is  geen probleem maar staal is  elke 1½ jaar die  Anode vervangen helaas...
Als ik het vergeet na een jaar of 3~4  vloer dwijlen en nieuwe  kopen,   volgende keer een RVS maar want  als ik te laat ben...

Informeer eens naar de boiler leverancier en  of er  een betere  leverbaar is....   kalk vrij is leuk, maar tekort kalk geeft smakeloos water dus  kijk  online  hoeveel bij jou in straat geleverd word en  of  dit apparaat nodig  is of teveel.....

mo
door mof - Nov 6, 2020 om 11:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het in de kleine lettertjes van de garantievoorwaarden staat dan is het u dus wel degelijk verteld. Die zijn u via de leverancier ter hande gekomen.

john devries
door john devries - Nov 6, 2020 om 12:11
219 Antwoorden / Vragen

@Treijn

Ik denk dat je de noodzakelijk van waterontharders allleen leest op websites van de verkopers en fabrikanten zeker niet bij je waterleverancier.In de meeste gebieden is het water zachter dan 7.0 en is een waterontharder zonde van het geld.Heb je de leverancier van de boiler laten uitleggen waarom zacht water slecht voor boiler is , oftewel is daar wetenschappelijk bewijs voor ? zout van de ontharder misschien ?
https://www.waterhardheid.nl/lijst-waterhardheden-in-nederland

tommd
door tommd - Nov 6, 2020 om 13:32
9 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij een beetje onzin allemaal; ik heb hier tot volle tevredenheid een waterontharder. Minder belastend voor het mileu je gebruikt minder zout en wasmiddelen. En de Thee en koffie is lekkerder..
Ironisch genoeg zit er op mijn boiler notabene een door de fabrikant geleverde waterontharder die elke 1,5jaar vervangen dient te worden. Het antwoord lijkt me dus meer in belang van de fabrikant dan zinvol voor de consument.

Ja
door Janitavfh - Nov 6, 2020 om 15:17
37 Antwoorden / 21 Vragen

Waar wij wonen is het water ook vrij hard. Bij de aanschaf van een broyeur, werd er door de verkoper een specifieke waterontharder aanbevolen. Die heb ik gelijk aangeschaft om ellende te voorkomen. Heb ook nooit gehoord over het schadelijk zijn van zacht water, wel dat bepaalde chemische waterontharders slecht zouden kunnen zijn (o.a. vanwege reactie met andere stoffen).
Als het in de handleiding bij onderhoud stond dat er geen waterontharder gebruikt mocht worden dan zijn de kosten voor u. U bent namelijk zelf verantwoordelijk voor het onderhoud.

1paul
door 1paul - Nov 6, 2020 om 15:28
3173 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft dus de kleine lettertjes niet gelezen, het is niet de taak van iemand om u dit te vertellen het is UW taak om apparaat info te lezen voor u deze veranderd en nog beter voor u deze in gebruik neemt....

ik zou nog wel willen weten wat er dan gebeurd in/met de boiler als water te zacht is!!!!