pr
door prosier Jan 26, 2020 om 14:40
Garantie & verzekeringen

Garantie claimen Samsung bij MediaMarkt niet te doen!

Hallo,

Onze dure TAB S2 tablet SM-T813 32GB is aangeschaft te MediaMarkt Maastricht op 27-01-2017. Afgelopen week werd de tablet opeens onbruikbaar. Het opstarten voltooid niet en vlak voor het tonen van het home screen gaan de 2 toetsen knipperen en valt het apparaat uit. Opladen gaat wel goed.

De MediaMarkt kan ons niet verder helpen (een cache wipe en factory reset helpt niet), gezien ze een protocol hebben van 2 jaar “fabrieks”garantie. Ik ben toen doorverwezen naar de Vodafone winkel waar een Samsung service punt zit, deze konden enkel de tablet ter reparatie opsturen (Dynafix) maar hieraan zaten wel minimaal 36 euro onderzoekskosten verbonden. De technisch medewerker zei dat het moederbord vervangen moest worden, kost minimaal 170 euro.

De tablet is 27-1-2020 pas 3 jaar, dus er zit nog wettelijke garantie op. Bij tablets vanaf 300 euro is dat namelijk 3 jaar. Nu wil MediaMarkt eerst een technisch rapport hebben waaruit blijkt dat het om een mankement gaat dat niet door de gebruiker is veroorzaakt. Dat het dus een fabricagefout is. Pas als dit blijkt, kunnen ze pas de garantie claimen aan Samsung. Er zou dan een vervangend product of een nieuw product worden verschaft. Echter MediaMarkt zegt dat het wel een onafhankelijk bedrijf moet zijn, welke wel gecertificeerd is om Samsung tablet te beoordelen en te rapporteren.

Welke bedrijf ik moest benaderen wisten ze niet. Ik heb Samsung gebeld, met de vraag welk bedrijf ik moest hebben; wisten ze ook niet!

Dit kan toch niet! Bizar! Ik wil een rapport laten opstellen om garantie te claimen en niemand noemt mij een geschikt bedrijf!

-          - mijn vraag; hoe kan ik dit verder oplossen?

-         -  vraag 2: als ik een rapport laat maken zijn hier kosten aan verbonden, dit kan 20 euro zijn maar ook 100 euro. Als nu blijkt dat het een fabricagefout is, en ik een nieuw of vervangend product krijg, dan lijkt het mij logisch dat MediaMarkt de kosten betaald voor dit rapport, klopt dit wettelijk gezien?

Mvg,

P.Rosier

prosier(at)ziggo.nl

7053 12 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Jan 26, 2020 om 14:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Doe eens een bron/link waar staat dat voor tablet vanaf 300 euro een wettelijke garantie geldt van 3 jaar? Kan je daarmee gelijk langs Mediamarkt gaan, want dan heb je tenslotte de wet aan je kant...

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 13:50
Antwoorden / 1 Vragen

https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden

Samsung en MM hebben al bevestigd dat het 3 jaar is. En ik dus garantie heb. Fact is dat ze een schaderapport willen om te claimen voor een kosteloze reparatie of vervangend product. Rapport moet van onafhankelijk bedrijfs komen maar wel gecertificeerd om Samsung producten te beoordelen. En dan stopt het; niemand weet een bedrijf te noemen...

diumenge
door diumenge Jan 29, 2020 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zie ik nog steeds niets over wettelijke garantie.

getty
door getty - Jan 26, 2020 om 15:02
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Waar baseert u die 3 jaar op? Nooit van gehoord.

panter22
door panter22 - Jan 26, 2020 om 15:15
6599 Antwoorden / Vragen

De tablet is gemaakt in 2016, en is niet bijna niet meer leverbaar.

Het goedkoopst is een gouden voor €245.
https://www.kieskeurig.nl/search?q=TAB+S2+tablet+SM-T813+&category_id=6616&include_groups=true
Met een geheugen van 32GB kun je niet zoveel meer.
Nu die tablet stuk is, daar ga je toch geen cent meer aan uitgeven om te repareren.
En 3 jaar garantie betekent niet automatisch een nieuwe, maar er wordt ook rekening gehouden met afschrijving.
En Dynafix kon niet vertellen dat er niet door jou schuld een nieuw moederbord in moest voor €170? Of heb je die onderzoekskosten van €36 niet betaald?
Bedoel je gebruiksduurverwachting van Techniek Nederland?:
https://www.technieknederland.nl/onze-leden/waar-staan-onze-leden-voor/gebruiksduurverwachting
I
k zie hier de nieuwste tablet staan, 2019 voor €165
https://www.kieskeurig.nl/tablet/product/9650343-samsung-galaxy-tab-a-101-2019-32gb-zwart/prijzen

Donuts
door Donuts Jan 26, 2020 om 17:49
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Die tablet van € 165,- is één van de A-serie, die haalt het niet bij tablet van de S-serie.

panter22
door panter22 Jan 27, 2020 om 08:32
6599 Antwoorden / Vragen

Dat zal best. Maar ts zit nu met een tablet die 3 jaar gebruikt is en niet meer verkocht wordt en voor €170 gerepareerd kan worden. Dan zit ts nog met een tablet uit 2016 en die gaat geen jaren meer mee.
Voor €165 heb je een nieuwe met 2 jaar Samsunggarantie.

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 13:54
Antwoorden / 1 Vragen

Als binnen 3 jaar een defect is aan een tablet van 300 euro of meer (hij heeft 363 euro gekost) heb je recht op kostenloze reparatie of een vervangend product. Zie de wettelijke gebruiksduur van TechniekNederland/Uneto-VNI. Je moet wel aantonen dat het defect niet door het gebruik komt. En dat komt het niet, want opeens deed het ding het niet meer, en is bevestigd dat het een defect moederbord was. Er zit geen spatje of krasje op de tablet, enkel gebruikt op thuis op het dressoir de muziek en domotica te bedienen. Defect is dus niet door de gebruiker verooraakt, en dat zal een rapport ook uitwijzen.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 15:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar van Uneto krijgt u geen nieuw tablet en van MM of Samsung ook niet.

Dat zijn sprookjes.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 26, 2020 om 17:43
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Dit is dan hoe dan ook weer eens een situatie waar een MediaMarkt medewerker de consumentenwetgeving niet kent! U heeft in deze niets met Samsung van doen!
Voor u als consument is de fabrieksgarantie niet aan de orde maar de consumentenwetgeving waar ik u nu enkele verwijzingen naar geef. Hoe dan ook kan er ook m.i geen enkele sprake van zijn dat de garantie van tablets duurder dan € 300 een garantieperiode van drie jaren zou zijn. Dat lijkt meer op een 'Efteling sprookje). De verwijzingen die ik geef zijn aanvullen op al gegeven reacties en voor u ter nadere info m.b.t. de verantwoordelijkheid die de verkoper heeft:

voor meer algemene info deze: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn  en deze van de Autoriteit Consument en Markt: https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en m.b.t aanvaardbare gemiddelde levensduur voor een laptop https://www.consumentenbond.nl/test/elektronica/levensduur-digitale-producten en de letterlijke wetgeving:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html  en eventueel verder

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/22.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/23.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/24.html
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/25.html

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 13:55
Antwoorden / 1 Vragen

Omdat de wet daar niet concreet over is, heeft UNETO-VNI afspraken gemaakt met leveranciers en richtlijnen gemaakt van de gemiddelde gebruiksduur van een groot aantal apparaten (gebruiksduurverwachtingstabel).
https://www.technieknederland.nl/stream/richtlijnenafschrijvingsmethoden

Hier spreken ze over 3 jaar voor tablets 300+ euro.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik gebruik de meeste zaken veel langer dan drie jaar zonder problemen. Maar MM gaat dat echt niet vergoeden.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 29, 2020 om 18:04
16774 Antwoorden / 202 Vragen

@PROSIER, het kan werl waar zijn dat men dat bij UNETO-VNI van mening is maar het lijkt mij dat indien er echt eens een procedure over zou komen de rechter wel eens anders kan besluiten. Zie bijv. ook: https://www.consumentenbond.nl/test/elektronica/levensduur-digitale-producten

  Afgezien van het voorgaande: in de vraag wordt kritiek geleverd op Samsung maar dat is onterecht omdat volgens de vigerende consumentenwetgeving degene die het apparaat heeft verkocht degene is die aangesproken dient te worden. (En die verkoper kan het dan al of niet 'uitzoeken'met de leverancier van het product.

Donuts
door Donuts - Jan 26, 2020 om 17:55
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Heeft u ook een harde reset geprobeerd? Dat wil nog wel eens lukken.
https://www.pantallazo.es/en/reset/samsung-galaxy-tab-s2-97-wi-fi-sm-t813

(Ik had ook de Galaxy tab S2 SM-T813, die heb ik een jaar geleden weggegeven aan een familielid en die tablet doet het nog uitstekend.)

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 13:57
Antwoorden / 1 Vragen

Niets helpt (cache wipe, factory reset etc, beeldscherm werkt prima), MM kan het niet oplossen en de Samsung service/repair desk ook niet in de Vodafone shop in de stad. Opsturen is de enige oplossing, maar hier zitten kosten aan verbonden, en daar ben ik het niet meer eens. Maar bedankt voor het meedenken :)

Donuts
door Donuts Jan 29, 2020 om 16:10
1203 Antwoorden / 2 Vragen

Een factory reset kan op 2 manieren. Heeft u de onderste optie uit mijn link geprobeerd?

pr
door prosier Jan 30, 2020 om 11:11
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, via emergency menu tijdens de boot, wipe cache en factory reset, werkt, maar vervolgens hetzelfde resultaat; start niet door, lampjes knipperen en hij valt uit nog voor het homescreen is te zien. Accu laadt prima op, scherm werkt prima.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Jan 27, 2020 om 11:34
3101 Antwoorden / 0 Vragen

MM ten top, zij moeten hiervoor zorgdragen en niet u, verkoper is verantwoordelijk voor de garantie, mocht uit onderzoen blijken dat er inderdaad een gebruikersfout is is de reparatie alsnog voor u maar verkoper moet dit onderzoek doen en niet u...

la
door latb - Jan 27, 2020 om 12:00
27 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom niet gewoon bij een computerzaak in het dorp of stad gekocht?
Heb zelf ook met een tablet dat steeds uitviel gezeten!
Even langs de zaak waar ik heb gekocht héb ,en 3 dagen later was hij weer als nieuw.
Zaak had hem opgestuurd naar fabrikant en netjes gerepareerd ,dus het hoeft geen probleem te zijn.

redfloor
door redfloor Jan 27, 2020 om 12:21
166 Antwoorden / 21 Vragen

Bij ons in de stad is de Media Markt de computerzaak... Ik vond Paradigit ook fijner, maar die bestaan helaas niet meer... Verder prima ervaringen met Media Markt!

mo
door mof - Jan 27, 2020 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De wettelijke garantie geldt het eerste halfjaar: de verkoper moet aantonen dat het defect niet onder de garantie valt om het te kunnen weigeren. Na het eerste half jaar heeft
u de plicht aan te tonen dat het defect wel onder de garantie valt. Mediamarkt mag geen rapport eisen van u, namelijk, als u op een andere manier aannemelijk kan maken dat het defect niet door verkeerd gebruik is veroorzaakt moet Mediamarkt dit gewoon accepteren. Als Mediamarkt dit wel eist dan zijn zij gehouden om de kosten daarvan terug te betalen indien het apparaat onder de garantie valt. Omdat u al een claim heeft ingediend is de garantietermijn gestuit, u heeft dus de tijd (redelijk) om het apparaat te laten beoordelen bij een onafhankelijk deskundige.

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 14:00
Antwoorden / 1 Vragen

Klopt, ik had ook al de veronderstelling dat de ondezoeks/rapport kosten niet uiteindelijk voor mij zullen zijn. Uiteraard als blijkt dat ik niet de veroorzaker ben van het defect. Echter 1. ik moet een bedrijf vinden, onafhankelijk en wel gecertificeerd voor Samsung, 2. ik moet van te voren bevestigd hebben van MM dat ze de rapport kosten betalen... gaan 2 hele lastige worden ben ik bang.

luppo
door luppo - Jan 27, 2020 om 13:26
69 Antwoorden / 0 Vragen

Van de mediamarkt hoeft u niets te verwachten ze hebben een zeer slechte service en van Samsung al helemaal niet.
Ik snap niet dat er mensen zijn die iets kopen bij zo'n waardeloos bedrijf.

Topantwoord

ro
door ron503 - Jan 27, 2020 om 15:01
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de tabel van Uneto is de gebruiksduur voor een tablet van meer dan 300 euro op 3 jaar gesteld maar de fabrieksgarantie gaat tot hooguit 2 jaar en die garantieperiode is ruimschoots voorbij. U dient aan te tonen dat de tablet al bij aanschaf een aanwezige fabricage fout had en als u zo'n bedrijf vindt dan zijn de kosten voor het onderzoek ook voor u. Edoch dat aantonen wordt enorm lastig want gedurende 3 jaar heeft u de tablet zonder mankementen kunnen gebruiken en is conform aan wat u van de tablet mocht verwachten. De Mediamarkt is eigenlijk geen partij meer want als de garantie periode ruimschoots voorbij is vervalt de plicht om alsnog garantie te verlenen ook. Op uw verzoek mogen ze de tablet wel ter reparatie innemen en naar het reparatiecentum opsturen maar de reparatiekosten zijn voor uw rekening.

endemion
door endemion Jan 27, 2020 om 19:10
237 Antwoorden / 3 Vragen

Wat een onzin kraam je uit zeg.

m.
door m.van.vliet Jan 27, 2020 om 19:51
2 Antwoorden / 2 Vragen

Weet niet wat ze daar doen bij Mediamarkt, maar heb ook alleen maar slechte ervaringen bij de Mediamarkt. Zo'n beetje elk produkt dat ik (of mijn vriendin) daar ooit gekocht heeft is binnen de garantie wel drie keer kapot geweest. Zelf ooit een BluRay-speler gekocht daar. Deze speelde alles af, behalve BluRay-discs.

Matthé

ro
door ron503 Jan 28, 2020 om 15:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Of het onzin is durf ik te betwijfelen maar de fabrieksgarantie houdt een keer op en dat is na twee jaar zeker het geval. @ endemion, even hypothetisch als u een product verkoopt waarvan u 2 jaar lang een goede werking garandeerd dan gaat u geen 3 jaar garantie verlenen omdat de koper dat wenst en denkt het recht aan haar/zijn zijde te hebben. Nee dat gaat u niet doen want u kunt niet weten of het aan het gebruik van het product te wijten is of dat het een fabricagefout betreft. De bewijslast ligt bij de koper en niet bij u.

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 14:59
Antwoorden / 1 Vragen

1. ik wens niks, ik heb 3 jaar garantie op een werkend product.
2. defect is een defect moederbord, geen krasje op het apparaat, kan dus niet door de gebruiker komen.
3. bewijzen moet ik doen, klopt, maar niemand (MM noch Samsung) kan mij een bedrijf noemen om een rapport te laten maken!
4. de kosten van het rapport ga ik zelf niet betalen als blijkt dat het een fabrieksdefect is.

tijger1
door tijger1 Jan 29, 2020 om 15:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een fabrieksdefect ná drie jaar onberisplijk en goed gewerkt te hebben? Dat gelooft u toch zelf niet.

pr
door prosier Jan 30, 2020 om 11:10
Antwoorden / 1 Vragen

Vertel mij dan eens hoe opeens ik het moederbord intern defect heb gemaak? Schaderapport zal het bewijzen. Ondertussen is DAS rechtsbijstand ingeschakeld.

sw
door swat1500 - Jan 29, 2020 om 01:39
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb meer het idee dat de accu is gesneuveld. Een defect moederbord is niet erg waarschijnlijk als u al bijna 3 jaar gewoon gebruik  hebt kunnen maken van de tablet. U heeft zowiezo geen garantie meer op de accu. Ik vermoed dat u ook geen beveiligingsupdates meer ontvangt voor uw tablet. Een nieuwe accu inbouwen kost rond de 100 euro.
U heeft op dit moment  alleen te maken met de garantie die de verkoper u hoort te geven. Echter gezien het tijdsverschil en het product mag u daar niet teveel meer van verwachten.
Een goede reparateur naar laten kijken en als het niet de accu is dan een nieuwe kopen.

pr
door prosier Jan 29, 2020 om 15:13
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de suggestie. Echter opladen gaat prima, ik zie ook 100% staan bij inschakelen van het scherm. De 1sec dat ik het homescreen zie, staat ook de accustatus op 99%. na 1sec homescreen valt het ding uit.

Beveiligingsupdates snapt ik, maar heeft weinig met de werking van de tablet te maken. En als de garantie op een deugdelijk product 3 jaar is, dan zal ik dat claimen als buiten mijn invloed om, als het ding defect raakt.

Het probleem is momenteel dat MM een schaderapport wil, maar ze mij geen bedrijf kunnen noemen waar dit te regelen is (onafhankelijk maar wel gecertificeerd voor Samsung producten). Samsung al 3x gebeld maar zij kunnen ook geen bedrijf noemen. Bizar.

panter22
door panter22 Jan 29, 2020 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

@PRosier, Wat je schrijft lijkt inderdaad op een defecte accu.
Je hebt je er helemaal in vastgebeten en het is maar de vraag of je daar verstandig aan doet, gezien de aftrek voor het gebruik en de prijs van een nieuwe tablet.

panter22
door panter22 Jan 29, 2020 om 19:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je moet zelf het bewijs leveren en dat betekent dat noch de MM, noch Samsung die kosten moeten betalen.

Bewijslast bij ondeugdelijk product

Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

pr
door prosier Jan 30, 2020 om 11:08
Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoef dat bewijs niet zelf te leveren. Ik lees nu zelfs dat de winkelier hier verantwoordelijk voor is.

Hier staat meer over de plichten van de verkoper en rechten van de consument: https://www.reparatiewinkel.nl/wp-conte ... e-2011.pdf

Stukje hieruit:

7. De winkelier bepaalt al dan niet door inschakeling van een

deskundige derde of gezien de te verwachten gemiddelde

gebruiksduur van het product, de aard van het eventueel

geconstateerde gebrek en de door de consument zelf verstrekte

informatie of er sprake is van een gebrekkig product. De consument

heeft uiteraard altijd het recht om het ongelijk van de winkelier aan

te tonen.

8. Na meer dan twee jaar na aflevering heeft de consument, die

aantoont dat sprake is van een gebrekkig product nog steeds

zijn wettelijke rechten op kosteloos herstel of vervanging

binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor

de consument.

panter22
door panter22 Jan 30, 2020 om 14:01
6599 Antwoorden / Vragen

Ik ben bang dat je leest wat je graag wilt lezen, maar er staat:

7. ,,, al dan niet inschakelen van een deskundige.
MM schakelt geen deskundige in en de medewerker stelt dat er geen sprake is van een gebrekking product.
Dan ben jij aan zet. Er staat:

De consument heeft uiteraard altijd het recht om het ongelijk van de winkelier aan te tonen.
Dus moet  je zelf op eigen kosten aantonen dat MM verkeerd zit.
8,Na meer dan 2 jaar......heeft de consument, die aantoont.....

Soms gaan dingen sneller stuk dan verwacht en dan moet je gewoon een nieuwe kopen.