holiday
door holiday Aug 3, 2014 om 16:45
Garantie & verzekeringen

Garantie op gebit

Deze vraag had ik mee laten liften met een andere tandartsen vraag. Sommige mensen hadden daar problemen mee, vandaar dat ik hem hier nu opnieuw stel.

Ik heb boven en onder een nieuw gebit genomen.
Boven zit hij goed, maar met het ondergebit heb ik na 8 maanden nog steeds problemen.

Het gebit lag los in mijn mond. Volgens de tandarts was dit normaal voor een ondergebit.
Daar moet je maar aan wennen volgens de tandarts.

Ik moest het eerst een paar maanden dragen, daarna zou ik een rebase kunnen krijgen, mogelijk een tweede.
Alle handelingen zouden onder de garantie vallen volgens de tandarts.

Na wekelijks drukpuntjes weggehaald is na drie maanden een rebase gedaan. Met het spul van de rebase, zat het ondergebit als gegoten, ik kon alles eten zelfs suiker kwam niet onder het gebit, ik kon er ook gewoon mee slapen.
Toen ik het gebit voor de werkelijke rebase naar het tandtechnisch laboratorium bracht en ik aangaf dat ik het jammer vond dat mijn tanden niet zichtbaar waren en ik mijn mond overdreven dicht moest doen om de tanden op elkaar te krijgen is de tandtechnieker gaan meten en vertelde mij dat het gebit met 9 mm opgehoogd zou moeten worden.

Toen ik het gebit bij het tandtechnisch laboratorium op had gehaald, klopte er helemaal niets meer van.
De voorkant was niet meer rond maar loopt gewoon recht, de rand aan de voorkant was ook helemaal rond gemaakt waardoor het gebit niet meer op de kaak aansloot maar drukte tussen mijn kaak en mijn onderlip.
Volgens de tandtechnieker was de rebase goed gedaan alleen de 9 mm verhoging was niet gedaan, omdat de tandarts het daar niet mee eens was.
Ik ben toen weer terug gegaan naar de tandarts, deze heeft een paar drukpunten weggehaald, de ronde onderrand weer weggehaald en nu ligt het gebit weer helemaal los in mijn mond net zoals voor de rebase.
Met als resultaat, slecht kunnen praten, moeilijk kunnen eten, tijdens het eten gaat er constant wat onder het gebit zitten en probeer je het met je tong eruit te krijgen, bij visite of uit eten moet je steeds naar het toilet om het gebit schoon te spoelen. Volgens de tandarts mag je met het gebit ook niet slapen, kort gezegd het is een ramp en laat die tandarts nu toevallig ook Ramp heten.
De tandarts wil er verder niets meer aan doen.
Ik heb een klacht ingediend en ga nu een andere tandarts zoeken om een second opinion te laten maken en wat de garantie betreft, na drie maanden mag de tandarts alle handelingen gewoon weer in rekening brengen, daarom zal hij een rebase altijd verschuiven naar drie maanden, dit kost mij dan weer de eigen bijdrage van 25%.

Mijn vragen zijn, weet iemand een goede second opinion tandarts in de buurt van Barneveld en is het normaal dat als je een nieuw gebit koopt dat je na drie maanden al geen garantie meer heb, te weten dat het gebit vanaf de eerste dag nooit goed is geweest.
Wordt vervolgd.

13898 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 3, 2014 om 19:51
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Holiday,
misschien komt u hier verder mee, KLIK
het zou kunnen dat die verhoging ongedaan gemaakt moet worden waar de tandarts al op tegen was en m.i.terecht
.
Vr. gr.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2014 om 23:29
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voorop gesteld dat een ondergebit problemen kan geven heeft alles te maken met de toestand van de onderkaak. Vaak is die zover geslonken dat er weinig steun is. Maar het feit dat het "happen" door een tandarts wordt gedaan en het gebit bij een laboratorium wordt gemaakt is vragen om problemen. De vraag is hoeveel "gediplomeerde" techniekers daar werken en In de meeste gevallen komt de "hap" al beschadigd in het laboratorium. Het verhogen van het gebit met 9 mm geeft al aan dat boven en ondergebit niet goed op elkaar zijn afgestemd. Als dan de tandarts er ook nog aan gaat slijpen om drukpunten te verwijderen kan dit nooit goed komen. En een rebase binnen zo'n korte termijn geeft al aan dat er iets goed mis is met het gebit. Ik begrijp uit het verhaal dat u een tijdje met de rebasepasta onder het gebit hebt gelopen, waarom ??? normaal is dat rebase al direct na het happen gedaan zou kunnen worden. Ga op zoek naar een echte tandtechnieker die alles in eigen hand heeft. Laat die er eens naar kijken ik denk dat die tranen in zijn ogen krijgt bij het zien van uw gebit. U heeft dan een duidelijk bewijs dat er prutswerk is geleverd. Dat een ondergebit losser zit dan de bovenkant is normaal maar u moet er gewoon alles me kunnen doen. Soms wordt een kliksysteem aanbevolen.

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2014 om 23:34
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor informatie over een second opinion klik hier, zelfde site als van @sjoppie maar dan over second opinion. Ik zou voordat u daaraan begint wel vooraf e.e.a. met uw verzekering overleggen of ze voorleggen w.b. de kosten. Ik zou dat niet telefonisch doen.
Mogelijk kan uw verzekering u helpen aan een adres voor een second opinion in of nabij Barneveld.
Wat betreft garantie vindt u klik hier enige informatie.
Voor een forum over tandartskwesties klik hier. Op het forum reageren ook tandartsen, dus misschien is het een idee om uw vragen daar ook nog eens voor te leggen.
En er is nog de Acta: klik hier. U zou dit misschien ook bij tandheelkunde van het Radboud UMC kunnen laten doen.
Heeft u de problemen ook als een een beetje kleefpasta gebruikt?

holiday
door holiday - Aug 4, 2014 om 00:52
102 Antwoorden / 12 Vragen

#Sjoppie, de klacht is al ingediend, na de vakantie zal ik contact krijgen met een bemiddelaar.
#Gerbera, liever had ik ook meteen naar een tandtechnieker gegaan, maar omdat er eerst nog een aantal tanden getrokken moesten worden en twee tanden afgezaagd zijn voor eventueel later een kliksysteem op te maken, moest ik toch naar een tandarts.
Met de pasta voor de rebase heb ik eerst één week moeten lopen van de tandarts alvorens het gebit naar het tandtechnisch laboratorium te brengen.
Toen ik de tandtechnieker dit verteld, reageerde hij ook een beetje vreemd.
Het feit was wel dat met de rebase pasta zat het gebit echt goed en toen ik hem gerebased terug kreeg, zat hij helemaal niet meer goed. De tandarts heeft toen nog geprobeerd om een aantal verbeteringen aan te passen, daarna zat hij weer net zo los als voor de hele rebase en de tandarts zegt alleen maar dat dit normaal is voor een ondergebit en dat ik er maar aan moet wennen.
#aurora1, goede informatie bedankt.

jpm
door jpm - Aug 4, 2014 om 12:49
820 Antwoorden / 28 Vragen

Het is niet normaal dat een ondergebit los zit, daar hoeven we niet over te discussiëren. Het is wel normaal dat je na het aanmeten van een ondergebit wat drukplekjes kunt hebben. Het gebit moet dan minimaal worden aangepast totdat de pijn verdwijnt. U bent daar over het algemeen een week of twee, hooguit drie mee bezig. Dan moet het gebit behoorlijk vast zitten, mag het niet wiebelen en behoren er geen voedselresten onder te komen. Let wel, na verloop van tijd zullen er toch wel wat voedselresten onder komen, dit komt door het slinken van de onderkaak. Als de kaak teveel slinkt zult u moeten denken aan een paar implantaten en een klikgebit.

1paul
door 1paul - Aug 4, 2014 om 14:52
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u bent naar een ander gegaan begrijp ik om het gebit aan te laten passen?

dan geeft de tandarts geen garantie meer en moet u bij die ander zijn, is ook heel normaal trouwens, stel u heeft een auto laat daar een reperatie op uitvoeren die u bij een ander laat veranderen en dan terug gaat naar de eerste reperateur omdat die ander het niet goed heeft gedaan, die zal ook zeggen ja dag!!!

holiday
door holiday - Aug 4, 2014 om 22:13
102 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=1paul schreef op maandag 4 aug 2014, 14:52]u bent naar een ander gegaan begrijp ik om het gebit aan te laten passen?

dan geeft de tandarts geen garantie meer en moet u bij die ander zijn, is ook heel normaal trouwens, stel u heeft een auto laat daar een reperatie op uitvoeren die u bij een ander laat veranderen en dan terug gaat naar de eerste reperateur omdat die ander het niet goed heeft gedaan, die zal ook zeggen ja dag!!!

Nee dat heb je niet goed begrepen #1Paul, de tandarts besteed het gebit maken uit aan een tandtechnieker en de rebase wordt ook door de tandtechnieker gedaan. Omdat de tandtechnieker dichter bij woont, heb ik het gebit in overleg met de tandarts meteen naar de tandtechnieker gebracht.

simon55
door simon55 - Aug 5, 2014 om 10:25
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zoals ik hier al lees inderdaad n tandtechnisch lab is n puinhoop neemt u eens de moeite om naar n echte tandtechnieker te gaan die maakt zelf de afdruk maakt zelf de prothese en als je n goede hebt kom je daar in totaal vijf maal en die weet precies welke kop er plat geformuleerd bij hoort ik heb t zelf ervaren en t is UITSTEKEND

1paul
door 1paul - Aug 6, 2014 om 14:43
3134 Antwoorden / 0 Vragen

dan moet ie er gewoon voor zorgen dat het weer passend word, de tandtechnieker dus...