Jo
door Joy1987 Dec 8, 2021 om 20:47
Garantie & verzekeringen

Garantie wasmachine

Een Indesit wasmachine, van 3 maanden oud. geeft de foutmelding F05. Contact gehad met de leverancier en de benodigde stappen genomen die ons werden geadviseerd. Helaas, is het probleem niet verholpen en moet er een monteur langs komen.

De monteur is pas, beschikbaar over precies 4 weken. Mag dit, op deze manier onder de garantie vallen? Het antwoord op het feit of dat de monteur niet eerder kon langs komen, was.... dat ze het druk hadden.

4432 13 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Dec 8, 2021 om 20:56
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Een F05 foutcode heeft met de waterafvoer te maken. ZIt er een knik in de slang? Maak anders het filter schoon volgens het boekje.

Helpt dat allemaal niet, probeer hem dan te resetten. Stekker er uit en na ca. 5 minuten er weer in. Wie weet is de foutcode weg. Zo niet, leverancier (winkel) bellen en een oplossing vragen.

mi
door miennaamishaaz Dec 8, 2021 om 21:07
725 Antwoorden / 1 Vragen

IDD, aan en uit zetten [stekker eruit] is vaak de meest simpele en voor de hand liggende oplossing.

Heb het zelf een paar keer gehad dat die ineens een water-toevoer/afvoer error gaf.

vaak komt dit doordat de machine een overdruk of onderdruk op de slang heeft.

tenormin
door tenormin Dec 8, 2021 om 23:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@sira. Kreeg ook een foutmelding op mijn wasmachine, Haier, dus ander merk, E2. Gelukkig bijzonder simpel en oerstom van me: de deur was niet gesloten. ☺

Jo
door Joy1987 Dec 9, 2021 om 01:10
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas, hebben wij alles al geprobeerd en nagekeken. Van filter, tot aan afvoer ect en van het stroom af halen.. we kunnen het probleem niet vinden. Maar om nou 4weken te moeten wachten v voor reparatie..

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 8, 2021 om 21:31
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ik ben het met u eens dat het wel erg lang duurt voordat er een monteur moet komen. Onlogisch is het echter niet gelet op deze periode voor kerst en nieuwjaar en mogelijke personeelsproblemen. U kreeg al een tip m.b.t. mogelijke oplossing en had dat succes?  Zo niet, dan lijkt het mij dat men
wel voldoet (wil voldoen) aan de wetgeving in deze en ter info: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

panter22
door panter22 - Dec 9, 2021 om 08:20
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een monteur gevraagd via Indesit?
https://www.indesit.nl/Indesit-Service/Maak-een-afspraak
Heb je met een zaklamp gekeken in het filter en er even in gepeuterd?
Kijk eens:
https://www.youtube.com/watch?v=b-rhGNiAcRY

sjjoppy
door sjjoppy - Dec 9, 2021 om 08:43
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Nog een eventuele oplossing.

Indesit storing F05 of F11

De wasmachine pompt het water niet af door een probleem met de afvoer:

  • Leg een handdoek of teiltje klaar.
  • Open het klepje voor het afvoerfilter aan de voorkant en draai het filter los.
  • Laat het overtollige water weglopen en vang dit op.
  • Controleer of er een speld, munt of knoop in de afvoer vast zit en verwijder deze.
https://www.coolblue.nl/advies/indesit-wasmachines-storingen.html

ju
door juliomariner Dec 9, 2021 om 13:37
1321 Antwoorden / 2 Vragen

Volg bovengenoemde tips op voor u een afspraak maakt met een monteur. Een munt of andere verstopping van de afvoerleiding valt niet onder de garantie en kan dus een dure rekening van de monteur opleveren als u hem hiervoor wel laat komen.

Jo
door Joy1987 Dec 9, 2021 om 15:07
Antwoorden / 1 Vragen

Alles al gedaan!

Iv
door Ivan007 Dec 10, 2021 om 12:35
47 Antwoorden / 3 Vragen

Houd er ook rekening mee dat de monteur het repareert en dan toch nog ' toevallig' het beruchte muntje tegenkomt waardoor de garantie vervalt. Of mag ik dat niet denken? In een bedrijf waar ik werkte kwamen er regelmatig monteurs langs en mijn ervaring is dat als het even kon, en zeker in de garantieperiode, veelvuldig de schuldvraag bij de gebruiker gelegd werd en niet bij het defecte apparaat.

ro
door ronny530 - Dec 9, 2021 om 17:36
2771 Antwoorden / 41 Vragen

U bent niet de enige die met een defecte Indesit zit en zo te lezen is de monteur die in uw regio werkzaam is pas over vier weken beschikbaar voor reparatie. Vier weken wachten kan als onredelijk gezien worden en daar kunt u de leverancier op aanspreken en vragen om een leen wasmaschine tot de tijd dat uw Indesit wasmachine gerepareert is. U heeft al het mogelijke geprobeerd om de storing te verhelpen maar F05 betekent een storing in het afpompen van het water en dat duidt als er geen vuil in het pompfilter aanwezig is op een defecte afvoerpomp of nog veel erger een defect in het besturingssysteem. Wat u voor nu zou kunnen doen is het pompfilter te verwijderen en wat water in de trommel gooien en als dat water de machine uit stroomt dan is er geen verstopping van de afvoerpomp maar sprake van een hopelijk door een monteur op te lossen defect.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 9, 2021 om 19:28
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ooit eind vorige  eeuw ben   ik als   verkoper gestopt met dit soort merken.
Vele storingen en  tekort monteurs.

Naast deze ook Candy,  Bleu Air en nog een paar  van  dubieuze kwaliteit waar een plaatselijke  nauwelijks naar wilde kijken.

Enige wat soms wel kan is de koop ontbinden wegens wanprestatie bij de verkoper!

Na slechts 3 maanden en nu 4 weken zonder zitten....   proberen kan altijd.

Vooral als ze een ander merk met bijbetalen aanbieden  zou ik die kans grijpen.

ro
door ronny530 Dec 10, 2021 om 11:56
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Mee eens, lokale witgoed verkopers haalden Indesit, Ariston en alle merken die aan die Aristongroep gerelateert waren uit het assortiment enkel en alleen omdat ze een koper die ellende niet aan wilden doen. Postorder bedrijven bleven ze wel verkopen maar zeker 50% van die witgoed machines kregen bij de eerste reparatie al een onreparabele status en werd de witgoed machine omgeruild voor een nieuwe. Ik ben werkzaam voor een bedrijf geweest die retour witgoed van postorder bedrijven opkocht en dat bleken voor 90% gloednieuwe witgoed machines afkomstig van de Aristongroep te zijn. Met kunst en vliegwerk was 10% reparabel en die andere 80% ging voor de oudijzer prijs weg.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Dec 10, 2021 om 09:08
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Is de afvoer nog goed?

Als die beetje  verstopt zit  kan deze  melding ook komen.

Als je de afvoer in wasbak of grote emmer of cementkuip leg, werkte deze dan wel?

Dat de afvoer door loopt maar niet voldoende en heeft de slang genoeg ruimte in de pijp?

De 32 mm pijpen geven vaker  deze storing, de 40 of 50 mm  lopen over als verstopt en geven geen foutmelding!

Schoonmaak Soda +  plons  Schoonmaak Azijn erin en alles bruist schoon,
naspoelen met  kokende water uit water koker en  probeer dat eens!

De oude afvoer en waarom vorige wasmachine weg gedaan?

reivi20
door reivi20 - Dec 10, 2021 om 11:10
15 Antwoorden / Vragen

Zal te maken hebben met de arbeidsmarkt, te weinig personeel,onderdelen  etc..
Kijk maar eens op van die busjes die rondrijden, ( wij zoeken collega's) staat vaak op de achterkant.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 10, 2021 om 17:57
1389 Antwoorden / 10 Vragen

U vergeet de vaak  matige schroefjes en  roest  , maar ook vaak scherpe randen!

De Indesit is voorzichtig sleutelen om te voorkomen dat er nog meer afbreekt van zwak plastic en deze  bij groot vuil kan.

En tekort personeel,  bel   en  vraag gelijk hoeveel... Uh  hoe weinig ze willen betalen en de werkdruk!

ro
door ronny530 - Dec 10, 2021 om 12:07
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Dat de reparatie op zich laat wachten heeft niets met het tekort aan personeel van doen maar met de planning van het reparatiebedrijf. Een monteur die in een bepaald rayon werkzaam is kan hooguit 5 a 6 machines per dag repareren en heeft ook recht op een eigen leven. De verkoper zal een tussen oplossing moeten gaan verzinnen want een wasmachine is geen luxe apparaat maar een noodzakelijk apparaat die niet gemist kan worden.

ho
door honda98 - Dec 10, 2021 om 12:22
103 Antwoorden / 1 Vragen

op lossing een Bosch wasmachiene kopen. ze zijn er al rond de 600 euro en gaan heel lang mee.
de mijne al bijna 22 jaar zonder manke menten.
en de service van bosch is ook heel goed. betaal liever wat meer voor meer zekerheid.
die goed kopen merken is allemaal troep.ik heb zelf ook bij een zaak gewerkt waar we ook wasmachienes ver kochten.
dus ik weet er alles van.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Dec 10, 2021 om 17:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je  bepaalde Bosch machines ziet van  6 jaren jong en bij groot vuil?

afgebroken kruis wegens Aluminium en de machine reiniger met Citroenzuur  erin gedaan!

Als je teveel zeep gebruikt en machine reiniger is  6 jaren al erg  oude!
Bosch is wel betere maar  nog lang geen Miele....

De automatisch doserende vind ik wel  betere van Bosch  want  dan  kan er niet teveel in gaan en

is dat regelmatig reinigen ook niet nodig...

ro
door ronny530 Dec 11, 2021 om 08:33
2771 Antwoorden / 41 Vragen

@HONDA98, een nieuwe wasmachine aanschaffen lost het probleem waar vraagsteller nu mee zit niet op want die is in bezit van een 3 maanden oude Indesit die ook geld heeft gekost. Ook bij de servicedienst van Boch dient een afspraak ingepland te worden en hangt het van de drukte af of een afspraak snel ingepland kan worden. Ik ben jaren lang als witgoed monteur werkzaam geweest en als iemand mij nu zou vragen welke wasmachine de beste is kan ik geen merk noemen die er boven uit springt. Voor me zelf zou ik voor een tweede hands Miele zonder toeters en bellen gaan of een merk wasmachine uit het midden segment.

mo
door mof - Dec 10, 2021 om 16:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

JA, als ze het druk hebben dan moet u wachten op de monteur. Wat u wel kunt vragen is een vergpoeding voor de kosten van een wasserette of een tijdelijke vervangde wasmachine

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2021 om 23:05
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Een wachttijd in de decembermaand en in een corona decembermaand is altijd mogelijk, veel monteurs hebben kinderen/vakantie, ergo je kan niet "even een blik monteurs" opentrekken. Dus een wachttijd is niet absurd in deze tijd.

mahadma
door mahadma - Dec 10, 2021 om 23:06
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Edit