Bart26
door Bart26 Mar 15, 2019 om 09:46
Garantie & verzekeringen

Geen zorgverzekering

Beste allen,

Per 1 januari ben ik overgestapt van zorgverzekering. Ik ben van OHRA naar een collectieve zorgverzerking (UMC zorgverzekering) overgestapt.
Ik heb gewoon een zorgpas ontvangen van mijn nieuwe zorgverzekering en mijn oude zorgverzekering is stop gezet.

Echter ontving ik gisteren een brief van het CAK dat ik onverzekerd zou zijn. De medewerker van UMC zorgverzekering vertelde mij dat ik niet verzekerd was omdat ik ergens anders verzekerd zou zijn. Dit is niet het geval. Dit bevestigd ook de brief van het CAK. Nu wordt ik geacht om in één keer vier maanden premie te betalen, terwijl ik niet verzekerd was, hier geen schrijven over heb gehad en dat dit alles is ontstaan door een fout bij UMC zorgverzekering.

Zijn er vaker van dit soort problemen? Kan ik schadeloos worden gesteld als de fout bij de ander ligt? Is hier een regeling voor?

Groet,

Bart

5390 15 Rapporteer

Ro
door Rob_1000 - Mar 15, 2019 om 09:50
35 Antwoorden / Vragen

Heeft u in de afgelopen vier maanden wel premie betaald aan UMC of aan uw vorige zorgverzekering?

Zo ja, dan kunt u aan CAK duidelijk bewijzen dat u wel verzekerd was. Er is dan geen sprake van schade en dus ook niet van een schadeloosstelling.

Zo nee, dan had u kunnen weten dat uw overstap niet was gelukt. Ook dan is er geen sprake van schade door een fout van een ander. En dus ook geen sprake van schadeloosstelling.

ne
door neodutchio - Mar 15, 2019 om 09:50
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u geen premie betaald heeft is het natuurlijk normaal om de afgelopen maanden wel gewoon te betalen. Ging er geen lampje branden toen er niets afgeschreven werd?
U hebt het ook over schadeloos gestelt worden, welke schade heeft u dan?

panter22
door panter22 - Mar 15, 2019 om 09:58
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je niet gemerkt dat je geen premie moest betalen voor de zorgverzekering?
Je moet nu nog betalen voor januari, februari, maart. En april wordt nomaal van je salaris van maart ingehouden?
Info:
https://www.hetcak.nl/regelingen/regeling-onverzekerden

aurora1
door aurora1 - Mar 15, 2019 om 11:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor schade heeft u dan?
Is het u niet opgevallen dat u al maanden geen premie betaald heeft, en heeft u na het overstappen niet gecontroleerd of inderdaad premie naar de nieuwe verzekeraar overgemaakt werd?
Of er vaker dit soort problemen zijn? Het zal vast weleens voorkomen dat iemand zijn zaken niet controleert. Maar zoiets te weten heeft u niets aan. U verzekeren is uw eigen verantwoordelijkheid evenals het betalen van de premie uw verantwoordelijkheid is.
Natuurlijk moet u de achterstallige premie betalen. Vraag om een betalingsregeling als die mogelijkheid geboden wordt.

ne
door neodutchio Mar 15, 2019 om 11:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

TS zou elke maand geld over hebben gehouden, kan het daarmee betaald worden.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2019 om 12:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat denk ik ook altijd als mensen na maanden een navordering van onbetaalde rekeningen krijgen en hier klagen over dat ineens moeten betalen dan wel dat ze uberhaupt moeten betalen. Niet te geloven.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 15, 2019 om 11:37
16827 Antwoorden / 202 Vragen

U stelt dat u van de nieuwe verzekeraar en zorgpas heeft gekregen dus kunt u bewijzen dat u bij UMC zorgverzekering bent aangesloten.
Het is dan bijzonder vreemd dat een medwerker van die zorgverzekeraar zou stellen dat u daar niet verzekerd zou zijn.
Het lijkt mij dus dat de hier wel degelijk sprake is van een fout bij de verzekeraar.

Het lijkt mij dus uitermate zinvol om zowel het CAK heirover te benaderen :https://www.hehttps://www.hetcak.nl/vragen/ontevreden/klacht/klacht-indienen   als bij https://www.skgz.nl/  zie ook https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/voorbeeldbrieven

Als u geen premie heeft betaald gedurende 4 maanden dan dient u die wel te betalen maar vraag dan om een betaalregeling.

Ka
door Kassagebruiker - Mar 15, 2019 om 12:02
683 Antwoorden / 5 Vragen

Bert,

Heb je op je bankafschriften gecontroleerd of er zorg premie is betaald?
Zo ja, aan wie.
Zo nee, dan moet als de wide weerga betalen want anders kom je in veel grotere sh*t. Dan wordt je van overheidsweg verzekerd. Heb je niet betaald dan heb je dus minstens 3 x een € 150 per maand overgehouden plus mogelijk je zorgtoeslag. Graag je antwoorden hierop.

lo
door lovewinnie - Mar 15, 2019 om 12:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

En je hebt wel betaald de afgelopen 3 maanden. Dus dec, Jan, februari voor 2019?? Zo nee dan had er toch een lampje moeten gaan branden. Is toch minimaal 100 /150 euro per maand.
En zo nee wrm heeft u er niet meteen achter aan gebeld?  Dan weet je toch dat er iets mis is gegaan
Natuurlijk meteen betalen anders wordt je uit de aanvulling gegooid en wordt bedrag met boete bijna verdubbeld. Dat wil je echt niet.

Heb je gewoon betaald heb je bewijs en kun je dat toch gewoon aantonen?? Dan is er toch niks aan de hand
Er kunnen natuurlijk altijd fouten gemaakt worden. Schade heeft u niet gelopen want er is nog geen sprake van een boete toch ? Enkel de vaste premie moet betaald worden.

Krijg je ook nog toeslagen had je toch ff  ruim  200  extra de afgelopen maanden, misschien meer  Dat moet toch opgevallen zijn . 100/150 premie en 50/90 euro zorgtoeslag

he
door henry1942 - Mar 15, 2019 om 13:05
100 Antwoorden / 28 Vragen

Beste Bart,

U heb toch wel gemerkt dat er geen betalingen plaats hebben gevonden in de eerst drie maanden. !!
Dus maar even snel betalen t/m april zelfs !!

ma
door manwijf - Mar 15, 2019 om 13:40
574 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je ook een polis ontvangen voor 2019? Hierop staat wat er vergoed wordt en hoeveel je gaat betalen.

1paul
door 1paul - Mar 15, 2019 om 14:19
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als je verzekerd was had je ook moeten betalen, denk dat je even bij jezelf te rade moet gaqan waarom je toch 4 maanden lang niet naar je bank afschrijvingen hebt gekeken!!!

mo
door mof - Mar 15, 2019 om 14:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als u vier maanden geen premie heeft betaald had u zelf ook kunnen vermoeden dat er iets mis was.
u bent zelf verantwoordelijk voor uw ziektekostenverzekering. Die premie had u anders ook gewoon betaald, waarom zou een ander dit moeten doen?

ze
door zeeuw.p - Mar 16, 2019 om 09:05
11 Antwoorden / 1 Vragen

'Nu wordt ik geacht om in één keer vier maanden premie te betalen.... '  wie stelt dat?
Ik had ook zoiets en CAK verplichte me om binnen zoveel tijd een verzekering af te sluiten. Ik zou gewoon een nieuwe verzekering afsluiten (bij UMC maar kan ook bij een ander verzekeraar) en de premie  van de afgelopen maanden in mijn zak houden.
En, als kennelijk het contract bij UMC wel rechtsgeldig 3 maanden geleden al inging, dan zijn ze best genegen om de achterstand in premiebetaling uit te smeren over een redelijke periode. Toch?

lo
door lovewinnie Mar 16, 2019 om 09:59
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Dat werkt dus niet. Je bent verplicht je te verzekeren in Nederland dus waar hij ook aanmeld, hij zal Jan tot april ook gewoon moeten betalen. Minimaal de basis. Je kunt halve wegen niet overstappen en bent dus verlicht verzekerd van begin Jan tot eind  dec bij dezelfde verzekeraar.
Later instappen zonder eerdere maanden te betalen kan enkel als je tijdelijk in buitenland hebt gewoond en dus weer terug naar Nederland komt

Th
door Thijs124 Mar 16, 2019 om 10:07
289 Antwoorden / Vragen

Gelukkig maar dat het zo niet gaat. Anders hadden we heel veel zorgverzekering mijders! Dan lagen de kosten weer bij de anderen.

jo
door jorisw - Mar 16, 2019 om 09:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als het goed is heb je nu 400...600 euro extra op je bankrekening staan, dus het zou geen probleem moeten zijn om 4 maanden in 1 keer te betalen.

holstein
door holstein - Mar 16, 2019 om 12:01
922 Antwoorden / 16 Vragen

Er is nu zo'n 10 keer dezelfde vraag gesteld of en aan wie je hebt betaalt, nu je antwoord nog graag Bart....

diumenge
door diumenge Mar 17, 2019 om 14:54
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bart zal de antwoorden wel net zo vaak lezen als z'n bankafschriften.

il
door iljaha - Mar 16, 2019 om 21:48
179 Antwoorden / 3 Vragen

Als u een opzeggingsbewijs heeft van Ohra, of van UMC een afschrift dat zij de Ohra opzeggen, kan er dus geen misverstand zijn. Gewoon poot stijf houden.

jo
door jorisw Mar 17, 2019 om 11:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar wel even de premies betalen.