ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 14:04
Garantie & verzekeringen

Gerepareerde telefoon vermist. Allianz weigert verantwoordelijkheid en wijst naar DHL

Mijn telefoon is stuk gegaan en was verzekerd via Allianz. Na melding bij Allianz heb ik hem opgestuurd, zodat hij gerepareerd zou worden. Ik heb de telefoon echter nooit terug ontvangen.

Na een flinke tijd ben ik er inmiddels achter wat er is gebeurd:
SBE France heeft de telefoon gerepareerd en via DHL France opgestuurd. DHL is deze verzending in Belgie verloren.

Dit probleem speelt al ruim anderhalf jaar, omdat alle betrokken bedrijven naar elkaar blijven wijzen (ook wat betreft het erachter komen wat er precies aan de hand is, en het indienen van claims bij elkaar. Zo moest SBE France bijvoorbeeld een claim indienen bij DHL France en moest ik proberen ze zover te krijgen dat dit ook gebeurde).

In mijn ogen is Allianz als verzekeraar ook verantwoordelijk voor het proces waarin mijn telefoon gerepareerd wordt. Dus voor de hele keten opsturen -> repareren -> terugsturen. Zij weigeren echter verantwoordelijkheid te nemen. En DHL France beweert dat ze de verzending met het trackingnummer niet kunnen vinden (terwijl DHL Belgie dit wel terug kan vinden als verzending van Frankrijk naar Belgie en naar DHL France verwijst).

Ik wil graag een nieuwe telefoon terug (of liever eigenlijk een financiele compensatie, omdat dit inmiddels dus al anderhalf jaar speelt). Welke stappen kan ik hiervoor ondernemen?

4421 12 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 31, 2019 om 14:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allianz is een verzekeraar. U kunt een klacht indienen bij het Kifid.

ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 16:21
4 Antwoorden / 4 Vragen

Done

ma
door malty - Jul 31, 2019 om 14:24
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u DHL Nederland al om advies gevraagd?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 31, 2019 om 14:45
16774 Antwoorden / 202 Vragen

www.kifid.nl  m.b.t. klachten over de verzekeraar. Echter, uw telefoon ging stuk en volgens de consumentenwetgeving is degene die de telefoon aan u heeft verkocht verantwoordelijk voor de reparatie. Ik begrijp uit uw opmerking dat u na het stuk gaan de verzekeraar heeft geraadpleegd en die vervolgens aan u het advies heeft gegeven om de teloon op te zenden. Naar welk adres diende u het te zenden? Heeft u een bewijs van verzending?

Hoe dan ook lijkt het mij inderdaad zinvol om als al aangegeven, hierboven ziet u de link, om de ombudsman van KiFiD te benaderen in deze kwestie.
Als men bij Alilianz u dit advies heeft gegegeven is men daar verantwoordelijk.

ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 16:22
4 Antwoorden / 4 Vragen

De telefoon was gekocht via AliExpress
Allianz heeft me geinstrueerd de telefoon op te sturen naar SBE France als onderdeel van de afhandeling van mijn claim (en een vergoeding overgemaakt voor de verzendkosten). Daar heb ik correspondentie over. Ik heb inmiddels ook een klacht ingediend bij KiFiD.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jul 31, 2019 om 16:59
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Ok! Laat t.z.t. de uitkomst/afloop weten als de vraag dan nog niet is gesloten door de redactie.

ma
door matthijs1985 - Jul 31, 2019 om 14:51
4 Antwoorden / 4 Vragen

De telefoon was gekocht via AliExpress
Allianz heeft me verteld de telefoon op te sturen naar SBE France (en een vergoeding overgemaakt voor de verzendkosten). Daar heb ik correspondentie over.

be
door beautiful - Jul 31, 2019 om 14:56
25 Antwoorden / 19 Vragen

Waarom koop je een telefoon bij Alie Express?
in Nederland zijn genoeg goedkope telefoons te koop
wanneer je deze gewoon in Nederland koopt al dan niet online heb je meer garantie als je toestel kwijt raakt dan op deze manier lijkt mij

diumenge
door diumenge Jul 31, 2019 om 15:26
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Wat voegt het toe als je weet waarom TS een telefoon bij Ali Express koopt?

Gr
door Grunn1 Jul 31, 2019 om 15:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@beautiful, je reachtie heeft werkelijk niks met de vraag te maken.

pe
door pebk Aug 2, 2019 om 14:00
579 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Ali zijn modellen te koop die je niet hier in de winkel kunt kopen. De opvolger van mijn huidige telefoon (Lenovo P2a42) is ook niet in Nederland verkrijgbaar, maar een vergelijkbare met AMOLED, 5000 mAh accu e.d. is wel te krijgen maar kost veel meer. Dat zou een goede reden zijn om vi AliExpress het te kopen.

holstein
door holstein Sep 20, 2019 om 07:45
922 Antwoorden / 16 Vragen

Vaak eindigt een goedbedoelde vraag hier in een domper, want er is vaak wel iemand die met een onnozele tegenvraag komt, hoe dom een mens kan zijn....

panter22
door panter22 - Jul 31, 2019 om 15:01
6599 Antwoorden / Vragen

Waarom wil Allianz niet betalen? Omdat SBE France verantwoordelijk is voor de verzending? Moet je dat bedrijf aansprakelijk stellen?
Waarom kon die mobiel niet gewoon in Nederland gemaakt worden? Zat er nog garantie op?

ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 16:20
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, ik had dus garantie via Allianz. En Allianz had blijkbaar dus een afspraak met SBE France. Zij hebben me immers geinstrueerd de telefoon naar SBE France te versturen. SBE France is dus het reparatiecentrum van Allianz.

tijger1
door tijger1 Jul 31, 2019 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@matthijs

U had geen garantie van Allianz, maar u hebt uw mobiel daar verzekerd.

panter22
door panter22 Jul 31, 2019 om 17:00
6599 Antwoorden / Vragen
ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 20:14
4 Antwoorden / 4 Vragen

@Panter22 Klopt. Die 'garantie' van Allianz 'krijg' je in sommige gevallen gratis bij je aankoop via Ali. Dit is dus een nieuw voorbeeld van 'slechte garantie op je telefoon van Allianz via Ali'

panter22
door panter22 Aug 1, 2019 om 09:07
6599 Antwoorden / Vragen

Kijk eens op de site van de KIfid en doe de sneltest. Ben je nog wel op tijd op een klacht in te dienen?
Je kunt natuurlijk ook de Kifid bellen,
https://www.kifid.nl/sneltest/

Topantwoord

Gr
door Grunn1 - Jul 31, 2019 om 15:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

O.t.
Die is nou ook precies het probleem wat ik ook al eerder bij een vraag over postnl heb gezet.
Een persoon gaat een overeenkomst aan met een vervoerder om een pakket naar een ander persoon te sturen en ontvangt daarvoor als bewijs een track and trace.
Vervolgens raakt de vervoerder het pakketje kwijt. De verzender verwijst naar de vervoerder en de vervoerder weet van niks en de ontvanger is de dupe. Volgens de wet de verzender verantwoordelijk maar die heeft een contract met de vervoerder en die wordt overal van vrij gesproken. Zotte regel.

panter22
door panter22 Jul 31, 2019 om 15:52
6599 Antwoorden / Vragen

Pakketbezorgers sluiten aansprakelijkheid doorgaans uit in algemene voorwaarden

Grote pakketbezorgers sluiten in hun algemene voorwaarden vaak elke aansprakelijkheid voor kwijtgeraakte pakketten uit. Bij PostNL is dat via een bepaling in artikel 29 van de Postwet 2009 zelfs bij wet geformaliseerd. De wetgever wil met die beperking voorkomen dat een maatschappelijk belang als post- en pakketbezorging te kostbaar en onwerkbaar wordt als gevolg van vele schadeclaims.
https://zakelijk.infonu.nl/juridisch/183412-pakket-niet-aangekomen-wie-is-aansprakelijk.html

ma
door malty - Jul 31, 2019 om 16:55
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe oud is die telefoon, want u weet, die worden in 3 jaar afgeschreven.

ma
door matthijs1985 Jul 31, 2019 om 20:15
4 Antwoorden / 4 Vragen

Op het moment van opsturen (dat lijkt me vooral relevant) enkele maanden.

mo
door mof - Aug 2, 2019 om 12:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als duidelijk is dat DHL de zending is kwijtgetaakt zal de schadevergoeding bij DHL vandaan komen. Die gaat naar SBE France want die heeft DHL opdracht gegeven. U moet dus bij SBE Frabce claimen.
uw verzekeraar staat er verder buiten. Die vergoedt de reparatie maar  niet het verlies.

pe
door pebk - Aug 2, 2019 om 14:02
579 Antwoorden / 0 Vragen

De verzender is verantwoordelijk voor de ontvangst. Zij moeten het zelf maar verhalen op de transporteur. Dat zou niet uw probleem mogen zijn.

ma
door matthijs1985 Aug 2, 2019 om 18:04
4 Antwoorden / 4 Vragen

Volgens Allianz heeft SBE France een claim ingediend, maar ze weigeren hier verder verantwoordelijkheid voor te dragen. Mij is het tot dusver niet gelukt reactie te krijgen van SBE France (Wellicht door mijn gebrekkige kennis van de Franse taal? Maar ook vanwege het gebrek aan mogelijkheden tot schriftelijk contact met SBE France..).

Maar goed, in mijn ogen is Allianz verantwoordelijk voor het gehele proces 'transport -> reparatie -> transport terug' en deze verantwoordelijkheid weigeren ze tot dusver te nemen.

ma
door matthijs1985 - Sep 20, 2019 om 06:58
4 Antwoorden / 4 Vragen

UPDATE: Na een reactie van Allianz heeft het Kifid besloten dat mijn klacht zich richt tegen een Chinees bedrijf; niet tegen Allianz. Belangrijkste onderdeel van de reactie van Allianz:

"De heer Pontier heeft een garantieproduct afgesloten via AliExpress bij de aankoop van een telefoon. Dit product wordt aangeboden door AliExpress in samenwerking met AWP China, dat is een lokaal bedrijf dat handelt onder de naam Allianz Global Assistance. Ook in de voorwaarden wordt ons bedrijf AWP P&C S.A. - Dutch Branch niet als verzekeraar genoemd. Er is geen contractuele relatie tussen de heer Pontier en ons bedrijf met betrekking tot dit product. De in Nederland geregistreerde verzekeraar met de handelsnaam Allianz Global Assistance is daarom geen partij in dit geschil."

en
"De heer Pontier kan de klachtenprocedure volgen die wordt genoemd in de voonA/aarden en/of op de website."

-> Ik heb geen idee welke website Allianz hier bedoelt? De voorwaarden in het garantiemailtje van AliExpress waarin Allianz wordt genoemd? Dat heb ik al gedaan; zo ben ik juist ook bij Allianz uitgekomen..

panter22
door panter22 - Sep 20, 2019 om 08:58
6599 Antwoorden / Vragen

Voorbeeld:Mediamarkt verzekering Allianz:
http://www.magroup-online.com/MDM/NL/NL/MESP19_TC.pdf

Als ik het goed begrijp, dan heb je zulke voorwaarden niet van Aliexpress gekregen en is de telefoon niet bij de Nederlandse tak van Allianz verzekerd geweest.
De telefoon moest je naar Frankrijk sturen en je hebt kans dat de verzekering via de Franse tak van Allianz verzekerd loopt.
Dan kan de Kifid hier niets mee.
Kijk in je verzekeringspapieren.