maarten smit
door maarten smit Mar 15, 2022 om 20:20
Garantie & verzekeringen

Geschil met mandemakers

Wij hebben een keuken gekocht  bij mandemakers, bij deze keuken zit een koelkast van whirlpool. Deze maakt lawaai (soms trillen de borden in de kast).
Eerst is er een monteur geweest van whirpool, deze zegt lawaai hoort bij de koelkast , en mandemakers heeft de koelkast verkeerd geplaatst. Hierna mandemakers gebeld , deze hebben 2x een monteur gestuurd en de 2de monteur heeft het probleem gevonden. De koelkast maakt een hele boel lawaai als hij buiten de kast staat. Hiervan heeft hij een filmpje gemaakt , dit filmpje plus verhaal is doorgestuurd naar wwhirlpool. Monteur whirpool komt weer en kijkt met zijn zaklamp langs de koelkast en zegt koelkast werkt volgens specificatie , hij heeft niet eens naar de motor geken, wist ook niks af van het filmpje.
We hebben de keuken nu bijna een jaar, de servicelijn van mandemakers vraagt elke keer om geduld en maken afspraken om terug te bellen. Dit gebeurd niet. Gisteren maar eens gebeld met het filiaal en telefonisch een gesprek met de manager gehad, deze zou mijn dossier doorlezen en de volgende dag eind van de middag terugbellen.

Je raad het al , niet teruggebeld.

Mijn vraag is wat kan ik nog doen

3909 9 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 15, 2022 om 20:37
7188 Antwoorden / 3 Vragen

Staat de koelkast waterpas?
Hier zijn nog wat tips te lezen:

https://www.expert.nl/advies/koelkast-bromt

maarten smit
door maarten smit Mar 15, 2022 om 20:41
Antwoorden / 1 Vragen

Het is de motor, hij staat waterpas

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 15, 2022 om 20:42
2055 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u zat hebt gedaan en dat het tijd wordt een ultimatum te stellen. Ook niet mijn fort dus ik zou hulp zoeken bij iets als de Consumentenbond, een rechtsbijstandverzekering, een advocaat of een andere partij die voor u een goede brief opstelt en met u de vervolgstappen kan doorpraten.

sira
door sira - Mar 15, 2022 om 21:08
2336 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zat net als Sjoppy ook aan waterpas te denken.

Ik heb dit voor u gevonden: Trilt of ratelt de koelkast? Dit is een normaal geluid voor de koelkast en wordt veroorzaakt door de leidingen aan de achterkant van de koelkast. Dit rooster is onderdeel van het koelsysteem en een ratelend geluid is teken dat het apparaat nog steeds goed koelt.

En dit:
Het verminderen van luchtgeluid (klanken van de koelkast) doet u door de achterwand (of de muur) van het meubel te voorzien van Acusticab. Acusticab is een zelfklevende absorptieplaat en voorzien van een olie- en vochtdichte toplaag en is met een vochtige doek af te nemen.

Anders het advies van henkdezevende opvolgen.

in
door inno1 Mar 16, 2022 om 09:37
118 Antwoorden / Vragen

Mijn koelkasten hebben echt nog nooit gerammeld. En de conclusie dat ratelen een teken is van goede werking is wat mij betreft grote flauwekul. Zo kan je elke miskleun nog aan de man brengen. Een normaal werkende koelkast maakt een beschaafd geluid en trilt niet.

Een stille koelkast heeft een geluidsniveau van 38 dB of minder. Een koelkast met een gemiddeld geluidsniveau heeft een geluidsniveau van 39 dB of 40 dB. Een luide koelkast heeft een geluidsniveau van 41 dB of meer.

marita5
door marita5 - Mar 15, 2022 om 22:08
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo maarten Smit ,

Mandemakers is CBW erkend , u kunt daar een klacht indienen , klik op de rode regels .

Lees hier de voorwaarden m.n Art 20 ,

https://www.mandemakers.nl/voorwaarden/algemene-voorwaarden/

https://www.uitgesprokenzaak.nl/

panter22
door panter22 - Mar 16, 2022 om 08:16
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je al gekeken naar de db van je koelkast. Kijk hier voor de specificaties:
https://www.kieskeurig.nl/search?q=whirlpool+koelkast

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 16, 2022 om 10:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Indien u er niet uiutkomt op basis van al gegeven antwoorden: wettelijk heeft u hier recht op en kunt u doen als u er met Mandemaker niet uitkomt: https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html  De wettelijke teksten:

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

mo
door mof - Mar 16, 2022 om 14:08
3619 Antwoorden / 3 Vragen

En, werkt de koelkast volgens de specificatie? Heeft u een gelijk model ergens anders in bedrijf gezien? U kunt wel vinden dat de koelkast lawaai maakt. Maar inderdaad, dat doen koelkasten. En de motor cq. pomp, die kan trillingen veroorzaken. De vraag is of dit onacceptabele trillingen en geluid zijn.

ro
door ronny530 - Mar 16, 2022 om 16:27
2778 Antwoorden / 41 Vragen

Een inbouwkoelkast waterpas plaatsen valt nog niet mee omdat de koelkast vast in de omkasting komt te staan en daarbij dat waterpas plaatsen had bij de eerste montage al gedaan moeten worden. Echter de tweede monteur van Mandemakers heeft het probleem volgens u gevonden maar het is wel normaal dat de koelkast zodra die uitgebouwd is meer lawaai maakt omdat de geluidsisolatie minimaal is. Het meetrillen van de borden kan met een te krappe inbouw van doen hebben waardoor de koelkast met de omkasting in aanraking komt. De eerste monteur van Whirlpool kan wel eens gelijk hebben, het geluid kan een producteigenschap zijn en wordt door een verkeerde plaatsing versterkt. Mandemakers zal met een oplossing moeten komen en mag zich niet beroepen op de producteigenschappen want het is echt niet normaal dat de borden in de kast mee gaan trillen.

1paul
door 1paul - Mar 17, 2022 om 08:34
3146 Antwoorden / 0 Vragen

je kunt, schriftelijk, de koop ontbinden, deze koelkast is niet volgens de normale regels rte gebruiken en reparatie is blijbaar niet mogelijk.

je moet trouwens altijd bij de verkoper zijn, wie deze langsstuurt vervolgens is aan hem/haar.