tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 21:06
Garantie & verzekeringen

Gesprek met tandarts aangaan

Had afspraak met tandarts op 29 September 2017. Zij was vergeten dat ik er al 3 kwartier zat (normaal wordt ik door assistente gebeld dat het uitloopt - woon dicht in haar buurt -). Dus nieuwe afspraak gemaakt voor Donderdag 5 Oktober. Dit keer ben ik het vergeten, dacht de 6e. Toen ik belde kreeg ik antwoordapparaat: vakantie. Kreeg op 12 Oktober j.l. een rekening van Famed á €75,00 vanwege niet op komen dagen. De (straf)rekening komt ook niet op mijn OHRA conto. Weet dat ik allerlei "eigen schuld" op mijn bordje krijg: maar vraag mij in gemoede af: is het in dit geval fair? Zij mag, zonder kosten mij weer naar huis sturen, na lang wachten en ik mag, ja, ik ben het vergeten, wel berekenen. Is er , al is het er maar één, van de forum leden die me kan adviseren om een gesprek aan te gaan met haar? Sorry, de scheefdruk krijg ik niet recht.

3904 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 16, 2017 om 21:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Te gek voor woorden. Ik zou zeker in gesprek gaan met die tandarts. Ik neem aan dat u daar al langer komt. Zou ook vriendelijk wijzen op haar vergeten van de patient.

getty
door getty - Oct 16, 2017 om 21:37
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Al eens eerder een afspraak vergeten? Nee, dan zeker in gesprek gaan.

tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 21:46
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@getty, nee nooit, zij heeft me wel tig keer door assistente laten bellen of ik later of vroeger wilde komen, wat geen probleem was. Ik kom er al heel lang, had ( heel eigenlijk) deze 'niet op komen dagen' nota niet verwacht. Niet zozeer om het geld, meer om, wat ik kennelijk onterecht dacht, vertrouwen in elkaar hebben. Want ze heeft wel meerdere keren mij, via assistente, gebeld dat ik of niet kon komen, of uren later of een andere datum. Ik weet de officieele regels van niet op komen dagen; begrijp dat ze ook in haar recht staat. Alleen, is er dan geen patiënten-recht of zo?

getty
door getty Oct 16, 2017 om 21:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Mogelijk is dit een automatisch uitgedraaide nota, een belletje doet vast wonderen.

tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 22:51
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Famed doet geen automatisch uitgedraaide nota's; alleen op verzoek. Heb hen, Famed, ook gebeld. En OHRA. Helaas dat belletje doet geen wonderen. Vroeg me alleen af of, in de korte tijdspanne die ik nog heb, het zin heeft om in conclaaf te gaan met mevrouw. Die ik overigens wel mag. Dacht dat wederzijds was: niet dus.

getty
door getty Oct 17, 2017 om 10:03
4179 Antwoorden / 10 Vragen

doe anders een mailtje naar de praktijk, niet geschoten...

kv
door kvjapio - Oct 16, 2017 om 21:58
281 Antwoorden / Vragen

Niet normaal. Ik zou zeker in gesprek gaan, want het is puur het persoonlijk beleid van de tandarts om zo met u om te gaan. Sterkte.

marita5
door marita5 - Oct 16, 2017 om 22:00
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tenormin ,

Ik zou zeer zeker in gesprek gaan met de tandarts , een vergeten afspraak valt onder code C90 ( verloren tijd ).
Ik ben al 2x een afspraak bij de tandarts vergeten , ik heb nooit èèn rekening gekregen .
Toen ik de tandarts vroeg , waarom ik geen rekening kreeg , was het antwoord ik was vaste patient in zijn praktijk kan gebeuren , dus u ziet het kan ook anders

Lees ook hier , klik op de rode regel ;-))

https://kennisbank.patientenfederatie.nl/app/answers/detail/a_id/275/~/rekening-vergeten-afspraak-tandarts

tenormin
door tenormin - Oct 16, 2017 om 22:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5, ik ben zeker geen 'losse' patiënt, er zijn heel vaak afspraken, door haar, verzet. Dank voor je link. Maar zie/lees niets over een coulance. Nou ja, is nu te weinig tijd over om alles uit te zoeken, probeer volgende week wel te bellen, als ze terug zijn van vakantie.

marita5
door marita5 Oct 16, 2017 om 22:58
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , graag gedaan , maar ik zou de tandarts er zeker over aanspreken . Kaatst de bal terug en vraag aan haar € 75,- voor het naar huis sturen , verloren tijd om te wachten , dit zou ik niet zomaar over mijn kant laten gaan .

tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 23:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@marita5. Zal ik zeker proberen; mevrouw is altijd, uiteraard "druk bezig". Ook tijdens behandeling kletst ze er luchtig op los: kan men toch niet reageren. Grapje. Maar: ik wil wel "vriendjes"  met  haar blijven; denk dat haar man: ook tandarts, de financieen beheert. Ga wel morgen de rekening aan Famed overmaken; heb nog zo weinig tijd om te communiceren (plus heb haar e-mail adres niet).

marita5
door marita5 Oct 16, 2017 om 23:30
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , u kunt dit op een nette manier bespreken , ik vind dit niet correct . Ook al heeft de tandarts het recht om een rekening te sturen .

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2017 om 22:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een gesprek aangaan, kan altijd natuurlijk. Vragen om coulance, kan / mag ook en zou ik ook zeker doen. Maar in principe heeft hij wel het recht een no-show rekening te sturen. Een klacht daarover indienen, heeft vanwege dit recht dan ook geen zin.
De ene tandarts, is de andere tandarts niet, de ene tandarts houdt er strikt aan vast, de ander niet.

Kan ook zijn dat de assistente automatisch de rekening heeft gestuurd, zonder naar de persoon te kijken.

Ik vind het in tegenstelling tot @tijger1 niet te gek voor woorden, wel een beetje klantonvriendelijk, zeker bij een vaste klant. Aan de andere kant is een afspraak vergeten vandaag de dag toch eigenlijk niet meer nodig: tablet, smartphone, laptop, oudewetse kalender/agenda, genoeg mogelijkheden om even de afspraak te noteren.

tenormin
door tenormin Oct 16, 2017 om 23:11
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had ook geschreven dat ik dacht 6 November en het 5 November was. Dus dat was niet mijn vraag: ik was het vergeten, dacht dat het 6 Oktober was. "Echter", zoals Meester Frank Visser altijd volgaarne zegt: ik ben zo vaak of veel te laat of helemaal niet behandeld, dus naar huis gestuurd, om later terug te komen. Wat, nogmaals voor mij geen probleem is/was. Ik vind het nu gewoon een beetje lullig dat ik, na drie kwartier wachten, ook weg ben gegaan met alweer een nieuwe afspraak: ja, voor het eerst misverstaan, dacht de 6de Oktober, gewoon de 5de vergeten. En je laatste advies @carola: ik heb al die dingen niet, ja heb ze wel maar gebruik het niet. Doodeenvoudig omdat normaliter mijn papieren agenda voldoet. Alleen de 5de was omgeslagen naar 6, dus... En ga me nu niet vertellen dat ik de enige Nederlander ben die zonder tablet, smartphone, laptop kan functioneren, het was een gewoon foutje.

marita5
door marita5 Oct 16, 2017 om 23:16
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , ik had de afspraak in de gsm staan , maar de gsm stond uit , dus geen alarm gehoord ( logisch ) , hoe stom kan ik zijn . u bent niet de enige die iets vergeet , gebeurd mij ook vaak .

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 00:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vind het te gek omdat de patient al eerder weggestuurd was omdat de tandarts de patient vergeten was. Niet omdat er een rekening gestuurd was omdat een patient niet zomaar komt opdagen.

Die zaken werken wel twee kanten heen. Maar wellicht gaat een en ander geheel automatisch, dus in gesprek gaan.

Cookies
door Cookies Oct 17, 2017 om 00:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, ik kan me zo voorstellen dat een assistente dat eerdere voorval allang is vergeten. Ik snap eigenlijk niet waarom @tenormin niet alsnog geholpen kon worden, maar weggestuurd werd.

Cookies
door Cookies - Oct 16, 2017 om 23:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het is juist erg handig om de agenda op je tablet te gebruiken, want dan kun je zelf instellen hoeveel uren/dagen van tevoren je een seintje / reminder krijgt. Een papieren agenda kan geen seintje geven.

Ik ben het trouwens helemaal met je eens dat het 2 kanten op zou moeten werken. Ik erger me er al jaren aan, dat een specialist je rustig 1 - 2 uur laat wachten (en weg gaan kan niet, want dan volgt een no-show en die is van een specialist niet mis). Het geeft mij altijd het gevoel dat tijd van patiënten onbelangrijk is.

Eén keer meegemaakt dat na 2,5 uur wachten de specialist mij weg wilde sturen omdat hij nog wilde lunchen voordat hij naar de OK moest. Dat heb ik niet geaccepteerd en hem gezegd dat hij dat niet kon maken om mensen na 2,5 uur nog weg te sturen. Nou, vooruit dan maar, was zijn antwoord. Nooit meer naar die man terug gegaan.

DOOR TENORMIN 16 OKT. 2017 OM 23:11
13209 ANTWOORDEN / 76 VRAGEN

Ik had ook geschreven dat ik dacht 6 November en het 5 November was. Dus dat was niet mijn vraag: ik was het vergeten, dacht dat het 6 Oktober was. "Echter", zoals Meester Frank Visser altijd volgaarne zegt: ik ben zo vaak of veel te laat of helemaal niet behandeld, dus naar huis gestuurd, om later terug te komen. Wat, nogmaals voor mij geen probleem is/was. Ik vind het nu gewoon een beetje lullig dat ik, na drie kwartier wachten, ook weg ben gegaan met alweer een nieuwe afspraak: ja, voor het eerst misverstaan, dacht de 6de Oktober, gewoon de 5de vergeten. En je laatste advies @carola: ik heb al die dingen niet, ja heb ze wel maar gebruik het niet. Doodeenvoudig omdat normaliter mijn papieren agenda voldoet. Alleen de 5de was omgeslagen naar 6, dus... En ga me nu niet vertellen dat ik de enige Nederlander ben die zonder tablet, smartphone, laptop kan functioneren, het was een gewoon foutje.

aurora1
door aurora1 - Oct 17, 2017 om 01:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Natuurlijk in gesprek gaan, met "verbazing" over de ontvangen rekening spreken, en als het lastig wordt fijntjes wijzen op haar eigen vergeten en laten zitten wachten. Dat pas inbrengen als er geen beweging is w.b. de rekening te annuleren. Je moet immer nooit direct al alle kaarten op tafel leggen. En zij kunnen natuurlijk niet met twee maten meten (als ze dat past).

r.kemperman
door r.kemperman - Oct 17, 2017 om 10:24
423 Antwoorden / 4 Vragen

Vriendelijk in gesprek gaan en wijzen dat zij u de vorige keer totaal vergeten was terwijl u notabene in de wachtkamer zat.
Mocht de tandarts alsnog besluiten de rekening te laten staan, haalt u uit uw binnenzak een envelop met daarin een rekening van € 75,00 voor het voor niets laten komen

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Oct 17, 2017 om 10:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

de scheefdruk krijg ik niet recht.
Je zal wel op het 2e symbooltje van links / hierboven geklikt hebben. ;-)

Vwb je 'probleem': er zal wel automatisch een rekening verstuurd zijn wegens het niet verschijnen op een afspraak. Je tandarts heeft dit waarschijnlijk zelf geeneens gezien.
Zou dus zeker even in overleg gaan en er fijntjes op wijzen dat jijzelf ook een tijd voor niets in de wachtkamer gezeten hebt.
Je zult zien dat die rekening 'vernietigd' wordt.

tenormin
door tenormin Oct 23, 2017 om 20:00
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Je glazen bol heeft kennelijk gewerkt. Ik durfde niet maar goed: de uitslag is bekend.

tenormin
door tenormin - Oct 17, 2017 om 12:55
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Tot nu: dank voor de gegeven adviezen: zal Maandag 23 Oktober proberen haar te pakken te krijgen, aan de telefoon, na vakanties zijn ze meestal erg druk. En zal ik de afloop laten weten.

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 12:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Krijgt u haar niet te pakken, stuur dan in ieder geval een vriendelijk mailtje.

aurora1
door aurora1 Oct 17, 2017 om 13:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien is het handiger om langs te gaan, de praktijk is toch bij u om de hoek? Dan kunnen ze ook niet zogenaamd "onbereikbaar" zijn en moeten ze maar even tussen afspraken door een minuutje tijd voor u maken. Dat druk doen is ook maar een houding. U heeft het ook druk en zij is niet belangijker dan u. Als zij u niet was vergeten, was dit niet gebeurd.

tenormin
door tenormin Oct 17, 2017 om 13:06
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Geen mailadres @tijger1, anders was dat er al lang uitgegaan. @aurora1, eigenlijk nog een beter idee, hoewel: dan beland ik weer in de wachtkamer, maar goed, ik zie wel wat de beste strategie is.

Cookies
door Cookies - Oct 17, 2017 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom ben je na die 3 kwartier dan niet alsnog geholpen? Dat begrijp ik nl. niet.

Even naar binnenlopen wat @aurora1 adviseert, lijkt mij ook het handigst. Daarvoor hoef je toch niet in de wachtkamer te gaan zitten? Gewoon bij de balie gaan staan.

tenormin
door tenormin Oct 17, 2017 om 13:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@carola.83, omdat mevrouw enorm uitliep en er, naast mij, inmiddels nog 2 zaten te wachten (voor mijn behandeling was 45 min. uitgetrokken) en: er moest ook nog geluncht worden. Dus heb ik gezegd: dan ga ik wel naar huis (met die nieuwe -vergeten - afspraak op 5 Oktober).
En voor zeker: als ik er Maandag naar toe ga: weet al dat ik naar de wachtkamer zal worden verwezen, mevrouw is immer druk, uiteraard. Maar nogmaals, zal het hier laten weten als ik geweest ben.

ekiem
door ekiem - Oct 17, 2017 om 17:09
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedemiddag Tenormin,

Jaren geleden heb ik dit eens bij de hand gehad. Ik heb toen  "mijn verlies geleden ". Maar zat achteraf  met een rot gevoel en had spijt dat ik het gesprek niet was aan gegaan. Onnodig te zeggen dat ik niet meer bij betreffende behandelaar kom. Ik zou dit zeker aan kaarten . Had nog ergens gelezen dat er per 10 minuten 17,50 werd gerekend voor een "no show "bij de tandarts. Waarbij ik wil aangeven dat 75,00 euro een vrij hoog bedrag is. Bij mijn tandarts krijg ik altijd een "herinnering ", ik weet niet of dit gebruikelijk is maar zou dit wel aankaarten bij berteffende tandarts.

Al met al voelt dit niet prettig en alleen al daarom zou ik het gesprek aan gaan.

Ekiem

tenormin
door tenormin Oct 17, 2017 om 17:37
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@ekiem, dank voor je meedenken. Het "vreemde" is wel dat ik, indien nodig, wel gebeld wordt door Mevrouw, de assistente dan: of ik of eerder, of later kan komen omdat iets in- of uitloopt. Maar ook hier: misschien heeft dit plaats gevonden, edoch, ik was niet thuis en had ook nog eens vergeten de telefoonbeantwoorden aan te zetten. Het is maar 5 minuten rijden; zij weet dat ik flexibel ben en ook een andere afspraak zou hebben geaccepteert. Maar dit keer: het is toch echt mijn fout. En heel eerlijk gezegd: ze is een goede vakvrouw, m.a.w. ik wil daar wel graag blijven. Ook de €75,00 ten spijt, als ze er niet mee accoord gaat, tsja: er was voor mij wel 45 minuten gereserveerd. Mijn vraag is en blijft echter: kan ik een gesprek met de tandarts aangaan? En de meeste forumleden zijn daar stellig in. Dus dat ga ik a.s. Maandag doen.

marita5
door marita5 - Oct 17, 2017 om 17:20
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@Tenormin ,

C90  Niet nagekomen afspraak ( tijdsduur )

Omschrijving: Indien de afspraak niet of niet tijdig (uiterlijk 24 uur) tevoren is afgezegd, kan de vrijgevallen tijd in rekening worden gebracht in redelijkheid van 0-100% van het bedrag van de voorgenomen behandeling. Hierbij wordt er van uitgegaan dat in de gereserveerde tijd geen andere patiënten konden worden behandeld of andere werkzaamheden konden worden verricht. De patiënt dient op de hoogte te zijn van deze regeling.

Zie: www.nietnagekomenafspraak.nl

tenormin
door tenormin Oct 17, 2017 om 17:44
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dank @marita5, had dit al gelezen. Gezien alle kosten kom er nog redelijk af met mijn 45 minuten afspraak.;-) Heb gewoon geduld nodig. Zou haar site wel hier neer kunnen zetten waarin uit duidelijk staat: "wij werken niet met e-mail berichten, daarom vindt u hier geen e-mailadres".

O.T. Wat mij telkenmale opvalt in Amerika is dat mijn partner altijd een herinnerings telefoontje krijgt over afspraken. Ben daar best weleens jaloers op. Maar ja: USA versus NL gaat het niet worden. ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 17, 2017 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hier vind je wat, daar laat je wat, moet u maar denken. Maar zondegeld.

marita5
door marita5 Oct 17, 2017 om 18:55
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , ik was een afspraak vergeten van 1 uur , als de tandarts dit bij mij in rekenig had gebracht was ik duurder uit dan € 75,- . ik had aan mijn tandarts gevraagd waarom hij mij niet had gebeld , vroeger belde hij de patienten  en vroeg waarom ze niet waren gekomen / of dat ze per ongeluk de afspraak waren vergeten, er waren patienten die hem als antwoord gaven heb je niks mee te maken is prive  ( is brutaal en grof ), daarom belt de tandarts niet meer . herinnerings e-mail krijg ik ook niet .

tenormin
door tenormin - Oct 23, 2017 om 10:39
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals beloofd: update. Was vanmorgen al vroeg bij mevrouw de tandarts. En gezegd dat ik het teleurstellend vond dat ik een rekening van €75,00 had ontvangen voor de vergeten afspraak, haar wijzend op het feit dat ze mij de voorlaatste keer anderhalf uur had laten wachten en ik onverrichter zake naar huis ben gegaan. 'Neem maar plaats in de stoel, doe ik alsnog de behandeling'. (Niet in de wachtkamer, hoe is het mogelijk).;-) Dus alsnog mijn gebit - onverwachts - gedaan. Daarna, ik geloof het zelf nog niet zegt ze: u betaald gewoon die €75,00 aan Famed en zij overhandigde me cash dat geld. Ben nog verbaasd, maar blij dat jullie me over de drempel hebben geduwd; eigenlijk durfde ik dat niet echt. Dus bij deze: allemaal bedankt voor jullie schriftelijke hulp. Voelde wel sorry voor de persoon die nu ook zo lang moest wachten, maar ja. Tenormin

marita5
door marita5 Oct 23, 2017 om 10:44
11508 Antwoorden / 15 Vragen

@tenormin , fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden . Wat een geweldige service , u ziet vragen kost niks ( in dit geval letterlijk en figuurlijk ) . nu naar de conculega voor een warme douche ;-))

aurora1
door aurora1 Oct 23, 2017 om 18:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dank voor het melden, mooi geregeld.

edrick3
door edrick3 Oct 23, 2017 om 18:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Goed zo! Zo zie je maar weer.
Afbeeldingsresultaat voor goed gebit Rekening 'vernietigd', zoals ik al aangegeven had. ;-)

tenormin
door tenormin Oct 23, 2017 om 19:00
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Als je dit nu niet hier had beantwoord had je ook de gele kaart gekregen. ;-)

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2017 om 19:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, geld terug, weer goede verhouding met de tandarts en met tanden in orde naar Amerika. ;-)) En dat zelfs zonder Radar tas.

Topantwoord

ekiem
door ekiem - Oct 23, 2017 om 18:47
676 Antwoorden / 100 Vragen

Avond Tenorium,

Wat goed dat je het gesprek bent aan gegaan, zo zie je maar weer. De lucht is "geklaard " en jullie kunnen mekaar in de ogen kijken.

Ekiem