ge
door gerrit12 Dec 28, 2012 om 18:12
Garantie & verzekeringen

Gezondheidsverklaring en afkoop verzekering

Ik heb op een gegeven moment bij Delta Lloyd de afkoopwaarde opgevraagd van mijn levensverzekering en op basis daarvan tot afkoop over te gaan. Vervolgens werd er gevraagd om een gezondheidsverklaring. Na protest werd aan mijn vertrouwen geappelleerd dat dit meer iets formeels is. Samen met huisarts de verklaring ingevuld en opgestuurd. Vervolgens krijg ik de mededeling dat Delta Lloyd niet denkt dat ik 2024 ga halen en dat ze daarom niet over willen gaan tot afkoop. Wat kan ik nu het beste doen.
Ik vind het bizar dat een bedrijf een belang heeft bij mijn vroegtijdige dood!

4850 33 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wonderlijke reactie van Delta Lloyd. Normaal gesproken kan je juist wel tot afkoop overgaan als je gezondheid heel slecht is. Dat is dan heel voordelig voor de verzekeraar.

Is het een gemengde verzekering?

vladja
door vladja - Dec 28, 2012 om 19:22
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 18:38]Wonderlijke reactie van Delta Lloyd. Normaal gesproken kan je juist wel tot afkoop overgaan als je gezondheid heel slecht is. Dat is dan heel voordelig voor de verzekeraar.

Is het een gemengde verzekering?

Wat is daar voordelig aan voor de verzekeraar? Leg die berekening eens uit.

Vladja

vladja
door vladja - Dec 28, 2012 om 19:24
8293 Antwoorden / 27 Vragen

ZIt je vlak voor je pensioen en wordt de verzekering bij pensionering omgezet naar een lijfrente?

Vladja

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 19:32
12 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik heb in 2010 de overlijdensrisicoverzekering, die gekoppeld was aan deze lijfrente opgeheven om de premie te gebruiken voor de participaties. Vreemd genoeg is op dat moment de begunstiging van de participaties ook gewijzigd van mijn vrouw naar Delta Lloyd als ik kom te overlijden voor 2024. Delta Lloyd heeft nu ineens een belang bij mijn vroegtijdige dood. Afkoop zou een einde maken aan deze kans op begunstiging voor DL. Nu ben ik kerngezond, maar DL hoopt uiteraard toch dat ik vroegtijdig dood ga. Als ik nog 12 jaar blijf leven, krijg ik het geld wel. Ik ben 53.

Dus de polis is in 2010 gewijzigd naar uitbetaling bij leven in 2024.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 19:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 28 dec 2012, 19:22][quote=tijger1 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 18:38]Wonderlijke reactie van Delta Lloyd. Normaal gesproken kan je juist wel tot afkoop overgaan als je gezondheid heel slecht is. Dat is dan heel voordelig voor de verzekeraar.

Is het een gemengde verzekering?

Wat is daar voordelig aan voor de verzekeraar? Leg die berekening eens uit.

Vladja

Stel je hebt een gemengde verzekering. Die keert een bepaald bedrag uit bij eerder overlijden dan de einddatum, of bij in leven zijn op de einddatum.

Als je dus een hele slechte gezondheid hebt en nog een tijdje van de einddatum bent verwijderd, zou het kunnen zijn dat je een extra bedrag best zou kunnen gebruiken. (Om nog even prettig te leven.) Als je dan tot afkoop van de verzekering overgaat, is voor de verzekeraar het risico dat hij het hele bedrag eerder dan de einddatum, en zonder ontvangst van die latere premies, moet uitbetalen komen te vervallen. Terwijl bij afkoop natuurlijk wel alle kosten en provisies voor alle jaren op de afkoopsom in mindering

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 19:48
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat hier niet alleen over de gemiste premies. Stel dat ik overlijdt over een jaar, vervalt het gehele opgebouwde bedrag aan Delta lloyd. Stel je voor dat ik bijvoorbeeld zou weten dat ik binnenkort dood ga, dan is Delta lloyd niet blij, want zij zijn begunstigde van alles wat ik opgebouwd heb. Ze willen in mijn geval dus altijd proberen om een afkoop te voorkomen, ook al ben ik kern gezond.

Wat ik wel wil proberen is de premiebetaling stop te zetten.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerrit12 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 19:32]Nee, ik heb in 2010 de overlijdensrisicoverzekering, die gekoppeld was aan deze lijfrente opgeheven om de premie te gebruiken voor de participaties. Vreemd genoeg is op dat moment de begunstiging van de participaties ook gewijzigd van mijn vrouw naar Delta Lloyd als ik kom te overlijden voor 2024. Delta Lloyd heeft nu ineens een belang bij mijn vroegtijdige dood. Afkoop zou een einde maken aan deze kans op begunstiging voor DL. Nu ben ik kerngezond, maar DL hoopt uiteraard toch dat ik vroegtijdig dood ga. Als ik nog 12 jaar blijf leven, krijg ik het geld wel. Ik ben 53.

Dus de polis is in 2010 gewijzigd naar uitbetaling bij leven in 2024.[/

U hebt zich in 2010 niet goed laten adviseren en zich niet gerealiseerd wat de consequenties waren van de wijziging. Bij een verzekering die alleen uitkeert bij in leven zijn vervalt inderdaad het verzekerde bedrag aan de maatschappij bij eerder overlijden. En kunt u alleen eerder afkopen als u een heel goede gezondheid hebt en dan ook nog niet ver voor de einddatum.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 19:55
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat hier een stuk zorgplicht ontbreekt, bij zowel de tussenpersoon als de verzekeraar. Vervelend om te horen.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 20:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@vladja
De verdere toelichting van Ts stond nog niet bij mij in de lijst, toen ik u antwoord gaf.

Het blijkt dat hij de risicodekking, uitkering ook bij eerder overlijden, heeft laten vervallen. Heel dom en jammer.

De verzekering die nu nog over is, kan hij hooguit afkopen bij een heel goede gezondheid en zeker niet eerder dan vijf jaar voor de einddatum.

@gerrit

U kunt wel de polis premievrij maken. Waarom hebt u eigenlijk de risicodekking laten vervallen?

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 20:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerrit12 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 19:55]Ik denk dat hier een stuk zorgplicht ontbreekt, bij zowel de tussenpersoon als de verzekeraar. Vervelend om te horen.

Zorgplicht? Waarom bent u tot die wijziging overgegaan? Heeft uw tussenpersoon zomaar gedaan wat u vroeg? Heel treurig.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 20:12
12 Antwoorden / 1 Vragen

Die woekerpolis liep niet zo lekker (uiteraard) en op een gegeven moment (2010) werd hier en daar het advies gegeven om de premie voor de overlijdensrisicoverzekering te gebruiken voor de opbouw van de participaties (als je die overlijdens-risicoverzekering niet nodig had, en die had/heb ik niet nodig). Bij het afsluiten van de polis is me zelfs aangeboden om deze overlijdensrisicoverzekering bij een ander bedrijf onder te brengen. Dit heb ik toen niet gedaan.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerrit12 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 20:12]Die woekerpolis liep niet zo lekker (uiteraard) en op een gegeven moment (2010) werd hier en daar het advies gegeven om de premie voor de overlijdensrisicoverzekering te gebruiken voor de opbouw van de participaties (als je die overlijdens-risicoverzekering niet nodig had, en die had/heb ik niet nodig). Bij het afsluiten van de polis is me zelfs aangeboden om deze overlijdensrisicoverzekering bij een ander bedrijf onder te brengen. Dit heb ik toen niet gedaan.

Maar men heeft u niet uitgelegd dat zonder die risicoverzekering bij overlijden voor de einddatum er niets tot uitkering komt. Waarschijnlijk hebt u zich niet gerealiseerd waar die risicoverzekering dan voor diende.

De premies voor de risicoverzekering vervat in zo'n polis waren hoog, maar als u nu toch gedekt wilt zijn bij eerder overlijden, kan u alsnog, wellicht bij een andere maatschappij voor het hele bedrag of gedeelte daarvan een tijdelijke overlijdensrisicoverzekering sluiten. U bent al wel 53, maar zoals u zegt kerngezond. Dus shoppen op het net om een goedkope te zoeken.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 20:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp niet goed waarom ik dat zou willen doen (overlijdensrisico elders afsluiten). Ik wilde gewoon van die woekerpolis af en het bedrag gebruiken voor mijn minder florissante omstandigheden momenteel. Ik denk dat ik de polis maar premievrij ga maken en "hopen" dat ik nog 12 jaar leef.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De vorm van verzekering die nu overgebleven is, is eigenlijk een tontine oftewel een spaarkas. Men legt premie in, en op een bepaalde datum, als men dan nog in leven is, komt de spaarkas tot uitkering. Als men al overleden is, vervalt het geld aan de tontine houder.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 20:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Had u zich wel gerealiseerd dat het een lijfrenteverzekering was? Dus dat u inkomstenbelasting en revisierente zou moeten betalen, als u al tot afkoop had kunnen overgaan?

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 22:40
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het is eigenlijk een kapitaalverzekering, lang geleden verpand aan een hypotheek. Nu niet meer. Door nieuwe wetgeving is in bepaalde situaties geen revisierente meer vereist. Had ik dus geen last van. Deze polis zat in box3, dus ook geen inkomstenbelasting.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 22:47
12 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor jullie feedback.

tijger1
door tijger1 - Dec 28, 2012 om 22:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus pok geen lijfrenteverzekering.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 23:06
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet wat je bedoeld met "pok". Het ding heet "DeltaLife" en valt onder een "leven"-afdeling.

ge
door gerrit12 - Dec 28, 2012 om 23:13
12 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan dus blijkbaar niet zoveel doen en zit ik vast aan dat bedrijf?

tijger1
door tijger1 - Dec 29, 2012 om 00:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, was een stomme tikfout. Bedoeld was : ook.

U noemde het in een eerdere reactie: lijfrenteverzekering en nu kapitaalverzekering.

Het was dus tot in 2010 een gewone gemengde verzekering en het is nu een soort spaarkas. En omdat u de premie in 2010 verhoogd hebt, valt die polis in box 3. Maar goed, zoals gezegd, niet af te kopen, alleen premievrij maken.

de
door deltalloyd - Dec 31, 2012 om 11:19
11 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=gerrit12 schreef op vrijdag 28 dec 2012, 18:12]Ik heb op een gegeven moment bij Delta Lloyd de afkoopwaarde opgevraagd van mijn levensverzekering en op basis daarvan tot afkoop over te gaan. Vervolgens werd er gevraagd om een gezondheidsverklaring. Na protest werd aan mijn vertrouwen geappelleerd dat dit meer iets formeels is. Samen met huisarts de verklaring ingevuld en opgestuurd. Vervolgens krijg ik de mededeling dat Delta Lloyd niet denkt dat ik 2024 ga halen en dat ze daarom niet over willen gaan tot afkoop. Wat kan ik nu het beste doen.
Ik vind het bizar dat een bedrijf een belang heeft bij mijn vroegtijdige dood!

Beste gerrit12,

Wij willen dit graag even nagaan, zodat we eea kunnen toelichten en uitleggen.
Zou u daarom uw NAW-gegevens via webcare@deltalloyd.nl willen doorgeven?
Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Delta Lloyd webcare

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2012 om 12:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, kijk eens aan. Delta Lloyd wil het u nog eens allemaal precies uitleggen.

dearagain
door dearagain - Dec 31, 2012 om 17:49
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*blijkbaar is er in het verleden 'gestuurd'

*ik zou deze vorm van m.......... ook zeker even bij de RADARredactie voor het voetlicht brengen en mogelijk bij de KIFID informeren of je daar een klacht kunt indienen tegen de onjuiste informatie die je hebt gekregen (de zogenaamde formele gang van zake)

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2012 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=dearagain schreef op maandag 31 dec 2012, 17:49]*blijkbaar is er in het verleden 'gestuurd'

*ik zou deze vorm van m.......... ook zeker even bij de RADARredactie voor het voetlicht brengen en mogelijk bij de KIFID informeren of je daar een klacht kunt indienen tegen de onjuiste informatie die je hebt gekregen (de zogenaamde formele gang van zake)

Wat voor misleiding, en welke onjuiste informatie dan?

dearagain
door dearagain - Dec 31, 2012 om 18:21
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*blijkbaar zijn de konsekwenties van de veranderingen in het verleden niet of zeer onduidelijk met de klant doorgesproken

*dat het slechts een "formele zaak" zou zijn, riekt sowieso al naar misleiding

tijger1
door tijger1 - Dec 31, 2012 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

dat het slechts een "formele zaak" zou zijn, riekt sowieso al naar misleiding

Waar hebt u het nou eigenlijk over?

U bent kennelijk niet op de hoogte van de regels van een spaarkas.

dearagain
door dearagain - Dec 31, 2012 om 19:31
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*als er terloops gezegd wordt dat zo'n verklaring slechts "een formele zaak is", dan wordt daarmee m.i. duidelijk en sterk aangeduid dat die verklaring geen konsekwenties zal hebben

*en wat blijkt: juist die verklaring heeft grote konsekwenties

*naar mijn mening riekt dit wel heel sterk naar misleiding!

ge
door gerrit12 - Jan 6, 2013 om 17:24
12 Antwoorden / 1 Vragen

Best Webcare-team,

Tijdje niet gekeken vanwege feestdagen en ook even mijn buik vol van dit gedoe. Ik heb inmiddels een klacht geformuleerd en opgestuurd. Is reeds bij jullie binnen.
Voor de zekerheid zal ik mijn gegevens aan jullie nog doorgeven.

mvg gerrit12

tijger1
door tijger1 - Jan 6, 2013 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerrit12 schreef op zondag 6 jan 2013, 17:24]Best Webcare-team,

Tijdje niet gekeken vanwege feestdagen en ook even mijn buik vol van dit gedoe. Ik heb inmiddels een klacht geformuleerd en opgestuurd. Is reeds bij jullie binnen.
Voor de zekerheid zal ik mijn gegevens aan jullie nog doorgeven.

mvg gerrit12

Ik neem aan dat bericht bestemd is voor Delta Lloyd is, maar die lezen hier niet verder.

ge
door gerrit12 - Jan 6, 2013 om 18:23
12 Antwoorden / 1 Vragen

dank u. Ik heb wel een mail gestuurd aan webcare.

ge
door gerrit12 - Feb 13, 2013 om 21:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

Onlangs toch nog tot overeenstemming gekomen. Niet helemaal duidelijk waarom, maar het is geregeld.

tijger1
door tijger1 - Feb 13, 2013 om 22:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent blijkbaar toch heel gezond bevonden, dan u alsnog kunt afkopen.