abarth
door abarth Apr 3, 2012 om 19:49
Garantie & verzekeringen

Graaien van verzekeraar?

Kreeg vandaag mijn nieuwe polis in de bus.
Hier stond op dat er een nieuwe berekening gemaakt ging worden om de kosten eerlijker te verdelen (Dit ging naar percentage van een verzekerd bedrag nu op basis van polis een aantal verzekeringen)

Voorheen betaalde ik een x bedrag aan premie en daar ging mijn pakket korting vanaf en hield een netto bedrag over, daar komen assurantiekosten en belasting over en dat gaf een totaal bedrag.

Vanaf dit jaar betaal ik een x bedrag aan premie en daar gaat mijn pakketkorting vanaf daar overheen komt nu de kosten voor de rabobank (dienstverlening) en daar komen weer assurantiekosten en belasting over en dat gaf een totaal bedrag.

Nu zal ik niet zeuren over de kosten voor de dienstverlening deze betaal ik toch al dan niet verkapt in de premie maar mijn korting wordt nu over een lager bedrag berekend dan vorige jaren

Dit scheelt je 5-20 euro op jaar basis, zeg 10 gemiddeld
Keer 2 miljoen verzekerden = 20.000.000
per jaar

Kan dit zomaar?

Denk er hard over om te gaan shoppen

721 5 Rapporteer

jo
door jongejonge - Apr 3, 2012 om 20:24
25 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn/komen nieuwe provisieregels. Dit omdat alles transparant moet zijn.

Klaarblijkelijk heeft de verzekeraar de administratiekosten uit de premie gehaald waardoor de premie lager wordt en worden nu de pakketkorting over deze lagere premie berekend. De administratiekosten voor de verzekeraar worden nu apart in rekening gebracht en daarbovenop nog de kosten voor de tussenpersoon en de assurantiebelasting.

Of dit zomaar kan? Zolang er geen wettelijke regels worden overtreden is er niks aan de hand en zal de verzekeraar dit mogen doen.

De enige vraag is of de hoogte van de in rekening gebrachte administratiekosten in relatie staan tot de gemaakte administratiekosten. Ik kan me voorstellen dat bijv. 50% administratiekosten over de netto premie, dus zonder aftrek pakketkorting, wel wat aan de hoge kant is.

abarth
door abarth - Apr 3, 2012 om 20:44
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=jongejonge schreef op dinsdag 3 apr 2012, 20:24]Er zijn/komen nieuwe provisieregels. Dit omdat alles transparant moet zijn.

Het wordt niet tranparanter.
Ik heb al mijn verzekeringen ondergebracht bij interpolis. En betaal 1 bedrag aan kosten voor de rabobank. Nergens staat hoe dit bedrag wordt berekend Dus het lijkt transparanter maar het is het niet.

[quote=jongejonge schreef op dinsdag 3 apr 2012, 20:24]Klaarblijkelijk heeft de verzekeraar de administratiekosten uit de premie gehaald waardoor de premie lager wordt en worden nu de pakketkorting over deze lagere premie berekend.

Dat is mijn vraag ook
waarom moet ik (en met mij alle verzekerden) dit voordeel voor Interpolis ophoesten?
En doe dit niet onder het mom van het moet transparanter maar geef gewoon een premieverhoging.

vladja
door vladja - Apr 3, 2012 om 20:53
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ik kan even het rekensommetje niet volgen. Is dat zo, als voorbeeld:

verzekeringspremie ...................... € 100,--
pakketkorting 10% ....................... € . 10,--
..................................................... ------------
netto premie ................................. € . 90,--
dienstverlening rabo ..................... € . 20,--
..................................................... ------------
...................................................... € 110,--
kosten tussenpersoon ................. € . 20,--
..................................................... ------------
totaal ........................................... € 130,--
assurantiebelasting 9,7% ............ € . 12,61
..................................................... ------------
totaal te betalen ......................... € 142,61

Vladja

abarth
door abarth - Apr 3, 2012 om 20:58
845 Antwoorden / 19 Vragen

Vladja,

Ja zonder kosten voor de tussenpersoon maar weer poliskosten

Voorheen was het dus:

verzekeringspremie ...................... € 120,--
pakketkorting 10% ....................... € . 12,--
..................................................... ------------
netto premie ................................ € . 108,--

lijkt maar 2 euro (x 12 maand) voor mij individueel x aantal verzekeren (dikke winst)

jo
door jongejonge - Apr 3, 2012 om 21:03
25 Antwoorden / 0 Vragen

De transparantie bestaat uit het aspect dat de kosten apart in rekening worden gebracht. Dit omdat de consument dan weet wat iets kost.

De verzekeraar zal vanuit concurrentie-oogpunt, niet de berekening van de kosten weergeven. Geen enkel commercieel bedrijf zal dit doen.

Met betrekking tot de pakketkorting: het is maar net hoe deze zijn gedefinieerd.