ap
door appelperzik Jul 12, 2018 om 09:55
Garantie & verzekeringen

Haarscheuren in velg fiets

Mijn Gazelle E plus OR  vertoont binnen 5 jaar al haarscheuren in de velg bij drie spaken in de velg. Ik gebruik de fiets alleen voor woon- werk verkeer. Niet eens voor boodschappen. Gazelle zegt garantie van 2 jaar is voorbij. Velg wordt niet vergoed. Ik vind het niet normaal de zo`n dure fiets al binnen 5 jaar een scheurende velg heeft!! Gebruiksduur is toch langer?

12962 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2018 om 10:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die fiets zal niet zo duur zijn door de velgen. En of de gebruiksduur langer dan vijf jaar is voor een velg, geen idee. Ook weet ik niet wat boodschappen er mee van doen hebben.

Kreeg de fiets wel regelmatig een onderhoudsbeurt waarbij ook de spaken afgesteld werden? En hoeveel kilometer hebt u al op die fiets gereden? En niet overal zijn de fietspaden spiegelglad.

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 09:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja verscheidende onderhoudsbeurten en daarnaast  controleert Spijkers fietsenhandel in Tilburg  bij verwisselen van de binnenband (bij een lekke band) ook meteen even de spaken. Ik ben zuinig op mijn fiets en ik poets hem ook regelmatig. Ook let ik op voldoende profiel van de band. Achterband ook al 2 maal vervangen! . Ik laat nu een nieuwe velg erop zetten. Vraag bij de fietsenmaker wel goed op de spaakspanning te letten om een herhaling van scheurtjes te voorkomen. Gewoon domme pech! Fiets van 2000 euro verwacht ik wel stevige velgen op! Blijkbaar gaat de kwaliteit en degelijkheid van materiaal achteruit bij Gazelle.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 12, 2018 om 10:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik vindt het wel normaal dat je de velg na 5 jaar niet vergoed krijgt. De fiets heeft al heel wat jaren erop zitten. Misschien een korting op de velgen maar zeker niet gratis vervangen,
Dit vond ik online.

Levensduur van je fietsonderdelen

De levensduur van je fietsonderdelen hangt af van verschillende factoren: kwaliteit, gebruik en onderhoud.

Fietsonderdelen van kwaliteit gaan vaak langer mee dan goedkope, en kunnen dus op de lange duur goedkoper zijn (banden zijn hierop een uitzondering: dure wedstrijdbanden zijn veel sneller op dan goedkope trainingsbanden).

De belangrijkste factor is echter hoe je er mee omgaat. Veel fietsen in de regen fietsen zonder schoonmaken bepaalt de ondergrens, fietsen met mooi weer en voorbeeldig onderhoud de bovengrens van onderstaande tabel (gebaseerd op gemiddelde tot goede onderdelen).

De tabel hieronder zijn louter schattingen en kunnen zeker afwijken.

Fietsonderdeel Ongunsig Gunstig Bepalende factoren
Ketting 1000 km 5000 km Vuil, vocht, smering
Tandwielen 3000 km 15000 km Vuil, vocht, smering
Lagers 10000 km Lang Vuil, vocht, smering, afstelling
Banden 500 km 5000 km Rijgedrag, spanning
Velgen 10000 km 30000 km Remmen, vuil, richten
Lookplaatjes 3000 km 10000 km Vuil, lopen
Kabels 5000 km 15000 km Vuil, smering

ap
door appelperzik - Jul 12, 2018 om 11:18
4 Antwoorden / 1 Vragen

Fiets is van januari 2014 . Onderhoudbeurt gehad in januari 2018. Poets  de fiets regelmatig en ik ga er voorzichtig mee om.Ik wil wel de oorzaak weten. Ik blijf het heel raar vinden.
Het is een elektrische fiets . 2000 euro vind ik veel geld. Ik wil zeggen met geen boodschappen doen dat  ik de fiets niet extra belast heb met extra gewicht. Alleen mijn gewicht en die van het slot en mijn handtas. Normale belasting dus.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2018 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u van slijtage?

Gr
door Grunn1 Jul 12, 2018 om 12:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

1 onderhouds beurt in 4 jaren is wel heel weinig. Normale belasting zegt helemaal niks, 1 keer niet meegeven als je door een kuil of iets dergelijks rijdt en de velg krijgt meer te verduren dan het rijden over een super glad wegdek. Helaas zijn er maar heel weinig plaatsen met een super glad wegdek maar heel veel plekken met oneffenheden.

jo
door jorisw Jul 12, 2018 om 12:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dat er pas na 4 jaar onderhoud is gepleegd kan wel eens de oorzaak van het probleem zijn. Bij nieuwe fietsen moeten de spaken eigenlijk na een paar maanden al worden nagespannen. De keren dat ik een nieuwe fiets heb gekocht zat er altijd een onderhoudsbeurt bij na 6...8 weken.

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 09:40
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee veel meer onderhoudbeurten en wisselingen achterband.  Enkele keren een lekke band waarbij de binnenband wordt verwisseld. Dan controleren ze bij fietsenhandel Spijkers in Tilburg ook meteen even de spaken. Echt niet zo weinig!
Ik ben zuinig op mijn fiets en ik poets hem ook regelmatig. Ook let ik op voldoende profiel van de band. Achterband ook al 2 maal vervangen!
Ik laat nu een nieuwe velg erop zetten.
Vraag bij de fietsenmaker wel goed op de spaakspanning te letten om een herhaling van scheurtjes te voorkomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 12, 2018 om 11:52
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Heeft u al geïnformeerd bij de verkoper van de fiets? Als er sprake zou zijn van een materiaalfout is de verkoper degenen die dient te bewijzen dat dat niet het geval is. Hoewel m.i. ook hier de consumentenwetgeving aan de orde is (vandaar ook mijn advies om de verkoper te benaderen) dient er hoe dan ook wel rekening te worden gehouden met eventuele afschrijvingsverrekening bij vervanging.

jo
door jorisw Jul 12, 2018 om 12:50
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Fiets is ouder dan 6 maanden, dus de koper moet aantonen dat er een materiaalfout is.

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 09:42
4 Antwoorden / 1 Vragen

Helaas. De fietsenmaker Sijkers in Tilburg heeft het wel gemeld bij Gazelle. Gazelle zegt gewoon dat de garantie voorbij is!
Domme pech dus. Ik laat nu de velg vernieuwen. Veiligheid voor alles!

ap
door appelperzik - Jul 12, 2018 om 12:08
4 Antwoorden / 1 Vragen

Terug geweest naar de fietsenwinkel waar ik hem heb gekocht en ook  Gazelle klantenservice gebeld. Antwoord van de fietsenmaker: "Het kan gebeuren! " Antwoord Gazelle : Valt buiten de garantie. Ja,duh! Zo weet ik de oorzaak niet . Gaat me dus geld kosten. Ik ga straks kijken of een andere fietsenmaker misschien  een antwoord weet.  Misschien wel geen aanwijsbare oorzaak, domme pech dus!

jo
door jorisw Jul 12, 2018 om 12:54
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Meest voor de hand liggende oorzaak is dat de spaken niet op spanning zijn gehouden gedurende de afgelopen jaren waardoor er speling is opgetreden. Die constante "tikjes" van de spaaknippel tegen de velg kunnen dan scheurtjes veroorzaken.

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 09:28
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, daarom krijgt de fiets ook onderhoudbeurten. Laatste in jan 2018. Ik heb wel een swiepgeluidje in het achterwiel. Januari extra voor betaald voor het uitbalanceren van het achterwiel en dat zwiepgeluidje is nu weer terug. Nieuwe Velg is besteld. Ik laat er een nieuwe velg inzetten. Eng idee iets wat scheurt . Fiets heb ik wel 5 dagen nodig om naar mijn werk te fietsen.
Ik ben zuinig op mijn fiets en ik poets hem regelmatig vandaar dat de scheurtjes vrij snel opmerkte!
Achterband was januari ook vernieuwd. Dus ik let ook op het profiel. Veiligheid voor allles.

pino123
door pino123 - Jul 13, 2018 om 10:33
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Alles is aan slijtage onderhevig, ook een velg van een fiets. Er zijn allerlei factoren die daarop vaninvloed zijn. Bijvoorbeeld buiten staan ed, aantal kilometers. Een beurt na 4 jaar zoals je beschrijft vind ik best lang. Zoals ik lees, dat je de banden al twee keer vervangen heb, neem ik aan dat je er aardig wat kilometers op fietst.

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 10:51
4 Antwoorden / 1 Vragen

Meerdere beurten. heb ik al gemeld bij het bovenstaande. Ik fiets elke dag naar mijn werk. 20 min heen en 20 min. terug. 4 km heen 4 km terug in rustig tempo en kuilen vermijdend en onregelmatigheden vermijdend.  Ja iemand dacht maar van 1 beurt en dat nemen de volgende lezers dan ook aan. Raar!
Echt regelmatig onderhoud en de meest recente in januari 2018 met een extra stevige antilekband uit voorzorg! Blijkbaar word dit geinterpreteerd als 1 onderhoudsbeurt in 4 jaar?????
Fiets staat binnen in een schuur en op mijn werk in een afgedekte fietsenstalling. Ik poets hem regelmatig en daarom vallen onregelmatigheden mij heel snel op. De fiets mag ook geen vreemde geluidjes maken. In januari had ik een swiepertje gemeld, Extra geld betaald voor uitbalanceren en een nieuwe spaak en de onderhoudsbeurt.  Daarna kwam het swiepertje weer terug en de scheurtjes. De fietsenmaker vertelde me dat het zwiepertje door het remsysteem komt en geen kwaad kon.

Op een gegeven moment is het op een neer fietsen naar de fietsenmaker genoeg. Veel pech met mijn fiets gehad. Geluidje voorwiel ,remsysteem vervangen, daarna het voorwiel en de accu , ook iets met de trappers ,accu vervangen. Binnenband die gescheurd was aan de velg kant? Niet logisch dus. Die dingen zijn allemaal al gebeurt binnen de garantie periode en nu na de garantie een scheurende velg. Echt een Gazelle pech fiets.!!!

tot15karakters
door tot15karakters Jul 13, 2018 om 14:07
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik twijfel over deze fietsenmaker.....

Een nieuwe spaak is sterker en andere dan de overige 35 en  de juiste spanning doe je bij nieuwe fiets voor afleveren.
Eenmaal uitgerekt is het lastig dit te verhelpen.

Ik vermoed dat  materiaalmoeheid is ontstaan door  slechte aflevering en niet nalopen en juiste spanning op de spaken 5 jaren terug!
Zijn er meerdere fietsenwinkels en als je bij jou woning deze hebt,  je werkgever zit elders en wie is daar?
Een nieuwe fiets hoor je alle spaken te controleren en  na de jaarlijkse controle had hij ook eerder moeten zien dat er iets niet goed was.
Hopelijk is het velgje niet te duur.....

ap
door appelperzik - Jul 13, 2018 om 11:12
4 Antwoorden / 1 Vragen

Meerdere beurten. heb ik al gemeld bij het bovenstaande.
Ik fiets elke dag naar mijn werk. 20 min heen en 20 min. terug. 4 km heen 4 km terug in rustig tempo en kuilen vermijdend en onregelmatigheden vermijdend.
Ja iemand dacht maar van 1 beurt en dat nemen de volgende lezers dan ook aan. Raar!

Echt regelmatig onderhoud en de meest recente in januari 2018 met een extra stevige antilekband uit voorzorg! Blijkbaar word dit geinterpreteerd als 1 onderhoudsbeurt in 4 jaar?????
Fiets staat binnen in een schuur en op mijn werk in een afgedekte fietsenstalling. Ik poets hem regelmatig en daarom vallen onregelmatigheden mij heel snel op.
De fiets mag ook geen vreemde geluidjes maken. In januari had ik een swiepertje gemeld, Extra geld betaald voor uitbalanceren en een nieuwe spaak en de onderhoudsbeurt. 85 euro
 Daarna kwam het swiepertje weer terug en de scheurtjes. De fietsenmaker vertelde me dat het zwiepertje door het remsysteem komt en geen kwaad kon.

Op een gegeven moment is het op een neer fietsen naar de fietsenmaker genoeg. Veel pech met mijn fiets gehad.
*Geluidje voorwiel meteen bij eerste gebruik na aankoop fiets : 1e actie remsysteem vervangen, , 2e actie ook iets met de trappers 3e actie daarna het voorwiel en de accu .
*Binnenband die gescheurd was aan de velg kant nog kort gebruik van de fiets? Niet logisch dus.

Die dingen zijn allemaal al gebeurt binnen de garantie periode en nu na de garantie. Rammel voorwiel kwam regelmatig terug. gelukkig nu weg. Nu
*een scheurende velg en weer een swiepertje in het achterwiel

Velg is besteld weer extra kosten. .

Echt een Gazelle pech fiets.!!!

re
door red1 - Jul 13, 2018 om 11:27
329 Antwoorden / 1 Vragen

meest al komt dit door ten strak gespannen spaken

ap
door appelperzik Jul 13, 2018 om 11:29
4 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel. dat zal de fietsenmaker niet toegeven, helaas. Had ik ook al gevraagt of ze niet te hard aangedraaid waren. Bij 2 verschillende fietsenmakers hetzelfde antwoord dat het daaraan niet lag. Tjsa, helaas.

gerbera
door gerbera - Jul 13, 2018 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Typisch een gevalletje Gazelle, dure fietsen met vaak te dunne en slecht "geweven" spaken. Hierdoor onstaat een "trek"verschil op de velgen waardoor deze haarscheurtjes veelal onstaan.

Garantie op jouw Gazelle fiets

Gazelle geeft maar liefst tien jaar garantie op materiaal- en constructiefouten op het frame en niet-verende voorvorken bij normale behandeling, gebruik en onderhoud. De garantie op verende voorvorken is vijf jaar. Voor lakwerk op het frame en de voorvork geldt een garantieperiode van vijf jaar. Voor onderdelen op jouw fiets geldt een garantie van twee jaar bij normaal gebruik en onderhoud.

Blijkbaar moet je de jaren bij elkaar optellen om aan die 10 jaar garantie te komen. Dus bovenstaande is een lose kreet en naar mijn mening tegenstrijdig met de werkelijkheid zo niet misleidend.

ap
door appelperzik - Jul 13, 2018 om 11:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Vind ik ook. Verwachtte toch een goede kwaliteit bij een Gazelle fiets. Helaas niet dus bij de fiets die ik nu heb!

pino123
door pino123 Jul 13, 2018 om 12:13
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Kan je misschien naar een onafhankelijke fietsenmaker naar je fiets laten kijken om te bekijken of eventueel sprake is van.............

ka
door kama - Jul 13, 2018 om 12:14
161 Antwoorden / 19 Vragen

Ik ben het helemaal eens met de vraagsteller. Het is niet normaal dat een dure, goed onderhouden fiets van een gerenommeerd merk al binnen 5 jaar een scheurende velg heeft.
Ik kom op een kleine 10.000 km die hij gereden heeft. Dus is het nog ongunstiger dan het ongunstige uit de tabel. Ik vind dat Gazelle haar verantwoordelijkheid moet nemen en het gratis moet repareren.
Maar ja, dat is ook maar een niet-expert mening (net zoals die van de meeste andere reageerders).

gerbera
door gerbera Jul 13, 2018 om 22:26
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Maar ja, dat is ook maar een niet-expert mening (net zoals die van de meeste andere reageerders).

Je hoeft geen expert te wezen om te zien dat Gazelle nogal verschillende type spaken gebruikt. En zeker bij een E-bike mogen die wel wat beter afgestemd zijn op het gewicht van de fiets. Kijk en vergelijk eens met de E-bike van b.v. Sparta of Batavus, daar gebruiken ze echte spaken

muis1972
door muis1972 - Jul 13, 2018 om 21:27
24 Antwoorden / 2 Vragen

Aangezien u maar 12 km/h rijdt vind ik het inderdaad snel versleten, want de meeste mensen rijden echt wel sneller. Zelfs op een normale fiets is de gemiddelde snelheid 15 a 16 km/h.