ti
door tiope Feb 23, 2017 om 10:42
Garantie & verzekeringen

Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?

In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel van ASR L.N.V., gaat uw verzekering beheren.' Wij hadden niets gelezen en waren het hiermee niet eens. Behalve Nivo, hebben wij natuurlijk ook Ardanta geschreven om te zeggen dat wij het wilden opzeggen. Helaas ging dat niet. Vervolgens Consumentenclaim, AFM en de Kifid gebeld met de vraag of dat zo maar kon.en hoe men ervan af kon komen. Blijkbaar staat Ardanta in zijn recht, omdat de voorwaarden gehandhaafd blijven. Nu de heer Baeten iedere keer met ASR zo positief in het nieuws komt, wordt het meer dan tijd om ook eens aan de klanten te denken die gedwongen worden bij dit bedrijf klant te zijn.

43607 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als uw polis werkelijk compleet ongewijzigd blijft bij voortzetting door Ardanta/ASR, zie ik het probleem niet.

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2017 om 10:57
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Zolang er niets veranderd is zie ik het probleem niet. Of nu Jan of Piet de verzekering onder zich heeft, zolang ze aan de bestaande voorwaarden voldoen, blijft alles bij het oude en kunt u hem niet stopzetten. En waarom zou u, in zo'n geval krijgt u vaak maar een schijntje van de inleg uitbetaald.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 11:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stopzetten of premievrij maken kan altijd.

fa
door familyman - Feb 23, 2017 om 12:15
888 Antwoorden / 1 Vragen

En wat is de reden dan dat u van deze polis af wilt?

ti
door tiope - Feb 23, 2017 om 13:08
11 Antwoorden / 11 Vragen

door zeer slechte ervaringen met ASR: er moet zeer veel bijbetaald worden. En dat is vreemd: men stort een bedrag van duizenden Euro's wat een bedrijf ondertussen rente oplevert: bij iemand was dat ruim 10 jaar en vervolgens kan men duizenden Euro's bijbetalen en dat terwijl er niet een groter aantal mensen naar de crematie kwam dan afgesproken.

fa
door familyman Feb 23, 2017 om 13:25
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wauw, 0,2% rente! Heeft u een kapitaalverzekering of een natura? Als het een natura is weet u vooraf wat er wel en niet betaald wordt, maar ook dat u met diensten kunt schuiven. Als het een kapitaal verzekering is, kunt u alles met uw uitvaartleider bespreken.

denkaltijdna
door denkaltijdna - Nov 10, 2017 om 15:44
2 Antwoorden / 0 Vragen

TER WAARSCHUWING !!!
Ik zit al + 40 jaar bij Dela, en kreeg gisteren TWEE brieven van Ardanta (ASR levensverz. NV) op mijn naam. Ik heb nog nooit van ze gehoord.

In beide brieven (met verschillende polis- en contractnummers) deden ze het voorkomen dat ik reeds een uitvaartverzekering bij hen had.

Ze schrijven " Hierbij vindt U uw actuele verzekerings overzicht " met verzekerde bedragen van € 41 c.q. € 108 (?).

Ook schrijven ze " U kunt het verzekerd bedrag ook zelf aanpassen op www.ardanta.nl/uwpolischeck. Volg de stappen en log daarna in met Uw polisnummer ..xxx.. en Uw geboortedatum, dan is het zo geregeld ".

Ik vind dit behoorlijk misleidend en opdringerig. Weg blijven bij die club !!!

gerbera
door gerbera Nov 10, 2017 om 15:52
7348 Antwoorden / 14 Vragen

En komen die polisnummers overeen met polissen in uw bezit, zo niet vraag deze dan op bij Ardanta. Mogelijk dat u, gelet op de minimale bedragen, ooit eens een verzekering had die naar Ardanta is overgegaan.

tijger1
door tijger1 Nov 11, 2017 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@denkaltijdna

Wat is daar misleidend aan? Blijkbaar zijn er twee hele oude polissen, waar een waarde op staat en daar wordt u van in kennis gesteld. Juist heel netjes. Soms vergeten mensen die oude polisjes en doen ze daar in een voorkomend geval geen beroep op.

Dus uw oproep “waarschuwing” is heel onterecht.

gerbera
door gerbera Nov 11, 2017 om 11:49
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@denkaltijdna alvorens u wat beweerd.

Ze
door Zeil - Nov 11, 2017 om 09:48
4 Antwoorden / 4 Vragen

Ardanta is een dochter van ASR, die u wellicht wel kent. ASR koopt veel uitvaartondernemingen. Helaas hadden wij dus ook een uitvaartpolis van zo'n kleine onderneming. Naast de polis van Euro 4000, konden bij een uitvaart nog Euro 3000 bijbetalen aan zg. extra kosten waarvoor wij niet gewaarschuwd waren. Uitvaartpolissen zijn een ramp. Het is veel beter een bedrag op de bank te zetten en dan -de ook al is het zeer lage- rente voor lief te nemen. Dan heb je het zelf in de hand.

he
door henk51 Nov 11, 2017 om 10:27
90 Antwoorden / 0 Vragen

Als u 4000 euro op de bank zet zult u hetzelfde probleem hebben dat is naar mijn mening veel te laag en u moet wel jaarlijks gaan bijstorten om de waarde op peil te houden.Hoe makkelijk is het om bij financiele tegenslagen dat geld toch op te nemen en dan zitten uw erfgenamen ermee.
Sluit een NATURA polis af deze blijft waardevast. Mijn moeder had een "goede polis"van 100 gulden in 1914 afgesloten met rijtuig en 2 paarden
u snapt wel dat dat in 1999 nog geen eens de koffie en cake dekte.

groeten Henk

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 11, 2017 om 23:25
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als je weinig gasten krijgt red je het misschien net met €4000 maar dan heb je niets extra of speciaals.
Bij het overlijden van mijn vader rekenden we op 60 a 80 man.
Daar was de kostenberaming dan ook op gebaseerd. Uiteindelijk waren er dik 150 man en moesten we ook behoorlijk bijbetalen, meer koffie, frisdrank, cake, grotere ontvangstruimte enz enz.

Ze
door Zeil - Jan 26, 2018 om 15:43
4 Antwoorden / 4 Vragen

Eind vorig jaar kregen wij een brief van Ardanta in de bus, die een overzicht van de polis gaf en aangaf dat de polis geïndexeerd wordt. Ook al had Ardanta gemeld dat de polisvoorwaarden hetzelfde bleven als bij de oude verzekeraar, leek het ons toch goed de polisvoorwaarden op te vragen. Wat bleek? Er waren wel degelijk wijzigingen in. Zo was 'van het woonhuis' geschrapt e.d. (zie bijlage). Wederom probeerden wij de polis op te zeggen en het geld teruggestort te krijgen. Ardanta's antwoord was dat zij de voorwaarden zouden aan passen en dat wij de polis niet konden opzeggen. Schandalig dat dit zo maar kan. Wijziging van de polisvoorwaarden is een reden voor opzegging. Als men het niet eens is met de beslissing van Ardanta, wees Ardanta erop dat wij naar het Kifid -en dus naar de rechter- konden stappen. Waarom moet dit? Wij hebben er recht op de polis op te zeggen als de polisvoorwaarden verschillen bij overname. Dat Ardanta daar geen duidelijkheid over gaf, is op zijn zachtst gezegd onbegrijpelijk.

tijger1
door tijger1 - Jan 26, 2018 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@zeil

Het enige dat u moet eisen, is dat schriftelijk bevestigd worden dat de “oude voorwaarden” blijven gelden. En bewaar die bevestiging bij uw polis.

U kunt, als u dat wenst, uiteraard de polis premievrij maken, ook kunt u hem afkopen.

Maar realiseer u wel dat dat een groot verlies oplevert, dus of dat verstandig is om te doen? Ik betwijfel het.