ar
door aromaat Nov 24, 2016 om 14:02
Garantie & verzekeringen

Huisarts vergoedingen

Kan iemand mij vertellen waarom een huisarts per kwartaal 106,14 ontvangt van Achmea terwijl ik totaal maar 3x geweest ben in Mei de laatste keer, als ik alle bedragen optel kom ik aan 574,67 € incl. 3x bezoek in de praktijk, het gedeclareerde bedrag is zoals omschreven 777,51 €. 

3198 11 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2016 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Iedere huisarts krijgt van de zorgverzekeraar voor een bij hem ingeschreven patient per kwartaal een vergoeding. De hoogte hangt ook nog af van de leeftijd en het adres van de patiënt.

Daarnaast krijgt hij per consult een vergoeding. Ook als u medicijnen bij hem bestelt, krijgt hij een vergoeding.

Ook kan het zijn dat hij nog een vergoeding krijgt wegens ketenzorg, omdat u bijvoorbeeld diabetes hebt, of COPD, of iets dergelijks.

Dat is niets nieuws, maar al sinds de invoering van dit zorgstelsel. 

tenormin
door tenormin Nov 24, 2016 om 14:34
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Waarom doet de leeftijd ertoe en extra vraagje: het adres van de patiënt, @tijger1. Nooit van gehoord, wat natuurlijk niet wil zeggen dat het niet zo is, hoor. Leest alleen zo vreemd.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat er verondersteld wordt dat een oudere meer een beroep op zijn huisarts doet. Ook wordt verondersteld dat een bewoner uit een achterstandswijk meer een beroep op zijn huisarts doet. Ik weet niet of dat voor elke huisarts/verzekeraar geldt.

tenormin
door tenormin Nov 24, 2016 om 15:15
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gaat voor deze oudere niet op, krijg zelfs op m'n duvel dat ik veel te lang had doorgelopen met iets. Maar goed, weer iets geleerd.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 15:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben in het voorjaar een keer bij hem geweest. Laatste keer 2011.:-)) Maar hij krijgt wel betaald.

wi
door wilhelmina59 Nov 24, 2016 om 15:44
512 Antwoorden / 0 Vragen

Leeftijd en/of geslacht daarnaast of iemand in een zg achterstandswijk woont. Huisarts krijgt daarvoor een vergoeding. NZA bepaald dit.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 16:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat oudere mensen en mensen uit een achterstandswijk (lagere sociaal-economische status, t.w. SES) vaker een beroep doen op huisartsenzorg is een vaststaand gegeven, GEEN veronderstelling. En, als het goed is, ten overvloede: dat betekent vanzelfsprekend niet dat IEDERE oudere de deur plat loopt bij een huisarts.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 16:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is over ditzelfde onderwerp hier al eens een topic geweest, maar wilde voorzichtig antwoorden. Had geen zin om het "bewijs" op te moeten zoeken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2016 om 14:24
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

Dat kan niemand van ons melden neem ik aan. Uw huisarts zal u kunnen vertellen wat hij declareert. Frappant is dat als u helemaal geen bezoek zou brengen aan de huisarts ook niets aan u in rekening gebracht zou kunnen/mogen worden.
U kunt ook hier navraag doen: www.zorgklacht.nl/Zorgverzekeraar, niet als klacht maar als vraag. Maar uiteraard zal men dat u bij achmea ook moeten kunnen vertellen. 

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 24, 2016 om 14:26
16845 Antwoorden / 202 Vragen
0

Ps. tijger1@ meldt terecht dat een huisarts een vaste vergoeding ontvangt voor de bij hem van die zorgverzekeraar ingeschreven patienten. Die vergoeding kan en mag echter niet aan u in rekening worden gebracht (anders dan al opgenomen in de premie die u betaalt)

Cookies
door Cookies - Nov 24, 2016 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen
0

Edit: foute bijdrage gecorrigeerd door de altijd alerte tijger1.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

:-))

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2016 om 14:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@carola.83

U bent abuis. Die kosten, dus de kwartaalvergoeding en de consulten, alsmede de ketenzorg, komen niet ten laste van het eigen risico.

Maar wat er nog meer in rekening is gebracht, kan ik niet beoordelen. Het abonnement is ca. € 100 tot € 120 per jaar, een consult ca. € 10. Kosten ketenzorg weet ik niet.

Edit. Ik lees dat bijvoorbeeld het Zilveren Kruis voor Ketenzorg ca. € 72,00 vergoedt per kwartaal. Is voor een patient met in ieder geval diabetes en hartproblemen.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 14:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, je hebt helemaal gelijk. En eigenlijk weet ik het ook wel, maar vandaag blijkbaar niet zo helder.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 15:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dacht al dat het een "slip of the finger" was

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 15:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Meer een 'slip of the mind'. Moet ook eens braaf gaan slapen 's nachts.;-))

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Komt wel goed.:-))

tenormin
door tenormin Nov 24, 2016 om 15:18
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Zijn jullie elkaar nu bonussen aan het uitreiken? ;-))

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 15:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Nee, ik word juist gekort door Carola.83.:-)) Dit jaar  zit het er niet in.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: als we nooit eens een complimentje / schouderklopje van de redactie krijgen, doen we het zelf maar.;-)

tenormin
door tenormin Nov 24, 2016 om 16:03
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Goed idee, ga gelijk de internet-redactie schrijven dat de "medewerkers" gaarne 'geschouderklopt' willen worden. ;-))

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 16:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan wel graag een schouderklopje in de vorm van een Bijenkorf kadobon à 500,- euro. En dat vanzelfsprekend voor de iedereen van de vaste kern. Zeg de redactie maar dat dit betaald kan worden uit de lidmaatschapsgelden van de VARA.

gerbera
door gerbera Nov 24, 2016 om 17:00
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Daarom betaal je als oudere vanaf 70 jaar ook gem. € 7,- premie meer per maand.
Da's het schouderklopje van Zilveren Kruis.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 17:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus je gewoon niet verzekeren bij het Zilveren Kruis, ook grote verschillen door de leeftijd bij de aanvullende verzekeringen.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 17:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gerbera, als je het over de basisverzekering hebt: zojuist even geboortedata van 1940 en 1970 ingevuld, geen enkel verschil in premie.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook met nog jonger en nog ouder is er in de basis geen verschil.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2016 om 15:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Als ik bijvoorbeeld bij Anderzorg kijk, krijgt mijn huisarts per kwartaal voor het gewone  abonnement € 25,91. 

Kijk ik bij een veel en veel jongere in een andere woonplaats, krijgt de huisarts € 16,89, uiteraard ook van Anderzorg.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 15:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Gewoon even je geboortedatum wijzigen bij Anderzorg;-))

vr1944
door vr1944 Nov 24, 2016 om 16:32
1210 Antwoorden / 5 Vragen

@Carola83
Deze vorm van frauderen lukt niet en is ook niet slim . De zorgverzekering is gekoppeld aan je BSN.

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 16:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@vr1944: je meent het!

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2016 om 15:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen
1

U moet kunnen inloggen bij uw verzekeraar en dan elk bedrag aanklikken. Dan ziet u de omschrijving waar het betrekking op heeft.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2016 om 17:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

@tenormin

Mocht u geïnteresseerd zijn, dan kunt u hier een en ander nalezen. Op bladzijde 5.  Maar het geslacht van de patient is dus geen criterium. 

Ik zie dat mijn huisarts in ieder geval het maximum tarief rekent van € 21,41, daar komen nog allemaal aanvullende potjes bij. 

https://www.nza.nl/1048076/1048144/TB_CU_7123_04__Huisartsenzorg_en_multidisciplinaire_zorg_2016.pdf

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 17:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Persoonlijk ben ik van mening dat het geslacht ook een criterium moet zijn. Veel meer mannen dan vrouwen gaan voor ieder wissewasje naar de huisarts, is mijn (levens)ervaring met het mannelijk geslacht.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus "discriminatie en oplichting" ten top.:-))))))

tenormin
door tenormin Nov 24, 2016 om 22:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Probeer nog 1 keer bedankt te schrijven, als het weer niet lukt: ik geef op. De site is weer funny. ;-((

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nu dus gelukt.:-))

hansje klein
door hansje klein - Nov 24, 2016 om 23:20
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

Mannen gaan vaker naar de huisarts dan vrouwen ?? Misschien alle mannen van.....@Carola83  ;-))

Misschien zou de huisarts een premie moeten krijgen voor iedere patiënt die géén zorg nodig heeft?

M.a.w. zijn/haar patiënten gezond weet te houden.

tijger1
door tijger1 Nov 24, 2016 om 23:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan zou hij of zij ze wel in een strafkamp moeten kunnen zetten. Veel bewegen, niet roken, niet drinken, geen suiker, geen vet. Allemaal super gezonde klanten, alleen super chagrijnig. :-))

Cookies
door Cookies Nov 24, 2016 om 23:55
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@HK: en de mannen van vriendinnen, collega's, zussen, buurvrouwen enz. enz

ar
door aromaat - Sep 19, 2017 om 15:11
14 Antwoorden / 13 Vragen
0

Ik heb nu het zelfde zit bij CZ en mijn huisarts terwijl ik er niet geweest ben al 432,56 uitbetaald heeft gekregen. Mijn tandarts doet dat niet rara?

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2017 om 15:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat is niet ra ra. De tandarts zit niet in de basisverzekering. Lees de bovenstaande antwoorden eens door en u weet hoe het zit.

Is trouwens bij elke zorgverzekering het geval en al jaren. Edit. Nou ja, lekker stom. Geef ik nog antwoord ook, terwijl het dezelfde vragensteller is. Koop een bril en lees de antwoorden.

marita5
door marita5 Sep 19, 2017 om 15:20
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@Aromaat , heeft u de vorige reacties niet gelezen ? lees hier nog eens , https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/eerstelijnszorg/vraag-en-antwoord/inschrijftarief

marita5
door marita5 Sep 19, 2017 om 15:22
11512 Antwoorden / 15 Vragen

@tijger1 , voor 1x ben ik slimmer dan u , ik had gezien dat het dezelfde Ts was , dus koop een leesbril ;-))

tijger1
door tijger1 Sep 19, 2017 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Nog erger, die heb ik al op. Maar luisterde wel tegelijk naar de Min. Van Financiën. :-))

costnix
door costnix Sep 19, 2017 om 16:01
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die vraag werd al in de jaren tachtig van de vorige eeuw gesteld. Het is altijd al zo geweest. Een huisarts krijgt een bepaald bedrag per patiënt per jaar. Dit is ongeacht het aantal keer, dat u er bent geweest.

Cookies
door Cookies Sep 19, 2017 om 16:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1: gratis brillen bij Specsavers. En correctie: demissionair Min van Fin. Oftewel: kan zo de prullenbak in.

Cookies
door Cookies - Sep 19, 2017 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen
1

Hoezo je hebt nu hetzelfde? Je hebt toch die vraag al in november 2016 gesteld? En de antwoorden zijn nog steeds hetzelfde. TIP: lees de antwoorden eens door.

DOOR AROMAAT - 19 SEP. 2017 OM 15:11 
12 ANTWOORDEN / 12 VRAGEN
0

Ik heb nu het zelfde zit bij CZ en mijn huisarts terwijl ik er niet geweest ben al 432,56 uitbetaald heeft gekregen. Mijn tandarts doet dat niet rara?

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

el-zorro
el-zorro - Apr 24, 2024 om 21:38
Geldzaken & recht

Coulance regeling

Coulant betekende oorspronkelijk letterlijk 'vloeiend' en 'gemakkelijk'. Het is afgeleid van het Franse couler 'stromen, vloeien', dat teruggaat op het Latijnse colare 'filtreren, dempen'.     Tijdens de laatste uitzending van dit jaar Kwam weer het onderwerp   Veelvoorkomende problemen met de distributieriem        Als een burger de dupe word door een bedrijf Waar bij hij of zij ... Lees meer

Ro
Rob Vera - Mar 9, 2024 om 18:14
Computers & telefonie

Kan ISP Tweak het contract ontbinden met berekening in eigen voordeel?

Beste Kassa,

nu al een aantal jaar heb ik een internet glasvezel abonnement bij Tweak.  Nu Tweak is overgenomen door Odido kreeg ik een email dat Tweak mijn abonnementscontract wil ontbinden en mezelf bij Odido moet aanmelden. 
Het betreft een abonnementsvorm welke ik per jaar betaal (gezien het voordeel van 10 euro per maand).  In de afwikkeling wil Tweak mij nu met terugwe ... Lees meer

Wi
Wintertje0 - Apr 24, 2024 om 21:27
Geldzaken & recht

Zakelijk energiecontract consument

Mijn vader is opgebeld door een energieboer dat het huidige contract bijna afliep. Helaas is hij toegehapt op een aanbieding en heeft een nieuw contract afgesloten.

nu loopt echter het contract van mijn ouders nog twee jaar. Daarom hebben ze een mail gestuurd dat ze afzien van het contract volgens de wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Echter reageert de energieleverancier terug dat ze ... Lees meer