MN
door MN69 Apr 18, 2019 om 21:36
Garantie & verzekeringen

Ik sta onterecht op een polis

Na mijn scheiding ben ik uitgeschreven van een levensverzekeringspolis m.b.t. tot een hypothecaire lening. Hiervoor heb ik ook mijn akkoord gegeven en dit staat zwart op wit. Ik heb een mutatieformulier van destijds waarin ik als verzekernemer, verzorger en begunstiger van de polis ben verwijderd.
Nu kom ik er, na 11 jaar, achter dat mijn toenmalige partner mij wel op de polis heeft laten staan, dat zodra ik kom ik te overlijden hij een uitkering krijgt.
Ik voel mij gebruikt en vraag me af of dit juridisch  wel mag en hoe zoiets kan zonder dat ik daar kennis van heb.
De bank waar dit blijkbaar mee afgesproken is, is ook volledig op de hoogte en ziet er geen probleem in.
Dus ook al zijn we gescheiden kan de ander bij een overlijden toch nog een voordeeltje halen.

787 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2019 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als verzorger op een polis staan? Nooit van gehoord.

Blijkbaar is uw ex nu de verzekeringnemer geworden. Wie was, of waren, dan de verzekerde?

Als u nog steeds als verzekerde op die polis staat, moet ex daar wel premie voor betalen. En hebt u de afwikkeling van die polis niet goed verzorgd.

Persoonlijk zie ik het lrobleem hiervan niet zo.

sw
door swat1500 - Apr 19, 2019 om 00:59
3778 Antwoorden / 0 Vragen

Moet u alimentatie betalen aan uw ex? In dat geval is de polis voor het geval u komt weg te vallen en daarmee ook de alimentatiebetalingen vervallen. Op zich is dit juridisch mogelijk. Ik ga er van uit dat uw ex de premie betalingen heeft gedaan.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 19, 2019 om 11:00
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Als uw ex de premie betaalt zie ik niet direct het probleem omdat het kennelijk dan zijn polis is waar u nog wel op voorkomt.

Een vraag: heeft u indertijd bij het verwijderen dat u noemt ook een afkoopsom ontvangen m.b.t. uw aandeel? Ik neem aan van niet.

Als u het er toch niet mee eens blijft, ook na reacties onzerzijds, dan staat altijd de weg naar de ombudsman van het Klachtinstituut Financiële Instellingen mogelijk : www.kifid.nl