gi
door gip800 Jun 29, 2022 om 16:57
Garantie & verzekeringen

Infrastructurele wijziging woonverzekering

Ik woon sinds februari dit jaar in een nieuwbouw complex in een studio. Het complex grenst ligt tussen twee straten in. Voor deze studio heb ik een woonverzekering (inboedel en aansprakelijkheid) afgesloten bij Centraal Beheer(CB). Volgens de huurovereenkomst ben ik ook verplicht een inboedelverzekering af te sluiten. Ik ben er deze maand per abuis achtergekomen bij het invullen van de nieuwe huur op Mijntoeslagen dat de eigenaar van het complex een adreswijziging voor de inwoners heeft aangevraagd en toegewezen gekregen. Sinds mei is mijn adres dus anders. Bij mijn overheid staat dan adresaangifte omschrijving: infrastructurele wijziging. Dat ik hier niet op de hoogte van ben gebracht vind ik erg slordig.

Ik heb contact gehad met CB over deze bijzondere situatie. Volgens de medewerker resteert mij niets anders dan een nieuwe woonverzekering af te sluiten. Dit heb ik telefonisch gedaan via een CB medewerker. Maar tot mijn verbazing gaat de premie duurder worden dan mijn huidige premie. De indicatie gaf aan dat ik bijna het dubbele moest betalen per maand. De premie is voorlopig nog onbekend maar het gaat dus sowieso duurder worden. Volgens de medewerker worden de premies per dag vastgesteld en kon ik hier helaas ook niets aan doen. Ik vind dit eigenaardig en het voelt ook niet rechtvaardig. Feitelijk is er niets aan mijn woonsituatie veranderd. Alleen het adres is theoretisch anders. Was het uberhaupt nodig om een nieuwe verzekering af te sluiten? Zijn er gronden om toch de oude premie te kunnen blijven betalen?

2293 7 Rapporteer

sira
door sira - Jun 29, 2022 om 17:03
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zou weer contact opnemen met CB en uitleggen dat uw studio geografisch nog steeds op dezelfde plek ligt, maar dat er een naamswijziging heeft plaatsgevonden. Laat hun maar uitleggen waar die premieverhoging vandaan komt. De postcode zal nagenoeg ook hetzelfde zijn.
Doen zij niets dan zou ik een andere verzekeraar gaan zoeken, bijv. via een vergelijkingssite.

Doe dit eventueel per mail en laat CB het ook per mail bevestigen. Dan heeft u het zwart op wit.

Ik heb een tussenpersoon, dus zou het mij overkomen, laat ik het hem oplossen.

gi
door gip800 Jun 29, 2022 om 17:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

CB doet helaas niets per e-mail. Ik heb de situatie ook telefonisch toegelicht. Volgens hen was dit de manier. Het invullen moesten zij ook allemaal handmatig doen ivm de bijzondere situatie.

sira
door sira Jun 29, 2022 om 17:16
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het vreemd. Ga eerst eens naar een vergelijkingssite om te kijken wat de premie bij andere verzekeraars is of dat die overeenkomt met uw vorige premie en/of  huidige premie, want ik neem aan dat u een andere postcode heeft gekregen. Ik kan mij niet voorstellen dat uw huidige postcode nu ineens in een criminele buurt ligt.

sira
door sira Jun 29, 2022 om 17:24
2322 Antwoorden / 24 Vragen

U zou ook een brief kunnen sturen aan CB.

Wat is het verschil van de premie op jaarbasis?
Als op die vergelijkingssite blijkt dat u elders een stuk goedkoper uit kunt zijn, dan zou ik overstappen. Maar dat is mijn mening.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2022 om 17:39
2039 Antwoorden / Vragen

CB is een direct writer, daar hebben mensen bewust gekozen voor geen tussenpersoon en dan moeten ze ook hun eigen problemen oplossen.

sira
door sira Jun 29, 2022 om 17:48
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Ik wist niet dat dit voor CB ook gold. Ik heb inderdaad altijd liever een tussenpersoon. Hij zoekt voor mij de beste verzekering voor een gunstige premie en heb ik een schade of wat voor een akkefietje dan ook, mag hij het allemaal regelen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 29, 2022 om 17:15
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Zeer merkwaardig aangezien de wijziging niet door u is gedaan en de aanpassing daarmee is naar mijn mening de aanpassing/wijziging mogelijk op te vatten als eenzijdig wijzigen van vooerwaarden. Hoe dan ook is het advies om een nieuwe verzekering af te sluiten zeer raadselachtig en dus merkwaardig.

U kunt deze kweetie voor advies voorleggen aan de Ombudsman van www.kifid.nl en zie o.a. dit (De tweede mogelijkheid doelt op inschakelen van rechtsbijstandsverzekeraar of rechter (deze bron https://www.rechtsbijstandsklachten.nl/blog/klachten-rechter-ombudsman-en-kifid)

KiFiD & Ombudsman

De tweede mogelijkheid is een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Bij het KiFiD kunnen consumenten terecht met hun klachten over o.a. banken en verzekeraars, waaronder rechtsbijstandverzekeraars. Het KiFiD bestaat uit de Ombudsman en de Geschillencommissie. De klacht van verzekerde komt eerst terecht bij de Ombudsman. Mocht bemiddeling van de Ombudsman het probleem met de rechtsbijstand verzekering niet hebben opgelost, dan kan de verzekerde binnen drie maanden een procedure bij de Geschillencommissie van het KiFiD instellen. De procedure bij de Geschillencommissie van het KiFiD is onderworpen aan reglementen en heeft de vorm van een bindend advies. Er zal aan u wel gevraagd worden om een voor u nadelige schriftelijke reactie op uw klacht bij CB en is het zinnig om het advies van @Sira eerst op te volgen. U kunt evenwel ook meteen de Ombudsman van KiFiD benaderen.

gi
door gip800 Jun 29, 2022 om 17:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank!

Ik denk dat ik de premie afwacht en dan na een vergelijking het eventueel voor de Ombudsman neerleg.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jun 29, 2022 om 17:33
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Inderdaad, eerst even afwachten of er inderdaad sprake is van een hoger premiebedrag!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 29, 2022 om 17:38
2039 Antwoorden / Vragen

Er zijn vast gronden te vinden en gegarandeerd ook gronden waarom u een nieuwe verzekering af moet sluiten en de premies komen uit de computer, daar zit niemand om u een loer te draaien. Dus u kunt er zeker een zaak van maken en wie weet wint u die wel, of niet. Kwestie van kosten tegen baten afwegen.

sira
door sira Jun 29, 2022 om 17:50
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Als er op jaarbasis een tientje verschil is, laat dan zitten, want het is zonde om daar energie in te steken.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2022 om 20:51
2039 Antwoorden / Vragen

Yep. Maar het zal wel wat meer zijn, en dan nog moet je de kans dat je wint maal het verschil maar een jaar of drie afzetten tegen de kosten. Bij het kifid is de procedure weer goedkoper maar is de kans dat ze goed naar dit soort argumenten luisteren weer kleiner.

panter22
door panter22 - Jun 29, 2022 om 18:32
6599 Antwoorden / Vragen

Hoort het complex nu bij een andere gemeente? Dat schijnt meestal het geval te zijn bij een infrastructurele wijziging.
De premie kan per gemeente verschillen.

gi
door gip800 Jun 29, 2022 om 18:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee het blijft dezelfde gemeente. Het is slechts een kwestie van een andere straat aan de overkant.

rj
door rjw Jun 29, 2022 om 20:03
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Ook niet net in een ander postcodegebied? Dat kan ook van invloed zijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2022 om 20:53
2039 Antwoorden / Vragen

Wat is een postcodegebied? Een andere postcode is een andere postcode.

gi
door gip800 Jun 29, 2022 om 20:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

alleen de letters veranderen maar de cijfers blijven hetzelfde.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 29, 2022 om 22:19
2039 Antwoorden / Vragen

Niet dat het niet zo zou kunnen zijn maar hoe weten we dat verzekeraars dat als gebiedsgrens voor dezelfde premie hanteren?

rj
door rjw Jun 30, 2022 om 17:26
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Een postcodegebied is een verzameling van 1 of meer aangrenzende postcodes (of strikt genomen kan het ook 0 zijn maar dan is lege verzameling).

En we weten  niet wat een verzekeraar hanteert. Dat kan je hoogstens proefondervindelijk uitzoeken. Maar de actuarissen van de verzekeraars maken o.a. op basis van postcodegebieden risicoanalyses op basis waarvan de premies worden berekend.

1paul
door 1paul - Jun 30, 2022 om 07:09
3132 Antwoorden / 0 Vragen

een adreswijziging doorgeven is voldoende, zoek ergens anders naar een aparte inboedelverzekering en een aansparakelijkheidsverzekering!

gi
door gip800 - Jun 30, 2022 om 09:27
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het is nu een kwestie van de definitieve berekening afwachten. Ik heb opnieuw contact gehad en het klopt inderdaad dat er een nieuwe verzekering moet worden aangevraagd.

sira
door sira Jun 30, 2022 om 16:38
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Succes. Laat ons het resultaat weten

rj
door rjw Jun 30, 2022 om 17:27
3254 Antwoorden / 5 Vragen

Dat er nieuwe verzekering moet worden afgesloten kan ik me nog wel voorstellen. Dit soort wijzigingen zijn zo zeldzaam dat er nooit een business case voor is te maken om dat te automatiseren.

gi
door gip800 - Jul 2, 2022 om 11:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen.

Een update met goed nieuws. Ik heb nog meerdere keren contact gehad met CB. Ze hebben mijn polisblad aangepast en de bedragen zijn hetzelfde gebleven als mijn vorige. Het is natuurlijk een vrij unieke situatie die waarschijnlijk ook voor verwarring bij hun zorgde. Of het meespeelde dat ik heb gezegd dat ik een nieuwe verzekeraar kan zoeken of een klachtenprocedure kan volgen durf ik niet te zeggen. Het is daarna wel opvallend snel gegaan.

Ik weet niet hoe het Kassa forum werkt met afgeronde kwesties maar wat mij betreft kan het topic gesloten worden.

sira
door sira Jul 2, 2022 om 14:55
2322 Antwoorden / 24 Vragen

Prachtig, gefeliciteerd.

Dit topic blijft staan voor het geval een ander een soortgelijk geval overkomt

atlas1302
door atlas1302 Jul 2, 2022 om 15:34
341 Antwoorden / 13 Vragen

Goed dat u er bovenop bent blijven zitten, dit speelt zeker mee. Het zijn ook mensen, dat zie je maar weer.

Grata,