Infrastructurele wijziging woonverzekering
Ik woon sinds februari dit jaar in een nieuwbouw complex in een studio. Het complex grenst ligt tussen twee straten in. Voor deze studio heb ik een woonverzekering (inboedel en aansprakelijkheid) afgesloten bij Centraal Beheer(CB). Volgens de huurovereenkomst ben ik ook verplicht een inboedelverzekering af te sluiten. Ik ben er deze maand per abuis achtergekomen bij het invullen van de nieuwe huur op Mijntoeslagen dat de eigenaar van het complex een adreswijziging voor de inwoners heeft aangevraagd en toegewezen gekregen. Sinds mei is mijn adres dus anders. Bij mijn overheid staat dan adresaangifte omschrijving: infrastructurele wijziging. Dat ik hier niet op de hoogte van ben gebracht vind ik erg slordig.
Ik heb contact gehad met CB over deze bijzondere situatie. Volgens de medewerker resteert mij niets anders dan een nieuwe woonverzekering af te sluiten. Dit heb ik telefonisch gedaan via een CB medewerker. Maar tot mijn verbazing gaat de premie duurder worden dan mijn huidige premie. De indicatie gaf aan dat ik bijna het dubbele moest betalen per maand. De premie is voorlopig nog onbekend maar het gaat dus sowieso duurder worden. Volgens de medewerker worden de premies per dag vastgesteld en kon ik hier helaas ook niets aan doen. Ik vind dit eigenaardig en het voelt ook niet rechtvaardig. Feitelijk is er niets aan mijn woonsituatie veranderd. Alleen het adres is theoretisch anders. Was het uberhaupt nodig om een nieuwe verzekering af te sluiten? Zijn er gronden om toch de oude premie te kunnen blijven betalen?
Ik zou weer contact opnemen met CB en uitleggen dat uw studio geografisch nog steeds op dezelfde plek ligt, maar dat er een naamswijziging heeft plaatsgevonden. Laat hun maar uitleggen waar die premieverhoging vandaan komt. De postcode zal nagenoeg ook hetzelfde zijn.
Doen zij niets dan zou ik een andere verzekeraar gaan zoeken, bijv. via een vergelijkingssite.
Doe dit eventueel per mail en laat CB het ook per mail bevestigen. Dan heeft u het zwart op wit.
Ik heb een tussenpersoon, dus zou het mij overkomen, laat ik het hem oplossen.
CB doet helaas niets per e-mail. Ik heb de situatie ook telefonisch toegelicht. Volgens hen was dit de manier. Het invullen moesten zij ook allemaal handmatig doen ivm de bijzondere situatie.
Ik vind het vreemd. Ga eerst eens naar een vergelijkingssite om te kijken wat de premie bij andere verzekeraars is of dat die overeenkomt met uw vorige premie en/of huidige premie, want ik neem aan dat u een andere postcode heeft gekregen. Ik kan mij niet voorstellen dat uw huidige postcode nu ineens in een criminele buurt ligt.
U zou ook een brief kunnen sturen aan CB.
Wat is het verschil van de premie op jaarbasis?
Als op die vergelijkingssite blijkt dat u elders een stuk goedkoper uit kunt zijn, dan zou ik overstappen. Maar dat is mijn mening.
CB is een direct writer, daar hebben mensen bewust gekozen voor geen tussenpersoon en dan moeten ze ook hun eigen problemen oplossen.
Ik wist niet dat dit voor CB ook gold. Ik heb inderdaad altijd liever een tussenpersoon. Hij zoekt voor mij de beste verzekering voor een gunstige premie en heb ik een schade of wat voor een akkefietje dan ook, mag hij het allemaal regelen.
Zeer merkwaardig aangezien de wijziging niet door u is gedaan en de aanpassing daarmee is naar mijn mening de aanpassing/wijziging mogelijk op te vatten als eenzijdig wijzigen van vooerwaarden. Hoe dan ook is het advies om een nieuwe verzekering af te sluiten zeer raadselachtig en dus merkwaardig.
U kunt deze kweetie voor advies voorleggen aan de Ombudsman van www.kifid.nl en zie o.a. dit (De tweede mogelijkheid doelt op inschakelen van rechtsbijstandsverzekeraar of rechter (deze bron https://www.rechtsbijstandsklachten.nl/blog/klachten-rechter-ombudsman-en-kifid)
KiFiD & Ombudsman
De tweede mogelijkheid is een klacht in te dienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KiFiD). Bij het KiFiD kunnen consumenten terecht met hun klachten over o.a. banken en verzekeraars, waaronder rechtsbijstandverzekeraars. Het KiFiD bestaat uit de Ombudsman en de Geschillencommissie. De klacht van verzekerde komt eerst terecht bij de Ombudsman. Mocht bemiddeling van de Ombudsman het probleem met de rechtsbijstand verzekering niet hebben opgelost, dan kan de verzekerde binnen drie maanden een procedure bij de Geschillencommissie van het KiFiD instellen. De procedure bij de Geschillencommissie van het KiFiD is onderworpen aan reglementen en heeft de vorm van een bindend advies. Er zal aan u wel gevraagd worden om een voor u nadelige schriftelijke reactie op uw klacht bij CB en is het zinnig om het advies van @Sira eerst op te volgen. U kunt evenwel ook meteen de Ombudsman van KiFiD benaderen.
Dank!
Ik denk dat ik de premie afwacht en dan na een vergelijking het eventueel voor de Ombudsman neerleg.
Inderdaad, eerst even afwachten of er inderdaad sprake is van een hoger premiebedrag!
Er zijn vast gronden te vinden en gegarandeerd ook gronden waarom u een nieuwe verzekering af moet sluiten en de premies komen uit de computer, daar zit niemand om u een loer te draaien. Dus u kunt er zeker een zaak van maken en wie weet wint u die wel, of niet. Kwestie van kosten tegen baten afwegen.
Als er op jaarbasis een tientje verschil is, laat dan zitten, want het is zonde om daar energie in te steken.
Yep. Maar het zal wel wat meer zijn, en dan nog moet je de kans dat je wint maal het verschil maar een jaar of drie afzetten tegen de kosten. Bij het kifid is de procedure weer goedkoper maar is de kans dat ze goed naar dit soort argumenten luisteren weer kleiner.
Hoort het complex nu bij een andere gemeente? Dat schijnt meestal het geval te zijn bij een infrastructurele wijziging.
De premie kan per gemeente verschillen.
Nee het blijft dezelfde gemeente. Het is slechts een kwestie van een andere straat aan de overkant.
Ook niet net in een ander postcodegebied? Dat kan ook van invloed zijn.
Wat is een postcodegebied? Een andere postcode is een andere postcode.
alleen de letters veranderen maar de cijfers blijven hetzelfde.
Niet dat het niet zo zou kunnen zijn maar hoe weten we dat verzekeraars dat als gebiedsgrens voor dezelfde premie hanteren?
Een postcodegebied is een verzameling van 1 of meer aangrenzende postcodes (of strikt genomen kan het ook 0 zijn maar dan is lege verzameling).
En we weten niet wat een verzekeraar hanteert. Dat kan je hoogstens proefondervindelijk uitzoeken. Maar de actuarissen van de verzekeraars maken o.a. op basis van postcodegebieden risicoanalyses op basis waarvan de premies worden berekend.
een adreswijziging doorgeven is voldoende, zoek ergens anders naar een aparte inboedelverzekering en een aansparakelijkheidsverzekering!
Het is nu een kwestie van de definitieve berekening afwachten. Ik heb opnieuw contact gehad en het klopt inderdaad dat er een nieuwe verzekering moet worden aangevraagd.
Succes. Laat ons het resultaat weten
Dat er nieuwe verzekering moet worden afgesloten kan ik me nog wel voorstellen. Dit soort wijzigingen zijn zo zeldzaam dat er nooit een business case voor is te maken om dat te automatiseren.
Beste mensen.
Ik weet niet hoe het Kassa forum werkt met afgeronde kwesties maar wat mij betreft kan het topic gesloten worden.
Prachtig, gefeliciteerd.
Dit topic blijft staan voor het geval een ander een soortgelijk geval overkomt
Goed dat u er bovenop bent blijven zitten, dit speelt zeker mee. Het zijn ook mensen, dat zie je maar weer.
Grata,
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Scoupy cashback
Zie bijgaande copy van mijn mail in de afbeeldingen.
[edit persoonlijjk gegevens bijlage - redactie]
Lees meerNetvervuiling Siemens
We dachten verstandig te zijn door wat extra te sparen en te kiezen voor Siemens, die toch wel bekend staat om haar hoogwaardige producten en goede service. Helaas blijkt dat in de praktijk toch net iets anders te zijn. In september 2023 nieuw apparatuur gekocht; wasmachine, warmtepompdroger, oven en vaatwasser, waarbij alleen laatstgenoemde heeft nog geen storing vertoond. De warmtepompdroge ... Lees meer
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer