le
door leovanderent Feb 23, 2020 om 11:31
Garantie & verzekeringen

Installatiekosten voor eigen rekening.

Mijn nieuwe wastafel,gemaakt van gepolijst beton, vertoont kleine scheurtjes. Gemeld bij de aannemer. Hij heeft contact opgenomen met de leverancier. Hij wordt vervangen. Echter de demontage- en montagekosten zouden voor eigen rekening komen. Ik begrijp dat de aannemer hier niet schuldig aan is. Maar de leverancier heeft ondeugdelijk materiaal geleverd. Hij zou die kosten toch voor zijn rekening moeten nemen? Uit het feit dat hij de wastafel wil vervangen erkent hij ook dat het zijn fout is. Dan ook alle kosten voldoen? Graag reacties.

3377 10 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Feb 23, 2020 om 11:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vervangen hoeft niet perse erkenning te zijn. Soms is vervanging goedkoper dat een conflict aan te gaan of negatieve reclame te krijgen. Maar dat ter zijde.

U praat over een leverancier en een aannemer. Bij wie heeft u de wastafel besteld en wie heeft het gemonteerd? Als u zelf bij de leverancier besteld heeft en het door een ander heeft laten monteren, dan hebt u geen recht op de montagekosten. Als u de aannemer opdracht gegeven heeft om een bepaalde wastafel te monteren, dan heeft hij alle verantwoordelijkheid.

Topantwoord

ma
door malty - Feb 23, 2020 om 11:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens op de site van de leverancier naar de garantievoorwaarden, incl. of excl. arbeidsloon.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 23, 2020 om 11:54
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Uw wastafel voldeed niet aan de daaraan te stellen verwachtingen en deze wordt geheel confom de consumentenbeschermingswetgeving vervangen.

Indien u de wastafel zelf heeft besteld bij een leverancier en laten plaatsen door een aannemer, dan zijn m.i. de kosten voor demontage en montage voor u. Heeft de bedoelde aannemer de wastafel voor u besteld en aan u geleverd, dan zijn m.i. de kosten wel voor rekening van de aannemer.
 Ik vraag mij wel af of de aannemer of een werknemer van de aannemer de scheurtjes niet heeft gezien bij het gaan plaatsen want dan heeft de aannemer m.i. in die zin wel een verantwoordelijkheid. Hij zou de wastafel dan niet hebben moeten plaatsen. Bent u lid van de Ver. Eigen Huis, vraag daar dan ook om nader advies. Ergo: heeft u zelf besteld en zelf buiten de aannemer om geeleverd gekrege, m.i. kosten voor u. Is de wastafel via de aannemer geleverd, dan de kosten voor hem.

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2020 om 14:10
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Het is niet de leverancier die de wastafel heeft geplaatst doch slechts heeft geleverd. Deze zal een nieuwe leveren en dan is het voor hem over. Diegene die hem aangeschaft cq geplaatst heeft had vooraf moeten controleren of alles in orde was. Die scheurtjes hadden dus, hetzij door uzelf of de aannemer, voor de montage al geconstateerd moeten worden en had de wastafel niet geplaatst mogen worden. En hier is het dus fout gegaan, is deze, zonder dat u er bij was, door de aannemer geplaatst dan lijkt mij dat deze voor de kosten op dient te draaien  en niet de leverancier, die heeft nml aan zijn verplichting voldaan door een nieuwe te leveren.

jo
door jorisw Feb 23, 2020 om 14:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar lees jij dat de scheurtjes er al bij installatie zaten of zichtbaar waren?

gerbera
door gerbera Feb 23, 2020 om 15:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb u al eens eerder gemeld de hele zin te lezen en niet een stukje er uit lichten. Simpelweg staat er als die scheurtjes er al in zaten de wastafel niet geplaatst had mogen worden.

Tr
door Trostomaat Feb 23, 2020 om 17:27
239 Antwoorden / Vragen

Gerbera, simpelweg zeg je dat die scheurtjes er voor plaatsing al in zaten: 'de scheurtjes hadden dus ... voor de montage al geconstateerd moeten worden' en 'En hier is het dus fout gegaan'. Op grond waarvan je tot die conclusie komt is een voor de handliggende vraag.

gerbera
door gerbera Feb 23, 2020 om 21:41
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@trotomaat ook u vergeet een stukje uit de zin, nml "dan had die niet geplaatst mogen worden"
Dus met andere woorden, als die scheurtjes er al in zaten had de aannemer dat moeten zien, "dan had die niet geplaatst mogen worden".

le
door leovanderent - Feb 23, 2020 om 15:25
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bij installatie was er niets te zien.

Aangeschaft bij winkel. Fabrikant vergoedt de wastafel. Aannemer heeft op mijn verzoek de wastafel geplaatst.

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 16:05
6599 Antwoorden / Vragen

Duidelijk. De aannemer heeft de wastafel keurig gemoteerd.Daar was niets mis mee.
Het gebrek zit hem in de wastafel. Daar krijg je een nieuwe voor.
Dus je geeft de aannemer een nieuwe opdracht
om de wastafel te verwijderen en een nieuwe te monteren.
Die aannemer moet je daar voor betalen.

le
door leovanderent Feb 23, 2020 om 16:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Juist! En die kosten wil ik vergoed krijgen van de fabrikant.

Die wastafel is gefabriceerd om opgehangen te worden. Niet om zomaar neer te zetten.  Door de slechte kwaliteit van de wastafel moet die vervangen worden. De aannemer treft geen blaam.

tijger1
door tijger1 Feb 23, 2020 om 17:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, u kunt die wastafel wel meen naar Afrika nemen, of op zolder zetten, of zelf installeren.

Nu gewoon eigen rekening.

panter22
door panter22 Feb 23, 2020 om 17:21
6599 Antwoorden / Vragen

Als je de wastafel had gekocht inclusief montage, dan was het een ander verhaal.
Nu heb je een wastafel gekocht en krijg je weer een nieuwe wastafel. Precies wat je gekocht hebt.

Ka
door Kassagebruiker Feb 23, 2020 om 17:23
683 Antwoorden / 5 Vragen

Duidelijk er is een aankoop ontstaan tussen U en de verkoper van de wastafel. Dat die door een derde, maakt niet uit wie/welke aannemer, gemonteerd is doet niets terzake verder. De "schade", de wastafel in deze, wordt 100% vergoed, ergo, dàt is het en de rijdende rechter zou dan zeggen: "En daar moet u het mee doen". De (de)montage is 100% voor uw rekening, immers de aannemer heeft hier part nog deel aan, daar had u qua aankoop wastafel geen overeenkomst mee, niet verder als monteren.

Magnum007
door Magnum007 - Feb 23, 2020 om 19:50
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Leo,

Je hebt pech.

Je kunt het proberen via de juridische weg.

Het is net zo iets als een auto-onderdeel,dat stuk gaat onder garantie.
De monteur moet je opnieuw betalen.

mo
door mof - Feb 24, 2020 om 12:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, kapot meubel geplaatst is kosten voor leverancier, tenzij de tafel door de aannemer is gemonteerd, dan moet u alle kosten bij de aannemer verhalen, die op zijn beurt dan maar met de leverancier moet regelen

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2020 om 18:14
16826 Antwoorden / 202 Vragen

Hoewel ik bijna 75 jaar geleden ben bevrijd heb ik nog steeds problemen met uw gebruiksnaam! Dus met 'MOF' en dat heb ik niet niet met Duitsers in het algemeen.
Bij mij is een 'MOF' nog steeds synoniem voor 'Rot Mof'!. Helaas maar dan toch als off topic, buiten de regels om.

id
door idaeon - Feb 24, 2020 om 15:52
21 Antwoorden / Vragen

Dit is een gevalletje 'gevolgschade' en ik ga er van uit dat de winkelier dat heeft uitgesloten in hun algemene voorwaarden.
M.a.w. de winkelier zal nooit méér kosten vergoeden/vervangen dan de waarde van het gekochte goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft Feb 24, 2020 om 18:11
16826 Antwoorden / 202 Vragen

De verkoper van de wastafel leverde een nieuwe!

newmikey
door newmikey - Feb 25, 2020 om 08:55
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet dat u niet wilt begrijpen dat niet in ieder geval alles tot op de laatste cent gedekt is. De leverancier heeft gedaan wat hij moest en was uiteraard niet bij de montage (correct of foutief) betrokken. Die heeft dan ook vervolgschade uitgesloten en dat is zijn goed recht. U bent in deze opdrachtgever van zowel leverancier als aannemer. Het eindrisico hoort dus ook bij u te liggen.

zoekster
door zoekster - Feb 25, 2020 om 20:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De kosten voor montage en demontage zijn voor de verkoper. Als de aannemer u de wastafel heeft verkocht dan is hij ook verantwoordelijk voor de nonconformiteit (het product beantwoordt niet aan de verwachting) en moet hij dit kosteloos voor u monteren en demonteren. Als u de wastafel van de leverancier heeft gekocht, dan moet de leverancier de aannemer betalen voor de demontage en montage. De vervanging van een product ingeval van gebreken moet altijd kosteloos zijn voor de koper.

Lees:

Bovendien houdt kosteloze vervanging in dat de consument geen vergoeding hoeft te betalen voor het verwijderen van de non-conforme zaak en het installeren van de vervangende zaak.

Zie https://www.bizz-solutions.nl/blogs/non-conformiteit-bij-een-consumentenkoop-welke-kosten-komen-voor-vergoeding-in-aanmerking.html