Installatiekosten voor eigen rekening.
Mijn nieuwe wastafel,gemaakt van gepolijst beton, vertoont kleine scheurtjes. Gemeld bij de aannemer. Hij heeft contact opgenomen met de leverancier. Hij wordt vervangen. Echter de demontage- en montagekosten zouden voor eigen rekening komen. Ik begrijp dat de aannemer hier niet schuldig aan is. Maar de leverancier heeft ondeugdelijk materiaal geleverd. Hij zou die kosten toch voor zijn rekening moeten nemen? Uit het feit dat hij de wastafel wil vervangen erkent hij ook dat het zijn fout is. Dan ook alle kosten voldoen? Graag reacties.
Topantwoord
Vervangen hoeft niet perse erkenning te zijn. Soms is vervanging goedkoper dat een conflict aan te gaan of negatieve reclame te krijgen. Maar dat ter zijde.
U praat over een leverancier en een aannemer. Bij wie heeft u de wastafel besteld en wie heeft het gemonteerd? Als u zelf bij de leverancier besteld heeft en het door een ander heeft laten monteren, dan hebt u geen recht op de montagekosten. Als u de aannemer opdracht gegeven heeft om een bepaalde wastafel te monteren, dan heeft hij alle verantwoordelijkheid.
Topantwoord
Kijk eens op de site van de leverancier naar de garantievoorwaarden, incl. of excl. arbeidsloon.
Topantwoord
Uw wastafel voldeed niet aan de daaraan te stellen verwachtingen en deze wordt geheel confom de consumentenbeschermingswetgeving vervangen.
Indien u de wastafel zelf heeft besteld bij een leverancier en laten plaatsen door een aannemer, dan zijn m.i. de kosten voor demontage en montage voor u. Heeft de bedoelde aannemer de wastafel voor u besteld en aan u geleverd, dan zijn m.i. de kosten wel voor rekening van de aannemer.
Ik vraag mij wel af of de aannemer of een werknemer van de aannemer de scheurtjes niet heeft gezien bij het gaan plaatsen want dan heeft de aannemer m.i. in die zin wel een verantwoordelijkheid. Hij zou de wastafel dan niet hebben moeten plaatsen. Bent u lid van de Ver. Eigen Huis, vraag daar dan ook om nader advies. Ergo: heeft u zelf besteld en zelf buiten de aannemer om geeleverd gekrege, m.i. kosten voor u. Is de wastafel via de aannemer geleverd, dan de kosten voor hem.
Het is niet de leverancier die de wastafel heeft geplaatst doch slechts heeft geleverd. Deze zal een nieuwe leveren en dan is het voor hem over. Diegene die hem aangeschaft cq geplaatst heeft had vooraf moeten controleren of alles in orde was. Die scheurtjes hadden dus, hetzij door uzelf of de aannemer, voor de montage al geconstateerd moeten worden en had de wastafel niet geplaatst mogen worden. En hier is het dus fout gegaan, is deze, zonder dat u er bij was, door de aannemer geplaatst dan lijkt mij dat deze voor de kosten op dient te draaien en niet de leverancier, die heeft nml aan zijn verplichting voldaan door een nieuwe te leveren.
Waar lees jij dat de scheurtjes er al bij installatie zaten of zichtbaar waren?
Ik heb u al eens eerder gemeld de hele zin te lezen en niet een stukje er uit lichten. Simpelweg staat er als die scheurtjes er al in zaten de wastafel niet geplaatst had mogen worden.
Gerbera, simpelweg zeg je dat die scheurtjes er voor plaatsing al in zaten: 'de scheurtjes hadden dus ... voor de montage al geconstateerd moeten worden' en 'En hier is het dus fout gegaan'. Op grond waarvan je tot die conclusie komt is een voor de handliggende vraag.
@trotomaat ook u vergeet een stukje uit de zin, nml "dan had die niet geplaatst mogen worden"
Dus met andere woorden, als die scheurtjes er al in zaten had de aannemer dat moeten zien, "dan had die niet geplaatst mogen worden".
Bij installatie was er niets te zien.
Aangeschaft bij winkel. Fabrikant vergoedt de wastafel. Aannemer heeft op mijn verzoek de wastafel geplaatst.
Duidelijk. De aannemer heeft de wastafel keurig gemoteerd.Daar was niets mis mee.
Het gebrek zit hem in de wastafel. Daar krijg je een nieuwe voor.
Dus je geeft de aannemer een nieuwe opdracht
om de wastafel te verwijderen en een nieuwe te monteren.
Die aannemer moet je daar voor betalen.
Juist! En die kosten wil ik vergoed krijgen van de fabrikant.
Die wastafel is gefabriceerd om opgehangen te worden. Niet om zomaar neer te zetten. Door de slechte kwaliteit van de wastafel moet die vervangen worden. De aannemer treft geen blaam.
Tja, u kunt die wastafel wel meen naar Afrika nemen, of op zolder zetten, of zelf installeren.
Nu gewoon eigen rekening.
Als je de wastafel had gekocht inclusief montage, dan was het een ander verhaal.
Nu heb je een wastafel gekocht en krijg je weer een nieuwe wastafel. Precies wat je gekocht hebt.
Duidelijk er is een aankoop ontstaan tussen U en de verkoper van de wastafel. Dat die door een derde, maakt niet uit wie/welke aannemer, gemonteerd is doet niets terzake verder. De "schade", de wastafel in deze, wordt 100% vergoed, ergo, dàt is het en de rijdende rechter zou dan zeggen: "En daar moet u het mee doen". De (de)montage is 100% voor uw rekening, immers de aannemer heeft hier part nog deel aan, daar had u qua aankoop wastafel geen overeenkomst mee, niet verder als monteren.
Hallo Leo,
Je hebt pech.
Je kunt het proberen via de juridische weg.
Het is net zo iets als een auto-onderdeel,dat stuk gaat onder garantie.
De monteur moet je opnieuw betalen.
Ja, kapot meubel geplaatst is kosten voor leverancier, tenzij de tafel door de aannemer is gemonteerd, dan moet u alle kosten bij de aannemer verhalen, die op zijn beurt dan maar met de leverancier moet regelen
Hoewel ik bijna 75 jaar geleden ben bevrijd heb ik nog steeds problemen met uw gebruiksnaam! Dus met 'MOF' en dat heb ik niet niet met Duitsers in het algemeen.
Bij mij is een 'MOF' nog steeds synoniem voor 'Rot Mof'!. Helaas maar dan toch als off topic, buiten de regels om.
Dit is een gevalletje 'gevolgschade' en ik ga er van uit dat de winkelier dat heeft uitgesloten in hun algemene voorwaarden.
M.a.w. de winkelier zal nooit méér kosten vergoeden/vervangen dan de waarde van het gekochte goed.
De verkoper van de wastafel leverde een nieuwe!
Ik begrijp niet dat u niet wilt begrijpen dat niet in ieder geval alles tot op de laatste cent gedekt is. De leverancier heeft gedaan wat hij moest en was uiteraard niet bij de montage (correct of foutief) betrokken. Die heeft dan ook vervolgschade uitgesloten en dat is zijn goed recht. U bent in deze opdrachtgever van zowel leverancier als aannemer. Het eindrisico hoort dus ook bij u te liggen.
De kosten voor montage en demontage zijn voor de verkoper. Als de aannemer u de wastafel heeft verkocht dan is hij ook verantwoordelijk voor de nonconformiteit (het product beantwoordt niet aan de verwachting) en moet hij dit kosteloos voor u monteren en demonteren. Als u de wastafel van de leverancier heeft gekocht, dan moet de leverancier de aannemer betalen voor de demontage en montage. De vervanging van een product ingeval van gebreken moet altijd kosteloos zijn voor de koper.
Lees:
Bovendien houdt kosteloze vervanging in dat de consument geen vergoeding hoeft te betalen voor het verwijderen van de non-conforme zaak en het installeren van de vervangende zaak.
Zie https://www.bizz-solutions.nl/blogs/non-conformiteit-bij-een-consumentenkoop-welke-kosten-komen-voor-vergoeding-in-aanmerking.html
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Mag iemand na retour zending en blijkbaar wat stuk gegaan maar eist nu de helft
heb een pakket teruggestuurd binnen 1 uur na levering heb het naar eer en geweten goed verpakt maar tijdens vervoer is er waarschijnlijk een klein haakje waar op een klein pankje moet rusten stuk gegaan ze zeggen dat ze het nu niet meer kunnen verkopen nou nu een nieuw hangertje met 2 kleine spijkertjes erin en hij is als nieuw maar hij eist nu de helft van de aankoop 54 euro vindt het nogal w ... Lees meer
Contract youfone ontbinden
sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer