Joyxxx
door Joyxxx Nov 13, 2020 om 19:21
Garantie & verzekeringen

IPhone 11 waterschade

Hoi Kassa,

Ik heb een iphone 11 in mei gekocht met een abonnement. Ik heb de iphone 2 maanden geleden heel kort in het water gehad. Op de Apple site stond dat die 2,5 meter onder water kan 30 min lang en mijn iphone heeft maar heel kort in een baby badje gezeten. Ik heb meerdere malen Apple gebeld en hun zeggen dat dit niet onder de garantie valt. Ik heb hem ook opgestuurd naar ze en de kosten daarvan waren 300 euro en als ik hem nog een keer opstuurde kon ik nog eens 100 euro betalen. Mijn iphone doet het helemaal niet meer en gaat niet meer aan. Nu 2 maanden verder ben ik nog niet verder gekomen dan ik al was daarom de vraag heb ik garantie op waterschade? Ze zeiden dat het moederbord kapot was en dat bijna niet te maken valt terwijl hij onder water moet kunnen.

5137 11 Rapporteer

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Nov 13, 2020 om 19:27
1747 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Joy,

Heeft u een verzekering bij het abonnement afgesloten?

Joyxxx
door Joyxxx Nov 13, 2020 om 19:30
Antwoorden / 1 Vragen

Nee ik heb geen verzekering afgesloten, maar bij zoiets verwacht je toch dat het onder de garantie valt?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 13, 2020 om 22:40
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Joy,

Ik vind het een vorm van misleiding van Apple bij zo'n dure smartphone.

Toch goed dat u uw verhaal hier kenbaar heeft gemaakt over deze kwestie.

Misschien kan het televisieprogramma Kassa, ik denk aan "De Belbus", hier aandacht aan besteden.

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 08:10
5129 Antwoorden / 12 Vragen

@GA, soortgelijke verhalen zijn al weet ik hoe vaak kenbaar gemaakt. Dit verhaal staat niet op zich. Wat mensen nog wel eens vergeten is dat ze moeten lezen onder welke omstandigheden de telefoon waterdicht is.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2020 om 12:17
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Ik ben het niet met u eens.

Als Apple beweert, dat hun IPhone 11 waterdicht is en het blijkt niet zo te zijn, dan is het een vorm van misleiding.

Met mijn duikhorloge kan ik ook gewoon zwemmen.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2020 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Babybadje? Warm water met badschuim? Niet gedekt.

Joyxxx
door Joyxxx Nov 13, 2020 om 19:37
Antwoorden / 1 Vragen

Nee niet in warm bad of met sop namelijk  buiten in een koud badje van me zusje

ne
door neodutchio - Nov 13, 2020 om 19:38
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Als u verder zou lezen op de apple site, dan leest u ook onder welke voorwaarden. Een nieuwe telefoon kan in gewoon kraanwater, maar daar houdt het dan ook mee op. Met opladen en stekkertjes krijg je kleine openingen. Daarbij zal er niet alleen water in het babybadje gezeten hebben, dat is sowieso funest voor een telefoon.
Een gevalletje eigen schuld en geen garantie dus.

diumenge
door diumenge - Nov 13, 2020 om 20:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

De beroemde kleine lettertjes hè....

  1. iPhone 11 is spat‑, water‑ en stof­bestendig en voldoet aan bestendigheids­norm IP68 volgens IEC‑standaard 60529 (tot 30 minuten en 2 meter diep, getest onder gecontroleerde omstandigheden). Spat‑, water‑ en stof­bestendigheid kunnen na verloop van tijd afnemen als gevolg van normale slijtage. Probeer een natte iPhone niet op te laden. Raadpleeg de handleiding voor instructies met betrekking tot reinigen en drogen. Vloeistofschade valt niet onder de garantie.

www.apple.com/nl/iphone-11/specs/

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Nov 13, 2020 om 21:03
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Ja mag met mistig weer of   lichte regen gewoon bellen, maar niet  onder water en   de test....  daar hebben we niets aan,
ik zou ook denken waterproef  in dit soort gevallen maar helaas....
Luidspreker en  microfoon vallen mee maar als ik op  de laadplug een rubbertje moet doen?

Gewoon andere kopen... of duur repareren...  en  de Action verkoopt lelijke zakjes die wel waterdicht zijn.

tenormin
door tenormin - Nov 13, 2020 om 21:13
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Staat ook op mijn horloge: 100 meter water resist. Heb het nooit onder de douche gedragen, want dan staan er weer kleine lettertjes die dit en dat uitsluiten. Wil men echt onder water gaan met, in dit geval een Iphone, dan heeft men wel professionele apparatuur nodig. Vind het redelijk naief van u te denken dat de telefoon, na onder water te zijn geweest, het nog zou doen.

mi
door miennaamishaaz - Nov 13, 2020 om 23:26
725 Antwoorden / 1 Vragen
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2020 om 01:16
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Mnih,

Goede links.

Het wordt tijd, dat de overheid deze misleiding voor de consumenten aanpakt.

ne
door neodutchio Nov 14, 2020 om 08:12
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Welke misleiding? Er wordt netjes kenbaar gemaakt onder welke voorwaarden de telefoon nat kan worden.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Nov 14, 2020 om 12:19
1747 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

De misleiding zit hem in de reclame en de gebruiksaanwijzing.

Apple moet deze informatie corrigeren.

mi
door miennaamishaaz Nov 14, 2020 om 15:12
725 Antwoorden / 1 Vragen

@Neodutchio,

Dit soort praktijken:

https://youtu.be/_XneTBhRPYk?t=286

Apple wil er namelijk ALLES aan doen om de klant een nieuw apparaat aan te slepen, en ze de hoofdprijs laten betalen voor een "Defect" wat heel simpel is op te lossen.

1paul
door 1paul - Nov 14, 2020 om 08:58
3101 Antwoorden / 0 Vragen

tja, apple, als eerste, leg uw claim neer bijd e verkoper van het produkt en NIET bij apple, als de verkoper u doorstuurt naar apple dan zegt u hem, ik heb met u te maken, u bent de verkoper en ik leg de claim dus bij u neer, hoe u dit oplost heb ik niet mee van doen!!!!

U heeft een produkt gekocht welk waterdicht is met een ip68 certificering, apple claimt dat uw toestel voor 30 minuten onder water gehouden kan worden dan is het zo dat men in de voorwaarden niet kan zeggen dat men bij waterschade niet vergoed, het is namelijk wettelijk zo geregeld als de verkoper een bepaalde claim maakt van ons produkt is waterdicht hij dit NIET mag afzwakken in de voorwaarden of hier zelfs helemaal geen garantie op geeft, doet ie dit wel is dit pech voor hem en kunt u dit alsnog afdwingen via de rechter....

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 14, 2020 om 10:54
16772 Antwoorden / 202 Vragen

Het is jammer dat u de i-phone niet meteen in een bak met rijst op een verwarmingselement heeft gezet. Dat zou mogelijk hebben betekent dat er geen interne erosie zou zijn opgetreden. Maar ja, helaas mosterd na de maaltijd. Ik meld dit op basis van mijn ervaring dat mijn mobile telefoon (wel is waar geen i-phone) tijdens een bezoek aan een scheepsopgraving in de ZO polder is in het opgravingsgat viel en onder water verdween. Hoewel het toestel enige tijd 'in de plomp' had gelegen bleek dat  na de tip om het op deze wijze te drogen en vooral een paar dagen niet te benutten het toestel weer te werken.

Dit is hetgeen waar @DIUMENGE u ook naar verwijst in diens reactie, Apple geeft die instructie zelf ook in kleine lettertjes. Ik maak uit uw vraag niet op dat u dat ook gedaan heeft.
De tekst van deze verwijzing geeft mij wel de indruk dat deze voorwaarden m.b.t. vloeistofschade wel onduidelijk zijn en misschien zelfs misleidend  gelet op de genoemde 2.5 m onder water kunnen zijn.

Nu is het helaas wel zo dat er reparateurs zijn die zich met deze smoes van het probleem afmaken. De vraag is dan wel of u de i-phone bij Apple heeft gekocht en zo niet u dan wel bij het verkeerde adres bent geweest. Volgens de wetgeving is de verkoper verantwoordelijk en had u zich dus niet tot Apple maar tot de verkoper dienen te melden. Zie bijv. https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/wet--en-regelgeving/wetten-en-regels-voor-verkoop-aan-consumenten en https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn .

Al met al misschien toch reden om hier melding van te doen bij www.consuwijzer.nl al bent u daar nu wel laat mee.

hutch
door hutch - Nov 14, 2020 om 12:10
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Van de apple.com/nl website (iPhone11):
In gewoon Nederlands schrijft Apple: die telefoon kan dus (tot) 30 minuten lang (tot) 2 meter diep onder water liggen.

Punt 5: "............ iPhone 11 voldoen aan bestendigheids­norm IP68 volgens IEC-standaard 60529 (tot 2 meter diep en tot 30 minuten);
............ Vloeistofschade valt niet onder de garantie."

Van Dale: 'bestendig' = 'bestand tegen'..... (water).

@Joyxxx schrijft: "mijn iphone heeft maar heel kort in een baby badje gezeten"

Eerst geven zij aan dat deze WEL (!) waterbestendig is tot een diepte van 2 meter diep en maximaal 30 minuten lang..... en dan sluiten zij waterschade uit??????
Wel reclame maken, maar achteraf alle schade, ontstaan binnen de termijn welke Apple aangeeft dat het mogelijk moet zijn om die telefoon onder water te laten zijn, niet dekken?

Durft iemand hier dan nog te beweren dat dit, op z'n zachtst gezegd, geen misleiding is? Ik vind dit pure misleiding!

Waar een (heel) groot bedrijf, (heel) klein in kan zijn: Apple.com!