Ma
door Marloesbotman Sep 24, 2017 om 18:28
Garantie & verzekeringen

Is het discriminatie als bijvoorbeeld een verzekering alleen voor hogeropgeleide

Bij Promovendum kan je je verzeker als je hoger opgeleid bent. Mag dit gewoon of is dit discriminatie?

5469 12 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Sep 24, 2017 om 18:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nee, dat mag gewoon. Is trouwens onzin.

Mogen verzekeraars anderen dan zomaar weigeren?

In principe wel, want verzekeraars hebben vrijheid van acceptatie. Dat is een belangrijk uitgangspunt binnen het verzekeringsrecht, legt Mop van Tiggele uit. Zelfs voor verplichte verzekeringen, zoals voor je auto, geldt die keuzevrijheid. „Een verzekeraar moet iemand die geregeld dronken achter het stuur zit kunnen weigeren.” Zo’n onverzekerbaar iemand kan altijd nog terecht bij Rialto – dat is een soort vangnetsysteem. Verzekeraars dragen samen de kosten voor deze groep. Van Tiggele: „Daar kan altijd iedereen een verzekering krijgen. De premies zijn alleen ontzettend hoog.”

De regel van vrijheid van acceptatie geldt alleen niet voor zorgverzekeringen. Daar is juist een acceptatieplicht van toepassing waarbij verzekeraars iedereen moeten aannemen voor een basisverzekering. Bij aanvullende pakketten mogen ze wel weer selecteren en zich richten op een specifieke doelgroep.

Het weigeren van een bepaalde groep lijkt misschien op discriminatie, maar dat is het niet, zegt Van Tiggele. „Zolang je met feiten aan kunt tonen dat een bepaalde groep gezonder is of veel veiliger rijdt, mag je die anders behandelen. Je geeft ze bijvoorbeeld premiekorting.”
(Bron)

Kijk ook hier: https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/garantie-verzekeringen/promovendum-verzekeringen?id=586080

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2017 om 18:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is grote flauwekul. Iedereen kan zich daar verzekeren, maar waarom zou u? Zo goedkoop zijn ze niet.

Het is enkel een reclamekreet.

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 24, 2017 om 18:41
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Verzekeraars kiezen graag de ‘krenten uit de pap’. Ze richten zich op een doelgroep waaraan ze weinig kosten hebben. Volgens Mop van Tiggele-Van der Velde – hoogleraar verzekeringsrecht aan de universiteiten van Rotterdam en Nijmegen – behoren hogeropgeleiden bij uitstek tot die gewilde doelgroep.

Onderzoek toont aan dat hogeropgeleiden gezonder leven en over het algemeen minder gevaarlijk werk hebben. Dat is voor verzekeraars voordeliger.
Link:   klik

boppe1943
door boppe1943 - Sep 24, 2017 om 18:52
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Nee hoor, verzekeraars mogen klanten weigeren. Er zou aangetoond zijn dat ze aan "slimme mensen" minder kosten hebben. Bovendien leven hoger opgeleiden doorgaans een gezonder leven en hebben ze over het algemeen minder gevaarlijk werk. Dat is voor verzekeraars aantrekkelijker.

Cookies
door Cookies Sep 24, 2017 om 19:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er 'zou' niet aangetoond zijn, dat is aangetoond. Daar zijn genoeg onderzoeksrapporten over.

ge
door george321 - Sep 24, 2017 om 19:26
390 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn ook speciale "vrouwen verzekeringen".............

tijger1
door tijger1 Sep 24, 2017 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard, want die zijn nog veel verstandiger en "voordeliger" dan al die hoger opgeleide mannen.:-))

Cookies
door Cookies Sep 24, 2017 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zeg maar even niets.......

ge
door george321 Sep 24, 2017 om 20:07
390 Antwoorden / 1 Vragen

https://www.youtube.com/watch?v=O-BUkAb8ptY

jo
door jorisw - Sep 24, 2017 om 20:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je mag toch ook korting geven aan andere specifieke groepen? Leden van een sportvereniging, werknemers van een bepaald bedrijf. Dat is toch ook geen discriminatie?

marita5
door marita5 - Sep 24, 2017 om 21:09
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo MarloesBotman ,

Speciale verzekeringen voor hoger opgeleiden, is dat legaal?

Je zou misschien verwachten dat een speciale verzekering voor hoger opgeleiden discriminatie is, en daarmee dus illegaal. Maar alle besproken verzekeringen worden uiteraard geheel legaal aangeboden. Dit komt doordat de verzekeringsmaatschappijen gebruik maken van mazen in de wet, zoals een collectief of een hogere basispremie, waarbij de lagere premie wordt aangeboden in de vorm van een korting.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://financieel.infonu.nl/verzekering/126316-speciale-verzekering-voor-hoger-opgeleiden.html

jo
door jorisw Sep 25, 2017 om 10:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Raar dat ze dit een mazen in de wet noemen. Het is bewust zo opgenomen in de wet, ergo geen maas.

me
door mein33 - Sep 25, 2017 om 10:18
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het label "Promovendum" is een dochteronderneming van VGZ richt zich op een bepaalde doelgroep, zoals zoveel bedrijven dat doen.
Dit heeft niets met welke vorm van "discriminatie" dan ook te maken.

Per 1 januari as. zal o.a. dochter Promovendum van VGZ overgaan naar iptiQ, welke met drie (bestaande) labels in de markt stapt.

Het internet staat overigens al jaren vol met deze vraag.

gerbera
door gerbera - Sep 26, 2017 om 11:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ach als je lager opgeleid bent wil toch niet bij zo'n club horen en als je hoger opgeleid bent trap je daar niet in;-)

kv
door kvjapio - Sep 26, 2017 om 14:03
281 Antwoorden / Vragen

Ja natuurlijk mag dat. Nee natuurlijk is dat geen discriminatie.

Ma
door Marloesbotman - Oct 2, 2017 om 13:49
1 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk verhaal. Bedankt voor jullie reacties :) Was even benieuwd of dat gewoon mocht.

gerbera
door gerbera - Oct 2, 2017 om 21:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Kreeg ooit les op de bovenste (4e) verdieping van toen nog de ambachtschool. Ben dus hoog opgeleid maar kan mij overal verzekeren.