ekiem
door ekiem Jul 12, 2018 om 19:19
Garantie & verzekeringen

Juridische consequenties

Goedenavond,

 Ik wilde een kennis helpen en nu is mijn garage volgestouwd met zijn huisraad. Het staat er vanaf vorig jaar April ( kosteloos ).
De afspraak was dat het maar kort en tijdelijk zou zijn, maar ik ben het nu gewoon zat ! Momenteel is er een mail correspondentie gaande en heb ik een termijn gesteld ( 1 Augustus ) omdat ik bang ben dat het spul er over een jaar nog staat ( bed, matras, kast, dressoir, bureau enz ) . Plan was om de boel dan door de kringloop op te laten halen. Mijn vraag is het volgende : mag dit wettelijk ?

groeten, Ekiem

9043 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2018 om 19:33
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Denk dat het "wettelijk" niet mag. Maar: je hebt een termijn gesteld: als daaraan ook geen gevolg wordt gegeven: ik zou zeggen "weg met die hap". Hij/zij heeft het kennelijk niet meer nodig.

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 12, 2018 om 19:37
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Wacht u nog maar even met “weg met die hap” er komen nog wel goede tips langs.
19.50u,
U kunt deze link z.n gebruiken:
https://www.juridischloket.nl/email-ons/

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2018 om 19:42
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ik zal inderdaad nog wel even wachten op jullie advies. Word er wel kriegel van, maar ja, je weet niet alles van te voren. Daarbij.........het "spul " wordt er niet beter van. Zou het niet eens voor niets willen. Persoon zou een woning kopen maar heeft zoveel "mitsen en maren "dat het allemaal eindeloos duurt. Ondertussen kan de garage niet worden gebruikt omdat dat spul er staat.

wacht wel af, groeten Ekiem

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2018 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, dat mag u wettelijk gezien niet doen, maar er wordt nu wel misbruik gemaakt van uw goedgunstigheid en dat is heel vervelend.

Dus als u het echt weg wilt hebben, zou ik die kennis dan ook mededelen dat als het spul niet voor een bepaalde datum weg is, u het door een kringloop of het grof vuil laat weghalen. Misschien wordt hij dan wakker en huurt hij ergens een box.

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2018 om 20:06
676 Antwoorden / 100 Vragen

Ik heb nu inderdaad een termijn gesteld en de correspondentie gaat allemaal via de app. Vind het alleen naar om zo vervelend te moeten doen  .Denk echter dat als ik niets doe alles er volgend jaar nog staat.

Ekiem

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2018 om 20:24
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind die kennis van je 'naarder' om je zolang met zijn rommel opgezadeld te laten zitten. En ook: jij bent niet vervelend maar die kennis. Men kan ook over zich heen laten lopen, wat er nu gebeurd. En dat is toch ook niet wat je wilt, toch?

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2018 om 20:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een kennis van mij is dat ook overkomen. Zij had een lege garage en iemand had voor maximaal drie maanden plek nodig om de nodige spullen op te slaan. Geen probleem, mocht en ook gratis.

Na twee jaar pas heeft zij het met een grote ruzie voor elkaar gekregen dat hij zijn spullen weghaalde. Heel naar.

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2018 om 20:36
676 Antwoorden / 100 Vragen

Bedankt Tenorium, je hebt helemaal gelijk. Daarom treed ik nu hard op en ben ik begonnen met het stellen van een termijn. Die kennis is
Trouwens mijn ex schoonzoon.

Ekiem

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 12, 2018 om 21:01
641 Antwoorden / 77 Vragen

Mij lijkt: Een aangetekende brief met daarin een termijn van b.v. 4 weken.

Indien de zooi dan nog niet opgeruimd is, laat je de garage leegmaken en verhaal je de kosten op hem. Dat duidelijk in die brief zetten.

Hij heeft dan tijd genoeg om alles zelf op te ruimen. En zou hij dat niet doen dan maak je inderdaad de garage leeg en stuur je hem de rekening. Zou het op een rechtzaak uitlopen, dan denk ik dat je wint. Hooguit ben je dan het geld van de ontruiming kwijt, dus hou die kosten zo laag mogelijk.

ekiem
door ekiem - Jul 12, 2018 om 21:23
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Ex schoonzoon komt komende zaterdag de boel " bekijken ". Vrees dat het geen leuk bezoekje gaat worden. Dat idee van een aangetekende brief zal er denk ik , mischien wel van komen. Hij is iemand die continu aan het " wikken en wegen " is, en niet snel knopen doorhakt. Huis dat gekocht gaat worden , tja, daar mankeert steeds van alles aan. En dit terwijl hij genoeg geld heeft.

Ekiem

panter22
door panter22 Jul 13, 2018 om 08:53
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zou hem even appen dat hij van harte welkom is en meteen aan aanhanger mee kan nemen. Is hij mooi op tijd. Bewaar je correspondentie. Kan hij niet zeggen dat hij van niets wist als hij na 1 augustus een lege garage aantreft. Je ex-schoonzoon is een twijfelaar, maar jij bent degene die beslist. Het is jouw garage en daar moet op 1 augustus jouw auto weer in gestald worden. Hij zorgt er maar voor dat die rommel weggehaald wordt.

marita5
door marita5 - Jul 12, 2018 om 22:00
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ekiem ,

Lees deze informatie eens door , het antwoord van Marc Van Rosmalen .
Het gaat wel over een ex partner , lees mn over eigendomsrecht .

https://www.rechtswinkel.nl/antwoorden/28137/wat-is-juridisch-gezien-de-weg-om-spullen-uit-mijn-huis-te-laten-verwijderen-die-nog-van-mijn.html

Volg het advies van @sjoppie , neem contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact/#

tijger1
door tijger1 - Jul 12, 2018 om 23:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ai, ai, ex-schoonzoon, maakt het nog veel moeilijker en vervelender.

PvBaak48
door PvBaak48 - Jul 13, 2018 om 11:29
65 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wel mag is dat u schriftelijk kenbaar maakt dat , indien binnen 14 dagen niet verwijderd, je huur kunt vragen conform wat ze vragen bij opslag.

mo
door mof - Jul 13, 2018 om 12:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Heeft u iets op papier gezet? Kan de eigenaar aantonen dat het zijn spullen zijn? Inmiddels wel ws want u heeft erover ge emaild.
nee, u mag niet zomaar zijn spullen weggeven. U moet hem een termijn stellen en evt naar de rechter. U heeft een overeenkomst met uw kennis, de voorwaarden bij deze overeenkomst zijn niet helder uitgewerkt. Daarvoor bent ook u verantwoordelijk. Alleen de rechter kan de overeenkomst ontbinden als uw kennis niet meewerkt.

ti
door tinekeswart - Jul 13, 2018 om 12:16
3 Antwoorden / Vragen

Stuur hem een aangetekende brief en sommeer dat hij zijn huisraad weg haalt voor 1 augustus. Doet hij dat niet dan kan je het aan de kringloper geven. Let wel even op dat er geen sierraden en persoonlijke papieren mee gaan, dat zal 1 of 2 dozen zijn.

il
door iljaha - Jul 13, 2018 om 12:32
179 Antwoorden / 3 Vragen

Op 1 augustus melden dat u de spullen nu als uw eigendom beschouwt en dat u een afspraak maakt voor 15 augustus dat grof-vuil de boel op komt halen.

ji
door jingle - Jul 13, 2018 om 12:56
36 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt me het moment om een kringloopwinkel te beginnen...

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 13, 2018 om 13:58
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet dat  er bedrijven zijn waar je per maand een Box kunt huren,  de hoeveelheid bepaald daar de prijs en je mag na 1 augustus hetzelfde vragen, maar of hij betaalde?
Daar is het zo dat bij niet betalen  er een waarschuwing komt en het  verkocht of vernietigd word.
Dus die commerciele bedrijven voor opslag, laat hem daar maar alle waardevolle  naar toe brengen,  vrijwel elke iets grotere stad heeft een bedrijf of soms meerdere en ben jij er vanaf.

Wel zou ik geen 1 augustus noemen maar de Groot Vuil datum na aanmelden....  eenmaal op straat kan elke morgenster het ophalen en is het weg, waardevolle spullen,  dat is zijn  probleem dan!

anthonius
door anthonius - Jul 13, 2018 om 14:06
8 Antwoorden / 4 Vragen

Het advies contact op te nemen met juridisch loket is een goed advies. Als je een afspraak kan maken, nog beter. Eerste advies is gratis. Je kan ook aan hen vragen, hoeveel het kost als zij een aangetekende brief sturen. Een goed voorbeeld van jouw zaak is, wat in elke gemeente speelt: caravans en boten die te lang op een openbare parkeerplaats staan. De eigenaars wordt opgeroepen hun eigendom zelfstandig te verwijderen, Bij weigering zullen alle kosten die verband houden met het verwijderen van caravan enz, verhaald worden bij de eigenaar. Realiseer je wel, dat je dan wel eerst zelf de kosten moet betalen. Het  Is dan wel van belang te weten, wie de eigenaar is. Schat in hoe hij zal reageren op gerechtelijke vonnissen. Wordt het een weg van lang procederen.. Daar zit je natuurlijk ook niet op te wachten.
In die zin een briefje schrijven door een advocaat kan de eigenaar al over de streep trekken. Veel sterkte

ekiem
door ekiem - Jul 13, 2018 om 14:39
676 Antwoorden / 100 Vragen

Alvast bedankt voor jullie tips en adviezen.

Ex schoonzoon komt, zoals gezegd, morgen langs . Maar ,zoals ik het heb begrepen, denk ik niet dat hij met een busje of zo komt. Spullen zijn niet echt van waarde en na zoveel tijd er niet mooier op geworden. Staat vanaf vorig jaar hier in de garage en die is natuurlijk niet verwarmd en vorstvrij. Zag al dat er enig schimmelvorming aan het ontstaan is in de stofering van een bureaustoel. Naar het matras durf ik al niet eens meer te kijken. Vandaar dat ik nu zo snel mogelijk van het spul af wil.

Ekiem

panter22
door panter22 Jul 13, 2018 om 15:45
6599 Antwoorden / Vragen

Dan maar even afwachten. Voet bij stuk houden dat die rommel weg moet.

gerbera
door gerbera Jul 19, 2018 om 11:00
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ben wel een beetje benieuwd hoe het is afgelopen;-)

marita5
door marita5 Jul 19, 2018 om 11:35
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@gerbera , dat had ik gisteren al aan @ekiem gevraagd bij een ander topic , geen reactie .

gerbera
door gerbera Jul 19, 2018 om 15:40
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, dat had ik gelezen denk, probeer het hiet nog maar eens een keer. Maar helaas.

ha
door harrybre - Jul 15, 2018 om 12:18
240 Antwoorden / Vragen

Naast een aangetekende brief OOK dezelfde tekst per e-mail sturen, met een C.c. aan jezelf, want dan kan je aantonen, dat je dat bericht en exact met die bewoording, verstuurd hebt.  Een bewijs van "aangetekend" geeft enkel aan, dat je een envelop verstuurd hebt. Dat daar een brief in zit, en al helemaal welke tekst ? ?
Helaas is de rechterlijke macht van de Kenniseconomie nog niet ingespeeld op deze technische ontwikkeling van de laatste 20 jaar. Zoals Heinrich Heine al rond 1800 schreef: "Als de wereld vergaat, ga ik naar Holland toe, daar gebeurt alles 20 jaar later".
Overigens voorspel ik u al, dat er heel veel gemekker - en aansprakelijkheidsstelling - komt over de staat van de opgeslagen goederen, die u als Goed Huisvader had moeten bewaken.

panter22
door panter22 Jul 15, 2018 om 16:10
6599 Antwoorden / Vragen

Het doel van de aangetekende brief is er voor de zorgen dat de boodschap aankomt.
De ex-schoonzoon is gisteren al geweest om naar die spullen te kijken. Heeft dus het bericht per email of app  ontvangen,

gerbera
door gerbera Jul 17, 2018 om 11:43
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens voorspel ik u al, dat er heel veel gemekker - en aansprakelijkheidsstelling - komt over de staat van de opgeslagen goederen, die u als Goed Huisvader had moeten bewaken.

Dacht het niet, de ex heeft de garage in gebruik en is zelf verantwoordelijk voor de inhoud.  Vergelijk het met zgn huurboxen, daar is ook de verhuurder niet aansprakelijk voor de inhoud, tenzij dit door nalatigheid van de verhuurder komt..

ekiem
door ekiem - Jul 28, 2018 om 18:46
676 Antwoorden / 100 Vragen

Goedenavond,

Even een korte up-date. Vanochtend zijn de spullen allemaal opgehaald. Hij was er niet blij mee en er is de nodige mail uitwisseling aan vooraf gegaan ,maar "weg is weg ".

Fijne avond Ekiem

marita5
door marita5 Jul 28, 2018 om 19:03
11505 Antwoorden / 15 Vragen

@ekiem , fijn om te horen dat het is opgelost , bedankt voor het terugmelden .

tijger1
door tijger1 Jul 28, 2018 om 19:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, opgelost dus.