Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 19:20
Garantie & verzekeringen

Kan ik mijn rekening vergoed krijgen van de tandartsverzekering?

Ik ben in 2010 aangereden en heb daardoor flinke schade aan mijn gebit gekregen. Ik heb veel bruggen en kronen gekregen en in 2017 was een van mijn bruggen los komen te zitten. Deze is vervangen en verder heb ik in 2017 een aantal keer een wortelkanaalbehandeling gekregen en zijn er een aantal gaatjes gevuld. Ik verzorg mijn gebit erg goed en ben verder erg gezond, maar toch heb ik regelmatig gaatjes en ontstekingen.

De rekening van deze behandelingen is hoog opgelopen en ik heb in 2017 in totaal 3450 euro aan tandartskosten NIET vergoed gekregen. Ik heb een uitgebreide tandartsverzekering bij UMC zorgverzekeringen (verzekering voor mensen die werkzaam zijn in academische ziekenhuizen) en er gelden maximumvergoedingen per jaar. Deze heeft UMC zorgverzekeringen keurig uitbetaald, maar ik heb dus 3450 euro aan kosten boven de maximumvergoeding gehad die ik niet vergoed heb gekregen.

Ik ben hierdoor aardig in de financiele problemen gekomen en ik heb UMC zorgverzekeringen dan ook een verzoek tot coulance gedaan. Ik heb hen voorgelegd dat het zeer vreemd is dat als ik in een jaar 8 botbreuken oploop dat alle kosten vergoed worden en als ik volledig buiten mijn schuld om hoge tandartskosten heb dat er dan heel weinig vergoed wordt. Ik heb een verzoek om coulance gedaan, maar dat verzoek is helaas afgewezen. Wat kan ik nu verder nog doen? Is er nog een mogelijkheid om een redelijke vergoeding van deze hoge kosten te krijgen?

Overigens is de automobilist die mij een aantal jaar geleden heeft aangereden toen doorgereden, dus daar kan ik geen kosten op verhalen. Ik zit aardig in de financiele problemen nu en ik hoop op een oplossing... Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!

7739 17 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 3, 2018 om 19:23
7176 Antwoorden / 3 Vragen

In elk geval kunt u dit bij de inkomstenbelasting invullen.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 19:31
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor je reactie. Ja, via mijn belastingaangifte kan ik een deel terugkrijgen. Dit is echter maar een klein deel. Is er een manier om de verzekering tot redelijkheid te dwingen en de verzekering gewoon de, voor mij medisch noodzakelijke, kosten kan vergoeden?

getty
door getty Mar 3, 2018 om 19:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Nee

sjjoppy
door sjjoppy Mar 3, 2018 om 20:10
7176 Antwoorden / 3 Vragen

@jellyB, dat zal niet lukken, meer zit er niet in.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 22:05
Antwoorden / 1 Vragen

Tsja... zo simpel is het... Of kunnen we de conclusie trekken dat het systeem niet klopt? Waarom worden problemen met het ene lichaamsdeel wel vergoed, en problemen met het andere lichaamsdeel niet? Is dat solidair? Of is het 'pech gehad', en zoek het verder maar uit? Ik hoop op dit forum tot een gezamenlijke gedachte te komen en ik wil deze kromme regelgeving graag aan de kaak stellen... In Nederland gaan we toch uit van het solidariteitsbeginsel?

jo
door jorisw Mar 5, 2018 om 15:34
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@jellyb: tandheelkunde heeft altijd een beetje naast de andere reguliere zorg gestaan. Zowel verzekeringstechnisch als praktisch.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2018 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tref een betalingsregeling. Vul snel, in ieder geval vóór 1 april uw aangifte in. Vul bij de medische kosten alle kosten in die u kunt opvoeren. Dan krijgt u in ieder geval vóór 1 juli al eventueel belasting terug.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 19:31
Antwoorden / 1 Vragen

Heel erg bedankt voor je reactie. Ja, via mijn belastingaangifte kan ik een deel terugkrijgen. Dit is echter maar een klein deel. Is er een manier om de verzekering tot redelijkheid te dwingen en de verzekering gewoon de, voor mij medisch noodzakelijke, kosten kan vergoeden?

tijger1
door tijger1 Mar 3, 2018 om 19:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, die mogelijkheid is er niet. Tandartskosten vallen niet onder de basisverzekering en een eventuele aanvullende kent uiteraard grenzen van de vergoeding.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 19:42
Antwoorden / 1 Vragen

Tsja, het woordje 'uiteraard' vind ik wat moeilijk... Als ik in één jaar 8 keer een botbreuk oploop dan geldt daar ook geen maximum vergoeding voor, zelfs niet als deze botbreuken worden veroorzaakt door bijvoorbeeld een risicovolle sport. Dat medisch noodzakelijke tandartskosten wel een maximumvergoeding hebben vind ik niet logisch en ik vind het woord 'uiteraard' hier ook niet van toepassing.

brainless
door brainless Mar 3, 2018 om 22:40
324 Antwoorden / 0 Vragen

Tandartskosten die direct verband houden met een ongeval zijn vaak wel gedekt vanuit de basisverzekering.
Maar niet na 7 jaar.

ne
door neodutchio - Mar 3, 2018 om 19:32
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Door de aanrijding zijn de bruggen los komen te zitten, krijgt u gaatjes en heeft u wortelkanaalbehandelingen nodig?

Zoals aangegeven, geef het op bij de aangifte.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 19:35
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, door de aanrijding heb ik in 2010 een brug gekregen en die brug is in 2017 los gaan zitten. Gaatjes en enkele wortelkanaalbehandelingen staan hier los van.

ne
door neodutchio Mar 3, 2018 om 20:10
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Oftewel niemand kan iets doen aan deze kosten dus. Ook een eventuele veroorzaker van die aanrijding heeft geen invloed op de gaatjes en behandelingen van nu.
Iedereen zal graag zijn of haar kosten vergoed willen en voor iedereen is 3450 euro een hoop geld. Helaas kunt u uw rekening nergens neerleggen.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 22:04
Antwoorden / 1 Vragen

Tsja... zo simpel is het... Of kunnen we de conclusie trekken dat het systeem niet klopt? Waarom worden problemen met het ene lichaamsdeel wel vergoed, en problemen met het andere lichaamsdeel niet? Is dat solidair? Of is het 'pech gehad', en zoek het verder maar uit? Ik hoop op dit forum tot een gezamenlijke gedachte te komen en ik wil deze kromme regelgeving graag aan de kaak stellen... In Nederland gaan we toch uit van het solidariteitsbeginsel?

ne
door neodutchio Mar 3, 2018 om 22:24
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Het systeem zal best wel kloppen. Of vind u dat alles verzekerd moet zijn? Gelukkig heeft u die keuze nog altijd zelf. U mag dus kiezen of u tandheelkunde wel of niet wil verzekeren en in welke maten. U kiest voor een verzekeraar met een maximum bedrag aan dekking. U had ook voor de meest uitgebreide dekking kunnen kiezen waar er 100% wordt vergoed. Of had u dan ook geklaagd dat u achteraf geen gebruik hiervan hebt gemaakt?

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2018 om 01:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@jellyb, discussiëren over hoe de regelingen in elkaar zitten en dat u het maar niks vindt heeft geen enkele zin.Het systeem klopt nl prima.Dit forum is niet voor gezamenlijke gedachten vormen, of om - volgens u - "kromme regelgeving aan de kaak te stellen". Er is niets kroms aan de regelgeving. U had uzelf toch ook beter kunnen verzekeren? Heel simpel dus.
Het is niet zo dat omdat u uw zin niet krijgt, dat een regelgeving niet zou kloppen.
U bent n.b. 7 jaar na dato. Wat ook een onzin: de verzekeraar tot redelijkheid te dwingen (omdat u uw zin niet krijgt?).
Mensen die niet al hun inkomen uitgeven bouwen meestal een spaarpotje op waarvan je dergelijke kosten kunt betalen.
Ik val niet onder uw "we" en ik vermoed niemand hier.
Neem de adviezen ter harte, doe er uw voordeel mee.
. U vervalt ook in herhalingen en dat begint op drammen en zeuren te lijken.

Je
door JellyB Mar 4, 2018 om 10:41
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de meest uitgebreide dekking die er bestaat... Helaas zit hier ook een maximum aan... En ik kom dus 3450 euro boven het maximum uit... Bedankt voor je inlevingsvermogen....

ne
door neodutchio Mar 4, 2018 om 11:46
5142 Antwoorden / 12 Vragen

Waar moet ik mij in inleven? U kunt elk jaar overstappen naar een andere verzekeraar. Genoeg keuze en genoeg dekkingsmogelijkheden. En als u iets niet kunt betalen moet u iets regelen. En iets regelen betekend niet vragen of het gratis kan.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2018 om 19:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, u kunt het allemaal wel niet logisch vinden, maar zo zit het wel in elkaar.

Een harttransplantatie kost wellicht een ton en dat wordt vergoed, maar uw kronen vullingen en wortelkanaalbehandelingen niet.

Zo simpel is het.

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 22:04
Antwoorden / 1 Vragen

Tsja... zo simpel is het... Of kunnen we de conclusie trekken dat het systeem niet klopt? Waarom worden problemen met het ene lichaamsdeel wel vergoed, en problemen met het andere lichaamsdeel niet? Is dat solidair? Of is het 'pech gehad', en zoek het verder maar uit? Ik hoop op dit forum tot een gezamenlijke gedachte te komen en ik wil deze kromme regelgeving graag aan de kaak stellen... In Nederland gaan we toch uit van het solidariteitsbeginsel?

brainless
door brainless Mar 3, 2018 om 22:41
324 Antwoorden / 0 Vragen

Een kunstgebit wordt wel vergoed vanuit de basisverzekering.
Men kan niet verwachten dat dure kosten om het eigen gebit te sparen standaard worden vergoed.

panter22
door panter22 Mar 5, 2018 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Kom op zeg met je solidariteitsbeginsel.Als je een chronische ziekte hebt en zorg nodig hebt, ben je elk jaar je eigen bijdrage kwijt van €385, ook al zit je in de bijstand.
Nu moet jij de tandarts betalen voor een medisch niet noodzakelijke voorziening en dan is de wereld te klein.
Je kunt uit de basisvoorziening een kunstgebit krijgen zodat je weer kunt kauwen.

Cookies
door Cookies - Mar 3, 2018 om 22:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En sinds wanneer maak je je druk om het solidariteitsbeginsel?

DOOR JELLYB 3 MRT. 2018 OM 22:05
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

Tsja... zo simpel is het... Of kunnen we de conclusie trekken dat het systeem niet klopt? Waarom worden problemen met het ene lichaamsdeel wel vergoed, en problemen met het andere lichaamsdeel niet? Is dat solidair? Of is het 'pech gehad', en zoek het verder maar uit? Ik hoop op dit forum tot een gezamenlijke gedachte te komen en ik wil deze kromme regelgeving graag aan de kaak stellen... In Nederland gaan we toch uit van het solidariteitsbeginsel?

Je
door JellyB Mar 3, 2018 om 22:16
Antwoorden / 1 Vragen

Ik mag toch hopen dat iedereen zich daar een beetje druk om maakt?

Cookies
door Cookies Mar 3, 2018 om 22:40
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het valt mij altijd op dat degenen die zich daar druk om maken, precies degenen zijn die zich benadeeld voelen door het systeem.

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2018 om 01:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@carola.83: + 10.

tijger1
door tijger1 - Mar 3, 2018 om 22:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En hebt u nu zeven jaar lang de duurste tandartsdekking gehad?

Sommige mensen zien geen steek, moeten hun bril ook zelf betalen. Anderen hebben weer hele speciale medicijnen nodig die niet vergoed worden.

Maar  ze moeten nu solidair zijn met u. Dat bedrag aan tandartsrekeningen is niet niks, maar u kunt nu weer jaren vooruit met een goedkopere dekking.

Nee @jelly, daar maak ik me niet druk om. U krijgt zeker éénderde terug van de belastingdienst. Klaar.

aurora1
door aurora1 Mar 4, 2018 om 01:04
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Uhm, is dat dan niet van de belastingbetaler? Dan is dat toch veel te "solidair"?

sw
door swat1500 - Mar 4, 2018 om 01:27
3772 Antwoorden / 0 Vragen

De antwoorden (waar u duidelijk) niet op gehoopt had zijn al gegeven.
Tja, u kunt geen hogere vergoeding krijgen dan waar u volgens uw tandartserzekering recht op heeft. Dat zijn de voowaarden waar  bij het afsluiten van deze verzekering mee ingestemd. Dat ware anders geweest als de kosten oor een tandarts onder de basis verzekering hadden gevallen.
Naast de tandartskosten zijn er nog een groot aantal medische kosten die niet vergoed worden door de basis verzekering.

U kunt daar (voor de toekomst) alleen verandering in brengen door de politiek te motiveren alle denkbare medische kosten in de basis verzekering onder te brengen.
De premie voor die verzekering zal vervolgens huizenhoog stijgen en zullen maar weinig mensen zijn die de premie zulllen kunnen ophoesten.

wi
door willem2sigaren - Mar 4, 2018 om 03:36
44 Antwoorden / Vragen

Beste jellyb. Als ik u was liet ik die hele kiepekooi leegtrekken en laat u een klik-gebit aanmeten. Bruggen, kronen, wortelkanaalbehandeling en gaatjes vullen staat garant voor dure en jaren lange onderhoud en voor u het weet ben je failliet.

ma
door mapaco Mar 5, 2018 om 13:11
4 Antwoorden / Vragen

Weet je wat DAT kost??

panter22
door panter22 - Mar 4, 2018 om 08:19
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent een overeenkomst aangegaan met je tandarts voor behandelingen voor een bedrag tussen de €4000 en €5000.
Dat geld had je niet en toch heb je het gedaan. Niet gevraagd aan de tandarts of de behandelingen eenvoudiger konden of over een aantal jaren konden worden gespreid.
Nu zit je met de brokken. En dan kun je allerlei excuses bedenken, bedelbrieven schrijven, maar dat helpt je niet verder.
De kosten waar je nu mee zit worden niet vergoed en moet je dus betalen.
Je zult in gedeelten mogen betalen, maar dat is een fors bedrag per maand. Dus probeer extra afspraken te maken.
Er is al geschreven dat je geld terug kunt krijgen van de belasting. Als je dat geld krijgt, maak het dan direct over aan de tandarts.
In mei krijg je je vakantiegeld, ga niet op vakantie of zeg de geboekte vakantie af en maak je vakantiegeld ook aan de tandarts over.
Mogelijk kun je een voorschot krijgen op je vakantiegeld, vraag je werkgever daar na, en maak dat geld ook direct over.
Dan ben je er nog niet en zul je moeten bezuinigen. Abonnementen opzeggen of een goedkoper nemen, de auto verkopen, geen kleren meer kopen en de aankopen die nog met label zijn terugbrengen naar de winkel. Niet meer uitgaan en bezuinigen op eten.
Kronen en bruggen zijn geen medisch noodzakelijke kosten. En deze vergelijken met botbreuken slaat nergens op.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden.

ma
door mapaco Mar 5, 2018 om 13:06
4 Antwoorden / Vragen

Tja tandartsen zijn net mensen en mensen moeten kunnen eten om in leven te blijven en om eten te kunnen kopen moet je geld hebben en/of verdienen. Dat geld verdienen gaat soms / vaak ten koste van de ander....en gedane zaken....... Ik kan het niet leuker maken maar wel helder ????

ka
door kama - Mar 5, 2018 om 14:13
161 Antwoorden / 19 Vragen

Kun je wellicht problemen een claim neer te leggen bij het Waarborgfonds Motorverkeer?

tijger1
door tijger1 Mar 5, 2018 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag niet gelezen? Aanrijding was in 2010.

jo
door joskaa - Mar 5, 2018 om 14:20
80 Antwoorden / 44 Vragen

Beste Jellyb
Doe aangifte IB 2017 -ook als je hiertoe niet verplicht bent-  vermeld alle gemaakte kosten dus ook de gemaakte kosten van het heen-en weer rijden naar tandartsen,specialisten, dokters, aportheken etc.etc.. Dat betekent dat bij vervoer met eigen auto een kilometervergoeding in acht genomen mag worden op basis van werkelijk gemaakte kosten, dus wat uw auto kost incl. kosten,afschrijving, brandstof, verzekering, wegenbelasting etc. (kwestie van even een overzichtje maken van alle autokosten, incl. aanschaf en dat bedrag delen door het aantal jaren en daarna door het aantal kilometers en je hebt jouw echte km.kostprijs)

mo
door mof - Mar 5, 2018 om 15:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Het is uw eigen keus bij UMC verzekeringen te blijven. U kunt ook overstappen als de vergoeding u niet bevalt. Niet dat u dan deze behandeling alsnog vergoed krijgt, maar misschien wel toekonstige kosten. Als de umc zich aan de voorwaarden houdt dan zijn de kosten voor u.

Mn
door Mnmn - Mar 5, 2018 om 15:28
1 Antwoorden / Vragen

Beste Jelly,

Wat een verdrietig verhaal. Jaren later zit je niet alleen met gebitsproblemen maar ook nog met financiele ellende.

Het kan niet zo zijn dag je hier ook nog eens fincieel kopje onder door gaat.

Ik kan je het volgende adviseren:
- ga naar het bureau voor rechtshulp, is gratis, en kijk of er nog iets te halen is bij het waarborgfonds. Dat is voor slachtoffers zoals jij. Je hebt dan wel veel doorzettingsvermogen nodig, laat je niet afschepen. Ben je lid van een kerk, vraag of de diaconie je kan helpen. Ben je niet lid van een kerk, vraag dan hulp van een Kerk in je woonplaats of vraag advies bij het sociaal loket in je gemeente. Neem een letselschade jurist in de arm. Vraag ook gewoon vrienden/familie om je te helpen! Je moet beslist niet in de financiele problemen komen! Er zijn overal zoveel potjes voor ik Nederland. Maak er gebruik van! Jaren geleden ben ik ook aangereden (doorrijder) en had voor duizenden euro’s schade. Met een lange adem en niet aflaten schepen heb ik toch veel vergoed gekregen. Heel veel sterkte jn de strijd.

jo
door jorisw Mar 5, 2018 om 15:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Succes met aantonen dat de huidige schade het gevolg is van een aanrijding van 8 jaar geleden....

panter22
door panter22 Mar 5, 2018 om 15:53
6599 Antwoorden / Vragen

Dat een brug los is gaan zitten en een kroon verniieuwd moet worden heeft niets met het ongeluk van 7 jaar geleden te maken. Destijds is de schade vergoed. Hooguit kun je zeggen dat de tandarts niet goed werk heeft verricht, Sommige tandartsen hebben een garantieregeling, maar volgens indipender maar voor 3 tot 5 jaar. Na 7 jaar wordt het dan moeilijk klagen. https://www.independer.nl/tandarts/info/garantie-tandarts.aspx

Mn
door Mnmn Mar 5, 2018 om 16:17
1 Antwoorden / Vragen

Als de huidige gebitsproblemen nog steeds veroorzaakt worden door het ongeval/cq het gebitsherstel van destijds, zal elke tandarts dat op schrift willen stellen. Wil de tandarts dat niet, dat lijkt me stug, dan second opinion aanvragen. Ik ben geen jurist, vandaar mijn dringende advies goede juridische hulp in te schakelen. Niemand weet bijvoorbeeld wat de oorzaak van loslatende kronen is. Hoeft zelfs niet aan tandarts te liggen, maar misschien door letsel te veel druk op tanden. Dat is zeker aantoonbaar als dat het geval is.

noud evers
door noud evers - Mar 5, 2018 om 16:16
5 Antwoorden / Vragen

Als bij mij heel het gebit zo slecht was had ik allang een kunstgebit genomen .
ik heb zelf al 57 jaar een kuntgebit en zou voor geen GOUD mijn eigen tanden terug willen .
het is maar waar je voor kiest en al de beugels en toeten en bellen is ook nx !

ja
door januitgroningen - Mar 5, 2018 om 16:33
53 Antwoorden / 2 Vragen

Wellicht een tip;

Toevallig kreeg ik een Tandongevallen-verzekering gratis tot een waarde van 10 000 Euro bij Independer, toen ik daar mijn zorgverzekering afsloot. En zolang mijn zorgverzekering gehandhaaft blijft via Independer alsook een eventuele overstap via Independer is de polis gratis.

Waarvan akte!

tijger1
door tijger1 - Mar 5, 2018 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mnmn

Wat een idiote adviezen geeft u. Gaan bedelen bij de kerk? Bedelen bij familie? Waarborgfonds? Wellicht is de Ts aangereden door een fiets. Letselschadejurist om de kosten van gaatjes vullen en wortelkanaalbehandelingen ergens te claimen?

Zo ongebruikelijk is het niet dat een kroon na jaren los gaat zitten. En ook een tandarts gaat geen verhaaltjes op schrift zetten.

Second opinion? Alles is al verholpen.

koekeloer
door koekeloer - Mar 5, 2018 om 18:43
562 Antwoorden / 18 Vragen

Wat hebben botbreuken te maken met gaatjes in Uw kiezen?
U kunt misschien de extra ziektekosten van de belastingdienst terugkrijgen, maar er is wel een erg hoge drempel.

tijger1
door tijger1 Mar 5, 2018 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo hoog is die drempel niet, 1,65 procent van het inkomen.

koekeloer
door koekeloer Mar 7, 2018 om 16:20
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dit is een onvolledige opmerking Tijger1. Drempel hangt van het inkomen af, dus kan wel heel hoog zijn.
boven € 40.296: € 664 + 5,75% van het bedrag boven € 40.296