Aa
door AartofHorus May 29, 2017 om 17:26
Garantie & verzekeringen

Kapot 7 maanden na afloop garantie......

Ik heb een TV die 7 maanden na afloop van de garantie kapot gegaan is.
De aankoopprijs was 699,=.
Ik heb het gemeld bij de internet-verkoper en ehm gewezen op de non-conformiteit.
De verkoper verwijst mij naar een service-centre van de fabrikant en vermeldt dat ik uit coulance (!) niet de volledige reparatie hoef te betalen en dat de fabrikant dit regelt.
Het service-centre zegt dat ik uit coulance (!) een korting op de reparatie krijg.
De kosten waren 125,= . (Er werd niet bij vermeld hoe hoog het zonder "coulance" zou zijn !)
- Kan ik de verkoper nu nog aansprakelijk stellen en vragen een gedeelte van dat bedrag terug te betalen ?
- Is dit wel de juiste weg die de verkoper volgt ?

Het lijkt mij namelijk dat de verkoper volgens de wet aansprakelijk is omdat ie een ondeugelijk produkt verkocht heeft, maar de verkoper schuift het af op de fabrikant. Het lijkt mij ook dat de term coulance hier volkomen misplaatst gebruikt wordt. Het heeft niets met coulance te maken, maar met de wet. Toch ? Hoe moet ik nu verder ?

4184 14 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - May 29, 2017 om 17:32
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Tv is niet ondeugdelijk want heeft het 31 maanden goed gedaan. Dus alle hieraan verwante argumenten lopen dood.

Een reparatieprijs van €125 is in deze tijd een koopje, u kunt niet bij de verkoper nog.extra korting verwachten.
Hij zal niet een deel van de 125 euro op.zich nemen terecht!

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat weet jij er vanaf of mijn adviezen nog nooit iemand hebben geholpen? Ik weet wel zeker van wel.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 1, 2017 om 00:18
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik geef alleen maar aan dat nooit iemand het hier online heeft laten weten. Alle beantwoorders geven aan dat 125 euro een nette deal is maar u vindt dat het gratis kan. Ik durf ook nu te wedden dat dit niet gaat lukken en dat we geen terugkoppeling van ts hoeven te verwachten omdat hij van niemand (muv vanu) te horen krijgt wat hij graag zou horen.

Ik zeg niet dat uw adviezen nooit iemand hebben geholpen, maar advies in dit soort garantiezaken is nog nooi hier positief terug gemeld.
Het is geen aanval maar een constatering.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2017 om 17:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er gaat een tv kapot, zeven maanden na de garantieperiode, en waarom zou hier sprake zijn van non-conformiteit? En wat was er dan kapot?

U krijgt een korting op de reparatiekosten en dat is zoals het hoort, als dat kapot gaan niet aan uzelf te wijten was.

De term coulance is inderdaad niet juist.

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 18:53
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Als het defect niet aan TS is te weiten, dan dient herstel kosteloos zijn te zijn, omdat zo is vastgelegd in art. 7:21 lid 2 BW.

edrick3
door edrick3 - May 29, 2017 om 18:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ná afloop van de garantie!
Mag je nog blij zijn dat je een korting op de reparatie gekregen hebt.

Nog wat info: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

En dan geef je er een link bij die je eerdere uitspraak weerspreekt!

Aa
door AartofHorus - May 30, 2017 om 18:17
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden, maar ik heb de indruk dat jullie niet erg op de hoogte van de wet zijn.
De verkoper moet een deugdelijk product leveren en het product heeft een verwachte levensduur.
Als er iets kapot gaat binnen die verwachte levensduur, is de verkoper verplicht dit te repareren.
Het is inderdaad non-conformiteit als een tv met een verwachte levensduur van 10 jaar , na 2 jaar en 7 maanden het begeeft.
Dit is in de wet zo geregeld !

En..... ge-quote :

Wie betaalt de kosten?
Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast.
Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken.
Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld.
Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 18:58
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je citeerd alleen onjuiste en achterhaalde informatie. De wet verzet zich tegen deze praktijk, daar staat notabene letterlijk in dat de verkoper alle kosten voor zijn rekening dient te nemen. Zoek ook eens op het Quelle arrest.

Aa
door AartofHorus - May 30, 2017 om 18:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Toevoeging : beeldbuis had het begeven !

Dus mijn vraag blijft : de fabrikant heeft uit "coulance" een korting gegeven op de reparatie kosten (nieuwe beeldbuis), maar kan ik nu nog een bedrag claimen bij de verkoper omdat hij een "ondeugdelijk" product geleverd heeft ?

Gerry1969
door Gerry1969 May 31, 2017 om 18:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een tv met een levensduur van 5 a 6 jaar is reëel. 10 jaar is een sprookje.
En nogmaals uw tv is niet bij conform hij heeft het 31 maanden goed gedaan.
Er is gewoon iets stuk, een reparatie tijdens de levensduur is heel normaal.
Uw auto kost een veelvoud die gaat toch ook geen 25 jaar mee.
En uw auto zal ook regelmaat een kleime reparatie nodig hebben.

En zoals u zelf al.schrijft een "verwachte" levensduur geen gegarandeerde

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 19:03
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Je kan deze kosten verhalen op de verkoper als: 1) je stelt dat de verkoper een ondeugdelijk product heeft geleverd; 2) je stelt dat je voldaan heb aan de klachtentermijn van minimaal twee maanden (art. 7:23 lid 1 derdevolzin BW); 3) dat je hetgeen de verkoper gemotiveerd betwist aannemelijk kunt maken.

tijger1
door tijger1 - May 30, 2017 om 18:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u dan de wet zo goed zegt te kennen, waarom stel u uw vraag dan hier? Span een rechtszaak aan.

U denkt toch niet werkelijk dat u 10 jaar recht hebt op gratis reparaties? En lees uw eigen quote eens door.

Aa
door AartofHorus - May 30, 2017 om 18:31
3 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger : ik zeg nergens dat ik de wet goed ken !
Ik constateer alleen dat jullie hem blijkaar niet kennen ;-)
Jij vraagt je bv af :
Er gaat een tv kapot, zeven maanden na de garantieperiode, en waarom zou hier sprake zijn van non-conformiteit?

Een beeldbuis hoort de volledige levensduur mee te gaan en als ie dat niet doet is dat non-conformiteit !

Ik stel hier de vraag omdat de verkoper alles afschuift op de fabrikant en zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen.

costnix
door costnix May 30, 2017 om 18:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De beeldbuis kan nooit kapot zijn, want er zit geen beeldbuis in uw TV! https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kathodestraalbuis

tijger1
door tijger1 May 30, 2017 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan neemt u toch zelf uw "verantwoordelijkheid" en spreekt u de verkoper aan. Heel simpel.

U bent overigens akkoord gegaan met het voorstel van de verkoper door uw tv bij dat service center in te leveren.

En ook beeldbuizen hebben niet het eeuwige leven, en wat mag er dan wel kapot gaan volgens u tijdens die "levensduur"? Of denkt u dat een tv aan het eind van zijn levensduur ineens totaal in elkaar stort?

Eo
door EoH May 31, 2017 om 17:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb de verkoper aangesproken . Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn verhaal.
Verkoper zegt : U kunt hem hier naar toe brengen en wij laten hem dan door een servicecenter repareren en uit coulance krijgt u een korting.
U mag hem ook zelf naar het servicecenter brengen omdat dat voor u minder ver rijden is. (60 km ipv 120).

Laatste vraag druipt het sarcasme van af. Dank je wel. ;-( Sorry maar ik kan dit niet erg serieus nemen.

tijger1
door tijger1 May 31, 2017 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wanneer vindt u dan dat de kosten van een reparatie wel voor uw rekening zijn?

ne
door neodutchio - May 30, 2017 om 19:07
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik mis uw bewijs inzake non confomiteit. U stelt dit, maar kunt het niet onderbouwen. Alles kan kapot en alles heeft een oorzaak waardoor het kapot gaat. Het zou wel heel makkelijk zijn om bij 10 jaar gebruik te kunnen stellen dat u na 9 jaar en 11 maanden de tv kapot kunt maken en onder dit kopje een nieuwe te eisen. Helaas werkt dit niet zo.

U bent buiten de garantieperiode en heeft een mooie korting gekregen op de reparatie. In priciepe ook volgens de wet, er geldt namelijk een afschrijftermijn. Hou ouder de tv wordt, hoe meer u zelf gaat betalen.

Eo
door EoH May 31, 2017 om 16:47
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wel, hij staat zolang ik hem heb op dezelfde plek. Het gebeurde van het een op nadere moment toen ik naar voetbalzat te kijken. Ineens verschenen er twee grote roze vlekken in het beeld (plm 20 cm in doorsnee). er is geen vloeistog over gegoten, hij is niet (nooit !) gevallen enz. enz. Dat is bewijs genoeg voor non-conformiteit. Een beeldbuis hoort het niet na 31 maanden te begeven !
Nogmaals : ik heb een korting uit coulance van de fabrikant gekregen, niet van de verkoper !
Als ik de wet lees en alle artikelen erover, lijkt mij een bedrag van 31/120 van het reparatiebedrag redelijk !
De fabrikant weigert (ook na nogmaals bellen) mij te vertellen hoeveel korting ik precies gekregen heb !!!
Maar, ook nogmaals, het is de verkoper die verantwoordelijk is en die korting van de fabrikant heb ik uit coulance gekregen......
De verkoper stelt dat dat voldoende is en ik ben het daar niet mee eens. Coulance is niet de wet hanteren !
Ik vraag hier hoe ik nu verder met en of mijn idee (31/120) redelijk is en conform de wet !

@Maritas : ik heb alles gelezen wat ik er over kon vinden ;-)

Gr
door Grunn1 May 31, 2017 om 16:58
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Wie zegt dat de verkoper na de wettelijke garantie termijn verantwoordelijk is?
Na de wettelijke garantie termijn moet je bij de fabrikant zijn en kan je niet verlangen dat zowel de fabrikant als de verkoper beide een dele van de kosten betalen.
Verder gaat een tv tegenwoordig geen 10 jaar meer mee en zeker geen goedkope van rond de 700 euro.
De huidige led tv's gaan ongeveer een jaar of 5 mee als je geluk hebt en dan zijn ze allang verouderd.

Eo
door EoH May 31, 2017 om 17:18
1 Antwoorden / 1 Vragen

De wet zegt dat !
Het is altijd de verkoper die verantwoordelijk is en niet de fabrikant.
De verkoper zal de reparatie moeten regelen met de fabrikant en de verkoper hoort dit in principe niet in rekening te brengen bij de koper ! Quote : Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.
Jouw bewering dat je na de wettelijke garantietermijn altijd bij de fabrikant moet zijn, klopt echt niet.

Lees mijn gequote stukje ook nog eens door. Daarin staat het duidelijk omschreven.

Jij mag het dan een goedkope TV vinden, maar 31 maanden geleden was er nog geen Curved TV of 4K TV en 5 jaar is wel heel erg kort.
Mijn Sony uit 2006 doet het nog steeds perfect evenals mijn Samsung uit 2009 !! (Beide destijds rond de 450,= !!!)

ne
door neodutchio May 31, 2017 om 17:29
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als u denkt de wet aan uw kant te hebben, wat doet u dan hier op het forum? Klaag zowel de verkoper als de fabrikant aan aangezien deze zich niet aan de wet houden. Als u toch zo zeker bent van uw verhaal, waarom dan steeds uw gelijk proberen te krijgen hier?

Eo
door EoH May 31, 2017 om 17:42
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me juist af of ik me wel zo zeker voel over dit verhaal ! Het is precies zoals je zegt : Als u denkt de wet aan uw kant te hebben......
Zowel de verkoper als de fabrikant stellen dat zij zich aan de wet houden. En ik denk van niet, maar ben er niet zeker van.
Vandaar de vraag hier in de hoop op een goed antwoord. Als iemand dan een antwoord geeft wat totaal onjuist is, dan mag ik daar toch wel op terug reageren. ?
Dat heeft m.i. niets te maken met mijn gelijk proberen te krijgen.......

ne
door neodutchio May 31, 2017 om 17:46
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U blijft maar schermen met de wet. Als u het echt wilt weten hoe het is moet u een jurist opzoeken.

Eo
door EoH May 31, 2017 om 17:54
1 Antwoorden / 1 Vragen

???? Lees het nou nog eens. Verkoper en fabrikant zeggen zich aan de wet te houden en ik stel hier een vraag omdat ik daar niet zeker over ben. Dus wat bedoel je nou dat ik maar met de wet loop te schermen ?

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Neodutchio, je schermt toch zelf ook met de wet, je zegt zelf 'in principe ook volgens de wet, geldt er een afschrijftermijn' dat is kolder. De wet zegt dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging. Je zit gewoon stom te zaniken.

ne
door neodutchio May 31, 2017 om 18:23
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als het allemaal kolder is, kan iemand mij dan het wetsartikel aanleveren die zegt dat ik na 9 jaar en 6 maanden de tv kapot kan inleveren bij de verkoper en een nieuwe kan eisen?

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 19:07
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Het artikel is al genoemd, art. 7:21 lid 2 BW luid: "De kosten van nakoming van de in lid 1 (aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging red.) bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.".

hansje klein
door hansje klein - May 31, 2017 om 17:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Afgezien van het flauwe onderwaarderen van mijn forumcollega's ....

1 - De beeldbuis? Wordt al enige tijd niet meer gebruikt en die valt ook nog eens onder de boetes m.b.t. kartelafspraken waaronder o.a. de sjoemelaar Philips. Mogelijk heeft u daarom een korting gekregen
2 - In uw tekst staat "stel een televisie gaat acht jaren mee ... ". Onderbouw eerst eens dàt uw televisie drie -of zelfs vijf jaren zou moeten kunnen meegaan. U geeft de bron van het citaat niet aan. Die aanname is namelijk afhankelijk van de aankoopprijs en die is eerder middelmatig van hoogte volgens uw eigen tekst
3 - Tenslotte is de garantietijd dus voorbij en moet u kunnen aantonen dat u geen bedieningfouten heeft gemaakt. Iedere tegemoedkoming zonder verder gedoe lijkt mij dus  ...  eerder meegenomen
4 - Hoe u nu verder moet? Wend u aan de raadgever Consuwijzer.nl (semi-overheid) en u krijgt telefonisch een absoluut wettelijk gerechtvaardigd advies i.p.v. van 'amateurs' op een forum ...

Suc6 ermee!

Eo
door EoH May 31, 2017 om 17:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

@1 : ok, het LCD scherm . (?)
@2 : staat in de quote. De bron is Kieskeurig.nl. Maar de tekst is verder bijna gelijk aan die van Consuwijzer, alleen geeft Kieskeurig daar nog voorbeelden bij (stel een televisie......) en de juiste artikelen in het Burgerlijk Wetboek.Ik vond 31 maanden geleden 699,= voor een TV een behoorlijk bedrag; een ander kan het middelmatig vinden. Dat is maar net afhankelijk van de dikte van je protemonnee ;-)
Ik kan technisch niet onderbouwen hoelang een TV zou moeten meegaan. Ik kan echter wel stellen dat dit in mijn hele leven (ben 61) de eerste keer is dat een TV kapot gaat binnen zo'n korte ternmijn en dat ik gemiddeld tussen de 8 en 10 jaar met een TV doe.
@3 : Dat aantonen is geen probleem. Natuurlijk is iedere tegemoedkoming meegenomen, maar nogmaals.... die heb ik van de fabrikant uit coulance gekregen, niet als wettelijk recht van de verkoper. die stelt dat de fabrikant het voor hun regelt en nemen zelf totaal geen verantwoordelijkheid. M.i. houst de verkoper zich op deze wijze niet aan de wet.
@4 : Ik heb de vraag hier gesteld in de hoop een goed antwoord te krijgen, maar sommige personen zitten er wel erg naast..... ;-) Of zoals jij dat noemt : onderwaarderen ......
Ik zal ook eens met Consuwijzer bellen. Bedankt voor dat advies.

hansje klein
door hansje klein May 31, 2017 om 17:56
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U kunt uw vraag ook, zelfs beter, per e-mail aan Consuwijzer.nl stellen en krijgt daarna telefonisch een antwoord van een deskundige jurist waaraan u dan kostenloos verdere vragen kunt stellen.

NB. Op ieder forum krijgt u antwoorden van matige tot excellente kwaliteit (en die zijn al gegeven of komen nog). Wanneer u tot het gaatje wilt gaan is dat uw goed recht, maar ervaringsdeskundigen op fora hebben vaker ook een realistische kijk op de dingen. Want recht hebben en recht krijgen is niet hetzelfde, tenminste niet zonder rechtskundige en dure bijstand, waarvan de kosten en de duur van klachtenafhandeling niet meer in relatie tot elkaar staan.

VRAAG: Kunt u aansluitend het advies van Consuwijzer als feedback plaatsen op uw eigen topic? Ook wij moeten onze antwoorden blijven toetsen en vergelijken om de kwaliteit op peil te houden.

Alvast bedankt en suc6 ermee.

Eo
door EoH May 31, 2017 om 18:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga Consuwijzer benaderen en zal zeker hier laten weten hoe het afgelopen is.
Bedankt voor het advies.

ro
door ronny530 - May 31, 2017 om 17:48
2777 Antwoorden / 41 Vragen

De economische levensduur van een tv uit uw prijsklasse is volgens Uneto/VNI 5 jaar = 60 maanden. Uw tv heeft de helft er al op zitten en daarbij is de "wettelijke" garantie termijn al 7 maanden verlopen. Uw tv heeft 31 maanden naar behoren gefunctioneert en is dus comform de specificaties geleverd want de tv heeft gedaan wat de tv diende te doen namelijk beeld en geluid geven. De "beeldbuis" wordt al jaren niet meer toegepast maar als u zo'n toestel heeft kost een nieuwe beeldbuis meer dan het toestel nieuw heeft gekost. gaat het om een nieuw lcd scherm dan bent u exclusief montage zo 300 euro verder en dat is het hele toestel niet meer waard want de tv is na 31 maanden voor meer dan helft in waarde gedaald. Een lcd scherm is aan normale slijtage onderhevig omdat er elektriciteit nodig is om het scherm aan te sturen en daardoor meer slijt dan een aan/uit schakelaar. Daar komt nog bij dat een nieuw lcd scherm de levensduur significant kan verlengen dus wordt u er beter van en dat is ook weer niet de bedoeling. De reparatiekosten die u heeft betaald zijn zeer coulant want enkel het arbeidsloon zal in rekening zijn gebracht en niet het lcd scherm zelf. U kunt er een zaak van maken maar die gaat u geheid verliezen om dat u geen keihard bewijs heeft dat de fabrikant beweerd dat de tv in uw geval 8 jaar probleemloos zou functioneren.

Eo
door EoH May 31, 2017 om 18:02
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronny530 : Bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit is nou precies het soort antwoord wat ik hier hoopte te krijgen.
En beelbuis was idd een foutje, moet natuurlijk zijn LCD scherm.
Kun je nog een link geven waar je die economische levensduur gevonden hebt ?
Volgens het artikel dat ik vond op Kieskeurig : Met betrekking tot de vraag of de consument de verkoper aansprakelijk kan stellen als na de garantietermijn gebreken optreden aan een product is alleen de technische levensduur van belang. Het gaat er dan immers om of het gebrek redelijkerwijze had mogen worden verwacht. Met andere woorden: of wel of niet aan het conformiteitsbeginsel van de wet wordt voldaan.

5 Jaar economische levensduur, maar ben ook benieuwd naar de technische levensduur vanwege bovenstaande quote.

Gerry1969
door Gerry1969 May 31, 2017 om 18:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

techniache levensduur 12 maanden dan is een toestel totaal technisch achterhaald.

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 19:12
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De lijst van UNETO-VNI is misleidend. https://www.reclamecode.nl/webuitspraak.asp?ID=152179

zoekster1
door zoekster1 - May 31, 2017 om 18:13
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Allemaal onzin wordt hier verteld. Mocht de tv echt non-conform de overeenkomst zijn dan heeft u recht op kosteloos herstel. De bewijslast voor de non-conformiteit ligt wel bij u.

Leest u dit klik HIER even door. Als de verkoper u door heeft verwezen naar de fabrikant, dan moet hij in geval van non-conformiteit u de kosten vergoeden. Het enige dat hierbij lastig is dat u het moet zien af te dwingen. Een rechtsbijstandverzekering is dan wel erg handig.

Uit de link:

Herstel of vervanging moet “kosteloos” zijn, zo staat in de Europese richtlijn (1999/44/EG) waar dit allemaal op gebaseerd is. En kosteloos betekent ook echt kosteloos. De winkelier mag dus op geen enkele manier geld vragen wanneer de consument zijn recht op herstel of vervanging komt uitoefenen.

tijger1
door tijger1 May 31, 2017 om 18:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

31 maanden zonder problemen en dan ineens is er iets aan. Dat is toch niet non-conform.

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:22
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als een tv het zomaar binnen een bepaalde periode begeeft is hij echt non-conform, zeker als je de prijs hiervan bekijkt. Je mag dan nl verwachten dat de onderdelen langer meegaan dan 2,5 jaar. Niet elk gebrek openbaart zich meteen bij aankoop of vlak na aankoop. Ik zou echt gek hebben staan te kijken als mijn tv het na 2,5 jaar zou hebben begeven.

Gerry1969
door Gerry1969 May 31, 2017 om 18:34
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Zoekster,
Helaas.nog NOOIT mogen lezen dat iemand na uw advies en onderbouwing een positief resultaat heeft behaald.

Als ik zo dit hele topic lees denk ik dat ts een keurig aanbod binnen de lijntjes van de wet heeft gehad.
Maar ts laat meeemalen weten dat hij vindt dat 120 maanden voor een tv normaal zou zijn. Zoals ik.al.schreef een sprookje

hansje klein
door hansje klein May 31, 2017 om 18:39
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"De Europese Richtlijn" is precies dàt, wat er staat ... een richtlijn en géén wet waarop je kunt terugvallen. Zie dezelfde link, maar dan onder de gegeven commentaren, ook van de autor.

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:50
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een richtlijn is waar de wet op MOET zijn gebaseerd. Je mag er wel in positieve zin van afwijken. Dat heeft Nederland dan ook gedaan door de 2 jaar conformiteit op te rekken met een levensduur. (De uitspraak van het hof het hoogste rechtsorgaan is overigens bindend)

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 18:52
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Staat overigens ook in de wet hoor, dat herstel of vervanging kosteloos moet zijn.

BW 7:21 lid 2
De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht

tijger1
door tijger1 May 31, 2017 om 19:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar om te beginnen moet de Ts dan BEWIJZEN dat het euvel niet aan hem te wijten is. Ga er maar aan staan zou ik zeggen.

zoekster1
door zoekster1 May 31, 2017 om 19:08
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dat heb ik toch ook in mijn antwoord gezegd? Het is overigens niet echt staal hard bewijzen, je moet het aannemelijk maken. Als het bijv. gaat om de vervanging van een bepaald onderdeel dat eigenlijk veel langer mee zou moeten gaan, kun je misschien aannemelijk maken dat dit een fout is die de tv niet zou moeten hebben.

alfatrion
door alfatrion May 31, 2017 om 19:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De bewijslast ligt wel bij TS, maar dat is geen negatieve bewijslast. Overigens, komt de rechter niet aan het bewijs toe, als dat door de ander niet voldoende gemotiveerd wordt betwist (art. 149 RV). De verkoper heeft dan een probleem, want hij heeft de televisie niet (laten) onderzoeken en kan derhalve niet voldoende betwisten. Ik gok er zo op het service centrum de gegeven niet willen en door zullen spelen met het oog op de privacy.

tijger1
door tijger1 - May 31, 2017 om 18:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u hem dus naar de leverancier had gebracht, met meer kosten voor u ivm de afstand, had u dus ook "korting" gekregen op de reparatie. Nu brengt dat service-center meteen de korting in mindering en noemt dat onterecht coulance.

Helemaal niets mis mee.

panter22
door panter22 - May 31, 2017 om 19:20
6599 Antwoorden / Vragen

Op een tv geeft de fabrikant 2 jaar fabrieksgarantie. Mocht er in die 2 jaar een defect onstaan, dan wordt de tv gratis door de fabrikant gemaakt. Buiten die 2 jaar geeft de fabrikant geen garantie meer.
De wettelijke garantie wordt verstrekt door de verkoper.
Je schrijft dat je wel 8 tot 10 jaar doet met een tv, maar dat heeft niets met de wettelijke garantie te maken.
Van belang is hoe lang de gekochte tv gemiddeld meegaat. Volgens de prijs zal dat max 6 jaar zijn,
Het LCD scherm was kapot gegaan en je hebt een nieuw scherm gekregen, begrijp ik.
Dit nieuwe scherm verlengt de levensuur van het apparaat. Mogelijk zul je een deel zelf hebben moeten betalen,
Uitgaande van 6 jaar levensduur, ongeveer de helft.
€125 inclusief montage is toch niet extreem hoog.
Wat had je zelf in gedachten?

Je bent al akkoord gegaan met de reparatie en hebt het bedrag betaald. Als je het te veel vond, dan had je daarover moeten onderhandelen. Een korting op een nieuwe tv was misschien een mogelijheid geweest. Je kunt nu niet meer terugkrabbelen.