Kapot 7 maanden na afloop garantie......
Ik heb een TV die 7 maanden na afloop van de garantie kapot gegaan is.
De aankoopprijs was 699,=.
Ik heb het gemeld bij de internet-verkoper en ehm gewezen op de non-conformiteit.
De verkoper verwijst mij naar een service-centre van de fabrikant en vermeldt dat ik uit coulance (!) niet de volledige reparatie hoef te betalen en dat de fabrikant dit regelt.
Het service-centre zegt dat ik uit coulance (!) een korting op de reparatie krijg.
De kosten waren 125,= . (Er werd niet bij vermeld hoe hoog het zonder "coulance" zou zijn !)
- Kan ik de verkoper nu nog aansprakelijk stellen en vragen een gedeelte van dat bedrag terug te betalen ?
- Is dit wel de juiste weg die de verkoper volgt ?
Het lijkt mij namelijk dat de verkoper volgens de wet aansprakelijk is omdat ie een ondeugelijk produkt verkocht heeft, maar de verkoper schuift het af op de fabrikant. Het lijkt mij ook dat de term coulance hier volkomen misplaatst gebruikt wordt. Het heeft niets met coulance te maken, maar met de wet. Toch ? Hoe moet ik nu verder ?
Tv is niet ondeugdelijk want heeft het 31 maanden goed gedaan. Dus alle hieraan verwante argumenten lopen dood.
Een reparatieprijs van €125 is in deze tijd een koopje, u kunt niet bij de verkoper nog.extra korting verwachten.
Hij zal niet een deel van de 125 euro op.zich nemen terecht!
Wat weet jij er vanaf of mijn adviezen nog nooit iemand hebben geholpen? Ik weet wel zeker van wel.
Ik geef alleen maar aan dat nooit iemand het hier online heeft laten weten. Alle beantwoorders geven aan dat 125 euro een nette deal is maar u vindt dat het gratis kan. Ik durf ook nu te wedden dat dit niet gaat lukken en dat we geen terugkoppeling van ts hoeven te verwachten omdat hij van niemand (muv vanu) te horen krijgt wat hij graag zou horen.
Ik zeg niet dat uw adviezen nooit iemand hebben geholpen, maar advies in dit soort garantiezaken is nog nooi hier positief terug gemeld.
Het is geen aanval maar een constatering.
Er gaat een tv kapot, zeven maanden na de garantieperiode, en waarom zou hier sprake zijn van non-conformiteit? En wat was er dan kapot?
U krijgt een korting op de reparatiekosten en dat is zoals het hoort, als dat kapot gaan niet aan uzelf te wijten was.
De term coulance is inderdaad niet juist.
Als het defect niet aan TS is te weiten, dan dient herstel kosteloos zijn te zijn, omdat zo is vastgelegd in art. 7:21 lid 2 BW.
Ná afloop van de garantie!
Mag je nog blij zijn dat je een korting op de reparatie gekregen hebt.
Nog wat info: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie
En dan geef je er een link bij die je eerdere uitspraak weerspreekt!
Bedankt voor alle antwoorden, maar ik heb de indruk dat jullie niet erg op de hoogte van de wet zijn.
De verkoper moet een deugdelijk product leveren en het product heeft een verwachte levensduur.
Als er iets kapot gaat binnen die verwachte levensduur, is de verkoper verplicht dit te repareren.
Het is inderdaad non-conformiteit als een tv met een verwachte levensduur van 10 jaar , na 2 jaar en 7 maanden het begeeft.
Dit is in de wet zo geregeld !
En..... ge-quote :
Wie betaalt de kosten?
Als een apparaat buiten de garantietermijn kapot gaat als gevolg van non-conformiteit (in dat geval had het gebrek redelijkerwijze niet mogen voorkomen), dan zijn de herstelkosten daarvan strikt genomen (artikel 21, lid 2 BW7) voor rekening van de verkoper. Maar omdat zoiets niet redelijk zou zijn wanneer de koper het apparaat al enkele jaren gewoon heeft kunnen gebruiken en dit er door de reparatie weer beter op wordt, wordt er gewoonlijk een verdeelsleutel voor de kosten toegepast.
Stel dat een televisie 8 jaar meegaat en na 5 jaar moet er een reparatie worden verricht. Dan is het redelijk te noemen dat de koper 5/8 van de reparatiekosten voor zijn rekening neemt. Hij heeft de televisie immers al 5 jaar gewoon kunnen gebruiken.
Er geldt overigens wel een belangrijke voorwaarde voor die verdeelsleutel: de reparatie moet tot gevolg hebben dat de oorspronkelijke levensduur van de televisie (8 jaar) weer wordt hersteld.
Gaat het bijvoorbeeld om een niet meer werkende aan/uit-knop van het toestel, dan is daar geen sprake van. Zo'n onderdeel behoort gedurende de volle 8 jaar goed te werken en vervanging daarvan verlengt de levensduur van de televisie met geen maand, want andere vitale onderdelen blijven gewoon aan slijtage onderhevig. Met het monteren van de knop gaat het dus gewoon om het weer in orde brengen van het apparaat, iets waartoe de verkoper in verband met het conformiteitsbeginsel toch al verplicht is.
Je citeerd alleen onjuiste en achterhaalde informatie. De wet verzet zich tegen deze praktijk, daar staat notabene letterlijk in dat de verkoper alle kosten voor zijn rekening dient te nemen. Zoek ook eens op het Quelle arrest.
Toevoeging : beeldbuis had het begeven !
Dus mijn vraag blijft : de fabrikant heeft uit "coulance" een korting gegeven op de reparatie kosten (nieuwe beeldbuis), maar kan ik nu nog een bedrag claimen bij de verkoper omdat hij een "ondeugdelijk" product geleverd heeft ?
Een tv met een levensduur van 5 a 6 jaar is reëel. 10 jaar is een sprookje.
En nogmaals uw tv is niet bij conform hij heeft het 31 maanden goed gedaan.
Er is gewoon iets stuk, een reparatie tijdens de levensduur is heel normaal.
Uw auto kost een veelvoud die gaat toch ook geen 25 jaar mee.
En uw auto zal ook regelmaat een kleime reparatie nodig hebben.
En zoals u zelf al.schrijft een "verwachte" levensduur geen gegarandeerde
Je kan deze kosten verhalen op de verkoper als: 1) je stelt dat de verkoper een ondeugdelijk product heeft geleverd; 2) je stelt dat je voldaan heb aan de klachtentermijn van minimaal twee maanden (art. 7:23 lid 1 derdevolzin BW); 3) dat je hetgeen de verkoper gemotiveerd betwist aannemelijk kunt maken.
Maar als u dan de wet zo goed zegt te kennen, waarom stel u uw vraag dan hier? Span een rechtszaak aan.
U denkt toch niet werkelijk dat u 10 jaar recht hebt op gratis reparaties? En lees uw eigen quote eens door.
@Tijger : ik zeg nergens dat ik de wet goed ken !
Ik constateer alleen dat jullie hem blijkaar niet kennen ;-)
Jij vraagt je bv af :
Er gaat een tv kapot, zeven maanden na de garantieperiode, en waarom zou hier sprake zijn van non-conformiteit?
Een beeldbuis hoort de volledige levensduur mee te gaan en als ie dat niet doet is dat non-conformiteit !
Ik stel hier de vraag omdat de verkoper alles afschuift op de fabrikant en zijn verantwoordelijkheid niet wil nemen.
De beeldbuis kan nooit kapot zijn, want er zit geen beeldbuis in uw TV! https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Kathodestraalbuis
Dan neemt u toch zelf uw "verantwoordelijkheid" en spreekt u de verkoper aan. Heel simpel.
U bent overigens akkoord gegaan met het voorstel van de verkoper door uw tv bij dat service center in te leveren.
En ook beeldbuizen hebben niet het eeuwige leven, en wat mag er dan wel kapot gaan volgens u tijdens die "levensduur"? Of denkt u dat een tv aan het eind van zijn levensduur ineens totaal in elkaar stort?
Ik heb de verkoper aangesproken . Ik dacht dat dat wel duidelijk was in mijn verhaal.
Verkoper zegt : U kunt hem hier naar toe brengen en wij laten hem dan door een servicecenter repareren en uit coulance krijgt u een korting.
U mag hem ook zelf naar het servicecenter brengen omdat dat voor u minder ver rijden is. (60 km ipv 120).
Laatste vraag druipt het sarcasme van af. Dank je wel. ;-( Sorry maar ik kan dit niet erg serieus nemen.
Maar wanneer vindt u dan dat de kosten van een reparatie wel voor uw rekening zijn?
Hallo Aartofhorus ,
Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/wettelijke-garantieperiode-in-europa
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/tv-kapot-en-fabrieksgarantie-verlopen-moet-ik-reparatie-zelf-betalen
Ik mis uw bewijs inzake non confomiteit. U stelt dit, maar kunt het niet onderbouwen. Alles kan kapot en alles heeft een oorzaak waardoor het kapot gaat. Het zou wel heel makkelijk zijn om bij 10 jaar gebruik te kunnen stellen dat u na 9 jaar en 11 maanden de tv kapot kunt maken en onder dit kopje een nieuwe te eisen. Helaas werkt dit niet zo.
U bent buiten de garantieperiode en heeft een mooie korting gekregen op de reparatie. In priciepe ook volgens de wet, er geldt namelijk een afschrijftermijn. Hou ouder de tv wordt, hoe meer u zelf gaat betalen.
Wel, hij staat zolang ik hem heb op dezelfde plek. Het gebeurde van het een op nadere moment toen ik naar voetbalzat te kijken. Ineens verschenen er twee grote roze vlekken in het beeld (plm 20 cm in doorsnee). er is geen vloeistog over gegoten, hij is niet (nooit !) gevallen enz. enz. Dat is bewijs genoeg voor non-conformiteit. Een beeldbuis hoort het niet na 31 maanden te begeven !
Nogmaals : ik heb een korting uit coulance van de fabrikant gekregen, niet van de verkoper !
Als ik de wet lees en alle artikelen erover, lijkt mij een bedrag van 31/120 van het reparatiebedrag redelijk !
De fabrikant weigert (ook na nogmaals bellen) mij te vertellen hoeveel korting ik precies gekregen heb !!!
Maar, ook nogmaals, het is de verkoper die verantwoordelijk is en die korting van de fabrikant heb ik uit coulance gekregen......
De verkoper stelt dat dat voldoende is en ik ben het daar niet mee eens. Coulance is niet de wet hanteren !
Ik vraag hier hoe ik nu verder met en of mijn idee (31/120) redelijk is en conform de wet !
@Maritas : ik heb alles gelezen wat ik er over kon vinden ;-)
Wie zegt dat de verkoper na de wettelijke garantie termijn verantwoordelijk is?
Na de wettelijke garantie termijn moet je bij de fabrikant zijn en kan je niet verlangen dat zowel de fabrikant als de verkoper beide een dele van de kosten betalen.
Verder gaat een tv tegenwoordig geen 10 jaar meer mee en zeker geen goedkope van rond de 700 euro.
De huidige led tv's gaan ongeveer een jaar of 5 mee als je geluk hebt en dan zijn ze allang verouderd.
De wet zegt dat !
Het is altijd de verkoper die verantwoordelijk is en niet de fabrikant.
De verkoper zal de reparatie moeten regelen met de fabrikant en de verkoper hoort dit in principe niet in rekening te brengen bij de koper !
Quote : Een van de grootste misverstanden is dat vaak wordt gedacht dat de koper na de garantietermijn geen rechten meer heeft als een product kapot gaat. Dat is niet juist. Ook na de garantieperiode blijft de verkoper altijd aansprakelijk voor de goede werking van het product en volgens de Nederlandse wetgeving zelfs in feite onbeperkt, zolang dat tenminste redelijkerwijze kan worden verlangd.
Jouw bewering dat je na de wettelijke garantietermijn altijd bij de fabrikant moet zijn, klopt echt niet.
Lees mijn gequote stukje ook nog eens door. Daarin staat het duidelijk omschreven.
Jij mag het dan een goedkope TV vinden, maar 31 maanden geleden was er nog geen Curved TV of 4K TV en 5 jaar is wel heel erg kort.
Mijn Sony uit 2006 doet het nog steeds perfect evenals mijn Samsung uit 2009 !! (Beide destijds rond de 450,= !!!)
Als u denkt de wet aan uw kant te hebben, wat doet u dan hier op het forum? Klaag zowel de verkoper als de fabrikant aan aangezien deze zich niet aan de wet houden. Als u toch zo zeker bent van uw verhaal, waarom dan steeds uw gelijk proberen te krijgen hier?
Ik vraag me juist af of ik me wel zo zeker voel over dit verhaal ! Het is precies zoals je zegt : Als u denkt de wet aan uw kant te hebben......
Zowel de verkoper als de fabrikant stellen dat zij zich aan de wet houden. En ik denk van niet, maar ben er niet zeker van.
Vandaar de vraag hier in de hoop op een goed antwoord. Als iemand dan een antwoord geeft wat totaal onjuist is, dan mag ik daar toch wel op terug reageren. ?
Dat heeft m.i. niets te maken met mijn gelijk proberen te krijgen.......
U blijft maar schermen met de wet. Als u het echt wilt weten hoe het is moet u een jurist opzoeken.
???? Lees het nou nog eens. Verkoper en fabrikant zeggen zich aan de wet te houden en ik stel hier een vraag omdat ik daar niet zeker over ben. Dus wat bedoel je nou dat ik maar met de wet loop te schermen ?
Neodutchio, je schermt toch zelf ook met de wet, je zegt zelf 'in principe ook volgens de wet, geldt er een afschrijftermijn' dat is kolder. De wet zegt dat je recht hebt op kosteloos herstel of vervanging. Je zit gewoon stom te zaniken.
Als het allemaal kolder is, kan iemand mij dan het wetsartikel aanleveren die zegt dat ik na 9 jaar en 6 maanden de tv kapot kan inleveren bij de verkoper en een nieuwe kan eisen?
Het artikel is al genoemd, art. 7:21 lid 2 BW luid: "De kosten van nakoming van de in lid 1 (aflevering van het ontbrekende, herstel of vervanging red.) bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.".
Afgezien van het flauwe onderwaarderen van mijn forumcollega's ....
1 - De beeldbuis? Wordt al enige tijd niet meer gebruikt en die valt ook nog eens onder de boetes m.b.t. kartelafspraken waaronder o.a. de sjoemelaar Philips. Mogelijk heeft u daarom een korting gekregen
2 - In uw tekst staat "stel een televisie gaat acht jaren mee ... ". Onderbouw eerst eens dàt uw televisie drie -of zelfs vijf jaren zou moeten kunnen meegaan. U geeft de bron van het citaat niet aan. Die aanname is namelijk afhankelijk van de aankoopprijs en die is eerder middelmatig van hoogte volgens uw eigen tekst
3 - Tenslotte is de garantietijd dus voorbij en moet u kunnen aantonen dat u geen bedieningfouten heeft gemaakt. Iedere tegemoedkoming zonder verder gedoe lijkt mij dus ... eerder meegenomen
4 - Hoe u nu verder moet? Wend u aan de raadgever Consuwijzer.nl (semi-overheid) en u krijgt telefonisch een absoluut wettelijk gerechtvaardigd advies i.p.v. van 'amateurs' op een forum ...
Suc6 ermee!
@1 : ok, het LCD scherm . (?)
@2 : staat in de quote. De bron is Kieskeurig.nl. Maar de tekst is verder bijna gelijk aan die van Consuwijzer, alleen geeft Kieskeurig daar nog voorbeelden bij (stel een televisie......) en de juiste artikelen in het Burgerlijk Wetboek.Ik vond 31 maanden geleden 699,= voor een TV een behoorlijk bedrag; een ander kan het middelmatig vinden. Dat is maar net afhankelijk van de dikte van je protemonnee ;-)
Ik kan technisch niet onderbouwen hoelang een TV zou moeten meegaan. Ik kan echter wel stellen dat dit in mijn hele leven (ben 61) de eerste keer is dat een TV kapot gaat binnen zo'n korte ternmijn en dat ik gemiddeld tussen de 8 en 10 jaar met een TV doe.
@3 : Dat aantonen is geen probleem. Natuurlijk is iedere tegemoedkoming meegenomen, maar nogmaals.... die heb ik van de fabrikant uit coulance gekregen, niet als wettelijk recht van de verkoper. die stelt dat de fabrikant het voor hun regelt en nemen zelf totaal geen verantwoordelijkheid. M.i. houst de verkoper zich op deze wijze niet aan de wet.
@4 : Ik heb de vraag hier gesteld in de hoop een goed antwoord te krijgen, maar sommige personen zitten er wel erg naast..... ;-) Of zoals jij dat noemt : onderwaarderen ......
Ik zal ook eens met Consuwijzer bellen. Bedankt voor dat advies.
U kunt uw vraag ook, zelfs beter, per e-mail aan Consuwijzer.nl stellen en krijgt daarna telefonisch een antwoord van een deskundige jurist waaraan u dan kostenloos verdere vragen kunt stellen.
NB. Op ieder forum krijgt u antwoorden van matige tot excellente kwaliteit (en die zijn al gegeven of komen nog). Wanneer u tot het gaatje wilt gaan is dat uw goed recht, maar ervaringsdeskundigen op fora hebben vaker ook een realistische kijk op de dingen. Want recht hebben en recht krijgen is niet hetzelfde, tenminste niet zonder rechtskundige en dure bijstand, waarvan de kosten en de duur van klachtenafhandeling niet meer in relatie tot elkaar staan.
VRAAG: Kunt u aansluitend het advies van Consuwijzer als feedback plaatsen op uw eigen topic? Ook wij moeten onze antwoorden blijven toetsen en vergelijken om de kwaliteit op peil te houden.
Alvast bedankt en suc6 ermee.
Ik ga Consuwijzer benaderen en zal zeker hier laten weten hoe het afgelopen is.
Bedankt voor het advies.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Continue, dag en nacht berichtjesvan Norton Antivirus
Ik heb al een andere Antivirus en wil dus geen abonnement van Norton, maar melding hierover om te stoppen lukt mij niet Lees meer
Distributie riem
wil me aan sluiten voor het probleem van de van de peugeot 208-bj-2022-km 24000-nog geen rdw oproep gehad-hoe nu verder Distributie riem. Lees meer
Telegraaf abonnement
DeTelegraaf verhoogd zonder vooraankondiging of communicatie het abonnement van 24.50 naar 39.00 euro per maand, mag dit zomaar, of is dit niet toegestaan. Lees meer
Populair in Garantie & Verzekeringen
Wel of geen trekhaak
Mijn Ford Fiësta ST van april 2018 heeft een trekkracht van 0 en mag dus niets trekken, maar hoe zit ik met de verzekering als ik er een trekhaak op laat zetten die ik alleen voor het vervoer van de crossfiets van mijn zoontje gebruikt. Zou ik nu een nieuwe kopen mag het wel.
Ook ga hierover nog in kontakt met mijn verzekering, maar misschien is iemand anders ook tegen dit probleem aangelope
...
Lees meer
Hoe komt men van een Ardanta uitvaartpolis af?
In 2004 hadden wij een Nivo uitvaartpolis bij Uzet afgesloten. Dit hadden wij zeer zorgvuldig uitgezocht en besproken. Groot was de verrassing dan ook dat wij in april 2016 een brief kregen met daarin de vermelding 'Zoals u wellicht in de pers heeft gelezen, heeft NIVO uitvaartverzekeringen haar verzekeringsportefeuille overgedragen aan ASR Levensverzekering N.V. in Utrecht. ...Ardanta, onderdeel ... Lees meer
Kruidvat foto cd's niet afleesbaar
De foto's die ik destijds bij KRUIDVAT op cd's heb laten zetten zijn niet of heel moeilijk af te spelen op de pc en volgens kruidvat fotoservice is dat niet hun verandwoordelijkheid en kan het zeker niet afgespeeld worden op DVD.
WIE is hier verandwoordelijk voor???
Lees meer