ce
door cemdemirci Oct 30, 2017 om 11:27
Garantie & verzekeringen

Kapotte tv gekocht bij MediaMarkt

Op 6 oktober heb ik een Samsung tv gekocht bij de MediaMarkt en bracht deze 9 oktober weer terug, omdat ik op mijn enige vrije dag (zondag 8 oktober) tijd heb gehad om de tv aan te sluiten. De tv was stuk toen wij deze uit de doos haalden. Dit hebben wij netjes weer terug gezet en de volgende dag naar de winkel gebracht. Hier werd er verteld dat we dit binnen 24 uur moesten melden. Hier wisten wij niets van af en dit werd ook niet bij de verkoop verteld aan mij door de verkoper. Ik heb de tv achtergelaten om Mediamarkt de gelegenheid te geven om te onderzoeken waar en hoe de tv is stukgegaan. Dit onderzoek zou 3 weken duren.

Nu 3 weken later krijg ik een nota binnen van 557 euro voor de reparatiekosten. Ik vroeg helemaal niet om een reparatie. Ik wil gewoon weten of de tv stuk is gegaan bij mediamarkt of bij mij.

Wat kan ik hier tegen doen? De afgesproken tijd van 3 weken is inmiddels verstreken en er is alleen bekend dat de tv stuk is. Dit weten wij en Mediamarkt al 3 weken lang, dit is niet iets nieuws.

Ik wil graag een NIEUW tv of mijn geld terug.

6159 8 Rapporteer

ne
door neodutchio - Oct 30, 2017 om 11:40
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Wat geeft MM aan als reden wat de oorzaak is? In de eerste 6 maanden moet de verkoper aantonen dat het defect te wijten is aan de gebruiker. Kunnen ze dat niet moeten ze of repareren, of vervangen.
Dus eerst vraag 1: wat is de reden dat de tv kapot is?

ce
door cemdemirci Oct 30, 2017 om 11:52
2 Antwoorden / 5 Vragen

Een reden staat er niet bij. De enige toelichting is: Panel gebroken, te vervangen, 0 branduren.

Er staat nergens bij hoe de panel is gebroken en wanneer dit is gebroken.

Cookies
door Cookies - Oct 30, 2017 om 12:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb je de t.v. zelf vervoerd?

De tv was stuk toen wij deze uit de doos haalden

ce
door cemdemirci Oct 30, 2017 om 18:42
2 Antwoorden / 5 Vragen

Ja, de tv heb ik zelf vervoerd nadat zij de tv hebben ingeladen.

user123
door user123 Oct 30, 2017 om 23:08
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Dit komt echt aan op vertrouwen. Ik zou daarom vragen om een gesprek met de bedrijfsleider.

een gebroken tv welke uit een nieuwe doos komt zal hoogstwaarschijnlijk een smak gemaakt hebben.

de vraag is of dat in het logistieke proces binnen de fabriek en mediamarkt heeft plaatsgevonden of onderweg naar u thuis. Daarom is het jammer dat de doos eerst nog een paar dagen bij u thuis in een hoekje heeft gestaan, of wellicht in de kofferbak gelegen.

U kunt dat beiden niet bewijzen en in dat geval verliest de winkel omdat het probleem zich binnen 1/2 jaar voordoet.

Dan zou u wellicht naar een geschillencommissie kunnen stappen.

marita5
door marita5 - Oct 30, 2017 om 12:11
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Cemdemirci ,

Op 6 oktober heb ik een Samsung tv gekocht bij de MediaMarkt

Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product ..

Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie

https://www.consuwijzer.nl/elektronica/garantie/hoe-vaak-mag-verkoper-repareren-vervangen-voordat-ik-geld-terug-mag-vragen

ce
door cemdemirci Oct 30, 2017 om 18:45
2 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb nu een mail gekregen dat er uit onderzoek is gebleken dat de tv stuk is gegaan door val/stoot schade. Goeiemorgen.. dit was al 3 weken geleden bekend.

Ik heb hierbij een mail gestuurd dat ik graag een bewijs wil dat ik de tv heb laten vallen.

Gr
door Grunn1 Oct 31, 2017 om 21:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Heb jij een bewijs dat je het niet hebt gedaan? Heb jij een bewijs dat die al stuk was voordat je hem had ingeladen?

edrick3
door edrick3 - Oct 30, 2017 om 12:48
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu 3 weken later krijg ik een nota binnen van 557 euro voor de reparatiekosten.
Die zijn niet goed wijs!
Wat kan ik hier tegen doen?
Terug naar de winkel. Vragen naar de manager!
Neem deze brief (https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/aankoop/voorbeeldbrief-herstel-vervanging-ondeugdelijk-product-binnen-garatieperiode) mee (beetje aanpassen) voor als je niet tot overeensteming komt. Kopie laten tekenen voor ontvangst.
Suc6

ne
door neodutchio - Oct 30, 2017 om 18:52
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het probleem is dat u niet kunt bewijzen dat u de tv niet heeft laten vallen. U heeft ook niet bij aankoop gecontroleerd of de tv wel heel was. Zodra u de winkel uit bent is de tv uw verantwoordelijkheid. Hele kleine kans dat u uw gelijk kunt gaan halen.

Een gebroken paneel valt niet onder garantie. Het is geen productklacht, maar een gevolg van een andere actie dan waar het voor bedoeld is. U zult dus moeten bewijzen dat de tv al kapot was.

panter22
door panter22 Oct 31, 2017 om 20:12
6599 Antwoorden / Vragen

Je krijgt die tv mee in een doos. Je gaat toch die doos niet midden in de winkel openmaken?
Dat is niet de gewoonte en het wordt je ook niet aangeboden door de MM.. En krijg een tv van meer dan een meter maar weer fatsoenlijk in die doos.
En dan is het risico voor de koper die niet de gelegenheid heeft om de koop te controleren?
Ik dacht het niet.

ne
door neodutchio Oct 31, 2017 om 20:14
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Iedere koper heeft het recht zijn aankoop te controleren. Dat bijna niemand het doet wil niet zeggen dat de klant niet die verantwoordelijkheid heeft.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 30, 2017 om 20:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Te laat terugbrengen (dus na 24 uur) maakt geen verschil.
Als de tv plat vervoerd wordt en u rijdt over een heuvel in een woonerf dan kan  het panel al breken.
Glaszetters vervoeren om deze reden hun glas rechtop.
Ik ben bang dat u ondanks allei linkjes en voorbeeldbrieven aan het kortste eind gaat trekken.

AWYeah28
door AWYeah28 - Oct 30, 2017 om 23:07
355 Antwoorden / Vragen

Beste Cemdemirci,

Als ik het goed begrijp, wilt u dat MediaMarkt onderzoekt bij wie de televisie stuk is gegaan. Maar hoe zou dat onderzoek plaats moeten vinden? Als het panel is gebroken kan dit natuurlijk zowel bij u als in de winkel zijn gebeurd. Als ik een nieuwe televisie koop en die per ongeluk tijdens het plaatsen laat vallen, tja, dan zou ik ook kunnen proberen op deze manier een nieuwe te krijgen.

Maar we gaan er natuurlijk vanuit dat u te goeder trouw bent, en in dat geval is dit een bijzonder vervelende situatie. Is de doos onbeschadigd? Als het panel in de doos is gebroken zou je verwachten dat de doos ook een tik heeft gekregen en op zijn minst ergens ingedeukt is. Als de doos beschadigd is zouden er misschien camerabeelden kunnen worden bekeken om te zien of u met beschadigde doos de winkel hebt verlaten. In dat geval kunt u redelijk aannemelijk maken dat de televisie waarschijnlijk al beschadigd in de doos zat. Is de doos onbeschadigd, dan ben ik bang dat u een moeilijke zaak hebt.

U kunt altijd contact opnemen met uw plaatselijke Juridisch Loket om te vragen naar uw rechten en voor hulp bij dit geschil.

Sterkte en succes!

alfatrion
door alfatrion - Oct 31, 2017 om 18:19
1659 Antwoorden / 1 Vragen

De mededeling dat u defecten binnen 24 uur moet melden is onjuist. U bent enkel verplicht om gebreken tijdig te melden nadat u de gebreken heeft ontdekt, waarbij twee maanden altijd als tijdig geldt. U heeft dus geen onderzoeksplicht, maar zelfs als we zouden aannemen dat u het defect direct dezelfde dag hebt geconstanteerd, dan nog staat vast dat u op tijd bent geweest.

De verkoper moet bewijzen dat het paneel niet reeds bij aflevering defect was, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich hier tegen verzet. Voor een beroep op de uitzondering is meer nodig dan enkel de mededeling dan dat het paneel kapot is. Wat is het schade patroon en waarom moet daarbij gedacht worden dat u deze veroorzaakt zou hebben?

Gerry1969
door Gerry1969 Nov 1, 2017 om 09:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Alfatrion.
De genoemde 24 uur hanteert MM als omruiltijd. Dus stel ik koop een laptop die niets doet dan mag ik deze binnen 24 uur ruilen voor een ander exemplaar. Na 24 uur wordt een apparaat ter reparatie aangeboden en dus niet direct geruild. Dus he defect mag he wel degelijk later melden.