Je
door Jedpoezen2021 Feb 9, 2022 om 16:21
Garantie & verzekeringen

Klei pensioentje afkopen

Ik had een klein pensioentje wat eerder in 2019 niet afgekocht kon worden . In 2021 kon het wel afgekocht worden volgens de overheid en de pensioenverzekeraar. Heb ik gedaan omdat wij een oud huis hebben en het geld nu goed kunnen gebruiken voor beter glas . Mijn man heeft sinds 2013 een slapend klein pensioentje van de zelfde hoogte bij een andere verzekeraar. Maar daar willen ze vasthouden aan de regel van 2019 en hij kan pas over 4 jaar afkopen. Het bedrag zal dan min loonheffing op +/- 3600euro uitkomen net als mijn pensioentje. Zij geven aan dat het nu eenmaal regel bij hun is en ze daar niet van willen  afwijken . Maar uiteindelijk is het ons geld wat we dus goed kunnen gebruiken om onze woning te verbeteren.  En de overheid heeft in 2021 aangegeven dat de pensioenverzekeraars bij hele kleine pensioentjes kunnen instemmen om af te kopen.

1171 6 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 9, 2022 om 16:29
16957 Antwoorden / 202 Vragen

Als het bij hen, de andere pensioenverzekeraar zo is geregeld zal het inderdaad niet eerder kunnen. U geeft zelf al aan: ze kunnen instemmen en 'kunnen' is helaas niet 'moeten'.

Wellicht overbodig wijs ik u erop dat toch afkopen fiscaalgezien dan minder gunstig is omdat de afkoosom geheel meetelt voor de aangifte/aanslag IB/PVV en u mogelijk later bij uitkering geen IB/PVV behoeft te betalen of in ieder geval relatief veel minder.

sira
door sira - Feb 9, 2022 om 17:32
2531 Antwoorden / 24 Vragen

Een pensioen kan pas worden afgekocht als u de pensioengerechtigde leeftijd nadert. U krijgt ruimschoots van tevoren een brief van de verzekeraar waarin wordt aangegeven dat u een keuze kunt maken. U kunt in de polis, maar ook in mijnpensioenoverzicht nakijken welke pensioenleeftijden de verschillende verzekeraars hanteren, bij de één is dat 66,7 jaar, maar er zijn er ook die van 68 jaar uitgaan.

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 9, 2022 om 17:37
7356 Antwoorden / 3 Vragen
sw
door swat1500 - Feb 9, 2022 om 17:44
3855 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is uw vraag? Of u de afkoop niet kunt versnellen? Kennelijk niet als dit zo in het betreffende pensioen reglement is geregeld. Als het een pensioen verzekering is kunt u wellicht naar het KIFID stappen. In andere gevallen zult u naar de rechter moeten en dat gaat u meer kosten dan het pensioentje waard is, ook al u wint.

Da
door David189 - Feb 10, 2022 om 06:17
2 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft u uitgerekend hoeveel jaar de afkoopsom is? Bij mij was het het equivalent van zo'n 2-3 jaar pensioen. Niet altijd even verstandig om af te kopen dus.

lo
door lovewinnie - Feb 10, 2022 om 09:27
1227 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een klein pensioen van nog geen 500 euro totaal. Zelfs dat mag ik niet afkopen. Regels van de maatschappij. Doe daar niks aan.
 Ze mogen het zelf beslissen