Go
door Godefrida Feb 9, 2023 om 20:11
Garantie & verzekeringen

Klikgebit garantie

Enkele maanden geleden heb ik een klikgebit gekregen.
Na 4 maanden ging er tijdens het ontbijt , met het eten van een boterham een tand los.
Het klikgebit werd gerepareerd  , maar tegelijkertijd kreeg ik een rekening van ongeveer € 153,-
Heb deze nog niet betaald omdat ik vind dat het geleverde product niet goed was en ea onder "garantie" moet vallen.
Hoelang kan ik maxmaal aanspraak maken op "garantie".
M3 mondverzorging in Helmond  denkt er anders over, vind dat ik gewoon moet betalen
Mijn verzekering dekt ea niet  .

6039 11 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 9, 2023 om 20:24
11532 Antwoorden / 51 Vragen

Standaard zit er 1 jaar garantie op een kunstgebit. Op een implantaat, kroon of brug zit doorgaans 3-5 jaar garantie. Vraag vooraf naar de garantievoorwaarden, dit is niet wettelijk vastgelegd. De garantie kan dus per tandarts verschillen. (bron Google)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 9, 2023 om 21:13
2033 Antwoorden / Vragen

Volgens mij is de wet hier duidelijk over, u heeft recht op een deugdelijk product en als iets binnen een jaar kapot gaat is het aan de leverancier om aan te tonen dat het product door uw schuld kapot is gegaan. U kunt nog veel langer een beroep doen op garantie maar dan zult u moeten aantonen dat het gebrek bij levering reeds aanwezig was.

marita5
door marita5 - Feb 9, 2023 om 22:44
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Godefrida ,

Lees hier de garantievoorwaarden , klik op de rode regel .

https://www.m3.nl/informatie/79/garantievoorwaarden.html

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 9, 2023 om 23:51
2033 Antwoorden / Vragen

Dat is vreemd, daar stast toch echt dat er garantie van toepassing is. Zou het verhaal niet compleet zijjn?

marita5
door marita5 Feb 9, 2023 om 23:53
11505 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee , lees ook Art 9 en 10

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2023 om 09:23
16816 Antwoorden / 202 Vragen

Mede gebaseert op de info die @MARITA5 al gaf ben ik van mening dat u wel degelijk recht heeft op garantie en bovendien kunt naar mijn mening terecht aanvoeren dat hier sprake is van ondeugdelijk werk hetgeen in de volksmond 'wanprestatie' betekent. Dat tenzij men bij M3 overduidelijk zou kunnen ebwijzen dat de oorzaak toch aan u te wijten zou zijn hetgeen mij niet mogelijjk lijkt nu de tand los ging tijdens brood eten.

Dat betekent dus in juridische termen dat men in gebreke is gebleven om goed werk af te leveren en kunt u hen indien men boijft aandringen op betaling hen in gebreke stellen. Zie daarvoor deze info https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en is dit als voorbeeldbrief te benutten en kunt u zich ook nog voor nadere advies/hulp wenden tot - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Thecla58
door Thecla58 - Feb 10, 2023 om 10:19
853 Antwoorden / 3 Vragen

De link van @marita5 gelezen te hebben en het feit dat het om een klikgebit gaat, doet mijn vermoeden dat het om een medische i8ngreep gaat tenslotte moet er in de kaak van de patiënt implantaten (anders klikt het gebit niet vast) geplaatst zijn en dat is - volgens de garantie - een medische ingreep en daarom valt de reparatie niet onder de garantie naar mijn bescheiden mening.

Dus heeft, imho, M3 mondzorg gelijk en moet je het bedrag zelf betalen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 10, 2023 om 11:58
2033 Antwoorden / Vragen

Goed punt maar dat zou dan de hechting van het gebit in de kaak betreffen? Hier praten we toch over een individuele tand in dat klikgebit?

Thecla58
door Thecla58 Feb 10, 2023 om 12:04
853 Antwoorden / 3 Vragen

@Henkdezevende...

Een klikgebit zonder implantaten is geen volledig product lijkt mijn. Geen implantaten dan ook geen klikgebit... denk ik

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 10, 2023 om 18:00
2033 Antwoorden / Vragen

Eens, en op die implantaten geven ze geen garantie. Maar zoals ik het lees zitten die implantaten nog prima maar is er in het gebit zelf een tand los gaan zitten.

Thecla58
door Thecla58 Feb 10, 2023 om 18:07
853 Antwoorden / 3 Vragen

Zo lees ik het oom ongeveer... maar zoals ik het schetste kan de instelli g van M3 zijn

1paul
door 1paul - Feb 11, 2023 om 08:45
3123 Antwoorden / 0 Vragen

vraag hen te bewijzen dat de tand eruitviel door uw schuld!

kunnen ze dat niet zijn de kosten voor hen.

kunnen ze dat wel aantonen zijn de kosten voor u.

mo
door mof - Feb 13, 2023 om 12:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Totdat het tegendeel blijkt uit de een of andere voorwaarde moet u betalen. Hoezeer ik het ermee oneens ben vallen medische kosten buiten garantieregelingen.

agapon1951
door agapon1951 - Feb 13, 2023 om 12:34
168 Antwoorden / Vragen

Garantie op een kunstgebit, kroon, implantaat of brug

Gebitsvervangende middelen zijn producten waar vaak garantie opzit. Standaard zit er 1 jaar garantie op een kunstgebit. Op een implantaat, kroon of brug zit doorgaans 3-5 jaar garantie. Vraag vooraf naar de garantievoorwaarden, dit is niet wettelijk vastgelegd. De garantie kan dus per tandarts verschillen.

Is het kunstgebit, de kroon of brug binnen de garantieperiode afgebroken of is er iets mis mee? Bespreek dit met de tandarts. Wanneer deze geen herstelbehandeling wil uitvoeren dan neem je contact op met de zorgverzekeraar. Veel zorgverzekeraars bemiddelen zodat je uiteindelijk toch krijgt waar je recht op hebt. De gestelde vraag is dus de weg via de zorgverzekeraar die er in kan bemiddelen. deze kan ook beter bepalen wat er wel of niet gedecalreerd kan worden.

gerardk
door gerardk - Feb 13, 2023 om 12:43
175 Antwoorden / 8 Vragen

Uit mens-en-gezondheid.infonu; Juridisch gezien heeft een tandarts een inspanningsverplichting, geen resultaatsverplichting zodoende heeft u geen recht op garantie.

Vink Th
door Vink Th - Feb 13, 2023 om 15:48
1 Antwoorden / Vragen

Een klik prothese is een op zich zelf staand product en het defect heeft dus niets te maken met de implantaten of verbinding stangetjes   (bar) tussen de elementen.
Zeer waarschijnlijk is er tijdens het maak - proces teveel separatiemiddel op de basis van het los gelaten tandje gemorst waardoor de hechting onvoldoende was. Het tandtechnisch laboratorium moet mijn inziens deze eenvoudige reparatie kosteloos verrichten.Als het afgebroken tandje van porselein is en gebroken dan is er kans op val schade geweest en dus eigen schuld.