Op
door Opelmokka1 Mar 13, 2018 om 11:51
Garantie & verzekeringen

Levensverzekering niet te vinden?

Goedemiddag,

Vraag: onlangs is mijn moeder overleden.
Bij Reaal was ze verzekerd.
Nu blijkt EEN levensverzekerigs polis bij Reaal niet "bekend" te zijn. Deze polis is in 1982 afgesloten en heeft gelopen tot eind 2007. Bij overlijden zou direct 3500 gulden worden uitgekeerd. Mijn vader heeft destijds een identieke verzekering afgesloten voor zichzelf. De beide polissen zijn in 1982 via 't Hooge Huys afgesloten. Navraag bij Reaal en ook de assurantieadviseur hebben tot nu toe nog niets opgeleverd. Het zou erg triest zijn als van beide polissen niets meer is terug te vinden in de beide administraties, wel 25 jaar premie betaald en op het moment dat je het nodig hebt krijg je nul op request!
Ik heb eens bij KIFID geinformeerd maar dit zou bij een aanvraag wel eens enkele maanden kunnen gaan duren eer zij een aanvraag kunnen behandelen.
Volgens mijn vader heeft hij nimmer de polis(sen) afgekocht!...

Vraag: zijn er mensen die misschien ook een dergelijk probleem hebben ( gehad ) en hoe is het dan tot een oplossing gekomen? ....ik ben voor elk antwoord dankbaar.

Hopende op een spordig antwoord verblijf ik met vriendelijke groeten,

Chris, Heerlen

4553 16 Rapporteer

lo
door lovewinnie - Mar 13, 2018 om 12:07
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u de polis nog ergens vinden dus voorwaarden doorlezen? Sommige levensverzekeringen keren bijv uit als je overlijdt voor een bepaalde leeftijd.
Bijv ga je dood voor leeftijd van 65 /75/85 krijg je nabestaande a10.000 euro.   Na overlijden 65/75/85e verjaardag is polis niks meer waard. Levens verzekering heeft vaak Max leeftijd waarbij uitgekeerd wordt en daarna is polis niks meer waard. De afschrijvingen stoppen ook automatisch. Is er nog steeds tot aan overlijden elke maand voor betaald horen ze gewoon uit te keren en kun je er van uit gaan dat polis nog liep.
De vraag is dus, werd er tot overlijden gewoon elke maand /kwartaal/jaar nog premie betaald

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 12:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is gewoon een sommenverzekering met een einddatum van premiebetaling. Polus komt tot uitkering als iemand overlijdt.

hansje klein
door hansje klein - Mar 13, 2018 om 12:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees HIER

https://financieel.infonu.nl/verzekering/129233-opsporen-levensverzekeringen-na-overlijden.html

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2018 om 12:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik neem aan dat het hier gaat over sommenverzekeringen die tot uitkering komen als de verzekerde overlijdt. In de volksmond begrafenis verzekering genoemd.

Als die verzekeringen van uw vader en moeder tegelijkertijd afgesloten zijn, hebben zij wellicht een opvolgend polisnummer. U schrijft dat één verzekering niet bekend is bij Reaal. Betekent dat, dat u de andere polis wel hebt, of heeft alleen Reaal die boven water kunnen krijgen?
Ook schrijft u dat tot en met 2007 premie betaald is.

Ongetwijfeld zullen uw ouders de bankafschriften van dat jaar niet meer hebben, maar wellicht weet uw vader nog of die premie jaarlijks of met een andere periode betaald werd en of dat met een automatische incasso ging. Dan kan uw vader misschien bij de bank een afschrift opvragen van die periode, zijn wel kosten aan verbonden.

Maar dan is het bestaan van die polis aan te tonen.

Bij het Kifid bent u vooralsnog aan het verkeerde adres, want daarvoor hebt u echt een polisnummer nodig.

Ik neem aan dat u met assurantieadviseur de tussenpersoon bedoelt. Dat moet dan wel een “nieuwe” zijn, want de bij de oude moeten die polissen in het systeem staan.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2018 om 17:22
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1. Banken hebben zich verplicht afschrijvingen tot 7 jaar te bewaren, dit is dus wat te laat.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 17:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Ze hebben ze wel langer, maar dat staat anders opgeslagen en kost dus meer moeite en geld om boven water te krijgen.

Maar is overigens niet van belang, want de Ts heeft de polissen en begint hier te vragen, voordat hij ze gelezen heeft.

Franske1958
door Franske1958 - Mar 13, 2018 om 12:32
420 Antwoorden / 2 Vragen

Misschien kunt U nog een oud bank of betaal afschrift vinden waar een polisnummer opstaat.  Begin vorig jaar toen mijn moeder overleed
vonden we ergens tussen de oude papieren nog een polis van een maatschappij die ook al heel lang geleden is overgenomen,
Uit te keren bij overlijden: Honderd gulden. Afgesloten bij haar geboorte in 1928 !!!!!
Die oude polis en een recente polis afgegeven aan de begrafenis ondernemer. Na een paar weken kregen wij zijn rekening waarin deze
twee polissen keurig in mindering waren gebracht.
Maar zoals enkele andere be-antwoorders ook al hebben aangegeven.  Wat staat (stond?) er in de polis voorwaarden?
Bij overlijden ongeacht wanneer en waardoor, of bij overlijden voor de leeftijd van XX jaar.
In dat laatste geval kan het kloppen dat er niets wordt uitgekeerd dan is uw moeder waarschijnlijk ouder geworden dan de
eindleeftijd op die betreffende polis.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 12:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is geen overlijdensrisico verzekering.

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2018 om 12:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het Hooge Huys en ook Reaal werken alleen met tussenpersonen. Wellicht kan Reaal nagaan via welke tussenpersoon de polis die ze wel hebben in eerste instantie liep en in die administratie, die echt bewaard moest blijven, verder zoeken.

En thuis maar alle laden en kasten overhoop halen.

he
door henry1942 - Mar 13, 2018 om 12:52
100 Antwoorden / 28 Vragen

tijger@
volgens mij staat in de vraag:
Het zou erg triest zijn als van beide polissen niets meer is terug te vinden in de beide administraties,
wel 25 jaar premie betaald en op het moment dat je het nodig hebt krijg je nul op request!

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 13:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts schrijft: nu blijkt 1 polis niet bekend te zijn.

boppe1943
door boppe1943 - Mar 13, 2018 om 14:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Het enige wat u m.b.t. die verzekeringen kunt doen is de administratie van uw ouders na te pluizen, want er bestaat geen landelijke administratie van afgesloten verzekeringen. Kijk of u polissen en/of correspondentie en betaling van premies vindt van beide genoemde verzekeraars. Zijn die er niet, dan is de kans dat uw ouders nog verzekerd zijn uiterst klein. Hebben uw ouders geen aanwijzingen op een veilige plek voor u neergelegd die u na hun overlijden nodig heeft? Misschien zitten ze dan daar tussen.

Op
door Opelmokka1 - Mar 13, 2018 om 15:34
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Bedankt voor jullie antwoorden. Om het kort te houden: ik heb inderdaad een polisblad van mijn moeder alsook van mijn vader, met opeenvolgende polisnummers!.... ik kan uit de tekst opmaken dat bij overlijden direct 3500,- ( gulden ) wordt uitgekeerd. Beide polissen zijn gestuurd naar Reaal en ook tussenpersoon. En van beide nog geen reactie hierop gekregen. Mocht er NIETS worden uitgekeerd vanwege verloop dan had men toch op zijn minst dit kunnen mededelen!
Zelf heb ik bijv. voor mijn vrouw en mij bij Zwitsers Leven een verzekering lopen die loopt tot 2023. Wij krijgen dan een uitkering die vaststaat, maar mocht een van ons beiden VOOR eindatum overlijden dan weten wij wat de uitkering zal zijn, dit staat duidelijk vermeld op deze polis.....en dit stukje tekst tref ik nergens aan op de polissen van zowel mijn moeder als vader.

Ik zal voor zekerheid eens kijken op achterzijde van de polisbladen, hierop staan de voorwaarden vermeld. Dan kom ik hier nog eens op terug middels een berichtje...zal ik dan doen donderdag a.s

Groetjes,

Chris, Heerlen

edrick3
door edrick3 - Mar 13, 2018 om 16:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik zal voor zekerheid eens kijken op achterzijde van de polisbladen, hierop staan de voorwaarden vermeld.
Dat had je natuurlijk meteen moeten doen!

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2018 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u HEBT de polissen, had u beter meteen kunnen schrijven.

En waarom hebt u beide polissen opgestuurd, want u schrijft dat uw moeder is overleden, dan stuurt u toch niet die van uw vader in.

Ook schrijft u dat 1 polis niet bekend is, maar in een latere reactie schrijft u dat ze nog niet gereageerd hebben. Hoe weet u dan dat die niet bekend is?

En op wat voor grond veronderstelt u dat er niets uitgekeerd zal worden voor de polis van uw moeder?

Op
door Opelmokka1 - Mar 13, 2018 om 17:46
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Waarom vraag ik ook de Info betreffende mijn vaders polis?.....het zal makkelijker zijn voor mij en ook voor de uitkerende als de beide polissen boven water komen....mocht mijn vader ooit overlijden dan weten we waar we met deze vraag terecht kunnen. Dan hoeft men niet lang te zoeken.

Waarom is of zijn beide polissen niet bekend bij Reaal?....ik weet het niet....Reaal zal dit moeten weten....maar ook een tussenpersoon moet dit kunnen weten...zij hebben destijds deze polissen aangeboden en ook afgesloten.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 18:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u schrijft dat u GEEN reactie hebt ontvangen. Hoe weet u dan dat ze niet bekend zijn? En hebt u dan contact gezocht met de tussenpersoon van toentertijd?

En hebt u nu al de achterkant gelezen?

U maakt er wel een raadsel van.

aurora1
door aurora1 Mar 15, 2018 om 00:57
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat is om ons bij de les te houden.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Mar 14, 2018 om 08:54
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik had een begrafenispolis bij het Hooge Huis, deze is later overgegaan naar Protec en daarna naar Reaal. In die tussentijd is het polisnummer  ook veranderd en is voor het oude nummer, bij mij althans, 175 gezet gevolgd door het polisnummer. Mogelijk heeft u hier wat aan.

Op
door Opelmokka1 Mar 15, 2018 om 17:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt gerbera.....het polisnummer  op deze polis(sen) bestaat uit 5 cijfers. Weet je toevallig of dit bij u ook zo was?
 Misschien kom ik zo weer een stuk dichterbij voor de oplossing. Ik probeer de polis online te zetten..misschien zijn er dan mensen die deze dan herkennen...ik heb trouwens de voorwaarden  gekopieerd.  Ik zal deze ook online zetten. Zoals ik hier op lees is er wel degelijk sprake van een uitkering direct na overlijden. Het betrof geen overlijdensrisicoverzekering.

gerbera
door gerbera Mar 17, 2018 om 11:51
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Beetje late reactie maar de oude polisnummers bestonden uit 7 cijfers waar eerst door Protec een 5 en later door Reaal nog eens 17 is voor gezet. Huidige nummers bestaan nu dus uit 10 cijfers. Dit kan bij u anders zijn afhankelijk van het soort verzekering en afgifte datum van de polissen.

Ma
door Marielledewitte - May 17, 2018 om 11:45
1 Antwoorden / Vragen

Hoi Chris,

Ik heb precies hetzelfde gehad met de levensverzekering van mijn moeder. Ik heb toen veel hulp gehad aan de website https://www.vanatotzekerheid.nl/verloren-levensverzekeringspolis/ waar je oude polissen kunt terugvinden en ook aan de website https://uitvaartverzekeringwijzer.net/levensverzekering/, waar ik terecht kon met al mijn overige vragen. Hopelijk heb je er iets aan. Succes!

Thijs12
door Thijs12 - May 17, 2018 om 14:06
532 Antwoorden / Vragen

Probeer uitvaartverzekeringen.nl