Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 12:37
Garantie & verzekeringen

Levenverzekering

een man en een vrouw sluiten een levensverzekering op elkaar af, verzekerd bedrag is 3400,-
de man betaalt hiervoor 5,55 per maand  de vrouw betaalt 8,83 per maand
na 41 jaar, de duur van de verzekering heeft de  man 2730,- betaald en de vrouw  4344,-
na 41 jaar keert de verzekering uit, de man ontvangt 5760,- en de vrouw iontvangt  4648,- de man incassert dus 10 maal zoveel winst ( 3000,- t.o.v. 300,- voor de vrouw )
hierover moet 37% inkomsten belasting worden betaalt.
de man houd dan over 3630,- en de vrouw houd 2928,- over.
echter brengt men hierop de ingelegde premie in mindering dan houd de man uiteindelijk 900,- positief over terwijl de vrouw een negatief saldo van 1410,- overhoud, d.w.z. de vrouw heeft 1410,- aan de verzekering en de belasting betaalt.
mijn vraag, zijn er meer vrouwen, ik zal vast niet de enige zijn, welke deze ervaring ook hebben.
mag deze discriminatie door de verzekering wel, nl mannen meer winst uitkeren en minder laten betalen voor een verzekerd bedrag ??
wie o wie heeft dezelfde ervaring en wie o wie wil dit in de media brengen.
wellicht ter info, deze verzekeringsmaatschappij heeft al tien keer beloofd te reageren ( binnen 10 dagen ) maar reageert niet, heeft u
ook deze ervaring ??

4290 12 Rapporteer

Ja
door JannyBoe - May 25, 2022 om 13:08
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Aaltje, daar is zo niets van te zeggen. Zonder alle ins en outs van de polis te kennen blijft het gissen. De verzekeringsmaatschappij is dé aangewezen partij om u uitleg te geven. Ga er nog eens achteraan zou ik zeggen. Succes.

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 19:04
Antwoorden / 1 Vragen

tja er achter aan gaan, als de verzekering nergens op reageert is dit een beetje moeilijk, verder een rekensommetje is niet moeilijk, daarvoor is geen polis nodig

Ja
door JannyBoe May 26, 2022 om 07:45
503 Antwoorden / Vragen

Hallo Aaltje, natuurlijk is er niks van te zeggen zonder polis. Zonder polis valt er niets te rekenen of te adviseren.
Wat voor polis is het? Naam en type? Wat zijn de voorwaarden enzovoort.
Er valt zo niets te constateren of er sprake is van discriminatie.
Als u de telefoon pakt krijgt u vast iemand aan de lijn. Nogmaals succes.

sira
door sira - May 25, 2022 om 14:52
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Ik ken uiteraard de polis niet, maar ik vraag mij af of u e.e.a. wel goed berekend.

Krijgt u tegen die tijd (na 41 jaar) dan nog geen AOW? Want dan betaalt u over de eerste schijf een lager belastingtarief (verzamelinkomen: 19,20% tot een bedrag van € 35.942), omdat u dan namelijk geen AOW-premie meer hoeft te betalen.

Aanvulling: ik vond hier nog een interessant stuk voor u
https://bijnametpensioen.nl/pensioen-en-belasting/

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 19:08
Antwoorden / 1 Vragen

tja als je bij afsluiting 20 jaar bent dan ben je na 41 jaar 61 en ja dan moet je nog 6 of 7 jaar en wat het rekenen betreft dat kan ik echt wel, waar het bovendien om gaat is dat de man 1,5 maal zo weinig premie heeft betaald en wel 10 keer zoveel winst maakt.

sira
door sira May 25, 2022 om 19:59
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Daarom zeg ik "ik ken de polis niet", maar bovendien geeft u hele summiere informatie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 25, 2022 om 16:30
16772 Antwoorden / 202 Vragen

M.b.t. klachtmogelijkheden verzekeringsbedrijven zie: https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht  (waaronder de mogelijkheid via het KiFiD)

panter22
door panter22 - May 25, 2022 om 18:35
6599 Antwoorden / Vragen

Een levensverzekering is toch geen spaarpot?
41 jaar geleden was 10.000 gulden een hoop geld. Nu kun je er niet zoveel meer mee.

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 19:11
Antwoorden / 1 Vragen

nee een levensverzekering is ook geen spaarpot, en inderdaad 10.000 euro doet men niet zoveel mee, waar het hier om gaat is dat de man minder premie betaald en vele malen meer winst maakt, dit is naar mijn mening discriminatie, dat is waar het om gaat.

Topantwoord

rj
door rjw - May 25, 2022 om 19:19
3237 Antwoorden / 5 Vragen

Zijn man en vrouw even oud? Is het exact dezelfde polis? Wat was het verzekerde bedrag?

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 19:51
Antwoorden / 1 Vragen

het verzekerde bedrag is 3400,- , de man is geboren in 1956 en de vrouw in 1960
maar de verzekering is niet op leeftijd gebaseerd maar op looptijd.

sira
door sira May 25, 2022 om 20:06
2289 Antwoorden / 24 Vragen

U geeft nu pas geboortejaren op, maar dan zijn die polissen toch al na 41 jaar uitgekeerd, in ieder geval een van beide? Die van uw man 3 à 4 jaar geleden en die van u vorig jaar of dit jaar. Ik heb het even gewijzigd, want ik zat verkeerd te rekenen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 25, 2022 om 19:44
2008 Antwoorden / Vragen

Als een man en een vrouw beiden dezelfde levensverzekering afsluiten is dat gegeven de levensverwachting van een man en een vrouw altijd goedkoper voor een vrouw. Waar bovenstaande verhaal vandaan komt weet ik niet maar er ontbreken gegarandeerd wat kleine feitjes.

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 19:57
Antwoorden / 1 Vragen

bovenstaand verhaal komt van een verzekering welke ik heb, u schrijft dat een aantal feitjes ontbreken, welke feitjes ontbreken volgens u

sira
door sira May 25, 2022 om 20:14
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Op de polis van uw man staat waarschijnlijk bij overlijden ú als begunstigde vermeldt en op uw polis uw man als begunstigde.
Nu u beiden nog leeft, wordt er na 41 jaar uitgekeerd aan de polishouder. Was één van u beiden voortijdig komen te overlijden, had u de hoge uitkering van uw man gehad en dat geldt ook andersom.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 25, 2022 om 23:39
2008 Antwoorden / Vragen

"Een levensverzekering kan uitkeren bij overlijden van de verzekerde, al dan niet voor een bepaalde datum, of juist bij in leven zijn van de verzekerde op een bepaalde datum. Een levensverzekering kan ook een mengvorm van beide zijn, er wordt dan zowel uitgekeerd bij in leven zijn als bij eerder overlijden. Tot slot kan een levensverzekering een periodieke uitkering geven zolang de verzekerde in leven is of juist vanaf het moment dat de verzekerde komt te overlijden."

Het leven van een man verzekeren kost principieel minder dan het leven van een vrouw verzekeren. Echter met het woord levensverzekering is de lading dus niet gedekt want als de verzekering juist uitkeert bij in leven zijn is het plaatje natuurlijk andersom. U moet dus eerst uitleggen wat er precies verzekerd is en wanneer de polis nog meer tot uitbetaling komt.

Aa
door Aaltje.C May 26, 2022 om 10:46
Antwoorden / 1 Vragen

de polis keert uit bij einde polis als beide nog in leven zijn
of de polis keert uit wanneer voor einde polisdatum als een van beide overlijd

de vrouw krijgt een bedrag indien de man overlijd en de man krijgt een bedrag indien de vrouw overlijd

de vrouw betaalt 41 jaar lang 8,83 en de man betaalt 41 jaar lang  5,55

de man zou in 2010 bij overlijden van de vrouw 11.116,- krijgen en bij in leven zijn 5.558
de vrouw verkrijgt in 2010 bij overlijden van de man 9.016 krijgen en bij leven 4.508

in 2011 krijgt de man bij overlijden van de vrouw 11.186,- en bij in leven zijn 5.593,-
de vrouw krijgt bij overlijden man 9.064,- en bij in leven zijn 4.532

in 2020 krijgt de man bij overlijden van de vrouw  11.155 en bij in leven zijn 5.763,-
de vrouw krijgt bij overlijden man 9.296,- en bij in leven zijn 4.648

de bedragen van uitkering zijn inclusief winst
de verzekering heeft nimmer de premies aangepast of hier een keuze in gelaten of aangegeven dat vanaf 2012 gender neutraal gehandelt diende te worden  de verzekering zegt zelfs in een uitleg dat de uitbetaling afhankelijk is van het geslacht, dit mag dus niet naar mijn mening, verder verkrijgt de man procentueel veel meer winst en rekent men uit hetgeen de vrouw  in 2022 vermindert met hetgeen zij heeft betaald aan premies en hievan de belasting nog afgetrokken dan heeft de vrouw de verzekeringsmaatschappij de de belasting gesponserd zij houd nl minder over als zij aan lremies gedurende 41 jaar heft betaald

Henk De Zevende
door Henk De Zevende May 27, 2022 om 16:24
2008 Antwoorden / Vragen

Dat kun je niet simpel twee levensverzekeringen noemen, dat is een kruisconstructie op elkaars leven en dat vergt een stukje actuarieel rekenen dat ik niet paraat heb. We weten gewoon allemaal dat vrouwen langer leven dan mannen maar of dat de uitkomsten volledig verklaard of dat ze aan vrouwen meer wilden verdienen dan aan mannen of iets dergelijks kan je zonder rekenen niet vaststellen.

sira
door sira - May 25, 2022 om 20:32
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Heeft u nog iets aan dit artikel? https://weblog.independer.nl/overlijdensrisicoverzekeringen/verschillende-premies-mannen-vrouwen-overlijdensrisicoverzekeringen/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F&referer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Ten tijde van de afsluiting viel u beiden nog onder de oude regeling. Vrouwen betaalden meer premie, omdat de levensverwachting hoger was.
Het Europese Hof van Justitie heeft vanaf 21 december 2012 besloten dat het niet meer is toegestaan om onderscheid in premie te maken tussen mannen en vrouwen.

Aa
door Aaltje.C May 25, 2022 om 21:40
Antwoorden / 1 Vragen

toppie , dank voor je antwoord
als ik het dus goed begrijp is hier wel degelijk sprake van discrimatie immers is vanaf 2012 nog steeds meer premie door de vrouw betaald, verder word ook de winstvergoeding niet aangepast. dit voelt heel oneerlijk of ben ik nu gek.
en het voelt heel wrang dat je eigenlijk aan het einde meer hebt betaald aan de verzekering en de belasting als dat men netto overhoud, het voelt heel wrang dat je je geld weggooid, nee ik hoef er niets aan over te houden maar ik wil ook niets inleveren
zie ik dit nu goed of heb ik het helemaal mis.

sira
door sira May 25, 2022 om 21:51
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Vraag ergens advies. Alleen weet ik niet of dit aangepast zal worden, uw polis (contract) dateerde nog van de oude regeling.
Het is eigenlijk hetzelfde als met het spaargeld. De mensen die geen bezwaar hebben gemaakt, krijgen niet gecompenseerd.

1paul
door 1paul - May 26, 2022 om 08:03
3101 Antwoorden / 0 Vragen

u vergeet 1 ding, de man ontvangt bedrag op vrouw zijn leven en andersom!

Aa
door Aaltje.C May 26, 2022 om 09:43
Antwoorden / 1 Vragen

ik snap dit antwoord even niet, wat heeft dit te maken metdat vrouw al 41 jaar  1,5 maal zoveel premie betaalt als de man en vele malen minder winst ontvangt  maar ook vele malen in verhouding minder uitbetaald krijgt als de man overlijd en bovendien heb je hier niet zoveel meer aan als je gescheiden bent en de man weigert af te kopen  dus begrijp reactie niet

1paul
door 1paul May 27, 2022 om 10:12
3101 Antwoorden / 0 Vragen

op elkaars leven sluit men de verzekering af, de een betaald meer dan de ander, dan is het logische dat de een ook meer ontvangt dan de ander, de vrouw betaald voor de verzekering van de man en de man betaald voor de verzekering van de vrouw, de man betaald minder dan krijgt de vrouw dus ook minder uitgekeerd en andersom!

volkomen logische dus, je krijgt waar je voor betaald.

panter22
door panter22 - May 26, 2022 om 08:35
6599 Antwoorden / Vragen

Je gaat er steeds vanuit dat de vrouw te veel premie heeft betaald. Maar de vrouw moet voor een levensverzekering na 2012 meer premie betalen. Dus de reden waarom de vrouw meer betaalt, zal een andere zijn. Info:
https://www.geencentteveel.nl/overlijdensrisicoverzekering/informatie/overige-informatie-en-uitleg/gelijke-premie-voor-mannen-en-vrouwen-vanaf-21-december-2012.html
e
n
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/artikel/2813586/vrouw-gaat-meer-betalen-voor-overlijdensrisicoverzekering

Aa
door Aaltje.C May 26, 2022 om 09:48
Antwoorden / 1 Vragen

ja inderdaad betaald de vrouw meer premie want de vrouw heeft 41 jaar   8,83 aan premie betaald en de man maar 5,55 en dit is van 1-3-1981 tot 1-3-2022
hoezo moet ik dan na 2012 nog meer premie betalen
bovendien ontvangt de man in verhouding veel meer winst, 41 jaar lang
sorry ik kan het niet anders zien.

panter22
door panter22 May 26, 2022 om 11:06
6599 Antwoorden / Vragen

Je klaagt er na 41 jaar over.
Heb je nooit tussentijds gedacht hoe dit kon? Of waren er nog meer verzekeringen van dezelfde maatschappij en korting gekregen? Heb je de oude polis nog? Maar dan nog klagen na 41 jaar. Dat zal toch wel verjaard zijn. 20 jaar is de maximale termijn voor verjaring.

panter22
door panter22 May 26, 2022 om 12:11
6599 Antwoorden / Vragen

Na even piekeren, snap ik wat je bedoelt. Je hebt een verzekering afgesloen op je man en je man op jou. Nu zeg je dat je teveel hebt betaald wegens discriminatie. Maar die verzekeringsmaatschappijen zijn niet gek. Je man had meer premie moeten betalen. Gemiddeld 40 % . Je man betaalde te weinig. De premie is verhoogd bij een unisex verzekering.

getty
door getty - May 26, 2022 om 10:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Doen gewoon officieel een klacht in en zie wat dat oplevert!

Ja
door JannyBoe May 26, 2022 om 10:47
503 Antwoorden / Vragen

Dan moet je wel eerst weten wat de klacht nu precies is.
Zolang de verzekeringsmaatschappij geen uitleg gegeven heeft over de vraag lijkt me een klacht voorbarig.

getty
door getty May 26, 2022 om 11:36
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Juist daarom alleen al kan je klagen...

Ja
door JannyBoe May 26, 2022 om 15:46
503 Antwoorden / Vragen

Het KIFID ziet een klager al aankomen die nog geen contact heeft gehad met een verzekeringsmaatschappij over een vermeende klacht.
Idem bij het College voor de Rechten van de Mens als er een vermoeden maar (nog) geen bewijs is van discriminatie van de vrouw.

getty
door getty May 26, 2022 om 22:18
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik zeg niet dat ze naar het kifid moet...
je kan ook officieel bij het bedrijf zelf klagen.

Ja
door JannyBoe May 27, 2022 om 07:24
503 Antwoorden / Vragen

Precies, en daar is het wachten op nu. Aaltje is contact aan het zoeken maar dat duurt even.

getty
door getty May 27, 2022 om 10:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

En aangezien ze daar dus niet  op reageren, kan ts het  beter officieel  via een klschtbrief doen, dan nemen ze ts wat serieuzer.

Ja
door JannyBoe May 27, 2022 om 13:16
503 Antwoorden / Vragen

Het gaat hier over 10 dagen...

getty
door getty May 27, 2022 om 17:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik lees dat het al langer duurt. Alle recht om te klagen dus.

Aa
door Aaltje.C May 27, 2022 om 21:45
Antwoorden / 1 Vragen

ik ben al sinds februari bezig met klagen en iedere keer word van alles beloofd, volgens mij nog eerder geklaagd maar er word gewoon niet gereageerd

getty
door getty May 27, 2022 om 21:47
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aaltje: officiële klachtbrief dus nu.

Ja
door JannyBoe May 28, 2022 om 06:42
503 Antwoorden / Vragen

Ik wens u succes Aaltje en ik hoop dat de zaak tot een goed einde komt. En hoop dat u t.z.t. hier nog eens terugkomt om te melden wat er nu precies aan de hand is. Groetjes.

ro
door ronny530 - May 26, 2022 om 10:47
2752 Antwoorden / 41 Vragen

Gezien het verzekerde bedrag lijkt het mij meer op een uitvaartverzekering dan op een levensverzekering want destijds om en nabij de 7500 gulden bij overlijden ontvangen was bijzonder weinig want het inkomen van een werkend iemand lag al op zo'n 1500 gulden per maand.

va
door vanlotjegetikt - May 27, 2022 om 11:42
809 Antwoorden / Vragen

Stel deze vraag aan een actuarieel rekenaar.