Ar
door Arnie077 Jan 24, 2020 om 15:41
Garantie & verzekeringen

Mag een verzekeraar zomaar verzekering stoppen?

Nieuwe auto gekocht.
Na 20(!) schadevrije jaren heb ik een switch gemaakt van verzekeraar omdat de vorige verzekeraar geen goede plisvoorwaarden voor een cabrio had.


Helaas heb ik pech; in 1 jaar tijd rij ik 2 keer schade. Maar wel geclaimd in overleg met verzekeraar (Allsecur). Wordt keurig afgehandeld.


Onlang krijg ik een brief van Allsecur waarin ik op vernederende toon moet lezen dat ik boven het gemiddelde claim


Met zinsnedes als:.Daarom bekijken we je volgende schade goed..." en "..En kan het zijn dat we je auto alleen nog verzekeren met een beperkte dekking. Of je verzekering stopzetten.." voel ik me als fraudeur neergezet. De reactie op mijn klacht vind ik niet bevredigend.


Wat te doen? Kan een verzekeraar op basis van schades die bij hen geclaimed worden, zonder te kijken naar de totale verzekerde periode bijandere verzekeraars (die weten ze toch?) zomaar een verzekering stopzetten? Waar ben je dan voor verzekerd? En wat betekent dat daarna? Hoe gaan andere verzekeraars hiermee om?


Geen Thums Up voor Allsecur! hele slechte zaak. Wat vinden jullie?


 

4924 16 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2020 om 15:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen
2

Als u uw polisvoorwaarden zou doorlezen, dan zou u zien staan dat een verzekeraar dat recht heeft. U trouwens ook.

U was blijkbaar het afgelopen jaar een brokkenpiloot in de ogen van de verzekeraar, dus zij waarschuwen u van te voren wat voorzichtiger te zijn. En geven vast aan wat de gevolgen van ern volgende schade kunnen zijn. Heeft helemaal niets met fraude van doen.

ju
door juliomariner - Jan 24, 2020 om 15:53
1323 Antwoorden / 2 Vragen
1

Een waar wordt u als fraudeur neergezet? U bent een te groot risico voor hen door vaak te claimen maar dat wil niet zeggen dat ze u van fraude betichten. Ze hebben ue geclaimde schade toch zonder problemen betaald? Ze twijfelen dus niet aan de terechtheid van de claim.

tenormin
door tenormin - Jan 24, 2020 om 16:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen
1

Ik lees echt niet dat ze u van fraude betichten. Er staat alleen dat ze een eventuele volgende claim goed bekijken. Het kan inderdaad zo zijn, zoals bij bijna alle mensen: je claimt nooit iets en ineens twee keer achter elkaar. Dat kan gebeuren. Heb zelf wel eens 5 keer iets moeten claimen, (niet met een auto); werd gewoon betaald. Lag ook anders: was mijn schuld niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2020 om 16:22
16835 Antwoorden / 202 Vragen
2

Als al duidelijk aangegeven: het kan en mag. Als u het er echt mee oneens bent kijk dan bij klachtregeling verzekaars

emcede
door emcede - Jan 24, 2020 om 16:54
960 Antwoorden / 4 Vragen
4

De vraag klopt niet met het verhaal. Het is niet 'zomaar' en de verzekering wordt ook nog helemaal niet gestopt.

Ik begrijp niet wat er vernederend is aan een waarschuwing dat u meer schade maakt dan een gemiddelde klant. Dat is toch simpelweg zo? Een gemiddelde autorijder heeft geloof ik eens in de 7 jaar schuldschade. En neergezet als een fraudeur slaat ook nergens op. Grote woorden die u niet waar kunt maken.

Om uw vraag te beantwoorden: nee, een verzekeraar mag niet zomaar een verzekering stopzetten. Maar twee schades claimen in 1 jaar mag wel degelijk reden zijn voor uw verzekeraar om u te waarschuwen dat er bij een volgende schade consequenties zijn. En dan nog zijn er vele mogelijkheden, waarvan de polis beëindigen maar één extreme maatregel is.

Kortom: dat u van de mededeling schrikt is begrijpelijk, maar blaas het niet op. U zet Allsecur (u gebruikt trouwens de oude naam nog) hier onterecht als boeman neer.

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2020 om 17:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen
1

Dat is een heel normale gang van zaken, dus uw verontwaardiging is overdreven en misplaatst. En wat staat er dan toch in de voorwaarden van de verzekering? Of heeft u die niet gelezen?
Uw verzekering is niet stopgezet, dus u zegt maar wat en het opschrift van uw verhaal klopt niet, maar maakt het vast spectaculair in uw ogen.

Hoe andere verzekeraars daarmee omgaan weet ik niet. Net zomin als ik weet hoe je "op vernederende toon" kunt lezen. En hoe u erbij komt "als fraudeur" te worden neergezet, u zuigt ook dat uit uw duim.

Gefeliciteerd met de nieuwe auto. Als het een cabrio met een linnen dak is maakt dat vast flinke herrie, en warm zal het ook niet zijn met koud weer.

aurora1
door aurora1 Jan 27, 2020 om 14:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En die 20 jaar heeft u premie aan een andere verzekering betaald. Bij deze komt u net kijken en heeft binnen het eerste premiejaar maar liefst 2 schades geclaimd. En dan beledigd doen?

ne
door neodutchio - Jan 24, 2020 om 17:13
5148 Antwoorden / 12 Vragen
0

Een verzekeraar is een commercieel bedrijf. Dat wil zeggen dat er meer geld moet binnen komen dan dat er uit gaat. Klanten die geld gaan kosten zijn ze dus liever kwijt dan rijk. Met die reden wordt u dus gewaarschuwd dat u meer geld kost dan een gemiddelde verzekerde. Pech kan iedereen wel eens hebben, maar dat wil niet zeggen dat iemand ongelimiteerd kan claimen.

Donuts
door Donuts - Jan 24, 2020 om 17:15
1203 Antwoorden / 2 Vragen
1

Ik zou in uw geval blij zijn dat ik gewaarschuwd wordt, want tenslotte telt een gewaarschuwd mens voor twee, nietwaar? Brokkenmakers drijven ook de premie op voor mede-verzekerden, daar wordt niemand vrolijk van.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2020 om 17:50
16835 Antwoorden / 202 Vragen
0

Nog een aanvulling: gebruik maken van de klachtregeling is m.i alleen zinvol als de door gedane claims vooral te maken hebben met schade die door anderen is veroorzaakt. Als het schades betreft die u zelf heeft veroorzaakt heeft klagen geen enkele zinden m.i.

panter22
door panter22 - Jan 24, 2020 om 18:18
6599 Antwoorden / Vragen
2

Je mag dan 20 jaar schadevrij gereden hebben, maar bij deze verzekering niet.
Waarom ga je niet terug naar je oude verzekering, Geen goede voorwaarden voor een cabrio?
Of heb je je bij de garage laten overhalen tot het aangaan van een verzekering die zij aanboden?

jo
door jorisw - Jan 24, 2020 om 19:39
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Op zich heeft een verzekeraar niet zoveel met de vorige 20 jaar bij andere verzekeraars te maken. Ze gebruiken het voor de eerste premie, maar daarna kijken ze uiteraard alleen maar naar de kosten en baten van hun eigen business. Zou jij ook doen. 

En als je gewoon beschrijven van de feiten vernederend vindt, heb je een ander probleem. Het is gewoon duidelijke taal. Altijd beter dan als iemand met omtrekkende bewegingen iets probeert duidelijk te maken, waardoor je aan het eind nog niks weet.

ro
door ron503 - Jan 24, 2020 om 19:56
1229 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als u verwijtbare schade's rijdt dan heeft u die door uw schuld veroorzaakt en heeft u allsecur op kosten gejaagd en dat is niet de bedoeling. De brief die u heeft ontvangen heeft vooralsnog geen consuequenties maar als zeg maar reminder om wat voorzichtiger in het verkeer te zijn.

diumenge
door diumenge - Jan 24, 2020 om 19:58
11969 Antwoorden / 15 Vragen
1

Hoezo "zomaar"? Er is toch een duidelijke aanleiding.

1paul
door 1paul - Jan 27, 2020 om 11:39
3138 Antwoorden / 0 Vragen
0

een verzekeraar mag dat doen, als zij vinden dat de kosten te hoog worden voor hen, pecht voor u maar een verzekeraar heeft geen plicht om te verzekeren...

mo
door mof - Jan 27, 2020 om 12:37
3619 Antwoorden / 3 Vragen
0

Het is niet zomaar stopzetten, u heeft schade gereden, die blijkbaar op jaarbasis hoger uitvalt dan het gemiddelde. 20 schadevrije jaren is mooi, alleen, u wordt ouder en daar wordt ook naar gekeken door de verzekering. Het is niet netjes van All Secur om u zo aan te schrijven. Maar, heeft u al een medewerker gebeld?
Verder wordt de verzekering niet stopgezet, maaar aangepast. De vraag die All Secur zich verder zal stellen is waarom u bent overgestapt en dan gelijk schade veroorzaakt.
U zou om te beginnen kunnen opvragen wat onder "bovengemiddelde schade" wordt verstaan. Want: een gemiddelde wordt berekend over een set data waar in het algemeen data onder het gemiddelde voorkomen, en dus ook data boven het gemiddelde voorkomen: anders zou iedereen exact hetzelfde bedrag claimen. Uw bovengemiddelde schade moet dus wel echt ver boven dat gemiddelde liggen om als niet normaal te worden bestempeld.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

ch
chantal@ - Apr 23, 2024 om 13:10
Geldzaken & recht

Telegraaf abonnement

DeTelegraaf verhoogd zonder vooraankondiging of communicatie het abonnement van 24.50 naar 39.00 euro per maand, mag dit zomaar, of is dit niet toegestaan. Lees meer

TeuntjeDK
TeuntjeDK - Apr 22, 2024 om 16:07
Geldzaken & recht
TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen

TROUW weigert op te zeggen of te communiceren en blijft aanmaningen sturen

Goedenmiddag,

In november vorig jaar wilde ik om financiele redenen mijn abonnement bij TROUW (van DPG Media) opzeggen. Via de website was dit geen probleem en ik krijg een mailtje dat ik snel een bevestiging van de opzegging zou ontvangen.

Hier is echter nooit een antwoord op gekomen.

Ik heb mijn betaling gestorneerd en hierop kreeg ik wel een mailtje dat er beta ... Lees meer

Edouardus
Edouardus - Apr 21, 2024 om 14:27
Voeding & gezondheid

Schuursponsjes en micro-plastic

Bij het doen van de vaatwas gebruikten we altijd een schuursponsje met een blauwe toplaag, gekocht bij een van de grootgrutters van Nederland. Je hebt ze ook met een groene toplaag. Sinds een paar maanden gebruiken we hiervoor een wit afwasteiltje. Bij het ledigen van dit witte teiltje zag ik allemaal heel kleine blauwe plastic deeltjes in het laatste afwaswater zweven en op de boden drijven. Ni ... Lees meer