Pieter_v
door Pieter_v May 31, 2022 om 16:47
Garantie & verzekeringen

Mag een verzekering mij weigeren omdat een ander mij schade heeft toegebracht?

Een tijdje geleden is helaas mijn motorfiets gestolen.

Deze heb ik toen bij zowel de politie als verzekeraar aangegeven.

Helaas heeft de verzekeraar niets uit gekeerd.

Nu zou ik omdat het voor mij niet financieel verstandig is een nieuwe te kopen, af en toe een motor willen huren.

Veel bedrijven doen dit tegenwoordig via motoshare.eu.

Nu heeft motoshare mij echter afgewezen in verband met mijn "schade verleden".

De diefstal van mijn motor is echter de enige schade die ik ooit heb gehad met een motor.

Nu ben ik er na van de ene naar de andere partij gestuurd te worden erachter gekomen dat de reden van de afwijzing is dat de verzekeraar in geval van een diefstal, de verzekering altijd afwijst.

Nu is mijn vraag, mag dit?

Dit is toch schade die mij toegebracht is?

In mijn mening is het een beetje belachelijk dat ik erop afgerekend word, dat een ander aan mijn spullen zit.

6476 13 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - May 31, 2022 om 17:13
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Waarschijnlijk gaat de verzekeraar ervan uit dat u onzorgvuldig met de motor bent omgesprongen waardoor deze gestolen kon worden. Als u kunt bewijzen dat dit niet zo is zou dat mogelijk het oordeel kunnen veranderen.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 1, 2022 om 10:29
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga hier ook vanuit.

Maar ik vind wat ik via combimotors (de bemiddelaar voor verzekeringen die motoshare gebruikt) hoorde als reden.

Namelijk dat bij diefstal altijd, afgekeurd word belachelijk.

Als ze naar omstandigheden zouden kijken, en dan zouden zeggen, Nee en waarom zou ik er meer vrede mee hebben.

atlas1302
door atlas1302 - May 31, 2022 om 17:19
341 Antwoorden / 13 Vragen
tenormin
door tenormin May 31, 2022 om 17:30
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@atlas1302, even voor de goede orde: internetverzekeren.nl bestaat niet meer. Is overgenomen door Amstelgeld & Assurantiën. Sinds 3 Mei 2022. Of zij de bovengenoemde regels ook hebben overgenomen, weet ik (nog) niet.

atlas1302
door atlas1302 May 31, 2022 om 23:44
341 Antwoorden / 13 Vragen

TS Pieter kan zich op deze manier wel goed inlezen wat verzekeren inhoud. Als hij het verzekeringsverhaal goed op zijn netvlies heeft staan kan hij ook afwegen om een ander plan te maken, zoals een gebruikte motor aanschaffen die wel te verzekeren is.
Afwegen, en verzekeraars zijn streng!

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 31, 2022 om 17:31
16775 Antwoorden / 202 Vragen

Zoals u het beschrijft lijk het mij onterecht en kunt u de klachtprocedure volgen https://www.verzekeraars.nl/branche/zelfregulering/klachten-en-tuchtrecht

 Eventueel als u dat heeft hulp vragen aan uw rechtsbijstandsverzkertaar. Nu zie ik wel dat 'motoshare' geen verzekeraar is en mijn eerste verwijzing dus niet zal opgaan tenzij u er achter weet te komen van hun verzekeraar is. Ik zie ook dat zij medieren in verhuur van motoren van particulieren en kan het ook een idee zijn om ergens anders te kijken. Omdat volgens de site zij o.a. samenwerken met ANWB en OHRA is het zinvol om in ieder geval ook navraag te doen bij de ANWB als u daar lid van bent. OHRA kan dan de verzekeraar zijn.

me
door mein33 - May 31, 2022 om 17:48
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@peter-v,

Mag ik vragen welke reden uw verzekeraar heeft gegeven om niet tot uitkering van het schadebedrag over te gaan...?
De reden om niet tot uitkering over te gaan kan essentieel  zijn voor de weigering.

sira
door sira May 31, 2022 om 17:59
2290 Antwoorden / 24 Vragen

Je bent me net voor met die vraag, want die is zeker relevant

heremietkreeft
door heremietkreeft May 31, 2022 om 18:19
16775 Antwoorden / 202 Vragen

idd zeer relevant ook m.b.t. eventueelindienen klacht. Vraag blijft wel: wie is de verzekeraar aangezien deze verhuurder bemiddelt bij particuliere verhuur.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 1, 2022 om 10:22
Antwoorden / 1 Vragen

Deze in dit geval niet relevant omdat er mij word verteld dat bij diefstal ongeacht de omstandigheden, de verzekeraar die word gebruikt door motoshare. Altijd de verzekering weigert.

In mijn situatie kreeg ik niets uitgekeerd omdat ik volgens de verzekering niet had voldaan aan de polisvoorwaarden. (eg. extra slot, naast het slot dat er al op zat).

Ik begrijp dat deze regel streng is, dus ik begrijp ook dat ik niets uitgekeerd krijg.

Ik vind het echter wel belachelijk dat ik erop aangerekend word dat iemand anders niet van mijn spullen af kon blijven.

marita5
door marita5 - May 31, 2022 om 19:34
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Pieter_V ,

Nu ben ik er na van de ene naar de andere partij gestuurd te worden erachter gekomen dat de reden van de afwijzing is dat de verzekeraar in geval van een diefstal, de verzekering altijd afwijst.

Motorverzekering en diefstal: wat is er verzekerd?

Als je je motor WA + Beperkt casco of WA + Volledig Casco verzekert, ben je ook verzekerd tegen diefstal. Wel moet je dan natuurlijk voldoen aan de eisen van de verzekeraar. Zo kunnen verzekeraars je bijvoorbeeld verplichten om een bepaald ART-slot aan te schaffen of je motor vast te zetten aan een anker. Voldoe je hier niet aan en wordt je motor gestolen? Dan bestaat de kans dat je motorverzekering niet of niet geheel uitbetaald.

me
door mein33 - May 31, 2022 om 19:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De verzekeraar is Combimotors verzekeringen.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 1, 2022 om 10:24
Antwoorden / 1 Vragen

Correct, deze hebben mij verteld dat de verzekeraar waar zij mee samenwerken, in geval van diefstal altijd weigert (ongeacht omstandigheden)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - May 31, 2022 om 20:55
2011 Antwoorden / Vragen

Mijn vraag is hoe dat verhuurbedrijf weet dat u schade heeft geclaimd en ik denk dat u dat zelf netjes ingevuld heeft bij de aanvraag maar corrigeer me als dat niet klopt. Dan besluit de verhuurder u te weigeren en helaas hebben ze dat recht. Ze mogen niet discrimineren maar ze zijn niet verplicht tot verhuren.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 1, 2022 om 10:25
Antwoorden / 1 Vragen

Zij sluiten een 1-dag verzekering af bij een verzekeraar.
Deze kijkt in het CIS systeem waar dit staat.

Ik begrijp dat het verhuurbedrijf me niet kan helpen omdat de verzekeraar niet wil verzekeren.

Ik ben het echter niet eens dat zij dit niet willen.

Ik vind het namelijk krom dat een verzekeraar je afrekend op schade die een ander je heeft toegedaan.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 1, 2022 om 10:46
2011 Antwoorden / Vragen

Een CIS registratie betekent volgens mij dat ze vinden dat u fraude hebt gepleegd. Dan hoeft u niet verbaasd te zijn dat een andere verzekering u weigert. Er is dus meer aan de hand en als dat een misverstand is zou ik daar maar werk van gaan maken want anders kunt u uw volgende verzekering bij Terminus af gaan sluiten.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 9, 2022 om 14:02
Antwoorden / 1 Vragen

Dit is incorrect.

In CIS worden idd ook fraudemeldingen geregistreerd.

Maar verder ook alle (en dan ook alle, afhankelijk van schuld), schadeclaims waarop jouw naam staat.

Ik heb bij CIS mijn gegevens opgevraagd, en hierin staat alleen de gemelde diefstal van mijn motorfiets.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jun 10, 2022 om 15:00
2011 Antwoorden / Vragen

Je hebt helemaal gelijk, niet alleen "verdachte" zaken maar sowieso ook alle claims worden geregistreerd en het staat een maatschappij vrij daar iedere conclusie aan te verbinden die ze willen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 31, 2022 om 22:37
1749 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pieter,

Motorshare heeft strenge eisen.

Ik raad u aan om een 2e handse motorfiets te zoeken.

Pieter_v
door Pieter_v Jun 1, 2022 om 10:33
Antwoorden / 1 Vragen

Dat zou ik graag willen.

Jammer genoeg ligt dat op het moment niet in het budget.

Op het moment is het een beetje een principeel dingetje geworden.

Ik vind het namelijk belachelijk om afgerekend te worden op iets wat een ander mij toebrengt.

Als ik zelf mn motor tegen een boom geparkeerd had had ik er meer vrede mee kunnen hebben, want dan kan ik iig zeggen dat het volledig mijn eigen fout was.

me
door mein33 - Jun 1, 2022 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 PIETER_V JUN 1, 2022  In mijn situatie kreeg ik niets uitgekeerd omdat ik volgens de verzekering niet had voldaan aan de polisvoorwaarden. (eg. extra slot, naast het slot dat er al op zat).

Ik begrijp dat deze regel streng is, dus ik begrijp ook dat ik niets uitgekeerd krijg.

Ik vind het echter wel belachelijk dat ik erop aangerekend word dat iemand anders niet van mijn spullen af kon blijven.

@pieter V,

U weet welke onachtzaamheid u heeft begaan en die onachtzaamheid heeft tot gevolg dat de verzekeraar van motorshare u een verzekering weigert, zij zijn immers niet veplicht u als verzekerde te accepteren.

Wat ik mij, in alle redelijkheid, afvraag hoe het zal gaan als u t.z.t. zelf weer een motor of auto zou willen kopen. Accepteerd een verzekeraar u dan wel.
Lijkt mij iets om daar tevoren onderzoek naar te doen.

mo
door mof - Jun 1, 2022 om 12:59
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, verzekeraars willen niets liever dan geld innen en niet uitkeren. Bij u speelt echter meer: uw verzekering heeft uw gestolen motorfiets niet vergoed. De reden daarvan vertelt u niet.
Het kan zijn dat de verzekering niet zeker is of u misschien geen fraude pleegt. Hoe is uw verleden bijvoorbeeld met andere verzekeringen? (WA, brand, schade etc.) Al die verzekeringen tellen uiteindelijk mee bij de beoordeling of u verzekerd kan worden.

ap
door apiejoepie Jun 1, 2022 om 14:10
130 Antwoorden / 4 Vragen

u zou de antwoorden misschien iets beter moeten lezen

In mijn situatie kreeg ik niets uitgekeerd omdat ik volgens de verzekering niet had voldaan aan de polisvoorwaarden. (eg. extra slot, naast het slot dat er al op zat).

Ik begrijp dat deze regel streng is, dus ik begrijp ook dat ik niets uitgekeerd krijg.

1paul
door 1paul - Jun 1, 2022 om 14:04
3103 Antwoorden / 0 Vragen

toch apart dat de verzekeraar de schade niet uitkeert als u daarvoor verzekerd was!

uw vraag, ja, elke bedrijf staat het vrij om wel of niet zaken met u te doen om hen moverende reden!

ma
door malhy2 - Jun 26, 2022 om 14:03
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ja dat mag en is mij ook min of meer overkomen.
Wij zijn ooit eens betrokken geweest bij een aanrijding wat niet onze schuld was, en hebben ruitschade laten repararen ( sterretje ). Toen we over wilden stappen bleek dit te resulteren in schade's terwijl de schadevrije jaren niet waren gedaald. We hebben toen moeten wachten tot de schade's voor de verzekeraars " verjaard " waren.
Al met al schades niet veroorzaakt door U maar wel behandeld door de verzekeraar en schades die vallen onder de catagorie " vallen buiten de bonus malus " tellen wel mee als schade.

m v g
Ed