Re
door Revelie Nov 19, 2018 om 14:23
Garantie & verzekeringen

Mag Nationale Nederlanden mij zonder toestemming verzekeren?

Mijn vader heeft mij verzekerd toen ik nog minderjarig was voor de gezinsongevallen verzekering, die polis is doorblijven lopen tot aan nu. Daar had ik geen weet van. Ik woon zelf al 14 jaar op mezelf en heb mijn gezin elders verzekerd. Mijn vader heeft de polis opgezegd, omdat hij die al geruime tijd niet meer nodig had maar nog steeds premie betaalde. (Hij deed wegens omstandigheden de administratie niet zelf en liet altijd alles via automatische incasso gaan, het gaat om een klein bedrag dus het valt niet op.)Hij zelf heeft zijn polis telefonisch op kunnen zeggen, maar ik moest dat zelf doen vanwege de Wet op Privacy. All good. Nu heb ik 30 minuten aan de telefoon gehangen, in meerdere wachtrijen, om vervolgens te horen dat het via de mail moet. Meten met 2 maten. Dubieus, lichtelijk geirriteerd, maar ook nog prima. Maar ik vraag mij af, of ze mij vanaf mijn 18e niet persoonlijk toestemming hadden moeten vragen hiervoor ofwel op de hoogte moeten stellen. Ik heb namelijk na mijn 18e nooit bij mijn vader gewoond, of een postadres gehad op zijn adres en ben altijd zelf elders verzekerd geweest. Ik krijg nu wel zonder enkel vooraf schrijven een incassobureau aan mijn bips met een verhoging van 50,- voor iets waar ik geen weet van heb op een adres waar ik niet woon op een polis die ik niet zelf afgesloten heb of toestemming voor heb gegeven. Nou kan ik dat makkelijk betalen, dat is het probleem niet en wettelijk gezien mogen ze dat niet eens, dat ter zijde. Maar mijn vraag is; Hebben zij nou onrechtmatig 14 jaar lang 4,95 van zijn rekening geschreven?

1343 5 Rapporteer

ne
door neodutchio - Nov 19, 2018 om 14:50
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Uw vader heeft de verzekering afgesloten en is verzekeringsnemer. U bent de verzekerde geweest. De verzekeringsnemer moet betalen en alles regelen. Dat u moest opzeggen klopte dus al niet, dat moest uw vader doen.

Maar als antwoord op uw vraag: nee. Uw vader heeft bewust die verzekering afgesloten en hij is verzekerd geweest voor uw veiligheid. Er is dus niets teb onrechte betaald.

Re
door Revelie Nov 20, 2018 om 15:09
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel voor het reageren, ik dacht het ook al. Ik vind het zo raar dat ik zelf moet opzeggen, het is niet mijn polis. Mijn vader had inderdaad beter mij meteen kunnen afmelden destijds, zonde van al die jaren premie. Maar ik bedacht het me, omdat bijvoorbeeld Unive destijds wel aan de bel trok (toen ik 18 werd) en  ik persoonlijk akkoord moest geven etc. vandaar dat ik het me afvroeg.

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2018 om 14:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als ik u was zou ik die polis van uw vader maar eens doorlopen. Gehuwde kinderen zijn helemaal niet meer meeverzekerd op die polis. En ongehuwde buitenshuiswonende kinderen alleen tot een bepaalde leeftijd als ze studeren. Dus de vraag is nog maar of u gedekt was.

Verder snap ik niet veel van uw verhaal over dat incassobureau. Waar gaat dat over?

En of bij uw vader onrechtmatig bedragen zijn afgeschreven, moet hij zelf uitzoeken met de verzekering. Was dat kleine beetje premie niet gewoon voor hemzelf?

Re
door Revelie Nov 20, 2018 om 15:24
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn vader kreeg het bericht dat de premie niet betaald was, doordat NN hun rekeningnmr hadden geweizigd en er geen automatische incasso meer kon plaats vinden. Dat hij daarom achterliep en moest voorkomen dat er een incassobureau ingeschakeld zou worden door binnen 14 dagen te betalen. Zo kwam hij er achter dat hij al die jaren nog een polis had lopen bij NN. Nu gaat dat over een premie van 4,95 per maand en per persoon. Hij heeft meteen gebeld en heeft zijn polis kunnen opzeggen, maar mijn gedeelte niet. Dat moest ik zelf doen vanwege de wet op de privacy. Hij zou binnen 10 dagen bericht krijgen dat hij uitgeschreven was. Ik moest zelf bellen. Nou van het kastje naar de muur en weer terug en 30 minuten verder, moest ik dat persee per mail opzeggen en kreeg ik een mailadres, die vervolgens niet werkte....Nou heb ik 4 kinderen en een eigen bedrijf en is het aan mijn aandacht ontschoten om er verder achteraan te gaan. Tot mijn vader op de proppen kwam met een brief met mijn naam erop, maar op hun adres. Toen ik die open maakte, stond daarin dat ik dus te maken had met het incasso bureau en ze er dus 45,- boven op gooiden. Ik woon daar niet, het is niet mijn Polis, maar ze maken er wel nu mijn probleem van. Mijn vader heeft meerdere keren nog contact met ze opgenomen dat ze onjuist handelen. maar ze blijven bij hun punt dat ik dat moet doen....en ik moet dus nu weeeeeer contact met ze opnemen. Ik vind het gewoon ontzettend onjuist en vroeg me daarom af of als ze toch met 2 maten meten, dat ik dus zelf toestemming moet geven om het te beindigen, of ik dan niet ook in eerste instantie vanaf mijn 18e al uberhaupt zelf toestemming had moeten geven.

lo
door lovewinnie - Nov 19, 2018 om 15:03
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang vader betaald loopt het gewoon door. U vader had op moeten  zeggen. Dat kunt u niet eens doen. U heeft geen verzekering afgesloten maar u vader dus wat ze doen mag niet .
Beetje raar dat jij was moet opzeggen wat je nooit aangevragen hebt

Re
door Revelie Nov 20, 2018 om 15:31
Antwoorden / 1 Vragen

Dat vond ik dus ook, maar ik dacht als ze het zo gaan spelen, had ik volgens die regels die ze zelf ineens hanteren, dus ook zelf vanaf mijn 18e toestemming moeten geven, of iig op het moment dat die wet van privacy inging...Ik heb nooit enig schrijven van ze gehad. Ik weet niet van hun bestaan, maar nu krijg ik wel incasso achter mijn kont aan. Ook nog eens niet op mijn adres, dus rechtsgeldig is het niet. Maar mijn vader heeft onlangs een hartaanval gehad en krijgt hier enorme stress van, hij heeft mij niet in de problemen willen helpen. Dus eigenlijk wil ik gewoon het liefst snel betalen. maar het is zo onjuist. Er staat meer nog in de antwoorden hierboven om een duidelijk beeld te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2018 om 16:59
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo zeg? U krijgt een incassobureau aan uw bips voor iets waarvoor u helemaal niet verantwoordelijk bent en een polis die nooit door u is afgesloten?

Ten eerste: NIET betalen. Zo men echt moeilijk gaat doen en een deurwaarder zou zenden met een dagvaarding, ga dan wel naar de zitting en leg het verhaal uit. De rechter zal 'een staart tussen hun benen hangen'.

Ten tweede: Richt uw bezwaar m.a.w. het gegeven van de onrechtmatigheid in een brief aan Nationale Nederlanden, verzend die aangetekend en vorder daarin ook de kosten van deze brief.
Als men daar voor u niet of negatief op reageert, dan is het een kwestie om dit 'aan te kaarten' bij het KiFid. Een polis die niet door u is afgesloten kunt u niet eens opzeggen.

www.KiFid.nl

M.b.t onrechtmatig afschrijven bij uw vader, dat is een probleem voor/van uw vader want die heeft niet opgezegd. Uit uw vraag maak ik op dat hij niet meer betaalt en NN nu onrechtmatig probeert bij u verhaal te halen.
Ook nog dit: voorafgaande aan handelen van /door een incassobureau dient de 'schuleiser' altijd eerst aanmaningen te hebben gestuurd. U heeft geen bericht gehad maar het incassobureau is kennelijk wel aan uw adres gegevens gekomen. Ook dat is al mertkwaardig.

Re
door Revelie Nov 20, 2018 om 15:45
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u voor uw reactie, de brief van de incasso is aan mij gericht op mijn vader zijn adres. Dus helemaal niet rechtsgeldig ook, heb er zelfs nooit gewoond. Mijn juiste adres hebben ze niet. Maar ik heb een goede band met mijn vader, waardoor hij mij meteen de brief kwam brengen. Mijn vader zit helemaal in de stress nu omdat hij mij in de problemen heeft gebracht en ik het al zo druk heb, met 4 kinderen en een eigen bedrijf. De lieve oude man. Hij heeft zelf meerdere malen er nog achteraan gebeld, maar blijft hetzelfde horen. Mijn pogingen om op te zeggen tot nu toe waren vruchteloos. Zijn rekening en ook mijn premie dus had hij netjes betaald. Maar nu schijnt de andere dus nog weer door te lopen op mijn naam. Hij heeft onlangs een hartaanval gehad en ik wil niet dat hij zich erover druk maakt. Ik wilde het gewoon weten omdat ze met 2 maten meten, dat ik zelf moet beindigen vanwege de wet op de privacy, maar volgens mij had ik dan ook zelf toestemming moeten geven vanaf mijn 18e, dat iemand anders dus kennelijk een polis op mijn naam heeft. Maar goed, er staat meer in de antwoorden hierboven.
Ik ga ze een aangetekende sturen. Ik weet dat mijn vader al veel eerder op had moeten zeggen, hij rekent er ook niet op geld terug te krijgen, maar ik ben gewoon pissig omdat ze met twee maten meten. Dus vandaar de vraag. Het was mooi geweest als ik er zelf een rekening namens mijn vader naar toe had kunnen sturen om 14 jaar premie terug te vorderen ;) Zit er bovendien aan te denken ze zelf een rekening te sturen voor de tijd die ik kwijt ben, om hun fouten te herstellen ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 20, 2018 om 16:08
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ga zelf navraag doen en richt u eventueel ook tot KiFiD (de ombudsman) Zorg wel dat u een volmacht heeft van uw vader om namens hem te hsndelen

tijger1
door tijger1 - Nov 20, 2018 om 15:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Neem eens even contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente en laatt u helpen.