Ju
door Julian99 Nov 19, 2022 om 08:27
Garantie & verzekeringen

Mag verzekeraar facturen opvragen?

Na lekkage bij een zomerstorm hebben we de verzekering (Promovendum) ingeschakeld. Een expert heeft de schade vastgesteld en een bedrag bepaald.

Nu is echter maar de helft van dit bedrag uitbetaald en vragen ze om facturen van reparatie voor uitbetaling van de rest. We hebben juist gewacht op de uitbetaling voor we tot reparatie overgingen. Mag de verzekeraar om facturen vragen voor uitbetaling? Ik kan zo niets hierover in voorwaarden vinden.

4939 15 Rapporteer

Topantwoord

1paul
door 1paul - Nov 19, 2022 om 08:29
3132 Antwoorden / 0 Vragen

ja natuurlijk mogen ze dit....

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Nov 19, 2022 om 08:55
7179 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om bewijs.
Bij schade die verzekerd kan zijn is het beter om eerst de verzekeraar in te lichten die in kan stemmen met een door hen voorgestelde reparateur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 19, 2022 om 09:26
16825 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, en aanvullend, indien u er geen gehoor aan zou geven zal men waarschijnlijk (of bijna zeker weten) niet uitbetalen! Zoe o.a. dit: https://www.advocaatzoeken.nl/blog/zo-krijg-je-jouw-verzekeringsclaim-uitbetaald

panter22
door panter22 - Nov 19, 2022 om 09:33
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je dan nog niet de schade laten repareren? Zelfs geen offerte gevraagd?
Als er een grote schade is wordt een expert ingeschakeld. Hoe heb je dan de afgelopen maanden verdere schade kunnen voorkomen. Het wordt nu winter, bedrijven hebben het druk.
Als je geen geld had om de reparatie voor te schieten, waarom dan niet overlegd met de verzekering?

sira
door sira - Nov 19, 2022 om 09:48
2321 Antwoorden / 24 Vragen

Jazeker mogen ze dat, zij moeten per slot van rekening de portemonnee trekken.

mahadma
door mahadma - Nov 19, 2022 om 10:26
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Ja, dat mogen, en moeten ze zelfs. U kunt nooit meer schade vergoeding krijgen als er werkelijke schade is ontstaan. Ze geloven niemand op zijn of haar mooie blauwe ogen.

Topantwoord

ne
door neodutchio - Nov 19, 2022 om 10:44
5147 Antwoorden / 12 Vragen

Dit doen ze om te voorkomen dat de klant geld ontvangt en dan of niets laat repareren of dit door een mannetje laten doen die veel goedkoper is dan de uitbetaling. U krijgt uitbetaald wat de kosten zijn voor herstel. Om niet teveel of teweinig uit te betalen zullen ze dit dus doen als er een factuur is.

Ju
door Julian99 - Nov 19, 2022 om 11:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Duidelijk, dank allen!

mo
door mof - Nov 21, 2022 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De verzekering hoeft niet meer dan de daadwerkelijke schade uit te keren. Door om facturen te vragen hoeven ze niet achteraf geld terug te vorderen.

Wi
door Wilma-60 - Nov 21, 2022 om 12:37
25 Antwoorden / Vragen

Ja lijkt mij ook heel normaal, u kunt het bedrijf dat u de schade wil laten herstellen om een factuur alvast op te stellen.

agapon1951
door agapon1951 - Nov 21, 2022 om 13:34
169 Antwoorden / Vragen

Lijkt mij vrij logisch, de verzekering betaald voor de schade, wil dit wel bewezen zien. Zij levert een prestatie en wil daar een "kassabon" voor zien om te controleren of alles juist is. Net als in de winkels. Je ziet een aanbieding en controleert de kassabon of deze wel daadwerkelijk in rekening gebarcht is.

He
door Helen 66 - Nov 21, 2022 om 15:14
119 Antwoorden / Vragen

Volgens mij mag een verzekering dat doen, maar een offefrte wordt ook vaak geacceptreerd. Ook wordt meestal om foto's van de schade verzocht.

rijkvanessen
door rijkvanessen - Nov 21, 2022 om 15:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Of het nu Promovendum is of Unive, allemaal vragen ze om een rekening! Je moet eens weten hoe mensen de verzekerings maatschappijen proberen te belazeren! Het lijkt mij ook een goed recht!

Jo
door JohnLast - Nov 22, 2022 om 19:02
3 Antwoorden / Vragen

Kan het me wel voorstellen, maar de nieuwe prijs is bijna zeker wetende veel hoger. Wat dat betreft niet fair om van de oude bedragen uit te gaan.